2020-05-22, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Någonstans har jag ju läst att SE sagt att han aldrig pratade med väktaren i samband med utstämpling men skit samma.
Givetvis tajtas dock tiden till OM samtal skedde .
Sedan vet vi ju att det är svårt att uppskatta tid .
Be någon ta tid blunda och säg till när du uppskattar att en minut gått så får vi se hur nära minuten du kommer.
2 minuters samtal kan lika gärna ha varit 1 minut och 15 sekunder .Det kan iofs också lika gärna vara 2,5 minut.
Ett ev samtal utesluter inte SE som GM MEN gör tidsschemat väldigt tajt

Det blir riktigt jäkla tight, särskilt om reklamkonsulenten på den dryga minuten efter utstämplingen ska hinna snacka semester med väktaren, gå till utgången, ta av sig glasögon, gömma handväskan, byta mössa (gömma kepsen) och springa i väg antingen norrut för att möta LOP (då blir det ännu tightare) eller söderut för att ansluta till LOPs ankomst till Tunnelgatan. Sen ska han ju iofs på den tiden också hinna slås av insikten om att det nu är dags att mörda statsministern. Men SE är ju hurtig så det ska nog kunna funka.
Citera
2020-05-22, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
En grej som slog mig om kamerorna att om HO/AK kunde se i kameran på Tunnelgatan (riktad Ö) så borde de ha sett poliser och tekniker hela natten i den. Men i förhöret med HO 860610 ser jag inget om det. Kan den kameran varit kopplad till en annan plats?

Det borde ha hörts en hel del polissirener också.
Citera
2020-05-22, 12:34
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pessimistkonsult
Det blir riktigt jäkla tight, särskilt om reklamkonsulenten på den dryga minuten efter utstämplingen ska hinna snacka semester med väktaren, gå till utgången, ta av sig glasögon, gömma handväskan, byta mössa (gömma kepsen) och springa i väg antingen norrut för att möta LOP (då blir det ännu tightare) eller söderut för att ansluta till LOPs ankomst till Tunnelgatan. Sen ska han ju iofs på den tiden också hinna slås av insikten om att det nu är dags att mörda statsministern. Men SE är ju hurtig så det ska nog kunna funka.
Hade man åtalat SE så hade HOs ”ett par minuter” gett alibi vilket hade delvis motsagts av den åtalade själv (som hör minst ett skott). Åklagarens gärningsbeskrivning hade i vart fall liknat vad du har ovan. En rejäl uppförsbacke.

Vi får se om nuvarande åklagare har något saftigt att staga upp det hela med, om det nu skulle vara SE som är hans lösning. Tidigare PU höll å andra sidan fast vid CP i 10 år utan att presentera ett enda vettigt bevis utöver LP, så jag vet inte.
Citera
2020-05-22, 12:37
Medlem
Citat:
En grej som slog mig om kamerorna att om HO/AK kunde se i kameran på Tunnelgatan (riktad Ö) så borde de ha sett poliser och tekniker hela natten i den. Men i förhöret med HO 860610 ser jag inget om det. Kan den kameran varit kopplad till en annan plats?

Kameran var ju uppsatt för att kontrollera passerande i den byggnaden och kan förstås ha varit kopplat till just det huset. Med tanke på hur den var placerad, om den nu var igång och kunde ses av HO/AK så var det nog hur som helst inte mycket dom kunde se. Om det inte var nån slags vidvinkel på kameran.
På fotot ser det iaf inte ut som den skulle kunna registrera särskilt mycket av omgivningen.
https://imgur.com/ulBKM8w
Citera
2020-05-22, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Kameran var ju uppsatt för att kontrollera passerande i den byggnaden och kan förstås ha varit kopplat till just det huset. Med tanke på hur den var placerad, om den nu var igång och kunde ses av HO/AK så var det nog hur som helst inte mycket dom kunde se. Om det inte var nån slags vidvinkel på kameran.
På fotot ser det iaf inte ut som den skulle kunna registrera särskilt mycket av omgivningen.
https://imgur.com/ulBKM8w

Det är den enda platsen, under kameran, som en medhjälpare kan uppehålla sig dolt från Sveavägen/MPL och borde kunna synas då han stod där och definitivt när han senare sprang inåt Tunnelgatan.

Tänk om det ändå finns inspelade filmer från kameran och KP har dem. Det vore ett önskeläge.
Senast redigerad av Utredaren 2020-05-22 kl. 12:44.
Citera
2020-05-22, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det är den enda platsen, under kameran, som en medhjälpare kan uppehålla sig dolt från Sveavägen/MPL och borde kunna synas då han stod där och definitivt när han senare sprang inåt Tunnelgatan.

Det var inte enda platsen, det fanns tillräckligt utrymme mellan byggbarackerna. Foto finns i tråden men jag har det inte sparat.
Citera
2020-05-22, 12:54
Medlem
Citat:
Hade man åtalat SE så hade HOs ”ett par minuter” gett alibi vilket hade delvis motsagts av den åtalade själv (som hör minst ett skott). Åklagarens gärningsbeskrivning hade i vart fall liknat vad du har ovan. En rejäl uppförsbacke.

Vi får se om nuvarande åklagare har något saftigt att staga upp det hela med, om det nu skulle vara SE som är hans lösning. Tidigare PU höll å andra sidan fast vid CP i 10 år utan att presentera ett enda vettigt bevis utöver LP, så jag vet inte.

Som flera har sagt tidigare, den enda möjligheten för att SE skulle kunna vara den som KP kommer att hänga upp det på är att tider och vittnesutsagor ändras, eller snarare kantrar helt, i förhållande till hittills kända förhållanden. Och visst, i en sån värld är allt möjligt och då är spekulationer meningslösa.

CP-spåret var ju lite av ett must do för åklagarna - det fanns tillräckligt många indicier från Grand och framåt, och dessutom hans personliga ballast, för att de skulle våga köra. Att det ändå var ett svagt åtal, absolut.
Citera
2020-05-22, 12:56
Medlem
Citat:
Det var inte enda platsen, det fanns tillräckligt utrymme mellan byggbarackerna. Foto finns i tråden men jag har det inte sparat.

Det borde Lars Jeppsson ha sett då det var utefter det utrymmet som han såg MPL.
Citera
2020-05-22, 12:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
De trodde på att något hänt, men de trodde inte att OP blivit mördad.

Säger de inte att de inte riktigt vet om de ska tro det är sant, men att det blev 100% iom radion.

Osäkerheten borde vara ett skäl till att man går ut och kollar anser jag. Det kan ju röra Skandialokalernas säkerhet.
Citera
2020-05-22, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det borde Lars Jeppsson ha sett då det var utefter det utrymmet som han såg MPL.

Menar inte där LJ stod. Det var två sektioner av baracker och emellan dom fanns ett utrymme stort nog för att gömma sig i.
Citera
2020-05-22, 13:02
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Hörde den inte till något annat än Skandia? Det ringer en klocka
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-05-22 kl. 13:05.
Citera
2020-05-22, 13:04
Medlem
Citat:
Menar inte där LJ stod. Det var två sektioner av baracker och emellan dom fanns ett utrymme stort nog för att gömma sig i.

Då förstår jag men då kan han inte vara mycket till hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in