2020-05-21, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Vill ha procent.
Debatten nu utgår ifrån 60% döda på äldreboenden i sverige och 0 i andra länder

Jag fick tidigare idag svar från en sign. ang. Finland, de hade c:a 90% döda för 70 plussare.....
Citera
2020-05-21, 22:03
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Har DU läst; ” Preliminär statistik över döda (xlsx)” på SCB innan du började rida tangenbordet som en förståndshandikappad på en voi scooter?

Glenn du skämmer ut alla sillstrypare från sverige baksida. Du är ingen go gubbe. Fortsätter du med den arroganta göteborgstilen så kommer ni göteborgare att vara mer hatade än oss stockholmare i den här tråden. Bara ett välmenande råd.
Senast redigerad av GaretheGOLFERbale 2020-05-21 kl. 22:56.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Om du lyckas komma fram till 100 pers i april, då får du nog läsa på igen.

Utdrag från de TRE (3) sista dagarna i april.

2020 - medelvärde 2015-2019
331 - 236
314 - 239
312 - 229

Bara dem tre dagarna blir 253. Så dina 100... ahnä

Betydligt fler har redan dött i COVID-19 än det brukar göra i säsongsinfluensan. Och fler lär det bli.
Så nog är det ett extraordinärt år alltid, när det gäller avlidna i en specifik sjukdom.
Glenn VG vaknar väl till sans han också till slut får vi hoppas. Om inte blir det UG på Matematik-tentan.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JavierPena
Är det ok att gå tillbaka till gymmet eller? Det har varit i princip folktomt alla gånger jag varit där senast, någon gång i början på februari. Lär vara ännu mindre folk nu. Stort jävla byggargym är det. Kommer ha med egen handsprit. Vad tror ni?
Mycket liten risk för spridning via "saker". Allt enligt Fox.
Citera
2020-05-21, 22:07
Medlem
Citat:
Bara lägg ner! Har du ens läst excelbladet?
Sverige har dessutom den högsta befolkningsökningen i hela Europa de senaste åren. Att vi då har ca 100 pers mer som dött i april jämfört med tidigare 5 år bevisar ingenting och det är definitivt ingen massdöd.

Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Om du lyckas komma fram till 100 pers i april, då får du nog läsa på igen.

Utdrag från de TRE (3) sista dagarna i april.

2020 - medelvärde 2015-2019
331 - 236
314 - 239
312 - 229

Bara dem tre dagarna blir 253. Så dina 100... ahnä

Om du vill ha exakt siffra från din ” Preliminär statistik över döda (xlsx)” på SCB som du älskar att referera till:

Medel 2015-2019 för april: 7 493
April 2020: 10 295

Överdödlighet på 2802. Ganska långt ifrån dina 100.
Citera
2020-05-21, 22:08
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Vad är det för fel med folks ordförråd?
Kan man inte uttrycka sig utan könsord m.m så kanske man bör vara tyst.

Jag anser det vara brist på intelligens att använda könsord i en debatt. Jag har svårt att ta någon på allvar som använder den typen av uttryck.
Citera
2020-05-21, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Naturligtvis är jag man en kvinna kan inte vara "ShariaInstructor"..Jag har idag svårt att pressa mig under 45 minuter på MILEN som 75-åring, jag har tappat muskelmassa på benen tyvärr. Som 62-åring gjorde jag under 39 minuter på MILEN på tävlingar. Idag var jag sedan mycket nära att köra på en cyklist med bilen, jag måste skärpa mig annars händer det. Jag undviker folk, jag är i riskgruppen. Min fru är yngre och handlar maten, detta är inte kul alls, jag vill gå krogrundor men det går inte. Det verkar ändå som om viruset sakta klingar av och jag hoppas den andra vågen inte kommer. Jag tror faktiskt inte den kommer och Sverige har gjort något fel i bedömningen.

Jag känner mig frestad att gå en krogrunda med dig.. men jag tror inte jag skulle klara av din takt.

Jag tror att FHM har tagit i för säkerhets skull. Det är som Giesecke säger: varför ska friska 70+ uggla hemma?

Tänk på Tegnell när du kör bil. Han behöver inga fler döingar på sitt samvete. För du förstår väl att även den döda cyklisten skulle ha varit "hans fel"..

Trevlig fortsättning för helgen :-)
Citera
2020-05-21, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag anser det vara brist på intelligens att använda könsord i en debatt. Jag har svårt att ta någon på allvar som använder den typen av uttryck.

