2020-05-22, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Ligger Norge, Danmark och Finland i medelhavet?

Absolut inte. Och finnarna tänker inte ens spotta åt Medelhavet, efter att ha blivit utestängda av grekerna.

Och grekerna behöver inte ens drömma om mer bidrag av finnarna i fortsättningen:

Grekland:
Public debt is expected to increase to around 196% of GDP in 2020 before declining to around 183% in 2021
Citera
2020-05-22, 14:55
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
I absoluta tal, definitivt (matematisk sanning). I relativa tal svårare att säga: min gissning är att det relativa talet är ungefär det samma, kanske något mindre eftersom den relativa tiden som administratörerna behöver lägga på rapporteringen minskar.
Ok!
Citera
2020-05-22, 14:56
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Det som är bra med avtagande kurvor är också att eftersläpningen blir mindre (rent matematiskt eftersom det finns färre fall som kan "släpa efter").

Fast jag undrar hur länge de släpar efter? Jag har uppmärksammat nu några dagar att Norrbotten har 40 döda på Aftonbladet (FHM) men 43 på C19.
Citera
Medlem
Det är så konstigt med Sverige. Vi verkar vara så mycket mer smittade här än i övriga skandinavien och även jämfört med Tyskland. Enligt c19 rapporterades 42 nya döda i VG läs Göteborg. Den siffran är inte realistisk, det måste vara en eftersläpning som man nu drar fram. Hur kan man klumpa ihop döda på detta sättet?

Vissa jublar över veckosnittet men se på Danmark, Norge och Finland, varför ökar det inte där, det minskar ju hela tiden fast dom tömmer ut orenat avloppsvatten. Jag blir tokig på det här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det intressanta enligt min mening är hur antalet infektioner i Sverige ligger på en relativt konstant nivå. Det sjunker inte. Inte det minsta faktiskt. Hur länge kommer då det här att hålla i sig då, frågar man sig? Helt uppenbart är att andra länder minskar volymen nya infektioner drastiskt. Men det gör inte Sverige, och CFR kommer även fortsättningsvis ligga på en nivå motsvarande antalet smittade.

https://cdn-35.forumfiles.com/t4X5cb2eod/1c125a5c-1590151578/Screenshot%202020-05-22%20at%2013.35.52.png

Det är ju för att man testar mer. Och mer vårdpersonal. Så mörkertalet blir lite mindre, medans det var gigantiskt för några veckor sedan. Tror antal nya på IVA är bästa måttet att förstå hur utvecklingen går.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Sveriges ekonomi antagligen.

Du vet att handeln för varje land kostar Sverige runt 100 miljarder i utebliven intäkt?

Det är över 300 miljarder plus de 500 miljarder vi går back i år.

Hur var det med att Sverige skulle klara sig ekonomiskt nu igen?
Så du vet att våra grannländer kommer att låta bli att importera varor från Sverige, varför?
Citera
2020-05-22, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Där är något som inte stämmer!

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-new-deaths

Kolla de rapporterade siffror senaste 5-6 veckorna innan denna veckan. Denna veckan är nästan halverad.

Om vi hade gjort något drastiskt annorlunda, hade det kunnat förklara halveringen. Men nu har vi inte det.
Flockimmunitet och kanske bättre väder. Kom in i matchen.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Så du vet att våra grannländer kommer att låta bli att importera varor från Sverige, varför?

Virus.

Sedan är det mer att Norrmän åker till exempel över gränsen för att handla, typ allt som är den stora inkomstkällan.
Citera
Avslutad
Jag förstår inte att i stort sett övriga världen kan ha fel och sverige rätt i frågan om munskydd?
https://www.theverge.com/2020/4/17/21224815/talking-spit-watch-particles-mask-laser-droplets-visualization
Citera
2020-05-22, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Usch, vilka hemska siffror och vilken epidemi det är i Sverige jämfört med Finland.

Finland
+- 0 döda
- 1 IVA
+ 44 fall

Enligt finanskoncernen OP börjar den finska ekonomin nu vända uppåt igen efter coronadippen.

Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Eller så märker man vilken jävla skit man får stå ut med när man redovisar höga siffror.

Skulle jag oxå hålla ner de rapporterande siffrorna.

Hold up, är det på riktigt så att GrodanStropp anklagar Finland för att vara korrupt och mörka siffror?

Utveckla gärna ditt resonemang om Finlands utbredda korruption, jag har aldrig hört talas om det men jag vill gärna lära mig! Visa gärna källor på hur de ligger till i världens rankning av
korruption.

Den källa jag har säger nämligen att Finland ligger på plats 3 i världen, dvs. på listan av de minst korrupta länderna.

Börjar inte den här nedsmutsningskampanjen av andra länder gå lite väl långt....även för FHM minions. Bara för att Finland klarat pandemin så bra, jämfört med oss?

(PS Sverige låg efter Finland i korruptionsindexet. Också).

https://www.transparency.org/en/cpi/2019/results/fin
Citera
2020-05-22, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Fast jag undrar hur länge de släpar efter? Jag har uppmärksammat nu några dagar att Norrbotten har 40 döda på Aftonbladet (FHM) men 43 på C19.
När dödstakten stadigt ökar, hinner inte rapporteringen med och kön att rapportera växer.

När kurvan vänder och avtar (som nu) blir det färre och färre fall att rapportera i kön.

Den enda egentliga frågan är om denna absoluta minskning är så pass stor att det även blir en relativ minskning (procent av rapporter som inte hinns med).
Citera
2020-05-22, 14:59
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Virus.

Sedan är det mer att Norrmän åker till exempel över gränsen för att handla, typ allt som är den stora inkomstkällan.
Virus, på varorna menar du?

Och den svenska industriella exporten till grannländerna av exempelvis fordon och entreprenadmaskiner kommer även den att drabbas på grund av virus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in