2020-05-20, 23:20
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Reagerade precis som dig exakt. Enda anledningen till att dem inte kommer göra någonting, är bristen på samordning och ekonomi. De har inga pengar i sina lador. Och regionerna vill ju inte ta kostnaderna, (regeringen betalar ju endast provet och analysen) med organisation med provtagning och infrastruktur med att möta leveransbil som ska ta proverna till labb osv. Sånt kostar och regionerna lägger nu sina pengar på annat, tält, utrustning osv, vilket sänker deras bokslut och sen har vårdcentraler tex fortfarande besparingar för 2020, där utökningen av stödet egentligen var en besparing.

Allt i detta handlar om ekonomi. Kostnader för att öka testningen faller på regionerna, och vårdcentraler vilket de inte är villiga att ta. Helt övertygad om det.Speciellt i Stockholm där ungefär hälften är privata vårdcentraler och mottagningar. Såklart vill de inte lägga sin dyrbara tid på att organisera detta kring provtagning.

Jag har dessutom en smygande känsla av att arbetsgivare generellt sett inte är så sugna på att anställda testar sig. Kommer ju innebära gigantiska problem för privat och offentlig sektor om folk har svart på vitt att de skall stanna hemma...
Citera
2020-05-20, 23:22
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Nu måste Sverige ändra strategi. Istället för att våra myndigheter och regering släpper smittan fritt, och ibland till och med ökar på takten på smittspridningen för att påskynda flock-immuntiet (Finalen i Friends Arena, 27 000 besökare, öppna skolor, överfulla SL-bussar, mystiska datahaverier och så vidare), borde regering och myndigheter inse att det kommer INTE BLI NÅGON FLOCKIMMUNITET.

Förstår inte vad du pratar om. Uppenbarligen har väldigt få blivit smittade, så då behöver vi uppenbarligen inga nya restriktioner. Vi har redan så låg smittspridning att experterna häpnar över hur få som uppvisar antikroppar. Vad ska vi då med nya restriktioner till? Det smittar ju knappt ändå! Det gjorde det i början, lustigt nog, men nu börjar det avta. Viruset vill inte längre.
Citera
2020-05-20, 23:23
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Ja. Mycket frågetecken är det som hänger i luften.
Elitidrott utan publik är inte av intresse för mig så jag väntar in publiken ett år eller så.

Håller med. Det kommer ju bli av mindre intresse. Att folk inte ska kunna se detta live. Blir ju mindre av värde att se detta på TV också när det är tomma läktare. Men lite kosing lär det väl ge. Om man inte drar igång något så kommer ju klubbarna gå i konkurs.
Citera
2020-05-20, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag tror inte vi kommer vara ensamma om tomma läktare dock.
Men tror din gissning kan vara rätt.

Bondusliga i helgen utan publik var, ingen höjdare.
Citera
2020-05-20, 23:25
Medlem
tjallepetters avatar
Om vi räknar lite.

7,5 % hade antikroppar i april. Skulle max kunna vara ca 12 % idag med de restriktioner vi har infört.

12 % av stockholm 1 miljoner invånare är 120 000.
I stockholm har det dött 1864 personer.

1865/120000=1,5 %

Det är alltså en hög dödlighet för detta virus
Citera
2020-05-20, 23:26
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Det är en tolkningsfråga, två lager med kistor och en Catepillar som drar jord över.
Se själv: https://www.insider.com/the-mass-graves-part-of-pandemic-new-york-was-prepared-2020-4
Ja, de begraver fattiga som inte har råd med begravning på sätt som fatiskt ser respektlöst ut
och det är lite fler döda nu p g a corona än vanligt,

meeen det är dumt att jaga upp en hysterisk stämning genom att likna det vid massgravar från pesten eller andra världskriget.

Cirka 90000 människor dör i Sverige varje år enl statistiska centralbyrån: https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/

Min gissning är att 2020 dör 10000 av corona pluss de vanliga 90000 dödslarna.
Citera
2020-05-20, 23:26
Medlem
Upptäckte just att Aftonbladet inte längre livechattar om corona. Det är ju en jävla turn of events! Någon som vet, när fan hände detta?
Citera
2020-05-20, 23:27
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Tycker inte alls det är svårt, samhällskontraktet är att man betalar skatt för att finansera sjukvård och pension.
Att önska livet ur äldre för de nu får sin del av kontraktet borde i min mening leda till rättsliga påföljder.

