2020-05-21, 10:22
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nu byter du samtalsämne i stället för att svara.

Du skulle ju sälja billiga bostäder. Då kan det inte blir till marknadshyra. Det uppfattar inte folk som billigt.
Nej, du får bygga hyreshus och hyra ut till bruksvärdeshyra.

Varför har du inte satt igång.
(Du har troligen rätt i att om du bygger och hyr ut så faller priserna på BR och produktionen av BR upphör).

Så det är bara att bygga och hyra ut.
Nu går du på tomgång. Men visst kan jag förklara igen. Bruksvärdeshyran är för låg, det går inte att bygga och hyra ut så billigt. När marknadshyra införs så kommer det att bli precis som du skriver, alla lägenheter som någonsin behövs kommer direkt att byggas. Det är svenska politikers fel att vi har bostadsbubbla och bostadskö, ingen annan är ansvarig, allra minst marknaden.

Om du inte känner till det. Man kan flytta till nästan vilken stad som helst i världen om man får ett jobb där, och genast hitta en hyresbostad. Det är enbart i Sverige som man måste stå i kö i 15 år. Varför är det så tror du? Och tror du det trycker priserna på BR uppåt eller neråt i Sverige?
2020-05-21, 10:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nu går du på tomgång. Men visst kan jag förklara igen. Bruksvärdeshyran är för låg, det går inte att bygga och hyra ut så billigt. När marknadshyra införs så kommer det att bli precis som du skriver, alla lägenheter som någonsin behövs kommer direkt att byggas. Det är svenska politikers fel att vi har bostadsbubbla och bostadskö, ingen annan är ansvarig, allra minst marknaden.

Om du inte känner till det. Man kan flytta till nästan vilken stad som helst i världen om man får ett jobb där, och genast hitta en hyresbostad. Det är enbart i Sverige som man måste stå i kö i 15 år. Varför är det så tror du? Och tror du det trycker priserna på BR uppåt eller neråt i Sverige?

Har försökt förklara detta för liksom 100 ggr. SJÄLVKLART driver hyresregleringen upp priserna på BR och är en primär orsak till att BR i Stockholm kostar mycket mer än tex annars svindyra Oslo. Det är i princip bara dyrare med BR i London och Paris än Sthlm i Europa vilket är absurt. Det är billigare att bo i en najs tvåa i BR vid Colloseum i Rom än i en sämre del av Sthlms innerstad.
2020-05-21, 11:52
Medlem
Alla har nog förstått att du har svåra emotionella problem. Att de globala räntorna störtdök 2008 och aldrig kommer resa sig igen är en sanning du verkar ha svårt att ta in

Jag hoppas att du är medveten om att halva Singapores BNP består av statliga investeringar va? Jag ska berätta en story för dig. Om man vill bygga en bro, t ex mellan Sverige och Danmark eller mellan San Fransisco eller Oakland så kommer kontraktörenas identitet inte ha den ringaste påverkan på BNP . Om det är Svenska och Danska skattebetalare eller Olsens och Svennes Bygg som står bakom är helt egalt. Fattar du nu?

Är du medveten om vad BNP mäter? Hoppas vi får en fet jävla skogsbrand i sommar så vi kan boosta vår BNP,. Nej jag skojar inte, Ju fler naturkatastrofer, ju högre BNP. Ju mer du slarvar med grillen desto mer hjälper du nationen, minns det!

Resten av världen fattar det och reagerar därefter. Vill du att världen ska uppföra sig som dina 'osynliga handen' ha ha., Adam Smith är lika meningslös som Marx 2020 men jag förstår att du håller fast. Det är det enda du har.

Jaha här har vi farfar som minsann visar att det var värre förr

Vilken jävla idiot du är. Att räntan störtdök 2008 och inte återhämtats sig sedan dess är alla överens om förutom du och kanske nån Timbroskribent.

Vad är det du försöker bevisa? Att fria marknader är en bra ide

Kanske det, Det har aldrig prövats förut, kanske skulle det kunna funka man jag tvivlar

Att du helt enkelt inte förstår hur man mäter tillväxt och inte heller förstår hur man mäter BNP har vi alla förstått.

Tror du att privata och offentliga försäkringar räknas olikai Singapore? Där har du en livförsäkring automatiskt om du är medborgare. Tror du att dessa räknas bort frän BNP?

