2020-05-20, 22:54
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Huvudet låg ju i hans lägenhet i en väska i en garderob. Så han kan ha flyttat runt huvudet också.

Men hur tänkte polisen egentligen när de valde att inte öppna väskan som de visste fanns i lägenheten, och som visas på sida 240 i FUP?
Enligt sida 204, så gjordes undersökningar av lägenheten följande tider innan den 28 november 2019, när de hittade huvudet:

19 november kl.13.20–18.15 Spårsäkring vardagsrum.
20 november kl. 13.00–17.00 Spårsäkring övr. lägenhet.

Och fotot på sida 240 måste väl ha tagits något av dessa datum.

Så de valde alltså att inte öppna väskan förrän 8 dagar senare, för att de inte ville kontaminera väskan och dess innehåll. Och de valde istället att riskera att kroppsdelar i den ruttnade, och blev kontaminerade på det sättet.
Är det troligt att polisen tänkte så?
Är det inte mer troligt att de utgick ifrån att ingen är så dum att man sparar en kroppsdel i sin lägenhet, och att de därför tyckte att de kunde vänta med att leta där?

Men i så fall var det polisen själva som var dumma. Och i så fall kan man undra vilka mer ställen de har utgått ifrån att där finns inga kroppsdelar.
Kan resten av kroppen tom finnas kvar i huset nånstans?

Tänk på att han kanske var psykotisk och förvirrad, och därför bara ville få ut kroppen ur lägenheten och gömma den någon annanstans.
Någonstans där ingen letar för att de inte tror att någon ska lägga kroppsdelar där, och där ingen är så ofta, tex på taket till hans hus. Då borde det väl inte lukta så mycket om kroppen ligger i fria luften?
Och har polisen varit på taket till huset och kollat?

Jag sökte på "taket" i FUP, och fick bara fyra träffar. Men från sida 95-104 står det om sökningarna på vinden. Bla detta:

"Tillsammans med en patrull från Uddevalla sökte vi igenom vinden i hela hu-
set och källaren. Där fanns låsta utrymmen som vi inte kom in i. Dessa till-
hörde boende i huset. Vi gjorde inga fynd."

Har de kollat i de låsta förråden?
Kanske vet Tishko hur man dyrkar upp såna lås som finns på förråden.

Eller kanske i eller vid någon ventil typ. Där kan det kanske vara svårt för hundarna att känna lukten.
Det där med att polisen inte reagerade på väskan har de förklarat flera flera ggr...OM de hade rört den skulle de ha kunnat förstöra ”kontaminera” bevis. Den öppnades INTE där senare heller utan kördes direkt till forensiker..
Hundarna känner ju lukten på havet om det ligger en död kropp även på djupt vatten 🤦🏼‍♀️
Det är ju inte så att de visste vad som var i väskan från början..
Senast redigerad av Bambambi 2020-05-20 kl. 22:59. Anledning: Tillägg
Citera
2020-05-20, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Tack, hade missat det! Bara kol lådan som möjligtvis är borta då?

