2020-05-20, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men Sherlock Holmes-mössor har uppknytbara öronlappar. Om man googlar.
Jo, men de kan ju också ha varit nerfällda. Jag funderar bara på när AD kan ha sagt detta i så fall? Det finns ju inte dokumenterat.
En herrhatt har ju oftast inga öronlappar...
Citera
2020-05-20, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Det är Paul Smith i palmepodden som påstår att CA är medlem i Akademiska Pistolklubben.

Det är lite svagt då han säkert fick dispens eftersom han bara ägde en revolver.

Att helt utesluta att CA hade några vänner överhuvud taget tror jag är fel. Hur knepig han än må vara. Hur knepig LZJ var känner vi ju inte till. Kanske passade de bra ihop.

Men tunnare teorier har flugit i tråden genom åren.

Okej, det var inte min mening att dissa din/er hypotes utan var bara intresserad. Uteslöt inte heller att han hade vänner överhuvudtaget. Det är sant vi vet inte mycket om LZJ:s personlighet.
Citera
2020-05-20, 22:44
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jo, men de kan ju också ha varit nerfällda. Jag funderar bara på när AD kan ha sagt detta i så fall? Det finns ju inte dokumenterat.
En herrhatt har ju oftast inga öronlappar...

Nej men Sherlock Holmes-mössor har och när jag googlar ser jag ingen med nedfällda öronlappar.

Jag skrollade långt för att hitta en bild rakt bakifrån på en sån keps. Chockerande lik silhuetten på en tjock upprullad mössa.
Citera
2020-05-20, 22:45
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Okej, det var inte min mening att dissa din/er hypotes utan var bara intresserad. Uteslöt inte heller att han hade vänner överhuvudtaget. Det är sant vi vet inte mycket om LZJ:s personlighet.

Du lägger märke till att jag har en dold agenda? Jag vill inte ha en ensam galning som mördare. Därför hittar jag på vänner till CA för att inte få honom att verka så ensam.

Edit: Jag har nämligen alltid trott på en mindre konspiration i högerextrema kretsar. Men min nyfunna teori kan man klämma in en mindre sådan med god vilja. Men då måste CA känna LZJ och sen kan vi kasta oss över min Mr X.

Mr X existens styrks bara av en anonym man boende i Skelleftehamn och resande i damunderkläder. (Skulle jag resa omkring i trosor skulle jag också vilja vara anonym!)
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-05-20 kl. 22:53.
Citera
2020-05-20, 22:50
Medlem
Citat:
Nej men Sherlock Holmes-mössor har och när jag googlar ser jag ingen med nedfällda öronlappar.

Jag skrollade långt för att hitta en bild rakt bakifrån på en sån keps. Chockerande lik silhuetten på en tjock upprullad mössa.
Absolut, visst har dom det, men AD säger i sitt första förhör ”grå herrhatt” och några uppknutna öronlappar nämns överhuvudtaget aldrig. Någonsin.
Och LJ har inte sett några kan tilläggas.
Citera
2020-05-20, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Du lägger märke till att jag har en dold agenda? Jag vill inte ha en ensam galning som mördare. Därför hittar jag på vänner till CA för att inte få honom att verka så ensam.

Nu begriper jag verkligen ingenting, kanske jag hade gjort det om jag följt tråden lite bättre de senaste dagarna. Personligen brukar jag inte anklaga folk här för att ha dolda agendor, om det nu har nån betydelse i sammanhanget.
Citera
2020-05-20, 22:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Absolut, visst har dom det, men AD säger i sitt första förhör ”grå herrhatt” och några uppknutna öronlappar nämns överhuvudtaget aldrig. Någonsin.
Och LJ har inte sett några kan tilläggas.

Men nånstans nämner han Sherlock Holmes-mössa?

Det är för mörkt för att mördaren ska kunna se något signalemente på LJ, men LJ ska se alla detaljer på GM?

