2020-05-22, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knastrarn
Ang det här går det ju inte ens att veta om det har nåt med saken att göra? Kan vara ärr han fick för 7 år sen?
Men då hade det väl stått "ärr" och inte "missfärgning"?
Citera
2020-05-22, 13:29
Medlem
Bambambis avatar
Jag har för mig att alla möbler flyttades ut från tishkos lägenhet, att någon sett det men hittar inte det.
Samma med föräldrarnas hem
Citera
2020-05-22, 13:46
Medlem
0.1.1.2.3.5.8.13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jajakingen
Jag har två teorier.

1. Tishko sålde knark. Samtidigt som han själv tog. Till slut hamna han i stora skulder från dom som han skulle sälja knarket av och kunde inte lämna tillbaka. Så för att få honom att linda som mest dödar dom Wilma, planterar alla bevis på tishko.

2. Wilmas pappa.

1. Han sålde inte själv.

Det är jag 99,9% säker på, eftersom;
A. Försäljare tigger nog inte 500:- av en polare för att köpa sig några gram röka från en konkurrent, så som beskrivs i FUP.
B. Inte ett enda av de av polisen genomförda förhören, inga inlägg från ett ens litet tillförlitligt FB-konto eller något skvaller ifrån Uddevalla tyder på det du påstår.

Han kan ha fått hjälp med att gömma kroppen men jag är övertygad om att han ensam stått för det dödliga våldet.

2. Fattar du själv vad du skriver, ditt smuts?

Vill du försöka igen och omformulera dig eller vidareutveckla, kanske? Jag hoppas att du bara agerat obetänksamt, haft otur när du skriver alt. varit påverkad i skrivande stund. Om inte, så kan och kommer allt som kommer ifrån ditt konto hädanefter att ignoreras fullständigt av mig.

Wilmas pappa är helt tydligt inte Guds bästa barn men att anklaga honom för att ha mördat sin dotter och därpå placerat hennes huvud i pojkvännens lägenhet är så dumt och lågt att jag inte kan låta bli att lyfta fram för andra vad du sysslar med, vilket verkar vara att skönmåla MGM och distrahera - att styra diskussionen genom att flytta fokusera till Wilmas bakgrund.

Det här har vi sett alldeles för mycket av tidigare i tråden.

3. Matchar man uttryckssätt i förhören i FUP med inläggen här på Flashback så framkommer det enligt mig en mycket tydlig bild av att denna svartmålning av Wilma och hennes släkt härrör från delar av Tishkos grabbgäng. (Det säger dock ingenting om vem du är, för tydlighets skull.)
Citera
2020-05-22, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Jag har för mig att alla möbler flyttades ut från tishkos lägenhet, att någon sett det men hittar inte det.
Samma med föräldrarnas hem
Det var nån som skrev det tidigt - men det kan ha varit en lögn för att göra sig intressant. Finns inget alls som talar för att det gjordes. Det var någon som skrev också att man bröt upp golven - inte heller det verkar vara med sanningen överensstämmande.
Citera
2020-05-22, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enskildaasikter
Han kan inte bli dömd för mord om inte dödsorsaken kan fastställas.
Myt.

Jag tror att många här har sett på för mycket amerikanska kriminal- och advokatserier där misstänkta blir friade på grund av teknikaliteter och formaliteter.

Tex Abbe Blattelito blev mycket riktigt friad från sin morddom för att det inte kunde bevisas att det tramadol han hade injicerat i offret var anledningen till att dödsfallet skedde. Men detta var endast för att offret även självmant förtärt tramadol oralt, vilket gjorde ledde till friande. Eller Linda Chen/Mats Alm (också HELT andra förutsättningar än detta fall).

Men vad anser ni skulle vara den förmildrande omständigheten för Tishko?