Måste vara ärlig och säga att jag har ingen koll på om någon sådan fanns. Vet att någon nämnde det här i tråden men om det var spekulation eller om den verkligen fanns låter jag vara osagt. Har de stått ngt i fup ang det har jag missat det.
Hård och vassa kanter, skulle kunna förklara en del av skadorna (och några av de besudlingar som farit) om så var fallet.
Inte helt orimligt iaf.
Citera
2020-05-20, 23:02
Medlem
Kollåda? Vad är det? Kan det vara det som ser ut och vara borta i vardagsrummet. I det blå skenet... I FUP...
Citera
2020-05-20, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strogge123
Måste vara ärlig och säga att jag har ingen koll på om någon sådan fanns. Vet att någon nämnde det här i tråden men om det var spekulation eller om den verkligen fanns låter jag vara osagt. Har de stått ngt i fup ang det har jag missat det.
Hård och vassa kanter, skulle kunna förklara en del av skadorna (och några av de besudlingar som farit) om så var fallet.
Inte helt orimligt iaf.
Att en kollåda saknas är en trådsanning. Ingen vet om en sån ens funnits. Kan lika gärna vara spår av en iPad bok eller nåt annat fyrkantigt.
Citera
2020-05-20, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strogge123
OM det var ett skrik runt 22 tänker jag att de kan ju ha varit tishko själv som kom tbka hem igen, det gick upp för honom att han faktiskt har dödat (tror han kan ha varit i ett tillstånd direkt efter och med ett enormt adrenalinpåslag hade svårt att ta in va han gjort, alltså vad han v e r k l i g e n hade gjort.
Någon form av panikskrik över läget.
Nydligen har han dödat. Nu måste han bli av med ett lik och allt vad det innebär oxå.
En blodig röra och en död och likstel tjej, kan tänka mig att man avger ett å annat skrik ända upp i falsett när man dragit på sig en sån press, börda att röja undan och leva med. (Även om man har en smått defekt hjärna)
Inbillar mig att det måste vara svårt att avgöra man/kvinna när ett skrik kmr plötsligt och mellan väggarna samt ej pågår längre tid så man får upprepningar.
Man hör, reagerar och sist analyserar.
Tror även han agerat ensam med bortforsling, annars borde inte huvudet vara kvar hemma.
Ingen hade tagit litegrann, hade han haft hjälp hade dom säkerligen dumpat hela kroppen/alla delar. Tror jag.

Spekulationer , spekulationer. Dom är många.
Önskar ett facit fanns.
Jag är inte helt övertygad om att huvudet sparades pga tidsbrist. Möjligtvis finns det något irrationellt bakom det beslutet, tror jag.

Oavsett vilket låter det du säger rimligt. Bara en ensam gärningsman sparar huvudet hemma.
Senast redigerad av Olbars 2020-05-20 kl. 23:26.
Citera
2020-05-20, 23:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Det där med att polisen inte reagerade på väskan har de förklarat flera flera ggr...OM de hade rört den skulle de ha kunnat förstöra ”kontaminera” bevis. Den öppnades INTE där senare heller utan kördes direkt till forensiker..
Hundarna känner ju lukten på havet om det ligger en död kropp även på djupt vatten 🤦🏼‍♀️
Det är ju inte så att de visste vad som var i väskan från början..

Men huvudet blev antagligen "kontaminerat" av att ligga och ruttna i åtta dagar. Och han var ju skäligen häktad för mord redan den 19 november 2019, och sannolikt häktad den 22 november 2019, så de borde ha skickat iallafall väskor och sånt till forensikerna kan man tycka.
Det hade ju också kunnat finnas ledtrådar i väskan rörande Wilmas försvinnande, tex hennes mobiltelefon med ett avskedsmeddelande.
Så det är helt ologiskt att den fick ligga kvar där i lägenheten oöppnad.
Och det gör också att försvaret kan hävda att någon har planterat bevis, alltså att huvudet inte fanns där vid första söket, eller inte har funnits där alls.

Men för att hundar ska kunna känna lukt från havets botten, så måste ju luktämnen stiga uppåt genom vattnet till hundens nos. Och även i luften måste förstås luktämnena färdas till hundens nos. Och frågan är om luktämnena från döda kroppar färdas så mycket neråt i luften, om kroppen tex ligger uppe på taket eller dold på någon bjälke i taket.
Citera
2020-05-20, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Undrar ju bara varför endast denna grannen ses som korrekt i sitt vittnesmål?
En annan granne hörde skrik och tittade genom kiket i dörren, såg då g*ran gå uppåt i trappan betydligt tidigare är 22.00
Sedan är ju frågan vilka kanaler som finns hos ”G” eftersom det senare avsnittet av serien inte är på vanligt tv-utbud.
Anledningen till att han vittnar är antagligen för att han faktiskt gick upp den dagen. Sedan att hans tidsuppfattning inte överrensstämmer med de andras är irrelevant, då det kommer att framföras på rättegången vad även de andra grannarna anser om tiden.