Privata livförsäkringar finns så klart också. Tror du det gör någon skillnad i BNP när de dör? Tror du att privata försäkringar kontra allmänna räknas olika i BNP`?

Du är så jävla korkad.

Citat:
Borde vara omöjligt att inte förstå. Står ju klart och tydligt.
Staten (dvs Överheten) reglerar (griper in) så att tillväxten faller (och sänker BNP och hämmar tillväxt).
Jag håller ju bara med om det du skrev. Just där.
Härlig argumentation eller hur?
vad menar du ? När är överhetens regleringar för mycket. Jag antar att staten inte ska saluföra JAS utomlands och att Trump genast sluta slänga pengar på sina polare i kolindustrin.

Du kanske tycker att privatskolor ska klara sig själva utan statligt stöd? Jag är på. Alla framtida Nobelpristagare kommer vara hemskolade?

Jippi, då slippar man ju allt krångel med Lenin och Marx. Man kan gå rakt på Trumps Twitter istället.

Hur många blir underkända på den fiktiva privatskola? Ingen, Ingen? Ingen. Ja men en del av de är ju illitareta? I en kommunal skola hade de fått extra hjälp.
Ingen

Och degenerationen av den svenska överklassen fortsätter
Senast redigerad av Alpoxen 2020-05-21 kl. 12:44.
2020-05-21, 11:58
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ja, FED köper obligationer. Så långt är det rätt.

Men sen då?

FED köper och "Trump" prånglar ut nya. Vad är nettot? Och vad leder det till?

Det räcker inte med att bara påstå att FED köper obligationer. Jag vill se logiken.

"Tror"? Har du förfallit till religiös tro nu.
De som blivit arbetslösa är nog inga stora nettoköpare.
Men i slutändan är det hushållen som är ägare. Så dom köper. (och säljer, men till stigande priser).
Och det är inte bara hushåll i USA. T ex har jag nettoköpt.

OM pandemin påverkar samhället länge så lär det hålla ned global BNP.
Men de som köper gör uppenbarligen en annan bedömning.

Är deras sämre än vad några i tråden gör? Hur vet man det?

Om du har några svar på frågorna i förra inlägget, får du gärna komma med de.
Och är det så att du inte har några svar, utan det som i de flesta inlägg här bara handlar om blind tro, så kan du ju bara nämna det.

Nu ska jag förklara för dig, trots att all info finns 1 musklick bort, hur det går till.
Förhoppningsvis går du till spegeln därhemma och tar en rejäl funderare på vad du är för en filur och om det kanske är dags att ändra sig.

Första frågan är, vad är en aktie?
En aktie är en del av ett bolag vars värde baseras på nuvarande bolagsvärde och FRAMTIDA utsikter för bolaget.

När FED går in och räddar företag och samtidigt köper företagsobligationer, (dvs FED tar på sig skuldebrev för både välmående och rena skräpföretagen) så ser FRAMTIDEN ljus ut för företagen, dvs aktiernas värde ökar. Det är då sådana som dig friskt går in och köper aktier då det finns ett stort antal människor som litar blint på att staten ska rädda upp situationen och att marknaden bara ska gå upp. Man vill inte missa tåget.

https://www.svd.se/usa-borserna-rusar-upp-efter-feds-gladjebesked

Kanske blir det så att framtiden blir ljus, beror helt på hur rådande situation utvecklar sig.
2020-05-21, 12:19
Medlem
Citat:
Jag tvivlar på att du räknat rätt där.
Jag har en äldre släkting vars pension netto är drygt 14k. Lägger vi till hans nu döda fru så skulle vi hamna i ca 28 k netto i månaden. Villans försäljningspris motsvarar deras pensioner under 4.5 år.

De köpte sitt hus 1979 för c:a 200 000 kr, idag är det värt en bit över 8 000 000 kr.

Då båda två har varit arbetare så har deras snittnettoinkomst sen 1979 legat runt 200 000 netto c:a. 41*200 000=8 200 000.

Så om de hade sparat hela värdet de fått behålla av deras arbete i totalt 80+ år så motsvarar det huset de bor i nu.

Min farfar som inte är med oss längre byggde 2 hus i början på 50-talet för c:a 50 000 kr styck. Dessa är numera värda runt 15 000 000 kr. Är det en rimlig utveckling anser du?

