2020-05-21, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Hur i hela Hisingen tänker du nu?
Vi har haft en befolkningsökning i Sverige de senasete 10-15 åren mer än något annat land i Europa.

Det är dessutom ingen massdöd din hetsare av rang.

Siffrorna gäller inte de senaste 10-15 åren utan 2015-2019 och ökningen 2019 till 2020 stämmer inte heller med befolkningsökning, så nej.

Var fick du dina 100 pers ifrån när det uppenbarligen inte stämmer?
Citera
2020-05-21, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det är ju 21 maj nu, så jag tror nog att hotellen står tomma den 16 juni i Grekland. För de flesta vill planera semestern lite längre fram, än 4 veckor.

En bekant snackade även om situationen på kanarieöarna. De räknar med och måste (inga andra alternativ finns) ha "normalt" ifrån hösten, annars är det kört med ekonomisk ruin som följd.

Jo. Det kommer nog vara möjligt att få bra priser till medelhavet i sommar för den som vill ta chansen.
Men det är ju grejen, ta chansen.
Citera
2020-05-21, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Hur läser du statistik egentligen?
Sverige har Europas högsta befolkningsökning till följd av massinvandring och så haft de senaste 5 åren.
Så 100 pers fler döda per dag än 2015 är ingen ökning.
Dessutom är det DEFINITIVT ingen MASSDÖD!!!

En 37%-ig ökning av antal döda. Såvitt jag vet har vi tack och lov inte haft en 37%-ig befolkningsökning de senaste 5 åren, även om det ibland känns så
Senast redigerad av HobbyGW 2020-05-21 kl. 23:30.
Citera
2020-05-21, 23:30
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baraonda123
So what? Detta sker i hela världen. I så fall är hela världen skyldig för de provocerar folk så att de kan fastna för rökning som i sin tur kan leda till död. Efter 1 år. Eller 10 år. Eller 50 år.

Hur i helsike kan du ens jämföra det med ett virus som kan ta kål på en person efter några veckor?
Jag fattar att man inte längre har argument, men då är det nog bäst att hålla tyst.

Men oavsett det: hela världen har "just i denna fråga" gjort allt för att skydda sitt folk.
Men inte här. Här har man offrat sitt eget folk.
Som riktiga landsförrädare.
Är du rädd för att bli smittad? Livrädd, verkar det som. Ängslig, ensam, isolerad, utlämnad till ångestkval och mardrömmar. Smittfobiker i största allmänhet kanske? Du vill bara att hela samhället ska stanna av för din skull, så att du får känna dig trygg och säker. Eller hur ska man förstå dig och ditt raseri? Aggression grundar sig ofta i rädsla. Jag tror du är rädd, livrädd. Det är frestande att säga väx upp och bete dig som en man, men det vore könsstereotypt. Gråt om du vill, krama kudden, sänd kärleksfulla tankar till Anders Tegnell, för det står i Bibeln att kärleken driver ut rädslan:

Rädsla finns inte i kärleken, utan den fullkomliga kärleken driver ut rädslan. Rädslan hör ju samman med straff, och den som är rädd är inte fullkomnad i kärleken. (1Joh 4:18)

Frid, broder.
Citera
2020-05-21, 23:32
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Sverige i ropet igen på löp i CNN. Inget vidare om vi ska gå igång turismen igen. Men de överdriver ju alltid i utländsk media som att allt skulle vara öppet här. Så är det ju inte. Man kan väl kalla det en semi-lockdown. Sedan att folk/företag själva gjort mer än vad myndigheterna begärt.

CNN idag..
BBC häromdagen..: https://www.bbc.com/news/world-europe-52704836
Finns många fler..

Ehh..all pr, är bra pr ?
Citera
2020-05-21, 23:33
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladiator
Johan Giesecke idag: ”En viktig grej man ska tänka på är hur dödligheten mäts i olika länder. Jag tror man ska vara försiktig med att dra alltför stora växlar på enskilda resultat. Det visade sig till exempel för några veckor sedan att Holland inte hade redovisat sina dödsfall på äldreboenden på hela tiden.”

Exakt och t.ex Frankrike testar ingen som dör utanför sjukhusen. Sverige är ju ett av de länder som faktiskt gör det till viss del. Utöver det har du länder som knappt testar någon alls.
Citera
2020-05-21, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Är du rädd för att bli smittad? Livrädd, verkar det som. Ängslig, ensam, isolerad, utlämnad till ångestkval och mardrömmar. Smittfobiker i största allmänhet kanske? Du vill bara att hela samhället ska stanna av för din skull, så att du får känna dig trygg och säker. Eller hur ska man förstå dig och ditt raseri? Aggression grundar sig ofta i rädsla. Jag tror du är rädd, livrädd. Det är frestande att säga väx upp och bete dig som en man, men det vore könsstereotypt. Gråt om du vill, krama kudden, sänd kärleksfulla tankar till Anders Tegnell, för det står i Bibeln att kärleken driver ut rädslan:

Rädsla finns inte i kärleken, utan den fullkomliga kärleken driver ut rädslan. Rädslan hör ju samman med straff, och den som är rädd är inte fullkomnad i kärleken. (1Joh 4:18)

Frid, broder.

