2020-05-20, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Vi skulle förmodligen vara överens om ganska mycket om du inte tyckt det var ok att skövla äldre till förmån att låtsas ha en fungerande sjukvård.

Jag tycker inte det är ok att skövla äldre.
Vad jag försöker balansera mellan är dödstal och vad det påverkar i framtiden.
Allt från pensioner, sjukvård m.m.

För mig väldigt komplext och svårt.
Citera
2020-05-20, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Tack vare Sveriges "strategi", så nej.

Fortsätter vi på samma spår så tidigast om ett år.

Tidigast...

Jag tror inte vi kommer vara ensamma om tomma läktare dock.
Men tror din gissning kan vara rätt.
Citera
2020-05-20, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Nu måste Sverige ändra strategi. Istället för att våra myndigheter och regering släpper smittan fritt, och ibland till och med ökar på takten på smittspridningen för att påskynda flock-immuntiet (Finalen i Friends Arena, 27 000 besökare, öppna skolor, överfulla SL-bussar, mystiska datahaverier och så vidare), borde regering och myndigheter inse att det kommer INTE BLI NÅGON FLOCKIMMUNITET.

Boris Johnson talar till britterna och säger att det kan dröja med vaccin, om det ens fungerar.

Så nu har vi. Ingen flock-immunitet. Ej säkert med vaccin. Kvar återstår att BEGRÄNSA smittspridning. På riktigt den här gången. Testa, isolera, spåra. Partiella lock-downs. Införa distansundervisning. Munskydd på. Handsprit till alla.

Med andra ord. Vi bör göra det som ALLA ANDRA LÄNDER I VÄRLDEN GÖR/GJORT för att få kontroll på situationen i landet.

Haha vilken drömvärld lever du i? Tror du dina inkompetenta svenne politiker kmr göra mwr än dom gjort nu? Inte en chans. Skydda dig själv och planera för en långsiktig flytt från Sverige är mitt råd. Detta är en föraning om att skulle det bli riktigt grisigt i framtiden med en värre pandemi eller en depression likt 1920-talet är Sverige sämst rustat för det
Citera
2020-05-20, 23:11
Medlem
Märker nu att tidningarna förpassat Covid19 längre ner i nyhetsflödet. Mitt i en pandemi, som förlamar ekonomin och skövlar tusentals liv. Intressant.

Märker också att första moroten var:
a) flock-immunitet

När den moroten nu ruttnat kör man istället:

b) snart kommer vaccinet (vilket inte är sannolikt) så här ska vaccinet delas ut

De slänger lite morötter till folket för att vi tigande ska sitta stilla och se på när våra äldre förs rätt in i döden.

Istället borde man steppa upp för en eventuell 2:a våg.
Skaffa mediciner, utrustning, sjukhus, personal.
Citera
2020-05-20, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nu har jag sett intervjun, det mest anmärkningsvärda är att Britton sågar sin egen och FHM:s modeller, medan Anders Tegnell tidigare idag, påstår att resultatet ligger i linje med vad man tidigare förutspått. Hur f-n får mannen som inte ens kan hålla ordning på sina egna skjortsnibbar ihop det?

Hög tid nu att någon i journalist-kåren upplyser oss om att kejsaren faktiskt står där naken.

Den var bra!
Jag har följt FHMs presskonferenser och kan väl säga att det som behövs är 10000 tyska invaderande journalister...en räcker inte helt enkelt.
Svenska journalister excellerar i konformistisk, feghetspräglad värdelöshet.
Nu som då.
Citera
2020-05-20, 23:13
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Är det någon härinne som tror att fotbollen och hockeyn kommer få spelas inför publik innan nyår?
Jag tror inte en sekund på det.
Det lär dröja med konserter och idrottsevenemang.

Med publik knappast. Men vi kan ju har tur att viruset bara försvinner som det gjorde med SARS. Då kanske det kan bli publik och tillbaka till det normala. Men inget tyder ju på det. Idrotten kommer väl dock att dras igång men utan publik. Det ger ju lite andrum till klubbarna att åtminstone kunna få TV-pengar.
Citera
2020-05-20, 23:14
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Ja, och de begravs i kistor. Inte hullerombuller i en hög av lik i en massgrav.

Kistbegravningar på kyrkogårdar är inte min definition av massgrav.

Det är en tolkningsfråga, två lager med kistor och en Catepillar som drar jord över.
Se själv: https://www.insider.com/the-mass-graves-part-of-pandemic-new-york-was-prepared-2020-4
Citera
2020-05-20, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag tycker inte det är ok att skövla äldre.
Vad jag försöker balansera mellan är dödstal och vad det påverkar i framtiden.
Allt från pensioner, sjukvård m.m.

