Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-22, 08:30
  #49
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Är det befintliga markstationer eller är det platser där man ansökt om att bygga markstationer? (Alaska ligger t.ex långt utanför Starlinks nuvarande räckvidd.)
Vilka ansökningar som är beviljade och vad som är byggt har inte jag fått klart för mig ännu.
"Privat betatestning" skall börja i slutet av juli.

Jag tror den kartan bygger på data från deras ansökningar om att sända & mottaga radio på dessa platser. Jag har klickat in på en ansökan, den i Arbuckle CA men jag kommer inte vidare på FCC's sida så jag vet inte om dom blev beviljade tillstånd.

Av dom bilder jag sett så fortsätter SpaceX med att sätta fartygsantenner på en släpvagn och köra ut den släpvagnen där markstationen ska vara. Så allt dom behöver i dagsläget är tillstånd från FCC och en plan yta för släpvagnen nära en internetnod.

Starlink markstation i Conrad MT
https://forumbilder.com/i/r5TS

Här är en bild på OneWebs markstation i Alaska som jämförelse. Det är inte omöjligt att SpaceX bygger något liknande i framtiden, men dom gillar verkligen att snåla där dom kan.
https://twitter.com/oneweb/status/1215018352688713728

Den i Alaska är som sagt verkligen intressant. Om dom redan nu har ansökt om en markstation där så borde dom närma sig en uppskjutning som kan täcka dessa breddgrader. (Något som kommer att ge oss Svenskar täckning för den som bara följer Starlink med ena ögat)
Citera
2020-05-22, 08:57
  #50
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Jag tror den kartan bygger på data från deras ansökningar om att sända & mottaga radio på dessa platser. Jag har klickat in på en ansökan, den i Arbuckle CA men jag kommer inte vidare på FCC's sida så jag vet inte om dom blev beviljade tillstånd.

Av dom bilder jag sett så fortsätter SpaceX med att sätta fartygsantenner på en släpvagn och köra ut den släpvagnen där markstationen ska vara. Så allt dom behöver i dagsläget är tillstånd från FCC och en plan yta för släpvagnen nära en internetnod.

Starlink markstation i Conrad MT
https://forumbilder.com/i/r5TS

Här är en bild på OneWebs markstation i Alaska som jämförelse. Det är inte omöjligt att SpaceX bygger något liknande i framtiden, men dom gillar verkligen att snåla där dom kan.
https://twitter.com/oneweb/status/1215018352688713728

Den i Alaska är som sagt verkligen intressant. Om dom redan nu har ansökt om en markstation där så borde dom närma sig en uppskjutning som kan täcka dessa breddgrader. (Något som kommer att ge oss Svenskar täckning för den som bara följer Starlink med ena ögat)
Svårt att få grepp om detta. OneWeb har gjort flera uppskjutningar och har så stor parabolfarm i Alaska. Men aldrig gjort demonstration vad jag vet och nu i konkurs!

Undrar hur mottagningen är när det snöar in i parabolerna. (Varför så många paraboler och inte några större. Så många satelliter lär inte vara aktuellt nu.)

Edit
Bara 81 likes, 2 kommentarer på bilden från OneWeb. Här visar de upp en stor station i Norge med annan arkitektur. Man vill se fler bevis på att detta är deras.
https://newsfounded.com/franceeng/on...ice-from-2020/

Starlink i Wisconsin ... sägs det (hattarna på sned som champinjoner)
https://www.reddit.com/r/SpaceXLoung...e_location_of/
Visar även användarterminaler ("UFO on a stick") ... gissar man. Varför står de där?
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-05-22 kl. 09:10.
Citera
2020-05-22, 12:08
  #51
Avstängd
wwrs avatar
Visst är en del lite mystiskt med Internet från satelliter på låg höjd. Starlinks närmaste konkurrent OneWeb har skjutit upp 74 satelliter som från 1200 km ger viss täckning. Man påstår sig ha byggt markstation i Alaska med 27 paraboler (alla på samma ställe!).
https://twitter.com/oneweb/status/1215018352688713728

När allt är klart går OneWeb i konkurs!

