Citat:
Ursprungligen postat av
HG
Prioritering av viktiga människor och vård sker dagligen tyvärr. Dock är det nog inte så skoj att ligga längst ner på listan och bli tvungen att dö........
Precis! Men man måste väl ändå vara realistisk?
Några kanske föredrar att dö? De kan vara nöjda med livet och inte vill kämpa - särskilt om tillfrisknandet skulle innebära ett långt lidande. Men många - de flesta? - vill säkert leva.
Läkarna kan dock inte hjälpa alla cancerpatienter heller oavsett om de vill leva många år till.
Jag säger inte emot i sådana fall som du tog upp nyss (där 70% av personalen på äldreboendet har stannat hemma och struntat i de sjuka äldre), men någonstans där äldre äldre multisjuka dör och de anhöriga är helt chockade, då förstår jag inte att de inte kan acceptera livets gång.
Jag kan mer fatta i sådana fall som nu Broadway-skådisen - 41år - som kämpar för sitt liv (tror inte att han överlever) och där frun säger att han måste överleva. Han har fått 2 hjärnblödningar, blivit amputerad på ett ben, ena lungan är svårt inflammerad, legat i respirator över 50 dagar osv. Men han måste överleva..
Jag förstår att frun vill det -men jag tror inte att det vore patientens bästa..