2020-05-19, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Tror du på allvar att detta gjordes i dungen?

Att man virade in kroppen i presenning är fullt möjligt, ja
Citera
2020-05-19, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Dessutom finns vissa möjliga andra förbindelser mellan PeNi och Pilot. Bland annat är JohLa kallad till förhör i samband med att Pilot förhördes. JohLa är dansk liksom PeNi, har koppling till Elektrolux, liksom PeNi.

Är det inte så att Pilot också arbetat på Elektrolux? Jag vet även att det finns vissa andra personkopplingar mellan PeNi och JohLa.

Har själv en uppgift på att även KM har arbetat en kortare tid vid Electrolux. Vet du om det stämmer?
Citera
2020-05-19, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn

Vem har en presenning i sitt garage kl. 02:30? Jo, den som äger en båt..
Citera
2020-05-19, 20:49
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Därför att Sandviken ligger väldigt tillgängligt från Lockerud om man ska transportera ett lik kl. 03 på natten.

Sen kan man nå Radbyvägen/Åsenvägen från Gummerstadsvägen/Lockerudsvägen (förbi Rödjan) utan att passera någon nämnvärd bebyggelse. Värt att ha i åtanke (personligen tror jag gm valde färdväg där man är i princip solo, inte E20 eller 26:an).

Antingen Snapenvägen eller Åsenvägen ut från stan. Sen vidare in på mindre vägar där gm har lokalkännedom.

Jag tror helt enkelt på vägen från Lockerud/Bråten/Radbyn förbi Sjöängen mot Lugnås - kanske förbi Rödjan - men på den gamla vägen mot Lugnås förbi Sjöängen - och det är ju precis där som Viking711 gör sin iakttagelse strax före 03:00.
Senast redigerad av Ugglan. 2020-05-19 kl. 21:02.
Citera
2020-05-19, 20:56
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Tar mig friheten att skriva. Tycker du har bra tankar kring mmpgs inblandning. Tiderna stämmer perfekt med scenariot. Om vi utgår från din tes så kanske man kan tänka att mmpg (KM?) inte är den som är ytterst ansvarig för Helenas död eftersom det då garanterat skulle krävts att han var med i nästa fas av förloppet. Detta kan ju också stämma med mmpgs agerande i efterhand; han vet vad som hände och vilka som är skyldiga men kan inte yppa något då han har en reell eller upplevd hotbild mot sig. "Hade jag gjort något mot Helena så hade jag kommit ihåg det" säger han ju. Inga frågor ställs på det av journalisterna, men förhoppningsvis har polisen gjort det.

En annan lösryckt tanke jag fick är bilen som återvänder i steg 2 och stannar vid lekplatsen ca 10 min. Där bör det på plats ha försigått någon form av planering vad de skulle ta sig till här näst. Hade det varit ett solklart uppdrag, hämta kroppen och åk iväg, så hade det antagligen gått snabbare. Vet inte vad man kan dra för slutsats av det dock.

Skönt att se dig igen!

Första fetningen: Precis så! Kanske var "mannen med pilotglasögon" indragen i det som hände, men inte huvudansvarig och kunde därför lämna platsen. Om det stämmer, har Skövde-polisen fel gärningsman, men "mannen med pilotglasögon" är inblandad.

Andra fetningen: Ja, han kan faktiskt ha sagt "sanningen" om sin egen roll, lurigt och kryptiskt formulerat.

Tredje fetningen: Jag tror inte att det förekom någon egentlig planering i det kaos som måste ha rått. Om kroppen låg kvar ute i Kohagen, tog det sin tid att köra upp på lekplatsen, parkera, kuta in i Kohagen, bära, stuva in och åka därifrån. Dessutom är "killarnas" tidsangivelse inte huggen i sten: Tio minuter kan ha varit sju minuter.
Senast redigerad av Ugglan. 2020-05-19 kl. 21:03.
Citera
2020-05-19, 21:00
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
10 min för att tättförsluta en kropp i plast/presenning och därefter få in den i skuffen är rimligt.

Citat:
Tror du på allvar att detta gjordes i dungen?

Citat:

Citat:
Vem har en presenning i sitt garage kl. 02:30? Jo, den som äger en båt..

Nej, det låter helt osannolikt att man på plats på lekplatsen börjar att "förpacka" Helenas kropp. Givet att fokus måste ha legat på att så snabbt som möjligt komma därifrån. Och vem har en presenning i sitt garage? Jo, kanske en båtägare, kanske en person som äger en släpkärra, kanske en person som råkar ha en presenning sedan gammalt - ja, i praktiken precis vem som helst! Detta gäller även för en person som har ett förråd. Det finns inte på kartan att någon kommer på idén att börja prassla med en massa plast och annat på lekplatsen mitt i den stilla natten och riskera att dra en massa uppmärksamhet till sig. På sin absoluta höjd att man hade med sig något lämpligt att hastigt rulla in kroppen i för att undvika att polisen skulle få syn på den vid en eventuell fylleblåsning, men absolut inget mer än så.
Senast redigerad av Ugglan. 2020-05-19 kl. 21:16.
Citera
2020-05-19, 21:19
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Har själv en uppgift på att även KM har arbetat en kortare tid vid Electrolux. Vet du om det stämmer?