Jag själv drar ett väldigt stort lass till statskassan och har inget problem med det- om pengarna används till det de ska, men det har länge funnits indikationer på att de inte gör det och ansvariga ska just ställas ansvariga för detta. Men nu befinner vi oss i det läge vi gör och då ska fan alla hjälpa till och se till att nationen klarar detta med så lite HUMANA förluster som möjligt.

Ekonomin SKA vi hantera ändå, men det gör vi uppenbarligen inte nu heller. Ingen kan lura mig att Sverige har det bra ställt, det enda regeringen lagt pengar på överhuvudtaget är massa skit som har noll värde för nationen.

Och det enda bra jag tror kommer komma ut ur detta är att även om det ser bra ut opinionsmässigt för vissa politiker just nu, så kommer historien inte glömma och det kommer grävas i detta efter åt kan man vara säker på och en sak vet vi redan nu, Sverige HAR INTE gjort allt vad de kan och de har TOTALT misslyckats med DEN ENDA SAK de påstått sig faktiskt skydda, det borde vara grund till arkebusering som det är redan nu.

Samhällskontraktet är brutet enligt mig, den Svenska regeringen har inte uppfyllt sina löften för skattebetalande medborgare utan har istället varit trötta och velat höja sin egen nivå inom EU och deras tanke på medmänsklighet, självklart ska ett rikt land ge bidrag men har man ingen kontroll så är det meningslöst. Jag gillar när statsministern säger att det får kosta! Tänk om det innebär en statsskuld som tar 15år att betala tillbaka. Ladorna är tomma/fulla, våra politiker är hycklare.
Citera
2020-05-20, 23:29
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Du svarar inte på någon av mina frågeställningar, vilket är typiskt för er som brukar komma med den typen av argument "men stanna hemma då".

Jag ger upp det och konstaterar att det finns inga realistiska tankesätt bakom argumentet "men stanna hemma då". Argumentet förutsätter att alla är ekonomiskt oberoende miljonärer, vilket ej gör det applicerbart på vanliga människor, öht.

Men tack för debatten.

Och jag konstaterar att man inte kan vara särskilt rädd för viruset om man går till kneget som vanligt. Tack själv!
Citera
2020-05-20, 23:30
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Å andra sidan. Turkmenistan inga åtgärder. Ändå ingen massdöd. Samma med Vitryssland

Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Obekväm sanning att konfronteras med om man är alarmist. Allt mer tyder på att lockdown och hårda åtgärder spelar väldigt lite roll, ungefär som munskydd på ICA. Det är kosmetiskt, man vill visa att man är handlingskraftig.

Vårt största misstag är att vi har misslyckats med att skydda de äldre. Det kan man göra utan att stänga ner samhällen.

Både Vitryssland och Turkmenistan har fått kritik för att de inte tagit viruset på allvar och vägrat rapportera in. Så jag skulle inte lita på deras siffror direkt. Turkmenistan har väl förbjudit att ens nämna viruset vid namn

Dock så har Vitryssland infört obligatorisk karantän för inresande på 14 dagar och obligatorisk karantän vid smitta med fängelsestraff som följd om man bryter mot den, samt att de har testat dubbelt så många som Sverige (3ggr så många när jag kollade för nån vecka sen så de var tidiga till skillnad från Sverige).

Så det kombinerat med att Minsk inte går att jämföra med STHLM i turism gör mig inte förvånad alls att de har mindre fall, även ifall de inte hade slarvat med att rapportera in.
Senast redigerad av RoyalTrash 2020-05-20 kl. 23:36.
Citera
2020-05-20, 23:30
Medlem
Danmark:
1% har antikroppar mot Covid19
Citera
2020-05-20, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Förstår inte vad du pratar om. Uppenbarligen har väldigt få blivit smittade, så då behöver vi uppenbarligen inga nya restriktioner. Vi har redan så låg smittspridning att experterna häpnar över hur få som uppvisar antikroppar. Vad ska vi då med nya restriktioner till? Det smittar ju knappt ändå! Det gjorde det i början, lustigt nog, men nu börjar det avta. Viruset vill inte längre.

Vi har fortsatt hög smittspridning men inga antikroppar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in