2020-05-20, 21:12
Medlem
Kan hon blivit dumpad på grusvägen in mot Lugnås någon stans?

Marieforsleden söderut sen väg 26 och in på vägen mot Lugnås i höjd med stora Ek???
Citera
2020-05-20, 21:45
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Högst tveksam till om H skulle vistas i närheten av den där R*st* efter kl. 02 FRIVILLIGT! Vet inte vad ni övriga har för definition av ”typ” men för mig är den associerad till män av den kalibern.

JohLa framstår allt tydligare som en av få realistiska alternativ till den dansante KM som gm.

Ja, Risto borde kanske strykas såvida det inte var mer åt överfallshållet lr påkörning. Dessutom kanske det kan tyckas tveksamt att han skulle kunnat hålla käften så pass länge (till 2013). Tror mer på danskspåret.
Citera
2020-05-20, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madelenfranskogen

Marieforsleden söderut sen väg 26 och in på vägen mot Lugnås i höjd med stora Ek???
Det kan hon ju. Vad är det som får dig att fundera i de banorna?
Citera
2020-05-20, 22:34
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Rimligt att tro, men man gjorde det även för att försöka dölja spår i bilen.

Om det var två (tre) gm, undrar man om det blev diskussion om VEMS bil som skulle användas för att frakta bort kroppen?! Lite vem som får ”Svarte Petter”!

En diskussion om vems bil som man skulle använda, ägde inte rum på lekplatsen (bilen var redan där). Den diskussionen - om den ens fördes - ägde i så fall rum innan man åkte tillbaka till Kohagen och blev observerade av "killarna". Om PK talar sanning, tvättade ju PU bilen med klorin. Om det är sant, undrar man verkligen varför ...
Senast redigerad av Ugglan. 2020-05-20 kl. 22:39.
Citera
2020-05-20, 22:38
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madelenfranskogen

Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Det kan hon ju. Vad är det som får dig att fundera i de banorna?

Så skulle det kunna vara, men vi hamnar likväl i ungefär samma område. Dock har vi iakttagelsen som Viking711 gjorde vid Sjöängen strax före 03:00, som i alla fall jag tycker är mycket intressant - samt det kvinnliga vittnets iakttagelse nere vid Trankärr på söndagsmorgonen.
Senast redigerad av Ugglan. 2020-05-20 kl. 22:57.
Citera
2020-05-21, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Så skulle det kunna vara, men vi hamnar likväl i ungefär samma område. Dock har vi iakttagelsen som Viking711 gjorde vid Sjöängen strax före 03:00, som i alla fall jag tycker är mycket intressant - samt det kvinnliga vittnets iakttagelse nere vid Trankärr på söndagsmorgonen.

Viking711 redogörelse är intressant, men en sak gör mig konfunderad. Chauffören (en hon) som körde hem honom borde mött den bil som Viking senare såg. Det kan inte tjejen bekräfta vilket jag tycker är märkligt. Senast på tisdag efter försvinnandet var det allmänt känt att H var försvunnen, vilket borde berört alla som var på Stadt eller vid torget kring midnatt.
Citera
2020-05-21, 17:17
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Bråtenvägen 70 borde innebära att man svängt av Marieforsleden vid Baptistkyrkan? Inte vid Lockerudsvägen.

-Finns det några intressanta namn som var skrivna på norra delarna av Akaciastigen resp. Fläderstigen samt östra delen av Hästskovägen?

Bråtenvägen 70 är detsamma som Spindeln 10. Där finns även HåJy. Vet inte om jag nämnde honom.

Bråtenvägen är i praktiken full med folk som nämns i tråden, men några har säkert flyttat till sommaren 92.

På Spindeln 11 finner vi CoQv syster.

På Spindeln 13 finner vi PJP.

