2020-05-20, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men nånstans nämner han Sherlock Holmes-mössa?

Det är för mörkt för att mördaren ska kunna se något signalemente på LJ, men LJ ska se alla detaljer på GM?

Det är en lustig uppgift iaf, som på ytan knyter ihop Grand och mpl

”Det är för mörkt för att mördaren ska kunna se något signalemente på LJ, men LJ ska se alla detaljer på GM?”

Den meningen förstår jag inte, och kan inte foga in den i diskussionen.

F.ö tycker jag att Grand observationen är intressant med tanke på denna uppgift, varifrån den nu kommer.
Citera
2020-05-20, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss
Lyssnade på Palmemord-podden. Tänker på Borgnäs VS Wall.

Vem som blev skjuten först. Är det helt säkert på att man ramlar ihop direkt som Borgnäs hävdar ? Tänker på höns kan springa runt utan huvud ett kort tag efter halshuggning. Är det helt uteslutet att Palme kan ha stått upp nån sekund extra efter skottet innan han föll ihop ? Eller fungerar människor och höns olika ?

Borgnäs använder detta exempel.

https://www.youtube.com/watch?v=_Dptl5yeSNk
Citera
2020-05-20, 23:14
Medlem
Citat:
Behöver man säga öronlappar om man säger Sherlock Holmes-mössa? Eller är det pga snacket om herrhatt och Sherlock Holmes-mössa?

Avdelning: Han hade handskar med fingrar
Det är väl klart att man inte kan gå ut med ett rikstäckande signalement som bygger på detaljer som aldrig uttalats. Han hade ju inte ens sagt Sherlock Holmes mössa än, ska man förutsätta att en herrhatt har öronlappar?
Senast redigerad av MacMackay 2020-05-20 kl. 23:16.
Citera
2020-05-20, 23:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag försöker leta exakt vilket signalement Hans Holmer gick ut med på presskonferensen 1 mars 1986, kl 12,00
Kl 12,20 ska Stig E ringt in och sagt att han ska blivit förväxlad med mördaren

"Att mördaren hade en mörk rock eller jacka samt keps eller någon annan huvudbonad framgick av morgontidningarna lördagen 1 mars, liksom av spaningsledaren Hans Holmérs första presskonferens kl 12.00. Klockan 12.20 ringde Engström till polisen för att berätta att han hade förväxlats med mördaren."

https://magasinetfilter.se/granskning/den-osannolika-mordaren-kallmaterial-och-noter/

Således ska Holmer lämnat signalementet mellan kl 12,00 och 12,20

Om tidningsartikeln har samma signalement som presskonferensen då blir det således
Hans Holmer fastställde i går signalementet för den man som söks för mordet på Olof Palme.

En man i 30-45 års åldern
Mörkt hår
Längd 170-180 cm
Mörka kläder, mellanblå täckjacka mörka byxor och keps med öronlapparna knutna på skulten"

Är detta signalement likt Skandiamannen?

GT söndag 2 mars 1986
https://tidningar.kb.se/2636667/1986-03-02/edition/156080/part/1/page/5/?q=signalement&from=1986-02-28&to=1986-03-03

Engström ringer för att rapportera en misstänkt person han sett på mordplatsen. Han ringer inte för att säga hans signalemente blivit ihopväxlad med GM.

Att SE ringer pga presskonferensens signalemente är ju Filters gissning.

Sen kan SE iofs stämma på signalementet du nämner. En relativt smal man medelålders man med huvudbonad och krage som inte visar mycket ansikte kan säkert bli tagen för yngre.
Citera
2020-05-20, 23:16
Medlem
OPK123s avatar
Sherlock-Holmes-mössa eller kanske fiskehatt?

http://www.fjellfotografen.se/Sportfiske/Haspel+&+Spinn/Fiskare+vid+eld/@toj-04106

Hans kompis Eino kanske fick låna den eller så hade han en likadan själv?

Gillade ju också jakt och fiske som Ture.
Senast redigerad av OPK123 2020-05-20 kl. 23:24.
Citera
2020-05-20, 23:19
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det är väl klart att man inte kan gå ut med ett rikstäckande signalement som bygger på detaljer som aldrig uttalats.

Men om AD sagt Sherlock Holmes-mössa så tycker jag Holmér har rätt ange uppknutna öronlappar.

Men jag förstår, du vill se något förhör där signalementet uppstått. Lycka till
Citera
2020-05-20, 23:22
Medlem
Citat:
Engström ringer för att rapportera en misstänkt person han sett på mordplatsen. Han ringer inte för att säga hans signalemente blivit ihopväxlad med GM.

Att SE ringer pga presskonferensens signalemente är ju Filters gissning.

Sen kan SE iofs stämma på signalementet du nämner. En relativt smal man medelålders man med huvudbonad och krage som inte visar mycket ansikte kan säkert bli tagen för yngre.

Drygt 4 minuter in i det här klippet kan man höra Holmers egna ord när han beskriver signalementet.

https://www.youtube.com/watch?v=QfXCkPo9bXc
Palmemordet - Lunchekot P1 1 Mars 1986
Citera
2020-05-20, 23:24
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Drygt 4 minuter in i det här klippet kan man höra Holmers egna ord när han beskriver signalementet.

https://www.youtube.com/watch?v=QfXCkPo9bXc
Palmemordet - Lunchekot P1 1 Mars 1986

Och vad vill du ha sagt med det?
Citera
2020-05-20, 23:25
Medlem
Citat:
Men om AD sagt Sherlock Holmes-mössa så tycker jag Holmér har rätt ange uppknutna öronlappar.

Men jag förstår, du vill se något förhör där signalementet uppstått. Lycka till
Ja, du har äntligen förstått det. Bra!
Citera
2020-05-20, 23:28
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, du har äntligen förstått det. Bra!

Du missade hänvisa till datum-kravet på uttalandet om Sherlock. Så jag fick för mig du menade att man måste säga Sherlock Holmes-mössa MED uppknutna öronlappar. Honest misstake
Citera
2020-05-20, 23:37
Medlem
Citat:
Och vad vill du ha sagt med det?

Det jag vill säga är att man kan lyssna på en inspelning av lunchekot från 1 mars 1986 om man så vill , där bland annat Holmer pratar om signalementet men han ger tyvärr inga ledtrådar hur han valt ut just detta signalement
Citera
2020-05-20, 23:43
Medlem
Ni som utesluter SE som GM, tror ni SE kan vara den man Yvonne Nieminen ser springandes?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in