2020-05-16, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Snart över? Smittan försvinner? Hur hårt blev du tappad som barn? Ingenting försvinner, corona är nya influensan, bara att gilla läget.

Anser Ni att R är under 1 nu eller mörkas det och spridningen är större?

Om R är undr 1, hur kan inte c19 bli utrotad då om vi vidtar de åtgärder som behövs?
Citera
2020-05-16, 11:37
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Jag är jävligt missnöjd med hur det kommer att gå för Finland. Olikt övriga naiva idioter här så kan jag se framåt utan att stirra mig blind på dagens siffror.

men så bra då? du visste alltså redan i Februari att Sverige skulle vara bland de sämsta i världen och att resten av Norden tvekar om de ska tillåta Svenskar att resa in i deras länder? Inte?
Senast redigerad av Draken55 2020-05-16 kl. 11:39.
Citera
Medlem
Brottar-Bertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Sedan igår har antalet smittfria länder växt från 15 till 18. De tre nykomlingarna är fetstilade i listan:

Montserrat
Mauritius
Belize
Suriname
Faeroe Islands
Cambodia
Eritrea
Timor-Leste
New Caledonia
Saint Lucia
Falkland Islands
Greenland
Papua New Guinea
Caribbean Netherlands
St. Barth
Western Sahara
Anguilla
Saint Pierre Miquelon

https://www.worldometers.info/coronavirus/

De flesta av dem på listan är inte länder utan territorier eller ockuperad mark.
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Man ska ju inte sätta sig i en situation som gör att svåra etiska val måste göras, det är plågsamt för många parter.

Orsaken är ju dumhet eller okunskap och handlingsförlamning. Hade vi haft rätt folk på FHM i denna pandemi som fattat snabbt att detta inte var en förkylning med bara 0,1% dödlighet hade det sett annorlunda ut. Då hade dom gått upp till regeringen och slängt dokument på bordet om vad som kan hända om man inte agerar snabbt, framför allt då vi vet att beredskapen är dålig och politiken trögrörd. Istället fick politiker och folk veta att det inte var något att oroa sig för och senare att det viktigaste är att hålla igång ekonomin, dvs. vad politiker och folk ville höra så att deras vardag inte ska fyllas av oro.

Hade FHM gjort rätt hade regeringen fått ett val att ta i med allt dom kan och se till att det fungerar eller avgå med motiveringen att dom inte vill eller kan ta ansvar. Om regeringen inte gjorde som FHM ville skulle ju ledningen på FHM istället avgå för att dom inte kan genomföra något som inte kan kallas att ta hand om folkhälsa, det är ju inte bara sjuka i covid-19 som drabbas.

Idioter som klamrar sig fast i den makt dom besitter är vad vi har och dom kliar varandra på ryggen för att behålla den. Djupt odemokratiskt.

0.1%? Knappast så dödligt. För en frisk människa ligger dödligheten precis som med influensan kring en på sextiotusen, förmodligen ännu högre odds vad det verkar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Fascinerande läsning.. Riktigt uselt hur de inte klarar av att organisera en storskalig testning på befolkningen. Så fruktansvärt inkompetenta. https://www.expressen.se/nyheter/qs/politiskt-storbrak-om-tester-hallengrens-paniklosning/

"Socialminister Lena Hallengren sätter upp ambitiösa mål för tester vid presskonferensen den 31 mars.
– Vi har idag gett uppdrag till Folkhälsomyndigheten att skyndsamt ta fram en strategi för att öka testningen, säger hon."

En miljard avsätts. Hallengren sätter ett siffermål.
"Mellan 20 000 och 30 000 tester i veckan ska göras om ett par veckor." sa hon den 31 mars.
Nästa presskonferens av Hallongren;
" 100 000 tester skall göras per vecka från mitten av maj." Inte igång ännu !!

Ja, stolpskottet Hallongren är totalt värdelös.

Hon bör avgå snarast.
Citera
2020-05-16, 11:39
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Anser Ni att R är under 1 nu eller mörkas det och spridningen är större?

Om R är undr 1, hur kan inte c19 bli utrotad då om vi vidtar de åtgärder som behövs?

Har du ett R tal på influensan eller vinterkräksjukan just nu? Samma skit annat namn bara att acceptera och sluta va så jävla rädd
Citera
2020-05-16, 11:41
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag skummade snabbt igenom regimtrogen media och insöp att det uppstått någon sorts bråk mellan M och S att tidsplanen för dom 100.000 testerna inte håller. Det verkar som om Sverige inte testar i den utsträckning som utlovats eller planerats. Lena Hallengren bär ansvaret men byråkratin verkar tung.

Finns det någon här med klar hjärna som kan analysera vad som är problemet? Varför håller man inte löften om en omfattande testning?