Jag påpekar bara det orimliga med ett monetärt system som bygger på konstant långsiktig ökning av pengar baserat på en inflationsmätning som är helt tokig. Systemet gynnar låntagare mer än sparare och ett sådant system är inte på något vis hållbart på lång sikt. (Speciellt eftersom det inte behövs något sparande först för att kunna öka utlåningen)

Vi håller på att "fucka up" kommande generationer med detta idiotiska system. Jag anser inte att det är ok att andra ska ärva denna röra som vi håller på att ställa till med. Förhoppningsvis kan den tekniska utvecklingen med krypto etc rädda framtida generationer från politiker/bankirer etc samt liksom-fb.
2020-05-21, 12:28
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
De köpte sitt hus 1979 för c:a 200 000 kr, idag är det värt en bit över 8 000 000 kr.

Då båda två har varit arbetare så har deras snittnettoinkomst sen 1979 legat runt 200 000 netto c:a. 41*200 000=8 200 000.

Så om de hade sparat hela värdet de fått behålla av deras arbete i totalt 80+ år så motsvarar det huset de bor i nu.

Min farfar som inte är med oss längre byggde 2 hus i början på 50-talet för c:a 50 000 kr styck. Dessa är numera värda runt 15 000 000 kr. Är det en rimlig utveckling anser du?

Jag påpekar bara det orimliga med ett monetärt system som bygger på konstant långsiktig ökning av pengar baserat på en inflationsmätning som är helt tokig. Systemet gynnar låntagare mer än sparare och ett sådant system är inte på något vis hållbart på lång sikt. (Speciellt eftersom det inte behövs något sparande först för att kunna öka utlåningen)

Vi håller på att "fucka up" kommande generationer med detta idiotiska system. Jag anser inte att det är ok att andra ska ärva denna röra som vi håller på att ställa till med. Förhoppningsvis kan den tekniska utvecklingen med krypto etc rädda framtida generationer från politiker/bankirer etc samt liksom-fb.

Systemet är vad det är, och utifrån det systemet så är värdeutvecklingen du beskriver inte orimlig, den är vad man kan förvänta sig.

Att systemet i sig är tokigt håller nog många med om, men kommer systemet förändras inom rimlig framtid? troligen inte.
2020-05-21, 12:36
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Systemet är vad det är, och utifrån det systemet så är värdeutvecklingen du beskriver inte orimlig, den är vad man kan förvänta sig.
Cirkelresonemang.

Citat:
Att systemet i sig är tokigt håller nog många med om, men kommer systemet förändras inom rimlig framtid? troligen inte.
1985 skedde Novemberrevolutionen i det svenska ekonomiska systemet. Det är 35 år sedan.

Så visst händer saker som strukturellt förändrar systemet. Det är högst troligt att ytterligare förändringar kommer ske inom snar framtid. EU är på dekis. USA är kaputt. Kina tar över världen.
2020-05-21, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-

Slarvigt av mig. Skulle använt ett annat ord än rimligt för det är som du säger rimligt pga hur systemet är utformat. , Skulle använt "hållbart/ohållbart".

Jag tror att detta system är skapat för att misslyckas. Det är bara en tidsfråga innan det faller. pga den tekniska utvecklingen. Problemet är bara vad som kommer efter. Ett samhälle likt Kina där staten ska försöka ha all kontroll över sin befolkning eller ett fritt samhälle där staten är en parentes. Jag tror tyvärr att äckelpolitiker kan komma att öka sitt förtryck över befolkningen när nya tekniska lösningar möjliggör ett än större förtryck. Det blir upp till oss alla att stå emot detta när det sker men tyvärr är svenskar som en misshandlad björn som inte vågar lämna buren trotts dörren är öppen så lär inte hända här.
Senast redigerad av FriedrichvonHayek 2020-05-21 kl. 12:54.
2020-05-21, 12:57
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter

Bara för att FED håller börsen vid liv så betyder inte det att allt är frid och fröjd.

Hur skulle FED kunna göra det?

När jag höll på att få ordning på liksom-fbs senaste dravel hittade jag denna.

Håll till godo

Jag upprepar

Citat:
Hur skulle FED kunna göra det

Detta är alltså liksom-fb som undrar , om ni missat det, ingen annan.

Idioten undrar alltså hur Amerikanska skattebetalare hjälpt banker?