Jag delar helt fin uppfattning.
Man kan såga andras budskap genom underfundig humor. Men könsord och direkta personangrepp ger mig bara ointresserad av personens åsikter.
Citera
2020-05-21, 22:11
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Så du hade hellre velat bli inlåst i ditt hem? Din sjuke faan! Vad är det för fel i huvudet på er?
Man låser inte in friska människor.
Man isolerar sjuka personer.
Det finns dessutom ingen massdöd.
Läs ; ” Preliminär statistik över döda (xlsx)” på SCBs sida era sknnrsjuka as!!

Exakt, det här är lite av hela poängen.

Folk i riskgrupper borde ha isolerat sig. 70 plussarna kunde ha varit bättre på att stanna hemma istället för att springa och köpa rökt ål på Östermalmshallen och allt vad de gjorde den första kritiska tiden.

Varför ska friska människor hålla sig inlåsta om de inte är sjuka??
Citera
2020-05-21, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag känner mig frestad att gå en krogrunda med dig.. men jag tror inte jag skulle klara av din takt.

Jag tror att FHM har tagit i för säkerhets skull. Det är som Giesecke säger: varför ska friska 70+ uggla hemma?

Tänk på Tegnell när du kör bil. Han behöver inga fler döingar på sitt samvete. För du förstår väl att även den döda cyklisten skulle ha varit "hans fel"..

Trevlig fortsättning för helgen :-)

Tack det samma. Det var en fruktansvärd tur att jag inte körde på cyklisten. Det var hans fel men bilisten får alltid ansvaret. Nu är jag på helspänn det går inte att drömma sig bort när man kör bil. Jag är off topic men om jag sprang mer i backar skulle musklerna kunna återställas något men det blir för jobbigt att bara köra backe. Ja hälsan är viktigare än dom tider man (inte) gör på milen. Ikväll har jag den sinnestämningen att jag tror den värsta pandemin är över. Det växlar det känns så mycket bättre mellan hopp och förtvivlan.
Citera
2020-05-21, 22:15
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Vi skulle klarat oss bättre om vi inte fått in smittan på äldreboende och i hemtjänst.

Vi skulle ha organiserat det bättre från början. Minskat antal personal per brukare och isolerat de som blev sjuka på särskilda avdelningar och haft särskild personal som bara jobbade med sjuka. Vi skulle haft bättre skyddsutrustning och handsprit för personalen.

Men framför allt haft bättre medicinsk vård för de som blev sjuka och inte bara palliativ vård direkt. Det skulle varit intressant att veta hur många på äldreboenden som faktiskt dött av Covid 19 och hur många som har dött av palliativ vård ?

Vet vi ens om de verkligen haft Covid 19 innan vi påbörjade palliativ vård? Gamla människor kan bli helt utslagna och förvirrade av exempelvis en vanlig urinvägsinfektion. Var de då förkylda eller hade lite hosta också så kanske de betraktades som Covid och gavs tung palliativ medicinering?

Absolut. Det var så dåligt förberett så det är pinsamt - det fanns inga konkreta planer utan alla insatser sattes in försent. För att inte tala om brist på skyddsutrustning. Kohortvård infördes försent på många ställen.

Där jag arbetat och de boende jag hört om, så har man varit noga att testa alla äldre med minsta symtom. De äldre som var så pass dåliga men som ändå skulle kunna tillgodose sig vård, skickades/skickas in på sjukhus. Tyvärr var det dom allra sköraste multisjuka som dog - det kunde ske mycket snabbt då deras kroppar inte orkade. Vilket vi även kan se vid de årliga influensorna.
Citera
2020-05-21, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Och antalet nya fall av är fortfarande stabilt, enligt FHM, det är 500-600 varje dag och har varit det ett tag nu. Igår var det 703 nye fall, så det går inte ner !

Det är förmodligen också taket för testkapaciteten i Sverige just nu, så särskilt fler nya fall per dag kommer det förmodligen inte att vara förrän testkapaciteten ökar.

Sverige testar ungefär 30 000 varje vecka, med stadigt flere nya fall varje vecka, så det finns lite som tyder på att smittspridningen har minskat något särskilt, vilket innebär att antalet dödsfall troligen inte har minskat heller, men efterslepet ökar.
Den bästa parametern för att utröna tendensen är antalet som läggs in för sjukhusvård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in