2020-05-22, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87
Jag tolkar det inte som att hen "gullar"
Däremot är jag övertygad om att P varit lika lynchad fortsatt i denna tråden om han var i livet.
Nu försvann ju 50% av "ondskan " och då tenderar folk att lägga 100% på den som är kvar.

De är sannerligen lika skyldiga båda två, då de båda hade yttersta ansvaret för det försvarslösa barnet.

Att inte ingripa /agera när ens barn far illa är det samma som att passivt delta.
Så nej, ingen av dessa två ska kunna "köpas loss sin skuld , inte ens med sig i döden, de har dödat och plågat sitt eget barn.
Ja du har förstått mig rätt. De är båda skyldiga.
Citera
2020-05-22, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Ett av Putte o Rebeca S barn säger att Esmeralda fick vara/sova i ett skåp i köket (eller något liknande).
En dörr från köket till källaren kanske kan uppfattas som att den liksom tillhör köket..?
Om det dessutom finns ett utrymme under/bakom källartrappan (dit Rebecka drog när hon och Patrik hade grälat) så kanske det - enligt pundarna - är en ypperlig plats att förvara barn?
Det känns ju så. Vad obehagligt.
Citera
2020-05-22, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dengummangickinte
Varflr får hon knark i häktet???
Kanske för att hon öht ska kunna förhöras. Annars är det ju inte rutin att ge knarkare deras knark men hon hotar med suicid och får sina älskade piller av läkaren.
Citera
2020-05-22, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Kanske för att hon öht ska kunna förhöras. Annars är det ju inte rutin att ge knarkare deras knark men hon hotar med suicid och får sina älskade piller av läkaren.
Hon får ju givetvis sina mediciner mot sin ångest, och hon är suicid rusk, men absolut inte i mängd att det kan kallas knark! Typ 3×5 ml stess o en 7.5a zopiklon till natten skulle ja gissa. Är ganska standard på diverse institutioner.
Citera
2020-05-22, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannajack
Tror oxå det kommer bli jävligt svårt o få henne dömd för vållande /mord, tyvärr..

Är det inte mord om hon inte ringer 112? När hon låter Esmeralda sakta dö i sin säng? Jag vet faktiskt inte eftersom jag inte är påläst i juridiska termer, men i mina ögon är detta MORD....
Citera
2020-05-22, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teevee
Är det inte mord om hon inte ringer 112? När hon låter Esmeralda sakta dö i sin säng? Jag vet faktiskt inte eftersom jag inte är påläst i juridiska termer, men i mina ögon är detta MORD....
I vanliga folks ögon är det mord. Men långt ifrån i rättssystemet! Vi ska va glada om hon får vållande. Dem ska då kunna leda i bevis att dem gett henne en avsiktlig jungfru dos. Det kan dem nog inte göra, annat än att dem drogat henne för att hon inte ska störa dem. Verkar ju inte finnas bevis på att dem slagit ihjäl henne. Och den andre hälften går tyvärr inte att höra.. Men ingen mer än jag hoppas ju på mord och livstid! Är livrädd hon ska hinna ta sitt liv innan rättegången...
Citera
2020-05-22, 09:58
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Det gör jag verkligen inte.
Jag funderade över vad samhället gjort för henne och genom henne vad de gjort för barnen.
Försökte någon på allvar få henne till avgiftning?
Få henne att lämna P?
När E föddes blev hon erbjuden att flytta till något hem med henne men hon tackade nej, gjordes det fler försök? De kanske hade sluppit växa upp med P, kanske inte heller behövt ha denna kossa till morsa om de hade gjort något mer drastiskt?
De lät henne ta hem barn till P och det fattar jag inte. Att ta bebis-S från henne var kanske svårare men försökte de ens?
Man ser i journalerna att hon ryckte upp sig en del när P satt inne men sen börjar hon ta för mycket benzo igen. Borde inte psyk ha larmat soc när R bröt av, de måste ju ha sett att hon var beroende och missbrukade sina mediciner?
Jag försvarar ingen av föräldrarna, om du tror det har jag uttryckt mig dåligt.

Jo psykiatrin är skyldiga enligt lag att anmäla om det är barn som kan råka illa ut. Har dom gjort det?