Ja så korkad är han. Vilken tur att det finns en lista
https://money.cnn.com/news/specials/storysupplement/bankbailout/

Citat:
Citat:
Hur skulle FED kunna göra det

ja jävlar detta är Avatarmaterial
Senast redigerad av Alpoxen 2020-05-21 kl. 13:18.
2020-05-21, 13:50
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Cirkelresonemang.

På vilket sätt? Vi har under flera årtionden haft en hög inflation vilket drivit på värdeutvecklingen, detta har sedan övergått till en period av historiskt låg ränta vilket sänkt boendekostnad rejält och drivit på värdeutvecklingen av bostadspriserna ytterligare.

Sedan 50- och 60 talet har allt alltid pekat på rejält höjda priser över tid.
2020-05-21, 14:34
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

Jag räknade på detta med antagna 4000/månaden 1979. Det blir 13 MSEK i nettolön ackumulerat.

Det dina föräldrar råkade ut för är inte representativt. Det är lite som de hittat ett gammalt brev på vinden som de kan sälja till en frimärkssamlare för stort belopp.

Snittpris på villa i Sverige är nu 3.1 MSEK. Och då ingår i det priset att du betalat för underhåll, renovering, modernisering. Om du INTE betalat för det så är huset fallfärdig och du får kanske 50 kSEK för det.

Och betalar du hantverkare för att göra detta och lägger till inköpskostnaden så kommer du upp i dagens marknadspris.
Undantaget är om du råka bosätta dig någonstans där det blivit fantastiskt attraktiva att bo.

Citat:
Är det en rimlig utveckling anser du?
?? Vad jag tycker har väl inte med saken att göra.

Vad kostar det dig att köpa mark, markberedning, kommunala anslutningar, byggmtrl, byggjobbare, planering, försäkringar, byggel, hantverkare, mm. Det är vad som har betydelse.
Det är det som bestämmer prisnivån.

Vad i detta är för dyrt?
Och vad gör du åt det?
Startar ett företag och gör det billigare? Varsågod.

Citat:
Vad har det monetära systemet med det här att göra????

Du har helt fel i att det inte skulle behövas sparare. Du kan aldrig ha tittat i en banks balansräkning. Dom har lika stor in/upp-låning som utlåning.

Att vi har låga räntor beror på att en stor sparvilja. Och det är inte svårt att förstå varför den finns. Jag har förklarat det i andra inlägg.

Citat:
Vilket idiotiskt system?
Vilken röra?

Det ser mer ut som du bär på mängder av fantasifulla föreställningar. Du får väl iaf hålla med om att ditt jämmer är faktalöst.
2020-05-21, 17:11
Medlem
Citat:
Och du visste inte ser jag. Och ditt sätt att hantera din inkompetens är att vräka på med patetiska personangrepp.

Har FED köpt aktier?

Att jag frågar, och du berättar för alla att du inte vet något, är nog inte riktigt att jag dumförklarar mig.

Ja, hur var frågan.
Hur går det här tryckandet till? Visste du det eller?
Och hur leder det till att Ann och John köper mer aktier?

Ser mer ut som att din kunskapsnivå är som på medeltiden, och du lever med religiös tro, och blir ilsken som en islamist över de som inte råkar bara på samma blinda tro.
Har du skrivit någon substans i något inlägg öht.

Jävlar i helvete vad du är korkad.

Ja FED köper aktier?? Hahaha.. De har gett Blackrock en massa tryckta pengar som de ska stimulera marknaderna med. Du är så jävla bakom flötet alltså. Deras jobbrapporter är katastrofala men så länge aktiemarknaden som är hur manipulerad som helst är hög, då är det lugnt enligt dig?
Hur jävla lost är du på en skala 1 till 10?

Hur går det med bilförsäljningen förresten? Du som sa att den t.om skulle bibehålla sin nivå under Corona-krisen, har du siffror på det nu?

Nackskott på sådana som du alltså som hyllat Tegnell genom hela krisen.

Medeltiden? FED har stimulerat marknaden de senaste 10 åren och min kunskap är från medeltiden? Du är ju bara pinsam.

Titta på hösten 2018 om du vill se vad som händer med marknaden när FED börjar sälja av sina innehav... delvis är marknaden helt och hållet beroende av FED.
Senast redigerad av kajusi 2020-05-21 kl. 17:15.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in