Det är en lustig uppgift iaf, som på ytan knyter ihop Grand och mpl
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-05-20 kl. 22:59.
Citera
2020-05-20, 23:02
Medlem
Inser vilket kaos jag själv hade kunnat skapa på platsen om det varit 1989 när jag flyttade till Stockholm. Springandes fram och tillbaka i fyllan och villan med ett par kompisar. Till bankomat och hämta stålar, ska vi dra till Monte Carlo?!! Om jag inte missminner mig så var området kring Monte Carlo det som sades vara Sveriges "farligaste plats" på den tiden, där flest våldsbrott skedde.
I skenet av platsen, tidpunkten - en sen löningsfredag, hur många var någorlunda sobra där? Ytterst få skulle jag säga.
Att någon helt plötsligt skulle upptäcka att där går Olof Palme är ganska uteslutet. Att han i par med sin fru i den skumma belysningen skulle uppmärksammas av någon, nä inte. Olof med en fårfitta på huvudet och Lisbeth med någon stickad mössa skulle igenkännas av någon, glöm det. Han var ju dessutom fel person på fel plats. Så att någon beväpnad palmehatare med revolver i fickan som får tillfället, nä sådana odds lirar vi inte med...
Citera
2020-05-20, 23:02
Medlem
Citat:
Men nånstans nämner han Sherlock Holmes-mössa?
Ja, den 14/3 säger han en blandning av Sherlock Holmes-mössa och en vanlig herrhatt. Fortfarande inga öronlappar, och signalementet kom ut den 2/3.
Visst kan det vara så att han har sagt öronlappar, I något sammanhang som inte dokumenterats, eller släppts offentligt men vi kan ju inte veta att han sagt detta.
Det jag intresserar mig för är alltså när det nämnts och av vem, och inte huruvida Sherlock Holmes-mössor har öronlappar för det visste jag redan.
Citera
2020-05-20, 23:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja, den 14/3 säger han en blandning av Sherlock Holmes-mössa och en vanlig herrhatt. Fortfarande inga öronlappar, och signalementet kom ut den 2/3.
Visst kan det vara så att han har sagt öronlappar, I något sammanhang som inte dokumenterats, eller släppts offentligt men vi kan ju inte veta att han sagt detta.
Det jag intresserar mig för är alltså när det nämnts och av vem, och inte huruvida Sherlock Holmes-mössor har öronlappar för det visste jag redan.

Behöver man säga öronlappar om man säger Sherlock Holmes-mössa? Eller är det pga snacket om herrhatt och Sherlock Holmes-mössa?

Avdelning: Han hade handskar med fingrar
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-05-20 kl. 23:08.
Citera
2020-05-20, 23:07
Medlem
Jag försöker leta exakt vilket signalement Hans Holmer gick ut med på presskonferensen 1 mars 1986, kl 12,00
Kl 12,20 ska Stig E ringt in och sagt att han ska blivit förväxlad med mördaren

"Att mördaren hade en mörk rock eller jacka samt keps eller någon annan huvudbonad framgick av morgontidningarna lördagen 1 mars, liksom av spaningsledaren Hans Holmérs första presskonferens kl 12.00. Klockan 12.20 ringde Engström till polisen för att berätta att han hade förväxlats med mördaren."

https://magasinetfilter.se/granskning/den-osannolika-mordaren-kallmaterial-och-noter/

Således ska Holmer lämnat signalementet mellan kl 12,00 och 12,20

Om tidningsartikeln har samma signalement som presskonferensen då blir det således
Hans Holmer fastställde i går signalementet för den man som söks för mordet på Olof Palme.

En man i 30-45 års åldern
Mörkt hår
Längd 170-180 cm
Mörka kläder, mellanblå täckjacka mörka byxor och keps med öronlapparna knutna på skulten"

Är detta signalement likt Skandiamannen?

GT söndag 2 mars 1986
https://tidningar.kb.se/2636667/1986-03-02/edition/156080/part/1/page/5/?q=signalement&from=1986-02-28&to=1986-03-03
Citera
2020-05-20, 23:08
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Nu begriper jag verkligen ingenting, kanske jag hade gjort det om jag följt tråden lite bättre de senaste dagarna. Personligen brukar jag inte anklaga folk här för att ha dolda agendor, om det nu har nån betydelse i sammanhanget.

Min dolda agenda är att så lite tvivel för de som tycker att lösningen att CA och LZJ agerade helt ensamma är för enkel.

Mest för att låta den här långlivade tråden leva vidare. Sedan har jag alltid trott på en liten konspiration och gillar inte att ha fel.

Konspiratorisk fåfänga från min personliga sida alltså. Inget att ta på för stort allvar.

Men håll med om att det skulle liva upp lite om SÄPO är inblandade på något sätt?

Edit: Jag har inget som styrker att det är fler inblandade med någon som helst substans.
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-05-20 kl. 23:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in