Gick hon inte till en privat klinik?
Citera
2020-05-22, 10:05
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyperkasst
Jag har satt upp en timeline kring det man kan tolka som fakta och relevant timeline info i förhör med A (som jag definitivt finner trovärdiga med undantag för att man kanske inte vill outa sina päron fullt ut trots ev. misär).

Tisdag 2020-01-28

- kl 20.00 = A kommer hem från träning
- kl ca 21.00 = A har duschat och tittar till E som han uppfattar sovandes i spjälsäng i sovrum 2, hon har en pyjamas på sig. R och P befinner sig då i vardagsrummet.
- Kl ? = R upplevs orolig och berättar för A att E inte mår så bra, de befinner sig då i köket.
- kl ? = A säger godnatt till familjen varpå han kramar om R som sitter med S i famnen, han tolkar R som orolig av sig och hon säger att E inte mår så bra. E befinner sig då i spjälsängen i sovrum 2 och låter rosslig enligt A!
- kl ca 23.30-00.30 = Grannen hör en rejäl jävla duns från badrummet, hon går dit för att kolla, hör sedan en rejäl duns till. ca 1 min mellanrum. Hon hörde ingenting annat.

Onsdag 2020-01-29
- kl 11.30 = P ringer RS och säger att familjen mår inte riktigt bra och bokar om planerad aktivitet (läs mer nedan!)
- kl 11.49 = P Ringer sin bror J och behöver träffas.
- kl 17.30 = Äter familjen mat ifrån Max. E syns inte till.
- kl 19.00 = P träffar sin bror J, vill låna pengar, något stämmer inte med P, J observerar även att P har märken i pannan som han säger beror på att han sovit konstigt.
- kl 20.00 = Bror J släpper av P hemma igen, de ska höras igen nästföljande morgon. (HÄR! Redogör dock R i förhör att J var hemma hos dem och lämnade hemmet i upprört skick!?)
- kl ? = Någon gång under onsdagkvällen ska P lämnat hemmet för att handla, återvänt med kassar från Coop (Verkar ligga en i nära anslutning där de bor enligt google).

Torsdag 2020-01-30
- kl 11.00 = Bror J plockar upp P ifrån hemmet, de åker en bit, han berättar, de åker till bror N, de åker hem till P medans N ringer SOS.
- kl 13.03 = Inkommer SOS Alarm
- kl 13.05-13.10 = Liten kort lucka där P hunnit hem och börjat prata med R i köket precis innan polis anländer.
- kl 13.10 = Polis på plats (Om jag uppfattat loggarna korrekt)
- kl 13.54 = P och R frihetsberövas.

Ang. Onsdags 11.30 när P ringde RS =
"P ringer RS Onsdag ca 11.30 och säger att familjen mår inte riktigt bra och bokar om planerad aktivitet.
P säger åt RS att skriva till P's pappa (farfarn) om att dem ska ses nästa helg istället.
Då smsar farfarn tillbaka till RS att R redan smsat i tisdags att de inte mådde så bra och att de skulle byta helg!"
Så någon gång på Tisdagen redan har R hört av sig för att planera om.. Givevis för de vet vad de gjort mot esme redan.. Det hade varit intressant att veta när på tisdagen hon kontakta farfarn! Då får vi en tydligare bild kanske av när E farit illa. Att R började googla massa lån tisdag ringer ju varningsklockor..

Vad jag saknar i FUP (rätta mig om jag missat),

- var är analyser av spjälsängen till vänster rakt in i sovrum 2?? A uppger i förhör att flickan låg den ena stunden och sedan i vanliga sängen. Det tyder på att flickan flyttats mellan sängarna...
Ser bara analyser av den vanliga sängen..

- Varför ligger det en nytvättad matta ovanpå den nybäddade sängen i sovrum 2 (vilken under flickan hittades)? Sanningen ligger i detaljerna.. Vi är medvetna om att man undanröjt bevisning genom att städa, dammsuga, svabba golv, klorin!, tvätt av "samtliga" trasmattor... Om man ska lita på R öht dvs... Har man funnit rengöringsprylar i hemmet? Har man kollat moppen? hitta man klorinflaska? kollat dammsugarpåsen?

