2020-05-21, 20:47
Medlem
Landet som gör allt rätt:

https://www.dn.se/nyheter/varlden/nya-zeeland-ska-eliminera-viruset-vi-ar-inte-dar-an-men-mycket-nara/

Hur man löser coronakrisen: Gör som Sverige, fast tvärtom!

Nu har de bara 1 (en!) patient kvar som vårdas på sjukhus för covid-19 (i en befolkning på 5 miljoner):

https://www.health.govt.nz/our-work/diseases-and-conditions/covid-19-novel-coronavirus/covid-19-current-situation/covid-19-current-cases

Citera
2020-05-21, 20:49
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Precis vad jag hoppas på också! Det vore bra, tänk för restaurang-, hotell-, campingverksamheter och olika parker och evenemang m m.

Men Sverige duger inte för många och så fort det öppnas för resor till varmare länder kommer det väl att bokas av bara helvete. (En sak som jag stör mig på är alla soldyrkare varav en del t o m blundar och vänder upp ansiktet mot solen när de cyklar. Man kan väl säga att jag är lite vriden därvidlag. Dessutom älskar jag Sverige på sommaren, även när det är fesljummet och regnigt fast det inte är riktigt lika härligt. )

Jag gillar också Sverige på sommaren. Förstår inte varför man åker utomlands då. Det finns mycket man kan göra här på sommaren även när det regnar.

Sen önskar jag att Regeringen förlänger reseavrådan så att vi slipper få skulden om smittfallen ökar igen i andra länder.
Citera
2020-05-21, 20:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Idag jar antalet länder i Europa med < 1000 aktiva fall ökat från 24 till 25, eftersom Danmark lyckades pressa sig ned under 1000-strecket.

Land, Aktiva fall, Ökning/Minskning sedan igår

Danmark färre än 1000 fall? Hur kan det vara möjligt? Rockstjärnorna Giesecke & Heil Tegnell så att det var kört för dem? Kan det vara så att alla i Danmark är döda och därför så få fall?
Citera
2020-05-21, 20:55
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Landet som gör allt rätt:

https://www.dn.se/nyheter/varlden/nya-zeeland-ska-eliminera-viruset-vi-ar-inte-dar-an-men-mycket-nara/

Hur man löser coronakrisen: Gör som Sverige, fast tvärtom!

Nu har de bara 1 (en!) patient kvar som vårdas på sjukhus för covid-19 (i en befolkning på 5 miljoner):

https://www.health.govt.nz/our-work/diseases-and-conditions/covid-19-novel-coronavirus/covid-19-current-situation/covid-19-current-cases

Bra jobbat!

Hela världen ser upp till Nya Zealand.
Citera
2020-05-21, 20:56
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Vill gärna höra mer... av vad du fått till dig....
Uttryckte mig dumt där, säkert. Tja, de har blivit testade är vad jag har fått höra. Någon har blivit diagnostiserad via bl a röntgen vid sjukhusbesök.
Kollade nyss med en släkting, hon blev smittad av sin dotter som är läkare och i just det fallet är dottern testad men inte mamman utan den diagnosen har hon fått p g a rätt rejäla symptom och närhet i tid vad gäller smittotillfälle och kontakt.
Hur har du det i din vänkrets - ingen, några eller många smittade?
Jag får säga att jag har blivit lite förvånad över att så pass många i min krets har blivit smittade, de flesta ganska nyligen, senaste månaden ungefär.
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Pratade precis med en vän i Brasilien, de är mycket hårt drabbade och mörkertalet är enormt.
Kan tänka mig det. Hemskt och många är fattiga där också.
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ett stort problem är att ekonomin tar stor skada även i länder som inte stänger ned så mycket. Sverige är ett exportberoende land. Vi klarar oss inte bättre jmf med Finland, Danmark, Norge eller Island trots att vi har enormt många fler dödsfall än de länderna tillsammans. Det enda vi vinner är inhemsk tjänstesektor, men det är på marginalen. Dessutom är förädlingsvärdet av den typen av jobb inte särskilt högt. Jag tror inte övriga länder som vidtog åtgärder kommer att komma ikapp. Speciellt inte då vaccin tycks vara på gång. Tvärtom drar ju Sverige bara iväg mer och mer i dödsligan pga att vi har mycket mer spridning.
Håller helt med att även vår ekonomi drabbas eftersom vi är beroende av andra. Motsätter mig inte alls det du säger här.
Citera
2020-05-21, 20:58
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Antikroppstesterna gjordes v18. Det betyder att de som hade antikroppar då hade varit sjuka tidigare än v16. Om man räknar om från den tiden till igår med hjälp av dödstalen så har 30% av Stockholmarna varit smittade den 20 Maj. Har för mig att de trodde på 25-30% runt den 1a Maj.

Testerna gjordes iof vecka 17 och det tar två veckor innan antikroppar hinner utvecklas. Så det man, egentligen mätte var det ackumulerade antalet som hunnit bli sjuka i covid-19 vecka 15. Då hade pandemin bara pågått under lite mer än en månad. Nu, sex veckor senare, sju veckor senare nästa vecka, när nästa serologiska undersökning skall göras, så har det, givetvis, hänt mycket, trots minskad smittspridning i Stockholmsregionen de senaste veckorna. (En minskning som självklart beror på något som stavas immunitet).
Citera
2020-05-21, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Inte alls, bara less på upprepningarna och det ensidiga perspektivet.