Både Starlink och OneWeb måste konkurrera med ett nätverk av geoststionära Jupitersatelliter från Hughesnet. Det är långsamt men beprövat. Användarens terninal behöver inte rikta om antennen mellan olika satelliter.
Citat:
download speeds of 25 Mbps and upload speeds of 3 Mbps.
Hughesnet kostar $50-150/månad med olika mjuka databegränsningar.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-05-22 kl. 12:37.
Citera
2020-05-26, 05:51
  #52
Avstängd
wwrs avatar
Starlinks närmaste konkurrent OneWeb har bara gjort "liten konkurs" (Chapter 11) och söker förmodligen omstrukturering. De har 74 satelliter uppe och minst två, ganska stora parabolfarmer. Nog tror jag att företaget sysslar med något, men vad?

...

En försäljningsingenjör för SpaceX skrev till de som ansvarar för Nebraskas bredband i glesbygd och lovade 100/40 uppkopplingar med Starlink. Få se om de kan hålla detta.
Citat:
Anticipated Starlink speed: 100 Mbps down / 40 Mbps up [Source: SpaceX sales engineer, July 2019]
Jamie Hadden, a sales engineer for SpaceX wrote to Nebraska rural broadband task force in July 2019:

"Broadly speaking, Starlink is best at providing connectivity to remote, isolated users (farms, small towns, remote residences), so our system offers a good solution for those users who are hardest to reach via fiber. Service levels of 100 Mbps down / 40 Mbps up would generally be anticipated, but depends on how dense the user-base is within a region. Latency will be very low, ~30 ms or so, far quicker than existing satellite-based solutions due to our much lower orbit, and comparable to fiber. User segment is a 19-inch electronically steered antenna, mounted on one’s rooftop."
Det ligger på en pdf jag inte kunnat öppna själv ännu
https://ruralbroadband.nebraska.gov/...8toAug2019.pdf
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-05-26 kl. 05:54.
Citera
2020-05-26, 06:32
  #53
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Undrar hur mottagningen är när det snöar in i parabolerna.

Is och snö är vädligt transparent för rf det märker alla vardagligt när ni skall laga fryst mat i micron.

Man får slänga i några matskedar vatten och läggs locket löst på så rf hugger in där och börjar ånga ned isen.
Citera
2020-05-27, 08:27
  #54
Avstängd
wwrs avatar
Jag har inte hunnit lyssna på denna podcast. Jag hittar ingen tidsmarkering. Men det påstås att Musk säger att användarterminalerna ännu är "dyra".
https://aviationweek.com/defense-spa...cexs-elon-musk
(vid 34 min, sägs det)

Stor nyhet som borde komma på ett klarare sätt.

Nyheten smygs ut i en podcast, efter en halvtimme, samtidigt som SpaceX snart gör sin viktigaste uppskjutning. Det ser inte bra ut.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-05-27 kl. 08:39.
Citera
2020-05-27, 13:08
  #55
Avstängd
wwrs avatar
Amerikanska armén skriver samarbetsavtal med SpaceX om Starlink
Citat:
WASHINGTON — The U.S. Army will experiment using Starlink broadband to move data across military networks. An agreement signed with SpaceX on May 20 gives the Army three years to test out the service.
https://spacenews.com/u-s-army-signs...ink-broadband/
Citera
2020-05-27, 14:18
  #56
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Vem har påstått att OneWeb är död och begraven? (förutom jag då)

https://advanced-television.com/2020...00-satellites/
Citat:
OneWeb, despite being on the sales forecourt as far as its assets are concerned while it is Chapter 11 bankruptcy, is asking the FCC to approve expanding its constellation of satellites to 48,000.

OneWeb adds that its bankruptcy was not helped by the impact of the Coronavirus and was forced to file for Chapter 11. “The company continues the [bankruptcy] restructuring and sale process and has received considerable interest from parties worldwide,” it said in a statement.

OneWeb has asked the FCC to approve a modification to its existing license and to increase the constellation to 48,000 and thus “allow for greater flexibility to meet soaring global connectivity demands”.

The company currently has 74 satellites in orbit and launched the latest batch of 34 craft just a few days before going into bankruptcy protection
Citera
2020-05-27, 20:42
  #57
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Vem har påstått att OneWeb är död och begraven?

Som en leverantör inom internet måste jag ju ändå tillstå att det är en av de få branscher (handtvätt är en annan) som definitivt inte drabbats. Känns som ursäkterna i det du citerade är .. tunna.

Men vänta, skulle dom skicka upp 48k satelliter, eller läste jag det lite för snabbt?
Citera
2020-05-27, 21:10
  #58
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Känns som ursäkterna i det du citerade är .. tunna.