Min uppgift är dessvärre bara hämtad ur tråden.
Citera
2020-05-20, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
På sin absoluta höjd att man hade med sig något lämpligt att hastigt rulla in kroppen i för att undvika att polisen skulle få syn på den vid en eventuell fylleblåsning

Rimligt att tro, men man gjorde det även för att försöka dölja spår i bilen.

Om det var två (tre) gm, undrar man om det blev diskussion om VEMS bil som skulle användas för att frakta bort kroppen?! Lite vem som får ”Svarte Petter”!
Citera
2020-05-20, 06:20
Medlem
Citat:
Problemet med trippen ned till Mariegärdes väg är att det är ett rätt avgränsat område. För t.ex. PU är det meningslöst att köra in där. Om bilen har så bråttom så är det ett ytterst begränsat antal trappuppgångar som vi skall leta i, och där finner vi bara två namn av intresse: R*sto och JohLa:s bror. Jag bygger detta på mantalslängden 1991. Om JohLa är inblandad varför skulle han åka? Hade kanske hans bror en båt? Just att hämta båtnyckel är en vettig tanke.

Kan du utöka området att även inkludera intressanta boende vid den delen av Bråtenvägen samt Acasiastigen? Svårt att förstå vilka vägar gm tar i chocktillstånd.
Citera
2020-05-20, 07:47
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Kan du utöka området att även inkludera intressanta boende vid den delen av Bråtenvägen samt Acasiastigen? Svårt att förstå vilka vägar gm tar i chocktillstånd.

Mantalslängden 1991 är ett och ett halvt år för tidig. Om Helena mördats av en någorlunda jämnårig skall man minnas att folk i de åldrarna är mer benägna att flytta än äldre... dvs listan är osäker om inte den som tagit fram adresserna har dubbelkollat med Skatteverket.

Namn på Bråtenvägen 70 är t.ex. HåJy. När han flyttade vet jag ej. Han sägs ha vit bil.

Syskonparet JeLe och MaLe bor också på Bråtenvägen 70. Det finns en viss chans att det är deras lägenhet som tagits över av PeNi och sambon MaLu. Teoretiskt skulle JeLe kunna misstas för en dansk, dvs att vittnet av misstag blandat ihop JeLe med PeNi, men min källa i det fallet förnekar bestämt att vittnet på Bråtenvägen 70 skulle ha tagit fel på person.

På Lockerud har du KlMa systrar AKM och ALM. Du har JohLa, PJP, RiKe i Lockerud. Någon i tråden har även intresserat sig för en Th*rbj*rn B*je (o,ö,o), som förefaller vara från Danmark och är bekant till PeNi.

På Lockerud finns även JohLa:s bror.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2020-05-20 kl. 08:09.
Citera
2020-05-20, 17:21
Medlem
Citat:

Namn på Bråtenvägen 70 är t.ex. HåJy. När han flyttade vet jag ej. Han sägs ha vit bil.

Syskonparet JeLe och MaLe bor också på Bråtenvägen 70. Det finns en viss chans att det är deras lägenhet som tagits över av PeNi och sambon MaLu. Teoretiskt skulle JeLe kunna misstas för en dansk, dvs att vittnet av misstag blandat ihop JeLe med PeNi, men min källa i det fallet förnekar bestämt att vittnet på Bråtenvägen 70 skulle ha tagit fel på person.

På Lockerud har du KlMa systrar AKM och ALM. Du har JohLa, PJP, RiKe i Lockerud. Någon i tråden har även intresserat sig för en Th*rbj*rn B*je (o,ö,o), som förefaller vara från Danmark och är bekant till PeNi.

På Lockerud finns även JohLa:s bror.

Bråtenvägen 70 borde innebära att man svängt av Marieforsleden vid Baptistkyrkan? Inte vid Lockerudsvägen.

-Finns det några intressanta namn som var skrivna på norra delarna av Akaciastigen resp. Fläderstigen samt östra delen av Hästskovägen?
Citera
2020-05-20, 17:44
Medlem
Citat:
Jag har nämnt de namn som är intressanta: R*sto och JohLa bror samt som sidospår Hannas son. Kvasta-Sara nämner samma namn, men tar upp några namn till. Hon nämner boende högre upp på Mariegärdes väg men även på parallellgatan.

Högst tveksam till om H skulle vistas i närheten av den där R*st* efter kl. 02 FRIVILLIGT! Vet inte vad ni övriga har för definition av ”typ” men för mig är den associerad till män av den kalibern.

JohLa framstår allt tydligare som en av få realistiska alternativ till den dansante KM som gm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in