Citat:
Ursprungligen postat av
painkiler
Idioten fattar inte att 7.3% är i början av april.
Exakt, det hinner ju hända en hel del på 6 veckor om man säger så......
I början av april, vecka 15, så hade 7,3 procent av invånarna i Stockholmsregionen hunnit haft covid-19. Sedan tog det två veckor innan de utvecklat antikroppar. Då är framme vid veckan 17 då de serologiska testerna gjordes. Nu befinner vi oss i vecka 21. Nästa vecka, alltså vecka 22, så kommer nya serologiska tester att göras. När väl resultatet presenteras, vilket jag hoppas kommer att ske redan under vecka 23, så kommer vi att få reda på två saker.
Hur stor andel av befolkningen hade hunnit utveckla antikroppar mot SARS-COV2 vecka 22
Hur stor andel av befolkningen hade hunnit haft covid-19 vecka 20, alltså för en vecka sedan.
Jag tycker att Britton var onödigt defensiv i Aktuellt inslaget. Anders Tegnell har ju rätt, man måste ju ta hänsyn till tidsskalan.
Jag har inga som helst problem med att justera min skattning av andelen immuniserade i Sverige och Stockholmsregionen. Visar empirin på ett resultat så får man anpassa sina modeller, beräkningar och skattningar till den. Det är det som vetenskap handlar om, (inte tvärtom, som rolettforskarna på Imperial college verkar syssla med).
Så tills annat kommer fram så skattar jag andelen redan immuniserade, denna vecka, i Stockholmsregionen till 20 procent istället för som tidigare strax över 30 procent.