Tycker inte den här tråden är alltför ensidig.

Däremot handlar debatten för mycket om "lockdown" kontra no-"lockdown". Åtgärderna är sekundära, det egentliga skiljelinjen är mellan att begränsa smittan och fördröja den.

I praktiken tycks begränsa-sidan redan ha "vunnit", men bromsa-sidan blandar bort korten: "Sveriges strategi har aldrig gått ut på att bara bromsa". Nog för att Tegnell och Regeringen inte har varit lika tydliga som exempelvis Patrick Vallance eller FHM-anslutna Giesecke, men strategin är uppenbar.

Den utstuderade senfärdigheten är den stora boven i dramat.

Äh, ha en trevlig kväll.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-05-21 kl. 21:04.
Citera
2020-05-21, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag såg det också. Jag vet inte riktigt hur grekerna tänkt här?

Danskar och norrmän är ju välkomna.
Det är inte som i Sverige, där allt skall vara en tävling i att vara rättvisast. Grekerna har valt ut ett begränsat antal länder som: 1) har smittan under kontroll; och 2) är ekonomiskt viktiga för den grekiska turismindustrin.
Citera
2020-05-21, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nej, det kommer inte att bli värre för Sverige. Antalet döda per vecka sjunker sakta.

Nej, efterslepningen ökar och rapporteringen minskar.

Antalet nya fall är stabilt, kanske något ökande, så att antalet dödsfall sjunker, är inte troligt.
Antingen är färre döda registrerade, förmodligen för att de inte har testats och endast de med ett positivt test ingår i statistiken, eller så har Sverige plötsligt blivit bättre på att behandla COVID-19.

Citat:
Att det finns länder som tror att man utrotat SARS-COV2 eller att man i längden skulle klara av att hålla nere smittspridningen tills ett vaccin skulle kunna dyka upp på bara några månader, är inte mitt problem.

De allra flesta länder har redan lyckats, särskilt Norge och Danmark.
Om det håller helt hem vet vi inte än, men det gör det förmodligen?

Citat:
Vad är det som får dig att tro att man, nu, skulle lyckas med smittspårning, där den misslyckas i början av pandemin i nästan alla länder? Då fanns det,dessutom, betydligt mindre SARS-COV2 virus i världen.

De andra skandinaviska länderna har fått mindre smittspridning nu än de hade i början, samtidigt som de har ökad kapaciteten för testning och spårning.

Andra länder håller nu noga öga med på R-talet och smittspridningen, och är beredda att stänga ner igen om det behövs.

Meanwhile in Sweden .. högst dödstal i världen !
Senast redigerad av Kurt7777 2020-05-21 kl. 21:04.
Citera
2020-05-21, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baraonda123
Danmark färre än 1000 fall? Hur kan det vara möjligt? Rockstjärnorna Giesecke & Heil Tegnell så att det var kört för dem? Kan det vara så att alla i Danmark är döda och därför så få fall?
Ja, jag förstår inte heller någonting. Det Danmark gjort skall ju vara omöjligt. Men trots att de öppnat (delvis) för länge sedan och trots att bara 1% av danskarna har antikroppar så fortsätter det att varje dag vara fler som friskförklaras än som diagnosticeras. Den 10 april hade de 3799 pågående fall, sedan har det sjunkit och sjunkit och sjunkit, och som sagt nådde de idag ned till 996.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/denmark/

(Kurvan där sträcker sig bara till igår, då de låg på 1027).

Bara 122 danskar kvar som ligger på sjukhus varav 23 på intensiven.

https://www.sst.dk/da/Viden/Smitsomme-sygdomme/Smitsomme-sygdomme-A-AA/Coronavirus/Spoergsmaal-og-svar/Overvaagningsdata
Citera
2020-05-21, 21:08
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Vart är alla tegnellovers som spammade tråden i mars/april?

Gått och gnällt på pappa staten?

Om S överlever det här så har vi världens mest indolenta befolkning, nu har lilla Sverige högst dödlighet I HELA VÄRLDEN. FATTAR NI HUR ILLA DET ÄR.

Jag är fortfarande inte övertygad om att vi skulle klarat oss bättre med nedstängning, munskydd och det ni eftersöker. Äldreboenden (som står för en stor del av dödsfallen) skulle inte ha stängts ner.

MVH Tegnelllover
Citera
2020-05-21, 21:10
Medlem
Citat:
Det är inte som i Sverige, där allt skall vara en tävling i att vara rättvisast. Grekerna har valt ut ett begränsat antal länder som: 1) har smittan under kontroll; och 2) är ekonomiskt viktiga för den grekiska turismindustrin.

Läste jag rätt i att tyskarna exkluderades? 75 miljoner köpstarka personer med i princip noll smittspridning. Why? Eller vill tyskarna inte ha dessa särlösningar pga att det kan försvaga eu? Någon som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in