Anledningen till att vemsa & co bara anser Göran som ett pålitligt vittne är för att de vill främja sina konspirationsteorier om hur John Wick tog sig in i Tishkos lägenhet och dödade Wilma under tiden T var i Ljungskile, för att lämna en lapp som TVINGADE honom att stycka henne. Elr något liknande psykotiskt.
Citera
2020-05-20, 23:32
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qurera
Att en kollåda saknas är en trådsanning. Ingen vet om en sån ens funnits. Kan lika gärna vara spår av en iPad bok eller nåt annat fyrkantigt.

Kollåda till vattenpipa.

https://smoketower.com/kol/beamer-ultra-premium-coconut-shell-charcoal-1kg-se.html

Det förklarar Pincetten som låg på golvet.
Citera
2020-05-20, 23:37
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Men huvudet blev antagligen "kontaminerat" av att ligga och ruttna i åtta dagar. Och han var ju skäligen häktad för mord redan den 19 november 2019, och sannolikt häktad den 22 november 2019, så de borde ha skickat iallafall väskor och sånt till forensikerna kan man tycka.
Det hade ju också kunnat finnas ledtrådar i väskan rörande Wilmas försvinnande, tex hennes mobiltelefon med ett avskedsmeddelande.
Så det är helt ologiskt att den fick ligga kvar där i lägenheten oöppnad.
Och det gör också att försvaret kan hävda att någon har planterat bevis, alltså att huvudet inte fanns där vid första söket, eller inte har funnits där alls.

Men för att hundar ska kunna känna lukt från havets botten, så måste ju luktämnen stiga uppåt genom vattnet till hundens nos. Och även i luften måste förstås luktämnena färdas till hundens nos. Och frågan är om luktämnena från döda kroppar färdas så mycket neråt i luften, om kroppen tex ligger uppe på taket eller dold på någon bjälke i taket.
Nu hör det till teknikers arbete, Spelar ingen roll vad du tycker..hunden hade definitivt känt lukten ja..
Citera
2020-05-20, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Det vänder sig i magen på mig när jag läser om detta fallet. Till alla er tonårstjejer eller tonårskillar, mitt råd är, beblanda er inte med blattar på något vis.
När man läser deras SMS i FUP, vilket jag trodde var sekretess på, så är det ju mest W som uttrycker sin stora kärlek. T skriver nästan inget alls i den vägen, men killar är kanske inte lika verbala. Man fick nästan känslan av att W var mest angelägen att ha ett förhållande. Han kanske var trött på henne. Om han inte hade varit det så skulle han väl inte kunnat gjort så här? Och vad skulle han till USA att göra? Kanske bara ville komma bort från allt. Skulle W få följa med? Det tror jag inte var aktuellt.
Citera
2020-05-20, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RecognizeD
Fy fan vad jag stör mig på grannarna, spec göran den dumme fan som hör hjärtskärande skrik för att sen bli helt tyst. Hur jävla dum får man vara? Det kostar ju inget att ringa polisen och berätta vad man har hört då kanske polisen iaf hade åkt ut och tittat till lägenheten. Usch.

Fast jag har försökt att nå polisen någon gång när mina granne hade bråk med skrik ock dunkandet mitt i natten.
Jag väntade typ 20 minuter i kö -typ mellan kl 23-24- och sedan orkade jag inte för att det blev tyst.
Så jag kan förstår varför grannen inte ringde polisen/inte orkade vänta i kö.
Citera
2020-05-20, 23:49
Medlem
Citat:
Läs här att NCIS började kl. 21:00 på TV8, och kl. 22:00 på Fox, och 17:00 på TV6, den 2019-11-14:

https://tv24.se/tv/2019-11-14

Och så här säger grannen G*ran på sida 496 i FUP:

"Det var mycket senare än kl. 18.00. G*ran hade sett Navy CSI som går mellan kl. 20 till
20.30 varje kväll. Sedan la han sig att vila som han alltid gör före jobbet varje kväll. Om
skriken hade varit kl. 18 så hade inte G*ran reagerat på det sättet som han gjorde, att gå och
säga till dem. För då hade inte G*ran legat och vilat. Hade skriken varit kl. 18.00 så hade
G*ran bara suckat."

