2020-05-21, 10:28
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Om man läser vad du brukar skriva, så låter det som att du skulle ha råd att kosta på dig att vara lite crazy. Lev lite vetja!
Att tro att "1mkr på nytt udda litet företag utan vinst som verkar coolt" är bra tror jag är en illusion. Alla som köper Pandox, Millicom, SBB, Embracer, Evolution tror jag tar en större risk än utdelning. Om jag köpte 50 udda företag som har potential att växa så skulle jag visst pricka de som steg 500%. Men det är som lotto, för att få de få vinsterna så måste man köpa så många nitlotter att pengarna försvinner. Jag har valt en annan strategi, att långsamt streta mig fram och nå 100mkr. Jag köper inget som rasar i pris, men då får jag inte heller något som stiger 500%.

Det kan låta trist. Jag missar alla kanoninvesteringar. Å andra sidan slipper jag sitta och bita på naglarna när 90% av småföretagen rasar, som de alltid gör till slut.
Citera
2020-05-21, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Nej inte bara, men känn är en väldigt stor del av ekvationen. Men underskatta inte känn! Känn är summan av alla erfarenheter och impulser som bygger upp livet. Det är svårt att konkretisera och sortera bland all information som möter och påverkar dig - men det ligger under ytan och bubblar som den fundamentala byggsten vi kallar känn.

Den bygger på följande premisser:

1. Marknaden har gjort en mer eller mindre rimlig värdering av bolaget en gång i tiden (innan Corona).
2. Den nuvarande värderingen är mycket låg i förhållande till (1).
3. Ingen avgörande fundamenta har ändrats för bolaget.
4. Insiders visar att de har förtroende för verksamheten (genom att köpa aktier).

Om ovanstående är uppfyllda så är min slutsats att det är köpläge. För Bonava är det gröna bockar på samtliga punkter menar jag.

Med "känn" menar du intuition?

Ja, jag håller med. Intuitionen är det som hjärnan inte riktigt kan omsätta i ord och jag tror också den grundar sig i en smältdegel av sammanlagda erfarenheter.

Den kan dock ibland vara åt helvitte fel på det...
Citera
2020-05-21, 16:08
Medlem
Funderar på något flyg/resor att ligga lång i. Några tankar? Och nej, inte NAS. Det är kul med risk och volla, men inte i den långa portföljen....
Citera
2020-05-21, 16:25
Medlem
Citat:
Funderar på något flyg/resor att ligga lång i. Några tankar? Och nej, inte NAS. Det är kul med risk och volla, men inte i den långa portföljen....
Norwegian kanske? Jag funderar lite på den. Gått från 300 till 2.5 på ett par år. Hur lågt kan den sjunka? Kanske går upp om kineserna får styrning på skiten osv tänker jag. Är väl iaf ett flygbolag som innebär en del risk (även om samtliga flygbolag bör vara relativt riskabla för tillfället).

Edit: Såg precis att du skrev inte NAS...
Senast redigerad av Fineman 2020-05-21 kl. 16:32.
Citera
2020-05-21, 16:40
Medlem
Patriot one har lagt om en del av verksamheten till att innefatta detektering av covid-19 symptom.

Verkar som att det fallit i god jord
Citera
2020-05-21, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fineman
Norwegian kanske? Jag funderar lite på den. Gått från 300 till 2.5 på ett par år. Hur lågt kan den sjunka? Kanske går upp om kineserna får styrning på skiten osv tänker jag. Är väl iaf ett flygbolag som innebär en del risk (även om samtliga flygbolag bör vara relativt riskabla för tillfället).

Edit: Såg precis att du skrev inte NAS...

Njae, har ingen känsla för Norwegian, men du får försöka övertyga mig. De gick väl inte super innan krisen heller...Men det är klart, upp borde de väl från denna nivå, nu när det inte blir konkurs iaf. Sen är det en annan grej som gnager rent moraliskt. Det är det där jävla risätande rödingarna...
Citera
2020-05-21, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kruth
Patriot one har lagt om en del av verksamheten till att innefatta detektering av covid-19 symptom.

Verkar som att det fallit i god jord

Spännande! Har du någon läsning att peka mot?
Citera
2020-05-21, 17:37
Medlem
På tal om olja. Sålde mina Equionor i tid tack och lov. Börjar dock snegla åt dem igen. Oljan ska väl upp bra mycket igen va? Synpunkter?
Citera
2020-05-21, 18:10
Medlem
Citat:
Spännande! Har du någon läsning att peka mot?

Hittade lite info....

https://finance.yahoo.com/news/patriot-one-selected-4-5m-120010576.html

Edit: Frågan är om tåget har gått redan?
Citera
2020-05-21, 20:27
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Med "känn" menar du intuition?

Ja, jag håller med. Intuitionen är det som hjärnan inte riktigt kan omsätta i ord och jag tror också den grundar sig i en smältdegel av sammanlagda erfarenheter.

Den kan dock ibland vara åt helvitte fel på det...

Välkommen tillbaka!

Ja just det. Känn, magkänsla, intuition. Bra skit.

Du gick väl likvid för ett tag sedan. Hur är det nu?
Citera
2020-05-22, 00:15
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
På tal om olja. Sålde mina Equionor i tid tack och lov. Börjar dock snegla åt dem igen. Oljan ska väl upp bra mycket igen va? Synpunkter?
Har själv varit investerad i olja sedan Mars, min bästa investering i år. Finns fortfarande uppsida tror jag, även om det kanske kommer lugna ner sig nu, Brent olja upp 75% senaste månaden. Equinor hade jag själv dock inte investerat i nu, prospektering kan nog dröja innan det kommer igång igen och dom har dessutom inte särskilt mycket uppsida enligt mig.
Citera
2020-05-22, 01:19
Medlem
Pingis.0s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Har själv varit investerad i olja sedan Mars, min bästa investering i år. Finns fortfarande uppsida tror jag, även om det kanske kommer lugna ner sig nu, Brent olja upp 75% senaste månaden. Equinor hade jag själv dock inte investerat i nu, prospektering kan nog dröja innan det kommer igång igen och dom har dessutom inte särskilt mycket uppsida enligt mig.
Gick in i Petrotal när den var nere på 0.125 tidigare i veckan.
Den stängde på 0.2 idag.
Nu har den snart hämtat igen fallet från i början på maj så kanske läge att sälja av lite även om jag inte direkt förväntar mig någon större nedgång i närtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in