För mig väldigt komplext och svårt.

Tycker inte alls det är svårt, samhällskontraktet är att man betalar skatt för att finansera sjukvård och pension.
Att önska livet ur äldre för de nu får sin del av kontraktet borde i min mening leda till rättsliga påföljder.

Jag själv drar ett väldigt stort lass till statskassan och har inget problem med det- om pengarna används till det de ska, men det har länge funnits indikationer på att de inte gör det och ansvariga ska just ställas ansvariga för detta. Men nu befinner vi oss i det läge vi gör och då ska fan alla hjälpa till och se till att nationen klarar detta med så lite HUMANA förluster som möjligt.

Ekonomin SKA vi hantera ändå, men det gör vi uppenbarligen inte nu heller. Ingen kan lura mig att Sverige har det bra ställt, det enda regeringen lagt pengar på överhuvudtaget är massa skit som har noll värde för nationen.

Och det enda bra jag tror kommer komma ut ur detta är att även om det ser bra ut opinionsmässigt för vissa politiker just nu, så kommer historien inte glömma och det kommer grävas i detta efter åt kan man vara säker på och en sak vet vi redan nu, Sverige HAR INTE gjort allt vad de kan och de har TOTALT misslyckats med DEN ENDA SAK de påstått sig faktiskt skydda, det borde vara grund till arkebusering som det är redan nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Med publik knappast. Men vi kan ju har tur att viruset bara försvinner som det gjorde med SARS. Då kanske det kan bli publik och tillbaka till det normala. Men inget tyder ju på det. Idrotten kommer väl dock att dras igång men utan publik. Det ger ju lite andrum till klubbarna att åtminstone kunna få TV-pengar.

Ja. Mycket frågetecken är det som hänger i luften.
Elitidrott utan publik är inte av intresse för mig så jag väntar in publiken ett år eller så.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
https://theprint.in/health/chinas-latest-cases-suggests-covid-19-virus-may-be-changing/425558/

"New outbreak in China indicates coronavirus might be changing

New patients in northern Chinese provinces appear to take longer to show symptoms, carry the virus for longer and take longer to recover than the Wuhan cases.

Cases in the northeast also appear to be taking longer than the one to two weeks observed in Wuhan to develop symptoms after infection, and this delayed onset is making it harder for authorities to catch cases before they spread, said Qiu, who is now in the northern region treating patients."

Det är lurigt det här viruset. Verkar svårt att utrota.
Citera
2020-05-20, 23:17
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ingen trovärdig kanske. Tror det var Tegnell som sade det.

Vad jag förstått så skedde labbolyckan någon gång 6-11 oktober på WIV*, så jag antar att det är möjligt.

Men första registrerade dödsfallet kom 11 mars så det känns som ett rimligt datum att börja räkna immunitet från.

* https://www.documentcloud.org/documents/6884792-MACE-E-PAI-COVID-19-ANALYSIS-Redacted.html
Citera
2020-05-20, 23:17
Medlem
sannes avatar
Citat:
Märker nu att tidningarna förpassat Covid19 längre ner i nyhetsflödet. Mitt i en pandemi, som förlamar ekonomin och skövlar tusentals liv. Intressant.

Märker också att första moroten var:
a) flock-immunitet

När den moroten nu ruttnat kör man istället:

b) snart kommer vaccinet (vilket inte är sannolikt) så här ska vaccinet delas ut

De slänger lite morötter till folket för att vi tigande ska sitta stilla och se på när våra äldre förs rätt in i döden.

Istället borde man steppa upp för en eventuell 2:a våg.
Skaffa mediciner, utrustning, sjukhus, personal.

Reagerade precis som dig exakt. Enda anledningen till att dem inte kommer göra någonting, är bristen på samordning och ekonomi. De har inga pengar i sina lador. Och regionerna vill ju inte ta kostnaderna, (regeringen betalar ju endast provet och analysen) med organisation med provtagning och infrastruktur med att möta leveransbil som ska ta proverna till labb osv. Sånt kostar och regionerna lägger nu sina pengar på annat, tält, utrustning osv, vilket sänker deras bokslut och sen har vårdcentraler tex fortfarande besparingar för 2020, där utökningen av stödet egentligen var en besparing.

Allt i detta handlar om ekonomi. Kostnader för att öka testningen faller på regionerna, och vårdcentraler vilket de inte är villiga att ta. Helt övertygad om det.Speciellt i Stockholm där ungefär hälften är privata vårdcentraler och mottagningar. Såklart vill de inte lägga sin dyrbara tid på att organisera detta kring provtagning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in