Nops. Där har du helt fel. Du får tror det eller inte, kvittar för mig.
Jag lever ett vanligt liv. Går till jobbet. Träffar folk.
Min ilska har noll att göra med rädslan att jag ska bli smittad, som inte ens finns.
Det har bara att göra på den enorma orättvisan som jag bevittnar i detta land.
Jag äcklas över hur folk jag känner, men även dem jag inte känner, blir pissade i munnen av svenska staten.
Citera
2020-05-21, 23:36
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Mycket snack om beprövad vetenskap och erfarenhet, Ola Schubert, hur kommer det sig att du alltid varit helt fel ute i dina prognoser?

Det är svårt att avgöra så jag bollar över bollen till dig, vem har varit sämst, du eller FHM?

Lol, jag är naturligtvs helt pissig jämfört med FHM.

Men även de kan göra fel, och då syftar jag inte på de räknefel som de snabbt rättade. Nej jag syftar på deras modellering som slog fel på minst två veckor. Men när sådana modelleringar kommit på tal så har alltid Anders Tegnell och andra på FHM poängterat att det just bara rör sig om modelleringar. Det som avgör hur det, egentligen, sett, ser och kommer att se ut måste beläggas empiriskt.

Jämför detta tankesätt med det som vissa forskare verkar syssla med på Imperial college.

Jag grundade mina skattningar på FHM felaktiga modellering. När den nu inte visade sig stämma med den empiriska verkligheten så ändrar jag, naturligtvis, mina skattningar. För säkerhets skull så drog jag ner dem, förmodligen, för mycket, givet att smittspridningen de facto avtar i Stockholms. Något jag tagit upp i tidigare inlägg.

Vetenskapligt tänkande innebär bl.a. att man är beredd att överge sin favorithypotes, på fem rappa sekunder, om den blir falsifierad. Alltså raka motsatsen till mycket av inställningen i denna tråd.

Skulle FHM börja sväva i det blå och överge sin empiriska linje, av prestigeskäl, eller av någon annan anledning, så skulle jag, omedelbart, förlora förtroende för dem.

Skulle Imperial college, empiriskt, kunna belägga att lockdowner inte bara är ett effektivt sätt att snabbt få ner smittspridningen och att de, även i ett brett och långsiktigt folkhälsoperspektiv resulterar i mindre död och lidande för människorna jämfört med den svenska strategin, så skulle jag ompröva min inställning till dem.
Citera
2020-05-21, 23:38
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.dagen.se/nyheter/katolska-aldreboenden-i-stockholm-har-klarat-sig-undan-coronasmitta-1.1717001

"Katolska äldreboenden i Stockholm har klarat sig undan coronasmitta.

Sex nunnor har under våren skött både hemtjänst, handling och matlagning åt de 40 äldre damer som bor på ”Oscars minne” i Bagarmossen i Stockholm. Begränsade kontakter kan vara en av förklaringarna till att smittan inte spritts på äldreboendet.
– Det var brist på munskydd under en tid, men då sydde vi egna, berättar syster Hiacynta, som bor och arbetar på ”Oscars minne”.

Nu är det här ett äldreboende inte ett särskilt boende men i alla fall. Vi kanske ska importera mer nunnor till Sverige......
Citera
2020-05-21, 23:42
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladiator
Johan Giesecke idag: ”En viktig grej man ska tänka på är hur dödligheten mäts i olika länder. Jag tror man ska vara försiktig med att dra alltför stora växlar på enskilda resultat. Det visade sig till exempel för några veckor sedan att Holland inte hade redovisat sina dödsfall på äldreboenden på hela tiden.”

Det är fel på andra länders statistik.
Det är fel på andra länders strategier.
Det är fel på andra länders tester.
Det är fel på andra länders forskning.

Som tur är finns det en liten grupp kompisar som vet allt och alltid har rätt.
Förutom när de inte har rätt, men då var det rätt iallafall eller åtminstone någon annans fel.
Citera
2020-05-21, 23:43
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.dagen.se/nyheter/katolska-aldreboenden-i-stockholm-har-klarat-sig-undan-coronasmitta-1.1717001

"Katolska äldreboenden i Stockholm har klarat sig undan coronasmitta.

Sex nunnor har under våren skött både hemtjänst, handling och matlagning åt de 40 äldre damer som bor på ”Oscars minne” i Bagarmossen i Stockholm. Begränsade kontakter kan vara en av förklaringarna till att smittan inte spritts på äldreboendet.
– Det var brist på munskydd under en tid, men då sydde vi egna, berättar syster Hiacynta, som bor och arbetar på ”Oscars minne”.

Nu är det här ett äldreboende inte ett särskilt boende men i alla fall. Vi kanske ska importera mer nunnor till Sverige......
Låter som en god idé. Antar att nunnorna inte festade loss på afterski i vintras.
Citera
2020-05-21, 23:43
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill
5000 i juni låter optimistiskt, med tanke på att Sverige idag presentera den näst högsta dagssiffran på nya antal fall under pandemin så får vi nog va glada om det är under 6000 vid midsommar är jag rädd.

Tror du verkligen att vi kan ha 6000 döda till midsommar??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in