Läs det som stod i Expressen. Länk finns i tråden 2-3 timmar bakåt. Ett praktexempel på den svenska modellen för styrning.
Man antar att alla har ett ansvar och vet vad de ska göra utan att man behöver peka med hela handen. Men de som ska göra det regionerna anser nog att oklarheterna är stora, att de finns motsägelsefulla besked och de väntar på detaljerade anvisningar. Sedan anser de nog att de inte har personal och skyddsutrustning för att ta coronatester på alla som vill det.

Misstänkt coronasmittade släpps inte in på vårdcentralerna där blodprover normalt brukar tas. Även vid i tälten vid sjukhusens akutintag blir patienten bortmotad.

Momet 22 har läkare sagt som inte hittar något ställe dit de kan skicka en misstänkt coronasjuk patient.
Citera
2020-05-16, 11:45
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
En äldre släkting berättade just hur man hanterade TBC i Sverige,

Det där var väldigt tänkvärt, och någonting som jag tror vi alla skulle må bra av att komma ihåg. Också här i norr så har vi besegrat infektionssjukdomar tidigare. Det är inte något som är omöjligt, det kräver bara litet organisation.

En sak som jag tror väldigt få tänker på när de viftar bort alla uppgifter från Asien och Afrika som omöjliga och bara ljug och dålig koll är att i dessa länder så finns fortfarande rutiner och system för smittspårning. Resurserna må vara begränsade, men man har inte som i Sverige glömt bort att grunden för bekämpning av epidemier är att hålla koll på var och hur smittan rör sig.

Sjuksköterskeutbildaren John Campbell visade för några dagar sedan på sin youtubekanal bilder han fått från tittare i rurala Vietnam (eller var det Thailand?): Redskapen var febertermometer, handsprit, laptop och papper och penna. Man gav råd, tog temperatur, höll koll på byns befolkning. Och kunde reagera direkt om ett misstänkt fall dök upp.

ECMO och nya antivirala är liksom mycket sexigare, men den här pandemin kommer att nedkämpas med betydigt enklare medel.

Förresten, det där med masker: I Finland kom rekommendationen att barn som har allergisk snuva också skall hållas borta från skolan. Orsaken är helt enkelt att om du nyser eller hostar, helt oberoende av orsak, så är risken betydligt större att också viruspartiklar sprids (det är bara i Sverige man är bergsäker på att asymptomatisk smitta inte är relevant).

Jag skaffade några bekväma tygmasker att ha om jag åker buss eller spårvagn, och jag funderar på att börja använda dem också när jag handlar. Jag har fortfarande litet hosta då och då, och i pollentider så nyser jag ibland. Hittills har jag kört med en tubhalsduk som jag dragit upp över ansiktet om jag måste hosta. En mask skulle nog vara mer praktisk nu när nys-säsongen börjar köra igång ordentligt för min del - svårt att hinna skydda andra för en nysning, och utkraften där är ju fenomenal.
Citera
2020-05-16, 11:46
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
men så bra då? du visste alltså redan i Februari att Sverige skulle vara bland de sämsta i världen och att resten av Norden tvekar om de ska tillåta Svenskar att resa in i deras länder? Inte?

Vem tvekar? Hursomhelst är detta en smitta som måste drabba oss alla om du nu inte bor på Påskön. Och eftersom vi nu vet att det i princip är ofarligt så måste skiten avdramatiseras. Gänget på denna tråd är räddhågsna kärringar man ser med gasmask på Ica.
Citera
Medlem
Thailand rapporterar noll nya virusfall.
Men man måste ha ett totalt genomblåst skallben om man tar såna uppgifter som sanning.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Friska?
Hur vet du att de är friska?

Vad snackar du om..

Om en ung får det kan den fortfarande sprida det vidare till massa andra..

Ni fattar ju inte..

Det är liksom inte positivt för begränsningen av smittan att folk gymmar.

Just gym är det nog svårt att undvika för nära kontakt. Luften kan vara fylld av droppsmitta. Sedan lite skumt ventilationssystem så driver viruset omkring med draget längs golvet.

Det räcker för övrigt med en enda slarver att man inte torkar av redskap.
Citera
2020-05-16, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag skummade snabbt igenom regimtrogen media och insöp att det uppstått någon sorts bråk mellan M och S att tidsplanen för dom 100.000 testerna inte håller. Det verkar som om Sverige inte testar i den utsträckning som utlovats eller planerats. Lena Hallengren bär ansvaret men byråkratin verkar tung.

Finns det någon här med klar hjärna som kan analysera vad som är problemet? Varför håller man inte löften om en omfattande testning?

För att Sverige inte har som strategi att få bort smittan, tyvärr.
Därför finns det inte nog med individer att testa.
När man dragit igenom vårdpersonal osv, så vet man inte vem man skall testa nästa gång.
Jag hoppas att någon region bestämmer sig för att skita i vad FHM säger, och börjar försöka smittspåra och sätta i karantän.
Hösten/vintern kan bli ett blodbad annars tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in