Jag förstår din tanke om infart nere vid Baptistkyrkan, men en tanke är att bilen som kör ned i Lockerud genar cykelvägen ned i Bråten.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2020-05-21 kl. 17:19.
Citera
2020-05-21, 20:52
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Viking711 redogörelse är intressant, men en sak gör mig konfunderad. Chauffören (en hon) som körde hem honom borde mött den bil som Viking senare såg. Det kan inte tjejen bekräfta vilket jag tycker är märkligt. Senast på tisdag efter försvinnandet var det allmänt känt att H var försvunnen, vilket borde berört alla som var på Stadt eller vid torget kring midnatt.

Viking711 skriver att han var den sista personen att bli avsläppt av den skjutsande bilen och att han "var på väg att gå sista biten mot grusvägen som ledde hem till vårt hus" när han såg en ljus bil på väg mot Lugnås. Det kan ha varit så att den skjutsande bilen knappt ens hade hunnit vända innan den ljusa bilen kom, men kanske det viktigaste av allt: Viking711 skriver att han hade hört med henne som körde, men att hon inte kom ihåg speciellt mycket från den där kvällen. Viking711 skrev detta 2011, och om han då nyss hade frågat tjejen som körde, bör det alltså ha gått 19 år sedan Helena försvann … Inte konstigt om man inte minns så bra efter så många år. Det som i så fall är intressant är vad som står i polisförhöret, men det lär vi väl aldrig få veta.
Citera
2020-05-21, 22:06
Bannlyst
Citat:
Högst tveksam till om H skulle vistas i närheten av den där R*st* efter kl. 02 FRIVILLIGT! Vet inte vad ni övriga har för definition av ”typ” men för mig är den associerad till män av den kalibern.

JohLa framstår allt tydligare som en av få realistiska alternativ till den dansante KM som gm.

Lite kuriosa i saken är också att J. Larsens bror H. Larsen är åtminstone 1991 skriven på samma adress som den 1992 häktade Erik A.
Citera
2020-05-21, 22:43
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Lite kuriosa i saken är också att J. Larsens bror H. Larsen är åtminstone 1991 skriven på samma adress som den 1992 häktade Erik A.

Och även PeNi.
Citera
2020-05-22, 11:16
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Kan du utöka området att även inkludera intressanta boende vid den delen av Bråtenvägen samt Acasiastigen? Svårt att förstå vilka vägar gm tar i chocktillstånd.

Citat:
Bråtenvägen 70 borde innebära att man svängt av Marieforsleden vid Baptistkyrkan? Inte vid Lockerudsvägen.

-Finns det några intressanta namn som var skrivna på norra delarna av Akaciastigen resp. Fläderstigen samt östra delen av Hästskovägen?

När det gäller flyktvägen måste vi förstå att man var tvungen att köra en bit på Marieforsleden - det fanns liksom inget alternativ - men att man så fort som möjligt ville svänga av från den. Jag bedömer det som totalt osannolikt att man valde att köra vänster ner mot centrum när man kom från Ekuddenvägen, så färden gick åt höger och att man svängde av Marieforsleden vid första bästa möjlighet, alltså vid sjukhuset/Lockerud. Jag tror inte att man ville köra en enda meter längre än nödvändigt på Marieforsleden med risken att bli stoppad av polisen. Sedan bör man också ha agerat i panik med konsekvensen att man gjorde konstiga val rent allmänt.
Citera
2020-05-22, 11:22
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Jag vill bara nämna att jag inte gillar lösa trådar. En tanke fanns hos mig att Pernilla Wadebäck kanske i sin research stött på orden "Åh nej" i Flashbacktråden och av misstag placerat dessa ord i Hannas mun 2017, fast Hanna aldrig sagt så.

För att röja bort den misstanken har jag kontaktat Pernilla Wadebäck i två mail. Pernilla Wadebäck är tydlig med att detta är vad Hanna sagt 2017.
Senast redigerad av ReimerDenYngre 2020-05-22 kl. 11:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in