2020-05-21, 16:42
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Jag saknar tiden före Corona då äldre personer i Sverige aldrig dog.
Citera
2020-05-21, 16:44
Medlem
ArgusOnes avatar
Den svenska coronabilden verkar ha lite pyspunka nu...

https://www.expressen.se/nyheter/statistik-sverige-har-hogst-dodstal-i-varlden-/

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rAw99A/matteprofessorn-kan-betyda-att-dodligheten-ar-hogre

https://www.friatider.se/professorn-om-hur-coronasjuka-aldre-nast-intill-att-de-avlivas

https://www.friatider.se/ebba-busch-om-sveriges-strategi-misslyckande

https://www.friatider.se/professorns-slutsats-sveriges-coronastrategi-har-misslyckats

Grattis till Wuhan som äntligen verkar förstått poängen?

https://www.expressen.se/nyheter/nu-infor-wuhan-forbud-mot-att-ata-vilda-djur/
Citera
2020-05-21, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Björn Olsen är en extrem beta loool, han hade massa luft tills han mötte Tegnell i Agenda då höll han helt plötsligt med Tegnell om precis allting. Det blev aldrig ens någon debatt, han höll till om med med om att bara framtiden kan utvisa om svensk eller övrig nordisk strategi är bäst.
Så har det varit flertalet gånger när dessa kritiker mött Tegnell i debatt. Det är tydligt att Olsen gillar uppmärksamheten. Han kunde inte hålla sig ifrån att fortsätta göra utspel, trots att han sade att han inte ville delta i debatten längre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja deras största misstag var att modellera som efter en influensa (som sprider sig snabbt och drar över befolkningen), och att de inte masstestade smittspårade i början och även nu. Det är ju iof inte ATs fel, men regeringen kunde ha pekat med hela handen och sagt att regionerna SKA testa. Även FoHM skulle ha påtalat det från början, istället slutade man bara smittspåra med motiveringen Nu har vi gått in i en ny fas.

Troligtvis kunde / kan man inte testa tillräkligt pga överbelastning i vården pga att man lät samhället vara öppet när vi hade allmän spridning. Så FoHM har ju troligtvis ett stort ansvar i detta.

Ja det verkar vara två av de mest centrala misstagen.
Men det finns ju ett antal att botanisera i.
Dessvärre verkar AT och FHM fortfarande agera som att det är vanlig influensa det rör sig om. Om det är prestige eller ren och skär dumhet återstår väl att se. Förhoppningsvis får vi se en COVID-kommission som gräver ner sig i fiaskot och låter de ansvariga stå till S(v)ARS.
Citera
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag förstår att Olsen känner sig jätte modig när han ger intervjuer – men samtidigt har han ju aldrig vågat ta en debatt med Tegnell. Inte ens då när han har befunnit sig i samma tv-studio med honom. Varför?

Olsen säger att beräkningarna inte stämmer. Och samtidigt att han själv inte är någon matematiker. Han hänvisar till ”andra som vet” - typ engelska matematiker. Och vi vet ju hur väl ”den galne professorns” beräkningarna stämde när England införde lockdown..

Tegnels gäng har ju sagt att ingen vet något om det här viruset, men alla låtsas som om de skulle ha svaret. När man har kommit med ”larmrapporter” om dittan och dattan – då har de ju visat sig vara felaktiga och berott på kontaminering eller felräkningar fel modell etc. Tex detta att några skulle ha insjuknat flera gånger. Nu har det varit tyst om det. Men imorgon kommer det säkert något annat som Tegnell måste veta svaret på – utan att ens ha läst forskningsrapporten först..

Tegnell har inte beslutat om ”Sveriges väg” trots att många tycks tro det. Det är inte hans huvud som ryker om det skulle visa sig att allt Sverige har gjort ha varit helt felaktigt. Tegnell har ju en chef och landet har en ledning. Tegnell är ingen diktator över landet Sverige.

Jag förstår inte vad människor vill av FHM av Tegnell. Att vi skulle byta förhållningssätt NU och införa total lockdown? Eller vill man bara gnälla för att man har tröttnat på den frivilliga karantänen?

Nu förresten börjar även andra länder säga att karantänen – för de flesta – har varit i onödan. Endast äldre äldre MÄN borde sitta inne och uggla. Kvinnorna kan gott ta det lugnare och kvinnor under 80 har inte mycket att frukta för.

Att Olsen sa att beräkningarna inte stämmer handlar nog mycket om att de själva gjorde liknande tester innan och sa att FHM aldrig kommer komma upp i de nivåerna de snackat om ifall deras egna tester stämde. Han fick rätt. Det har inget att göra med hur matematiker som Britton räknar ut sånt på förhand, vilket Olsen också har rätt i att han inte vet eftersom det inte är hans kunskapsområde.

Tegnells gäng har sagt att ingen vet, efter att ha förnekat att viruset ens skulle komma hit, inte sett vitsen med att testa mycket och isolera inresande direkt, inte trott på samhällsspridning när viruset var här, trott att peaken skulle komma i början av mars, grovt överskattat antalet immuna m.m. De vet dessutom inte om längden på immunitet eller nog mycket om permanenta skador.

De har behandlat detta som gamla virus och även som influensor och tagit massa saker för givet. Tegnell har stor makt inom detta och är ansiktet utåt. Kan hålla med om att typ hela FHM borde avgå om det skulle bli så, men ofta funkar det så att ansiktet utåt med stor makt får fokuset på sig.

Att vissa inte verkar fatta varför vissa är otroligt missnöjda med Tegnell och FHM är helt oförklarligt för mig. Men har sett fler och fler svänga på sistone.
Citera
2020-05-21, 16:46
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag tror att man i slutändan kommer att trycka upp sedlar som betalning för olika skulder....
Tydligen blir det skattebetalarna som får ta smällen. Statsskulden ökar från 35% till 60% av BNP,vilket ska betalas av någon.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/statsskulden-skenar
Citera
2020-05-21, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Jag saknar tiden före Corona då äldre personer i Sverige aldrig dog.

Dog aldrig äldre personer i Sverige? Jag tror att du är sarkastisk.. tänker därför inte ifrågasätta
Citera
2020-05-21, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Just nu är det lätt att klaga på Tegnell då han som sagt har total fel i nästan allt. Olsen ger i alla fall en trovärdig intervju här

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/professorn-sagar-tegnells-strategi-helt-fel/

Men säg något konkret ur den här intervjun som gör att du känner förtroende för Olsen?

JAG skulle jag kunnat säga att "nu på sommaren rör vi oss ute mycket mer än på vintern och därmed behöver vi inte vara lika mycket på vår vakt som hittills. Man kan umgås med sina barnbarn och inte vara så oroliga."

JAG skulle ha kunnat uttala mig i tv och säga att "vi får leva med viruset ett bra tag till - kanske år. Och åtminstone tills vi får ett vaccin. Men det lär dröja ett tag.."

Han upprepar en del av det som Tegnell redan har sagt. Vad är imponerande i det?

När han bads om tidsmässiga besked då var han lika tydlig eller otydlig som Tegnell. Och det förstår jag, eftersom varken han eller Tegnell kan ge några säkra besked.

För ingen av dem är ju Gud..
Citera
2020-05-21, 16:52
Medlem
Konfucius2s avatar
Läser i aftonblaskan:

Sverige har nu högst dödlighet i världen i covid-19, enligt University of Oxford.

Förre statsepidemiologen Johan Giesecke och statsvetaren Bo Rothstein drar helt olika slutsatser av siffrorna.

– Katastrof, säger Rothstein, medan Giesecke anser att Sverige gjort allt rätt.”

Den där Giesecke är ju bara för mycket! Senil gubbe som blivit mediakåt på äldre dar...
Citera
2020-05-21, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Att Olsen sa att beräkningarna inte stämmer handlar nog mycket om att de själva gjorde liknande tester innan och sa att FHM aldrig kommer komma upp i de nivåerna de snackat om ifall deras egna tester stämde. Han fick rätt. Det har inget att göra med hur matematiker som Britton räknar ut sånt på förhand, vilket Olsen också har rätt i att han inte vet eftersom det inte är hans kunskapsområde.

Tegnells gäng har sagt att ingen vet, efter att ha förnekat att viruset ens skulle komma hit, inte sett vitsen med att testa mycket och isolera inresande direkt, inte trott på samhällsspridning när viruset var här, trott att peaken skulle komma i början av mars, grovt överskattat antalet immuna m.m. De vet dessutom inte om längden på immunitet eller nog mycket om permanenta skador.

De har behandlat detta som gamla virus och även som influensor och tagit massa saker för givet. Tegnell har stor makt inom detta och är ansiktet utåt. Kan hålla med om att typ hela FHM borde avgå om det skulle bli så, men ofta funkar det så att ansiktet utåt med stor makt får fokuset på sig.

Att vissa inte verkar fatta varför vissa är otroligt missnöjda med Tegnell och FHM är helt oförklarligt för mig. Men har sett fler och fler svänga på sistone.

Du menar att Tegnell har större makt än Carlson?
Citera
Medlem
Vart är alla tegnellovers som spammade tråden i mars/april?

Gått och gnällt på pappa staten?

Om S överlever det här så har vi världens mest indolenta befolkning, nu har lilla Sverige högst dödlighet I HELA VÄRLDEN. FATTAR NI HUR ILLA DET ÄR.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men säg något konkret ur den här intervjun som gör att du känner förtroende för Olsen?

JAG skulle jag kunnat säga att "nu på sommaren rör vi oss ute mycket mer än på vintern och därmed behöver vi inte vara lika mycket på vår vakt som hittills. Man kan umgås med sina barnbarn och inte vara så oroliga."

JAG skulle ha kunnat uttala mig i tv och säga att "vi får leva med viruset ett bra tag till - kanske år. Och åtminstone tills vi får ett vaccin. Men det lär dröja ett tag.."

Han upprepar en del av det som Tegnell redan har sagt. Vad är imponerande i det?

När han bads om tidsmässiga besked då var han lika tydlig eller otydlig som Tegnell. Och det förstår jag, eftersom varken han eller Tegnell kan ge några säkra besked.

För ingen av dem är ju Gud..

För det första så motbevisar han Tegnell så bara där vinner han mitt stora förtroende. Genom att säga rakt ut att vi valt fel strategi. Han menar också att vi skulle stängt ner. Han kommenterar också alla felaktiga uttalande av Tegnell.

Med tanke på dödsläget vi har och hur våra siffror stiger jämte andra länder så är det ganska enkelt att säga att Björn har rätt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in