Citat:
Ursprungligen postat av
Kalle81
Å andra sidan. Turkmenistan inga åtgärder. Ändå ingen massdöd. Samma med Vitryssland
Citat:
Ursprungligen postat av
AusnahmeMensch
Obekväm sanning att konfronteras med om man är alarmist. Allt mer tyder på att lockdown och hårda åtgärder spelar väldigt lite roll, ungefär som munskydd på ICA. Det är kosmetiskt, man vill visa att man är handlingskraftig.
Vårt största misstag är att vi har misslyckats med att skydda de äldre. Det kan man göra utan att stänga ner samhällen.
Både Vitryssland och Turkmenistan har fått kritik för att de inte tagit viruset på allvar och vägrat rapportera in. Så jag skulle inte lita på deras siffror direkt. Turkmenistan har väl förbjudit att ens nämna viruset vid namn
Dock så har Vitryssland infört obligatorisk karantän för inresande på 14 dagar och obligatorisk karantän vid smitta med fängelsestraff som följd om man bryter mot den, samt att de har testat dubbelt så många som Sverige (3ggr så många när jag kollade för nån vecka sen så de var tidiga till skillnad från Sverige).
Så det kombinerat med att Minsk inte går att jämföra med STHLM i turism gör mig inte förvånad alls att de har mindre fall, även ifall de inte hade slarvat med att rapportera in.