- är det troligt att man badat flickan kring midnatt? Inte direkt! Om hon redan sov när A kom hem från träning på tisdagen hade detta skett redan innan?

- Det verkar även hänga en barnrumsmatta över spjälsängen man kan skymta lite till vänster på ena fotot..? Undersökt den? Eller är det "bara en filt"?

- Varför har de behövt sanera hemmet så extremt?? Vad fan har hänt och var i lägenheten?

- En teori jag har är att i badrummet är det P som gjort sig illa när han städat maniskt och hög på gud vet allt.

- En annan tanke som slår mig, om man tittar på brottsplatsfotografi från badrummet, stänket uppe vid draperiet, handfatet och det på badkaret, i kombination med höjd till handfat och E's längd osv.. ser det ut som ett troligt scenario att hon plaskat i badkaret men landat i handfatet?? Jag finner det föga troligt även om det givetvis kan ha skett.. Men jag tror inte det. Snarare där P gjort sig illa. han har flera större märken i pannan som ser nya och färska ut..

- Dunsarna grannen hört i badrummet, är det när P faller eller röjer han så extremt i badrummet att grejer far omkring eller flyttat badkar eller dylikt?

- han gick till coop? Om det är sant.. vad köpte han där? Övervakningskameror från kvällen på coop? Har man kollat detta? framgår inte! Har han köpt klorin och städgrejer tro? Kanske de svarta trädgårdshandskarna R beskrivit vid ett tillfälle, om man kan tro på den detaljen..

- Varför finns varken R eller P's DNA på alla de ställen man förväntat sig vid "inpackningen"? Om man bara döljer något för att A inte skulle se det, varför dölja sina egna spår?

- Varför åker P och hans bror J ut mot skogen som jag förstår det första tillfället? Varför har han ingen egen mobiltelefon med sig? Vilken ordnad normal svensson har inte med sin mobil när man åker för att träffa sin bror?

- Varför var brodern upprörd kvällen innan dem berätta för brodern N morgonen därpå om han inte redan fått reda på det som skett?

- Har J ett sådant förflutet att man skulle kunna hypotetiskt anta! att P hoppats på att få med J på tåget om att röja undan kroppen någonstans??
Ovanstående är totalt objektiv spekulation! Anklagar definitivt inte hans förhoppningsvis hederliga vänliga bröder! Men har man undanröjt allt rimligt tvivel?
Om nu J varit i lägenheten kvällen innan, då man antog att hemmet redan var en brottsplats, varför har inte han behövt lämna DNA?

- P ska ha gjort sig av med sin egna telefon, även sagt åt R att rensa sin telefon...? Varför detta + sanering av hemmet och stortvätt?! Om man inte vill undanröja bevis för något som skett som inte alls varit en olycka dvs.... Och kan det vara så att de två börjat spinna på idéer om flyktvägar, hur de ska röja undan kroppen, hur de ska fly, massa lån om pengar osv.. Enligt SMS loggar verkar ju R ha sökt en jävla massa olika lån mellan tisdagen och torsdagen!!

Många frågetecken... på 1400 sidor FUP förvänta jag mig inte fler frågor än svar tbh!
Och det knyter sig i bröstet varje gång jag läser R och P beskriva E's reaktioner vid "fallet"!
Ögon som faller bakåt, blod ur näsan, hackar tänder, låter konstigt.. Allt låter ju som att hon fått rejäla smällar då dem tappat fattningen om livet totalt! Och sedan i sina skruvade huvuden försökt med allt möjligt för att slippa ringa SOS för att de insett att de gått för långt denna gång.. Fy fan!

Det är åt helvete att de lät P dö i häktet.... Hon är en patologisk lögnhals som kommer skylla allt på en som inte kan ge sin bild av detta. Att han var så pratglad redan från start tyder på att om sanningen till slut skulle nått ut hade det varit via honom.. Jävla soppa alltihopa! Stackars stackars stackars lilla hjärtat! Och de andra barnen förstås! <3 <3 <3

Flera intressanta punkter här!
Att de inte kollat om P var på Coop och villa öppettider Coop har är relevant för tidslinjen, ingen platsundersökning av där E enligt styvsyskon sov i köket osv.