Jo, Oneweb har en minst sagt intressant företagsstruktur med 20-talet dotterbolag. Lägg därtill att den största investeraren, Softbank har sett till att kunna ta större delen av vinsten genom ett upplägg dom har med dessa företag. Så vem det nu än blir som köper upp resterna av OneWeb så kommer dom få en härva med gamla kontrakt dom behöver nysta upp.

Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Men vänta, skulle dom skicka upp 48k satelliter, eller läste jag det lite för snabbt?

Dom ansöker om tillstånd om att få använda sig utav upp till 48k satelliter. Jag har svårt att se i dagsläget att dom verkligen kommer sända upp en endaste till.

Här i ett pressmedelande från Oneweb för några dagar sedan så hittar man denna lilla bit som kan vara talande.

https://www.oneweb.world/media-cente...wth-and-demand
Citat:
In August 2019, OneWeb met the requirements of the International Telecommunications Union (ITU) and succeeded in bringing into use its global priority spectrum rights in the Ku- and Ka-band. This new modification application, triggered in part by the FCC’s announcement of a Second Processing Round for Ku/Ka-band systems, seeks to update OneWeb’s existing U.S. authorization to match the latest system specifications, while also requesting an increase in satellites for the constellation.

Så någonting som FCC har gjort har tvingat OneWeb att återansöka om sina spektrumrättigheter. I den vevan så verkar dom även ha sökt tillstånd till detta större antal satelliter. Jag tror det sistnämnda är en ploj mestadels för att göra sig mer intressanta för dom som nu är intresserade av den enda verkliga tillgången dom förfogar över, och det är deras rättigheter att sända inom vissa radiospektrum.
Citera
2020-05-27, 21:16
  #59
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
den enda verkliga tillgången dom förfogar över, och det är deras rättigheter att sända inom vissa radiospektrum.

Hur har jag missat allt detta? Det är ju mäkta intressant. Med så många satelliter måste dom siktat på att överväldiga alla andra alternativ - du vet dom där som riktar sändningarna mot t.ex kryssningsfartyg vilket ger dom gigabit utan problem. Med 48k satelliter i low orbit kan dom ju teoretiskt ge terabit. Om man man bundla.

Nästan lite sorgligt att dom tvingas ge upp men å andra sidan ogillar jag monopol. Meh.
Citera
2020-05-27, 21:42
  #60
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Med så många satelliter måste dom siktat på att överväldiga alla andra alternativ - du vet dom där som riktar sändningarna mot t.ex kryssningsfartyg vilket ger dom gigabit utan problem. Med 48k satelliter i low orbit kan dom ju teoretiskt ge terabit. Om man man bundla.

Kanske om dom har någon rik mecenat i bakgrunden att man skulle kunna återuppliva OneWeb. Jag tänker mig här Jeff Bezos (Blue origin, Amazon) Att han då går in direkt i OneWeb. Problemet blir då att han kommer stå med gamla kontrakt om att skjuta upp satelliterna med Arianespace och låta tillverkningen fortgå i det bolag som nu tillverkar OneWebs satelliter (Samägt av Airbus & Oneweb) Någon miljard extra i utlägg har han sannerligen råd med. Problemet är då att Softbank står kvar med ett kontrakt att återsälja kapaciteten och dom sätter priserna och tar större delen av vinsten.

Lägg därtill att OneWeb måste konkurrera med Starlink. SpaceX bygger sina egna satelliter, dom bygger dom i form av flatpack (tänk dig möbler från IKEA här) dom skjuter även upp dom på egna raketer (Du slipper bli skinnflådd av av fransmännen eller ryssarna) Kostnadsbilden pekar helt emot det upplägget tror jag. Per gigabyte per sekund per satellit i omloppsbanan så kan man inte klå SpaceX med deras Starlink i dagsläget.

Kvar är endast enligt mig rättigheterna att sända inom vissa frekvensband. Det är russinet i kakan. Jeff Bezos hade redan tidigare innan OneWeb gick i konkurs planer på att starta en egen megakonstellation. En megakonstellation han kan skjuta upp med sina egna raketer som kan landa och återanvändas. (Det blir mycket billigare då) Så jag kan tänka mig att han går in för att få frekvensrättigheterna och dom kommer han använda i sitt projekt kupier.

Men det sistnämnda blir i så fall tidigast år 2021, det år då Blue Origin efter åratal av förberedelser troligen börjar skjuta upp raketer i omloppsbana. Men det är så himla dags då, vid den tidpunkten borde Starlink ha startat upp med global täckning och börjat ta kunder från dom gamla skuldtyngda internet-via-geostationärsatellit-operatörerna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback