2020-05-20, 21:25
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Är det din uppfattning att klinkerhofen talade om staten som köpare av bostäderna?
klinkerhofen talade om att staten räddar ett banksystem i kollaps med hjälp av statsobligationer för att tillföra färska likvider i syfte att hålla banksystemet flytande. Risken för bankkollaps ökar med ohållbar utlåning, såsom bolånekarusellen, alltså blir skattebetalare garant för bolånekarusellen.

Det är förstås inte förenligt med en fri marknad.
2020-05-20, 22:56
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Är det lokalt där du bor då kanske?

Jag ser att nasdaq ligger på plus för i år. Och börsen i USA hämtat sig ganska drastiskt som helhet.

Låter inte särskilt rimligt med en depression av episka mått när bolagsvärderingar och förväntan om framtida vinster stiger så.

Bara för att FED håller börsen vid liv så betyder inte det att allt är frid och fröjd.
Jerome Powell gick ju ut och sa häromdagen att man inte ska förlita sig på att FED kan hålla börsen vid liv hur länge som helst, till slut krashar den.

Så en depression av episka mått är inget orimligt scenario, särskilt med tanke på att vi enbart är i början av denna pandemi.
2020-05-20, 22:59
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
klinkerhofen talade om att staten räddar ett banksystem i kollaps med hjälp av statsobligationer för att tillföra färska likvider i syfte att hålla banksystemet flytande. Risken för bankkollaps ökar med ohållbar utlåning, såsom bolånekarusellen, alltså blir skattebetalare garant för bolånekarusellen.

Det är förstås inte förenligt med en fri marknad.
Detta är hela inlägget klinkerhofen skrev och jag svarade på:
om nu någon vill köpa en lägenhet och betala dubbelt så mycket som vad den kostade för 10 år sedan så varsågod

men inte med lån som skattebetalarna ska garantera

Jag tvivlar på att någon ser det du påstår finns här.

Det handlar nämligen om att köpa bostäder för lånade pengar. Och det lån man tar får inte vara garanterat av staten.

Nu yrar du mer än vanligt. Varför har du så svårt att läsa innantill.
2020-05-20, 23:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Bara för att FED håller börsen vid liv så betyder inte det att allt är frid och fröjd.
Hur skulle FED kunna göra det?

Citat:
Jerome Powell gick ju ut och sa häromdagen att man inte ska förlita sig på att FED kan hålla börsen vid liv hur länge som helst, till slut krashar den.
Och det är ju riktig. Hur skulle FED kunna göra det.
Därför lär ju ingen seriös person tro att FED kan göra det heller.

Citat:
Så en depression av episka mått är inget orimligt scenario, särskilt med tanke på att vi enbart är i början av denna pandemi.
Hur skulle det kunna råda en "depression av episka mått" samtidigt som näringslivet går på för fullt och genererar stora vinster.
Varken du eller den andra tomten svarar på det.

Om du menar att alla aktieägarna i USA tänker fel, bör du väl ha en förklaring på hur dom kan göra det.
2020-05-20, 23:14
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:

Hur skulle det kunna råda en "depression av episka mått" samtidigt som näringslivet går på för fullt och genererar stora vinster.

Om du menar att alla aktieägarna i USA tänker fel, bör du väl ha en förklaring på hur dom kan göra det.

The stock market seems unshaken as signs of a deep coronavirus recession pile higher and higher. As quickly as the S&P 500 spun out of its 11-year bull run, it's soared out of bear-market territory and surged 29% in just over three weeks.

This recent divergence between stocks and the economy has been jarring. How is the market so nonplussed by the mounting recessionary wreckage? Look no further than the Federal Reserve.
Over the last several weeks, the central bank has shown it will go to unprecedented lengths to stimulate the economy and prevent further market disruption. Those signals have, in turn, stabilized stocks and allowed them to retrace a significant chunk of their post-coronavirus loss.

“Asset prices remain vulnerable to significant declines should the pandemic worsen, the economic fallout prove more adverse, or financial system strains re-emerge,” the Fed said in its report.

https://markets.businessinsider.com/news/stocks/why-stock-market-soaring-amid-recession-signals-fed-coronavirus-stimulus-2020-4-1029104715

FED köper obligationer och håller marknaden vid liv.

USA har 36 miljoner officiellt arbetslösa, säkert 50 + miljoner inofficiellt arbetslösa. Företag konkar åt höger och vänster, folk är högt belånade och stora industrier (olja, fordon osv) går på knäna.

Tror du att det är folket som håller börsen vid liv?

Om pandemin blir långvarig och den ekonomiska situationen förvärras så är det givet att det blir en depression. Går liksom inte att komma undan det. Man kan inte bara trycka upp biljoner av dollar ur tomma intet och inte få några konsekvenser i form av inflation osv.
Senast redigerad av tjallepetter 2020-05-20 kl. 23:16.
2020-05-21, 01:05
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Mina föräldrar håller på att gå i pension nu och jag tyckte det skulle vara roligt att räkna lite angående deras inkomster etc.

Jag kom fram till att de har tjänat mer på att bo i sitt hus (i nominella kronor) än vad de har tjänat netto under hela deras arbetsliv . Dvs att om de säljer sitt hus nu så får de loss mer pengar än om de hade sparat bådas hela nettoinkomster i madrassen under hela deras 40+ arbetsliv.

Rimligt? Självklart inte. Detta är konsekvensen av ett sjukt monetärt system som jag hoppas faller nu (om inte så kommer det bli ännu värre i framtiden). Kortsiktigt tror jag/hoppas jag att vi återgår till nån form av myntfot etc alternativt går över till kryptovalutor.

Tack för att du ger en viktigt inblick i det hela, att detta är en bostadsbubbla som vissa hjärntvättade lojalister inte förstår sig på! Som en skribent påpekade så får folk gärna låna 50 miljoner men det ska inte gå ut över skattebetalarna och banken ska få gå i konkurs. *

Jag tvivlar stort, men jag håller hoppet i mitt hjärta att år 2022 ska flera av dessa parasit/globalist partier åka ut ur riksdagen och att den evige dumme schwede för en gång skull röstar in ett nationalistisk parti istället som ser till att tjänstemannaansvaret återinförs och massa annat gott!!
2020-05-21, 09:02
Medlem
Citat:

liksom-fbs okunskap i hur fed manipulerar värderingarna är pinsamt

Det är bara att jämföra OMX med S&P, varav S&P är maxad i sin stimulering och återhämtat sig så mycket starkare. Att folk inte fattar alltså...

Underliggande värdet kan vara 0 för ett företag nuförtiden och den kan fortfarande ligga på samma värdering som 5 år tillbaka på grund av att FED lagt sig i.
2020-05-21, 09:03
Medlem
Citat:

Men alltså är du helt bakom flötet eller? I varje tråd dumförklarar du dig.

Hur FED ska gå in och stimulera? Jo genom att trycka och stimulera. De är uppe i en stimulering på 6 biljoner dollar för tillfället... Så mycket för dina värderingar.. jävla idiot.
2020-05-21, 09:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018
Tack för att du ger en viktigt inblick i det hela, att detta är en bostadsbubbla som vissa hjärntvättade lojalister inte förstår sig på! Som en skribent påpekade så får folk gärna låna 50 miljoner men det ska inte gå ut över skattebetalarna och banken ska få gå i konkurs. *

Jag tvivlar stort, men jag håller hoppet i mitt hjärta att år 2022 ska flera av dessa parasit/globalist partier åka ut ur riksdagen och att den evige dumme schwede för en gång skull röstar in ett nationalistisk parti istället som ser till att tjänstemannaansvaret återinförs och massa annat gott!!

Det har länge varit en absurd situation. Även om du lagt undan 20 000 per månad så ökar en bostad värd 5 msek mer än du lägger undan. Givet 5% värdeökning per år. Om snittet ska ligga runt 5% varje år kommer en lägenhet som idag kostar 5msek kosta 22 msek om 30 år.
2020-05-21, 09:56
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
FED köper obligationer och håller marknaden vid liv.
Ja, FED köper obligationer. Så långt är det rätt.

Men sen då?

FED köper och "Trump" prånglar ut nya. Vad är nettot? Och vad leder det till?

Det räcker inte med att bara påstå att FED köper obligationer. Jag vill se logiken.

Citat:
USA har 36 miljoner officiellt arbetslösa, säkert 50 + miljoner inofficiellt arbetslösa. Företag konkar åt höger och vänster, folk är högt belånade och stora industrier (olja, fordon osv) går på knäna.

Tror du att det är folket som håller börsen vid liv?
"Tror"? Har du förfallit till religiös tro nu.
De som blivit arbetslösa är nog inga stora nettoköpare.
Men i slutändan är det hushållen som är ägare. Så dom köper. (och säljer, men till stigande priser).
Och det är inte bara hushåll i USA. T ex har jag nettoköpt.

Citat:
Om pandemin blir långvarig och den ekonomiska situationen förvärras så är det givet att det blir en depression. Går liksom inte att komma undan det. Man kan inte bara trycka upp biljoner av dollar ur tomma intet och inte få några konsekvenser i form av inflation osv.
OM pandemin påverkar samhället länge så lär det hålla ned global BNP.
Men de som köper gör uppenbarligen en annan bedömning.

Är deras sämre än vad några i tråden gör? Hur vet man det?

Om du har några svar på frågorna i förra inlägget, får du gärna komma med de.
Och är det så att du inte har några svar, utan det som i de flesta inlägg här bara handlar om blind tro, så kan du ju bara nämna det.
2020-05-21, 10:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
liksom-fbs okunskap i hur fed manipulerar värderingarna är pinsamt
Och du visste inte ser jag. Och ditt sätt att hantera din inkompetens är att vräka på med patetiska personangrepp.

Citat:
Underliggande värdet kan vara 0 för ett företag nuförtiden och den kan fortfarande ligga på samma värdering som 5 år tillbaka på grund av att FED lagt sig i.
Har FED köpt aktier?

Citat:
Men alltså är du helt bakom flötet eller? I varje tråd dumförklarar du dig.
Att jag frågar, och du berättar för alla att du inte vet något, är nog inte riktigt att jag dumförklarar mig.

Citat:
Hur FED ska gå in och stimulera? Jo genom att trycka och stimulera. De är uppe i en stimulering på 6 biljoner dollar för tillfället... Så mycket för dina värderingar.. jävla idiot.
Ja, hur var frågan.
Hur går det här tryckandet till? Visste du det eller?
Och hur leder det till att Ann och John köper mer aktier?

Ser mer ut som att din kunskapsnivå är som på medeltiden, och du lever med religiös tro, och blir ilsken som en islamist över de som inte råkar bara på samma blinda tro.
Har du skrivit någon substans i något inlägg öht.
2020-05-21, 10:17
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Mina föräldrar håller på att gå i pension nu och jag tyckte det skulle vara roligt att räkna lite angående deras inkomster etc.

Jag kom fram till att de har tjänat mer på att bo i sitt hus (i nominella kronor) än vad de har tjänat netto under hela deras arbetsliv . Dvs att om de säljer sitt hus nu så får de loss mer pengar än om de hade sparat bådas hela nettoinkomster i madrassen under hela deras 40+ arbetsliv.

Rimligt? Självklart inte. Detta är konsekvensen av ett sjukt monetärt system som jag hoppas faller nu (om inte så kommer det bli ännu värre i framtiden). Kortsiktigt tror jag/hoppas jag att vi återgår till nån form av myntfot etc alternativt går över till kryptovalutor.
Jag tvivlar på att du räknat rätt där.
Jag har en äldre släkting vars pension netto är drygt 14k. Lägger vi till hans nu döda fru så skulle vi hamna i ca 28 k netto i månaden. Villans försäljningspris motsvarar deras pensioner under 4.5 år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in