Om åklagaren kan bevisa att;
Wilma dog i lägenheten (enkelt) efter 17 men före han lämnade lgh (antagligen styrkt eftersom de verkar säkra på detta)
Tishko var ensam i lägenheten med Wilma under tiden (finns inga tecken på att någon annan skulle befunnit sig i lägenheten)
Wilma blivit utsatt för allvarligt våld (teknisk bevisning och vittnesmål styrker detta)

Så finns det inte en chans att han blir frikänd eller endast dömd för griftefrid. Om ni tror att domstolens delar, som består av människor, inte kommer att dra slutsastsen mellan Tishkos sms som uttryckligen beskriver hur han vill stycka henne och det händelseförlopp som troligen utspelat sig under kvällen har något slags förtroende för rättsväsendets matematiska korrekthet som bara kan innehas om man helt saknat kontakt med den.

Det finns ett otroligt stort antal personer som blivit dömda i olika rättsmål i Sverige med extremt lite faktiskt bevisning. Det är bara att se på Sture Bergvall-fallet. Det är knappast hög bevisbörda i detta land.

Bevisningen är tillräcklig. Men självklart finns det en möjlighet att frikännande blir resultatet. Det är aldrig 100% säkert hur en rättegång utspelar sig, men i nuläget tror jag inte du skulle hitta många åklagare som inte skulle sätta stora pengar på att T fälls.
Citera
2020-05-22, 14:00
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det var nån som skrev det tidigt - men det kan ha varit en lögn för att göra sig intressant. Finns inget alls som talar för att det gjordes. Det var någon som skrev också att man bröt upp golven - inte heller det verkar vara med sanningen överensstämmande.
Så kan det vara ja.
Citera
2020-05-22, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Så polisen letade efter en person, alltså Wilma, samtidigt som Tishko satt anhållen/häktad på skälig/sannolik grund misstänkt för mord?

Det verkar otroligt, det verkar mer som att de hade bestämt sig för att hon var död redan där och då. Frågan är hur de kunde vara så säkra på att hon var död, innan ordentlig undersökning av lägenheten och utan att de hade hittat några kroppsdelar.
I ett sånt här fall måste man förstås prioritera att hitta den försvunne personen så fort som möjligt, eftersom personen kan vara levande men i fara. Men de valde att "dödförklara" henne redan efter 5-7 dagars försvinnande, och istället prioriterade de att undvika att "kontaminera" brottsplatsen och undvika att förstöra bevis.
Varför gjorde de så?
Är det roligare och mer ärofyllt för polisen att lyckas lösa ett mordfall, än att hitta en försvunnen person?

Så här i efterhand kan man tycka att de gjorde rätt i att inte öppna väskan direkt, men det var fel vet vi ju också. Människor sprang runt och letade i 9 dagar efter en levande Wilma, inte efter en död Wilma. Den döda Wilma var under hela denna tid i Tishkos lägenhet.

Så sluta gärna att försvara polisen och åklagarens hantering av det här fallet. Den nuvarande åklagaren hade dock inte fallet vid fyndet av huvudet och innan det.

Det första påståendet beror på att man just bara hade "sannolika skäl" för att ett mord hade skett, vilket inte är väger speciellt tungt i sammanhanget när man som du säger inte hittat en död kropp.

Mycket tydde på mord (vilket också visade sig vara rätt) som blod i lägenheten, en pojkvän som betett sig konstigt både innan och efter Wilma försvann, inte ett livstecken från Wilma varken på mobil, kontokort eller sociala medier, ingen hotbild i övrigt eller direkta fiender som skulle kunna/vilja föra bort henne.

Dessutom är det så att polisen får mycket mer resurser att söka/leta om det finns en brottsmisstanke. Så dessa oerhört omfattande sök och åtgärderna polisen gjort i detta fall hade ALDRIG varit möjligt om det handlat om en "vanligt försvunnen" person.
Citera
2020-05-22, 14:14
Medlem
0.1.1.2.3.5.8.13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Var är riktiga mamman?
Tror han pojkvännen är mycket äldre än 24 år. (Ser ut så med) Om han kom till Sverige som barn kan åldern mkt väl vara felaktig. Nån som vet hans bakgrund, vilken del av Irak etc. Ser nordafrikansk ut..

