2020-05-20, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror ni viruset kan mutera och bli betydligt mindre farligt?

En teori är att det sker något slags naturligt urval på de olika strängar som finns av viruset. De farligaste varianterna dödar sin värd och sprids inte vidare. De mildare varianterna dödar inte sin värd och kan därför fortsätta att spridas. På sikt blir det fler och fler som smittas av de mildare varianterna och bygger antikroppar. På så vis får de elakare varianterna svårare att få fäste, då deras värdar antingen har antikroppar, eller helt enkelt dör. Kan vi få en sådan utveckling och hur lång tid tar det då att driva igenom en sådan process, så att detta virus inte blir mer dödligt än en vanlig influensa? Finns det ens någon relevans i ett sådant resonemang?

Det kan mutera åt vilket håll som helst.
Citera
2020-05-20, 21:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Assuming a 1% IFR that will rise to 2-3% (conservative estimates) when the hospitals are overwhelmed.

För en månad sedan sa du ovanstående. Får se om du backar på detta påståendet. Du har även hävdat 300 döda dagligen i maj. Dig tar ingen på allvar längre.
Citera
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Vecka 15. Dvs 6-12 april, enligt SVT:

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Exakt, det hinner ju hända en hel del på 6 veckor om man säger så......

I början av april, vecka 15, så hade 7,3 procent av invånarna i Stockholmsregionen hunnit haft covid-19. Sedan tog det två veckor innan de utvecklat antikroppar. Då är framme vid veckan 17 då de serologiska testerna gjordes. Nu befinner vi oss i vecka 21. Nästa vecka, alltså vecka 22, så kommer nya serologiska tester att göras. När väl resultatet presenteras, vilket jag hoppas kommer att ske redan under vecka 23, så kommer vi att få reda på två saker.

Hur stor andel av befolkningen hade hunnit utveckla antikroppar mot SARS-COV2 vecka 22

Hur stor andel av befolkningen hade hunnit haft covid-19 vecka 20, alltså för en vecka sedan.

Jag tycker att Britton var onödigt defensiv i Aktuellt inslaget. Anders Tegnell har ju rätt, man måste ju ta hänsyn till tidsskalan.

Jag har inga som helst problem med att justera min skattning av andelen immuniserade i Sverige och Stockholmsregionen. Visar empirin på ett resultat så får man anpassa sina modeller, beräkningar och skattningar till den. Det är det som vetenskap handlar om, (inte tvärtom, som rolettforskarna på Imperial college verkar syssla med).

Så tills annat kommer fram så skattar jag andelen redan immuniserade, denna vecka, i Stockholmsregionen till 20 procent istället för som tidigare strax över 30 procent.
Om det de säger stämmer så är det ungefär som de sagt fast lite sämre.
– Det är inte 7 procent nu. Vi ligger någonstans på 20 procent plus i Stockholm,
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic

Det är i virusets intresse att mutera och bli mindre dödlig. Ett virus som tar död på sina värdar är inget bra virus som kommer överleva länge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Att du ens vågar uttala dig.. Kan du inte dra dina dödstal igen i Sverige? Just nu borde det vara 2008 per dag? Och på Åland ska hur många dö?

The recent results only strengthen the evidence behind my calculations for the final death toll in Sweden.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Och ingen ifrågasätter att dessa två galningar bestämmer ödet för 10 miljoner svenskar
Galenskap, vad ska man säga?
Citera
2020-05-20, 21:39
Medlem
qwerty-66s avatar
Vet inte om det här postats här men

"Based on other infections where you get a deep lung infection, you are usually protected against the second infection. If you just have a mild COVID-19 infection that involves your upper airway, maybe it will behave like a common cold coronavirus and maybe you can be reinfected again," Perlman said. "We just really don't know. It's even hard to speculate."

https://www.kcrw.com/news/shows/kcrw-features/coronavirus-reinfection-uss-theodore
Citera
2020-05-20, 21:40
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag tycker hon är het. Duktig och påläst. Reporterns frågor är bara för dumma.

Det var inga skarpa analyser hon kom med, om hon nu är så påläst. Vad var hon livrädd för? Man led ju med henne när hon knappt fick fram orden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jag misstänker att: Vi = Svenska folket.
Svenska folket som litar på sina myndigheter och experter och som följer deras ”råd”, ”riktlinjer” och ”rekommendationer” ...

Det har dock framkommit att man har varit dåligt förberedda, så allt kan inte skyllas på folket.
Antar att AT kommer med nån luddig förklaring om ”vi” där han förklarar ”misstagen” och sen så får det vara bra med det. Folket nickar och hummar och går sen ut och sätter på grillen.
En utredning tillsätts där man kommer med diverse förslag som ändå inte genomförs.

Eller, så kanske några anhöriga går samman och anmäler staten till FN eller Europadomstolen. Man vet aldrig, den som lever får se... Mitt hopp om rättvisa är litet men lever kvar ett litet tag till i alla fall. För covid-offrens skull och de anhörigas.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Platz.se står ikväll på 3858 döda och det innebär 27 mer än vad FHM redovisade idag. Man skulle kunna dra slutsatsen av att det skulle bli 70 döda i morgon men det är ju en helgdag. Dock kan inte Folkhälsomyndigheten trycka siffran under 3858 det skulle ju se för manipulerat ut. Alltså går man troligen i morgon ut med endast 27 döda.
Och sedan försöker man rädda anseendet lördag--söndag--måndag med ett litet antal döda skall vi säga 10+5+20 Då underar någon varför underrapportering på måndag? Jo det slöa bortskämda högfärdiga Sverige lider av måndagssjuka.

Jag är förbannad på detta manipulerande.
Siffran för intagna på IVA ser ut att ha stått still. Både c19.se och platz.se anger 366. Räknar man på en vecka har dock antalet intagna minskat med 44 personer.

För första gången vad jag kan se, rapporterade Västra Götaland fler dödsfall än Stockholm. Det går bättre i Stockholm nu.

Hade väldigt starka misstankar från dag 1 hade Sverige fifflade och skulle fortsätta fiffla med siffrorna.
Senaste dagar har ju hänt några banbrytande saker.
Mest döda i världen per capita under en vecka. Flockimmunitet bevisat sej vara en bluff.

Om de försökte fiffla innan kommer de fortsätta ännu mer nu.
Citera
2020-05-20, 21:41
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Var är WHOs 30 miljoner döda i Afrika? Paniken den där jävla organisationen och ni alarmister kommer att döda kommer med lätthet dock att inbegripa miljoner i svält och miljoner icke vaccinerade pga att allt fokus ligger på en knappt dödlig influensa. Skämmas bör ni förbannade kretiner.
Jag är ingen alarmist alls utan tror tvärtom att denna pandemi finns ingen tillflyktsort att gömma sig på, mer än tillfälligt, om man tänker sig något slags normalt liv framöver.
Citera
2020-05-20, 21:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic

Jag tänkte mer specifikt på teorin att mindre farliga (dödliga) strängar har bättre förutsättningar för att överleva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in