Han hade alltså lite dålig koll på tiden när NCIS börjar, eller så hör/skriver polisen fel, som med namnet "Navy CSI". Det är polisens anteckningar står det, och de har bla skrivit att Wilmas syster handlat en väska på "Nordsatan" i Göteborg, på sida 582.
Men om han har TV8, då kan han iallafall ha sett den serien mellan kl. 21-22 på torsdagen den 14 november 2019, alltså när han uppger att det här hände på sida 495:

"G*ran är bombsäker på att det var på torsdagen han hörde skriken. Han var ledig natten
mellan fredagen och lördagen eftersom döttrarna var på besök. G*ran vaknade av bråket. Han
halvsov i soffan. Han låg i soffan i 10 till 15 minuter innan han hörde skriken. Det började
med högljudda röster. Sedan kom ljud som att det kastades saker i väggarna. Sedan kom
hennes hjärtskärande skrik. G*ran gick ut i trapphuset för att säga till dem. Då tystnade allt."

Och han är 100% säker på att det hände då mellan 21-22, på sida 493-494:

"Förhörsledaren frågar G*ran om hur han är säker på att det han berättar om hände
på torsdagen ungefär vid kl. 21-22.
G*ran uppger att han vet det för att han inte var hemma på onsdagen på kvällen och på
fredagen var hans barn och barnbarn på besök. G*ran vet att det inte var samma dag som han
fick besök. G*ran säger att han vet att han gick ut i trappen för att säga till en timma innan han gick till jobbet kl 23.00. G*ran säger att han är 100% säker på att det var på torsdagen förra veckan."

Alla andra vittnen är osäkra på både tid och datum, tex vittnet P*ter på sida 490 som såg G*ran gå ut ur sin lägenhet vid skriket, och som även säger att det kan ha varit så sent som vid kl. 22, men inte efter:

"Det var onsdagen den 13 november eller torsdagen den 14 november som P*ter hörde skriket
från en lägenhet ovanför. Han vet inte vilken av dagarna det var. P*ter tror att det var mellan
kl. 18 till 19 som han hörde skriket. Men han är inte säker. P*ter är säker på att det inte var
efter kl. 22.00. För hans två barn går senast och lägger sig klockan 22.00."

Det enda problemet med det är att Tishko då var i Ljungskile, så han kan inte ha skrikit i lägenheten då.
Så grannarnas vittnesuppgifter talar för att antingen så var det någon annan än Tishko som dödade Wilma, eller så var det Wilma som dödade sig själv på något sätt, eller tex dog av epileptiskt krampanfall.

Men vi kan också välja att helt ignorera grannarnas vittnesuppgifter, och det skulle då kunna möjliggöra att mordet skedde så tidigt som 17:03. Eller redan vid 14:52 om vi ignorerar Wilmas mammas vittnesuppgifter om det sista samtalet på sida 538:

"Efter 15.00 var det två missade samtal på L*ndas telefon. Båda från hemligt nummer.
Klockan 17.03 har L*nda idag inte riktigt säker på att det är Wilma . Det kan ha varit
sjukhuset som ringde."

Och då kan Tishko utan problem ha hunnit döda och stycka Wilma innan han åkte till Ljungskile, och tagit med sig den huvudlösa kroppen dit.

Men om G*rans vittnesuppgifter går att styrka på något sätt, då har kanske inte Tishko dödat Wilma eftersom han var i Ljungskile då. Kanske bara styckade han henne alltså.

Om du läser förundersökningen ordentligt så ser du att Wilma Ringt sin mor 17.03. Sluta komma med dina einstein teorier som inte ens är logiska! Hahaha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in