Riktiga mamman blev kvar i Irak när T kom till Sverige.

EDIT: Ser att du redan fått svar här men tråden uppdateras kvickt så att mycket försvinner i brus för de som ej lusläser, och andra kan ju ha liknande funderingar, så jag lämnar posten här.

Han hade en bonusmamma som han verkligen knöt an till då, sedan separerade hon och pappan vilket ska ha tagits hårt. Pappa S träffade sedan Tishkos nuvarande "mamma". Pappan kallar henne för mamma men själv säger hon att hon är Tishkos styvmamma och att hon t.o.m. älskade W mer än T.
S. 719 i FUP: "Jag svär att jag älskade Wilma mer än Tishko"

Jag har mycket svårt att föreställa mig att hon skulle hjälpa T med mer än vad artigheten och seden (lojalitet till maken) kräver, frivilligt.

Faderns vittnesmål emotsägs däremot av andra uppgifter på flera punkter och "mamman" tror att den svarta bilen befann sig i deras garage, men hon såg den aldrig. Hon tror inte att maken lånat den, för han skulle aldrig låna den utan att säga till. Vill väl inte kännas vid det som hänt, av begripliga skäl, tror jag.

Att T försökte ta livet av sig i cellen tror jag beror på att han läst faderns uttalande om att han nu är förskjuten. Är inte alls övertygad om att pappan känt till några bestialiska detaljer, eller knarkandet, och att han därför kan ha menat allvar med att han önskar att sonen får huvudet avhugget.
Senast redigerad av 0.1.1.2.3.5.8.13 2020-05-22 kl. 14:20.
Citera
2020-05-22, 14:40
Medlem
Bollkalle19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Toan är i alla fall kollad. Däri låg nerstoppat ett kuddvar. Ovanför detta kuddvar fanns inte några fekalier. Vilket man då drar slutsatsen att T inte skitit i toan efter att han pregat ner kuddvaret. Måndagen den 18:e var han ju hemma 5 ggr under arbetstid. Och troligen skedde nerpregandet av kuddvaret nån av dessa gånger, eller på måndagkvällen. Alltså måste han väl ha städat ända fram t o m måndagen?

Jag skrev otydligt, jag menade rören på dammsugaren. Slangen och skaftet kan innehålla saker.

Vad jag ser i fup så finns det bevis för grov misshandel i lägenheten plus Brist på annans närvaro, så jag tror nog att han blir dömd för hennes död. Frågan är om det går att bevisa mord. Likgiltighetsuppsåt verkar det vara.

Brott mot griftefriden känns glasklar.
Citera
2020-05-22, 14:44
Medlem
0.1.1.2.3.5.8.13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Det handlade om "spårsäkring" enligt Wästerberg. Vad innebär det? Wilma var försvunnen. De letade efter en levande Wilma, möjligen död.
Alldeles uppenbart att då ta ner en resväska och kolla om Wilma eventuellt packat sina saker för en resa bort från Tishko. Eller som "alla" Wilmas nära höll på att de inte längre var ihop. Att Wilma hade gått till Tishko endast för att hämta sina saker. Var inte en kabinväska väldigt vesentlig sak att titta i för att just "säkra spår" ?
Eller vad?

Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Ja, och då undrar jag fortvarande vad var det för "spårning" polisen gjorde? Letade efter en hel och helst levande Wilma? Då borde det vara rimligt att kolla om hon möjligen hade packat den väskan eller påbörjat?
Anhöriga har alldeles säkert berättat för polisen vid det laget att W var där sist för att hämta sina grejer och på väg att lämna T.
När kom forensikerna dit då om inte direkt i början? Om det innebär att man inte får röra på någonting på flera veckor efteråt ... nej, inte klokt.
Jag har inte ändrat åsikt om totalt obegripligt polisarbete, efter när "ett troll" kom med uppgiften om att huvudet hittades i Ts lgh. Obs! vill lägga till att jag syftar på de vidriga utredningsmetoder och manualer som följs till punkt och pricka till den graden att allt logiskt mänskligt tänkande helt utesuts! Inte i den meningen de poliser personligen som gjorde "exemplariskt noggrant arbete efter all regelverk" . Förkastliga regler isåfall!

Citat:
Ursprungligen postat av Bombaclap
Så låg väskan där när polisen gjorde första husransakan ? annars måste ju någon planterat den där , polisen eller någon i hans familj.

Väskan låg i garderoben hela tiden.

Ser ingenting konstigt i det, faktiskt.

Utredare och tekniker söker inte igenom någons förråd, garderober, källare eller vind "bara för att". Finns vare sig ekonomiska medel eller manskap till det och därmed inget rimligt skäl att vända ut och in på allt i en garderob, utan att någonting särskilt pekar ditåt. Är det första du tänker i en sådan situation, som ser ut som misshandel + försvinnande (illa nog!) att huvudet nog har blivit avhugget och bör sökas på platsen? Njae.

Vid återbesök så känner de likdoft, tar ned väskan, förstår vad den innehåller och sänder den till NFC.

Polisen i Fyrbodal får mycket obefogad skit kastad på sig här, tycker jag.
Senast redigerad av 0.1.1.2.3.5.8.13 2020-05-22 kl. 14:56.
Citera
2020-05-22, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
Jag skrev otydligt, jag menade rören på dammsugaren. Slangen och skaftet kan innehålla saker.

Vad jag ser i fup så finns det bevis för grov misshandel i lägenheten plus Brist på annans närvaro, så jag tror nog att han blir dömd för hennes död. Frågan är om det går att bevisa mord. Likgiltighetsuppsåt verkar det vara.

Brott mot griftefriden känns glasklar.
Ah, tack. Jo, dammsugarröret har man säkert tittat i. Men inte hittat något då man beskriver att man inte vet om han städat undan efter mordet med den.
Jag är säker på att han blir dömd för mordet. 18 år eller livstid. Eftersom han var över 21 vid mordet så får han tack och lov ingen ungdomsrabatt. Begriper inte hur advokaterna skall kunna snacka ur honom detta. Alla blodspår talar sitt tydliga språk. Detta var inte en kvinnomisshandel. Det var rent och skärt mord. Anser åtminstone jag. Men jag är inte domare som på något sätt är juridiskt skolad med spetskompetens.
Citera
2020-05-22, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0.1.1.2.3.5.8.13
Väskan låg i garderoben hela tiden.

Ser ingenting konstigt i det, faktiskt.

Utredare och tekniker söker inte igenom någons förråd, garderober, källare eller vind "bara för att". Finns vare sig ekonomiska medel eller manskap till det och därmed inget rimligt skäl att vända ut och in på allt i en garderob, utan att någonting särskilt pekar ditåt. Är det första du tänker i en sådan situation, som ser ut som misshandel + försvinnande (illa nog!) att huvudet nog har blivit avhugget och bör sökas på platsen? Njae.

Vid återbesök så känner de likdoft, tar ned väskan, förstår vad den innehåller och sänder den till NFC.

Polisen i Fyrbodal får mycket obefogad skit kastad på sig här, tycker jag.
De var ju dessutom bara i lägenheten den 19 och 20 nov för brottsplatsundersökning. Nästa tillfälle var just då man tog dit hundarna och man tog ner väskan. Även om vissa kan tycka att det var en jättemiss, så hade det inte förändrat någonting i ärendet (om jag inte missar något här). T satt inne och kunde inte förstöra några spår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in