Varför kan man inte se vems blodet i handfatet är? Är det tvättat med klorin eller något som tar bort DNA?
Senast redigerad av Pandalina4 2020-05-22 kl. 10:26.
Citera
2020-05-22, 10:13
Medlem
Norrköpings tingsrätt har lagt upp schemat för nästa vecka, någon som vet om detta fått något förhandlingsnummer? Hoppas det kommer gå att följa rättegången på något sätt!

https://www.domstol.se/globalassets/episerver-forms/domstol/norrkopings_tingsratt/schema-forhandlingar-vecka-22.pdf
Citera
2020-05-22, 10:15
Medlem
Citat:
Det gör jag verkligen inte.
Jag funderade över vad samhället gjort för henne och genom henne vad de gjort för barnen.
Försökte någon på allvar få henne till avgiftning?
Få henne att lämna P?
När E föddes blev hon erbjuden att flytta till något hem med henne men hon tackade nej, gjordes det fler försök? De kanske hade sluppit växa upp med P, kanske inte heller behövt ha denna kossa till morsa om de hade gjort något mer drastiskt?
De lät henne ta hem barn till P och det fattar jag inte. Att ta bebis-S från henne var kanske svårare men försökte de ens?
Man ser i journalerna att hon ryckte upp sig en del när P satt inne men sen börjar hon ta för mycket benzo igen. Borde inte psyk ha larmat soc när R bröt av, de måste ju ha sett att hon var beroende och missbrukade sina mediciner?
Jag försvarar ingen av föräldrarna, om du tror det har jag uttryckt mig dåligt.

Läs SMS:en hon skrev till sin kompis. Hon var missbrukare och ville inte ha någon avgiftning alls. Tvärtom skyllde hon på vården som inte gav henne mer mediciner, som om de skulleunderhålla hennes missbruk. Hon hade benso på recept, men ändå köpte hon mer. Hon ville bli helt väck.
Citera
2020-05-22, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananapie
Kanske är det det som menas med E och källaren? Kanske slängde dom ner henne där som bestraffning?

Japp!!! Det måste vara så!
När jag läste igenom FUP, R och P’s konversationer de haft via sms så fastnade jag på ett meddelande som R har skickat till P 2019-12-08.

- Hallo, vad mkt klockan blev. Vad händer? Om din pappa vägrar skjutsa henne innan skatan kommer så kan jag hämta henne med bussen. Dom skall INTE ses.
Lura henne dessutom o säg att mamma bara vill prata lite o kolla på frost om hon sköter sig så att vi får med henne utan utbrott och att hon säger konstiga saker. Om hon tror att hon ska ner till källaren så kommer hon att vara hysterisk hela bilresan och när hon ska in i trappen.”

Jag uppfattar det som att hon vill inte att ”skatan” ska se E, antagligen för att det är helt uppenbart vad de utsätter ungen för.
De måste vara så att E ändå försöker uttrycka sin rädsla och är helt livrädd för att hon ska åka ner i källaren.

Satt hela kvällen igår och halva natten och läste igenom mycket av utredningen, har inte gått igenom hela förhörsdelen än, har hoppat över en del också. Behöver andas emellan, för det är fan riktigt tungt alltså.
Citera
2020-05-22, 10:28
Medlem
Jag kände inte Esmeraldas pappa Putte men en bekant gjorde det och känner även bröderna. När pappan kontaktade brodern och berättade vad som hänt så frågade han om han fick hjälp med att gräva ner Esmeralda i skogen. Brodern ringde då polisen. Detta tycks brodern inte nämna i förhören.

Jag tror absolut föräldrarna har agerat i samförstånd. Båda visste ju om att hon låg död där inne död. Säkert planerade de hur de skulle göra sig av med kroppen och därför kontaktade de inte polis. De satt och åt hamburgare från Max när hon sannolikt redan var död. Hur kunde de ha aptit ens?

Och att förloppet var utdraget. De kunde ringt 112 och hennes liv kanske kunde ha räddats. Istället valde de att inte göra det. Det skulle kommit fram att hon fått droger och de hade förlorat vårdnaden, så då var det bättre att hon dog så ingen fick henne. Fy fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in