2020-05-20, 18:54
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merkhur
Varför inte då, corona försämrar ekonomin och då borde jag få lägenheten billigare. Du kan inte kräva lika mycket nu som tidigare så denna lilla nedgång på 3,9% är larvig, minst 20% lägre ska det var. Sommarn kommer nu och jag vill ha en lägenhet med balkong nu men till ett rimligt pris.

Ja det kan mycket väl bli en nedgång,
Det beror på många faktorer, det är dock en förskjutning på saker och ting så passa du på med din balkongvåning till nästa år om du har tur.

Edit: nu har jag läst lite av dina andra inlägg och där är du ju inte dum i huvudet, så du trollar alltså nu. 👍🏼

Bra skämt, man vet som sagts aldrig nuförtiden.
Senast redigerad av scoremax 2020-05-20 kl. 19:02.
Citera
2020-05-20, 19:29
Medlem
Mysquos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merkhur
Men förstår ni inte, varför ska jag betala nästan samma pris nu som innan corona 20% lägre pris är rimligt.
Därför att de som redan har en bostad, inte tycker att det är läge att köpa en ny bostad eftersom marknaden är osäker. Köper man ingen ny bostad, så säljer man inte heller sin gamla bostad utan bor hellre kvar och väntar och ser vad som händer.
Citera
2020-05-20, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
Därför att de som redan har en bostad, inte tycker att det är läge att köpa en ny bostad eftersom marknaden är osäker. Köper man ingen ny bostad, så säljer man inte heller sin gamla bostad utan bor hellre kvar och väntar och ser vad som händer.

Och hur blir det med folk som lever sitt liv där relationer, studier eller jobb kan kräva det? Dom sitter kvar i sina bostäder och rullar tummarna i flera år i väntan på att det vänder upp igen?
Citera
2020-05-20, 20:05
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Ett ras för bostadsrätter i Sthlm. på 3,9% under april är inte bra, men heller inte så illa som vissa enträget förutspått.
Sant.
Uppgången på 12 månader är bara 2.9% för landet. Det räcker nog inte för att kompensera stigande produktionskostnad.
Inte konstigt att nyproduktionen minskar år för år. Men till slut leder fallande produktion till stigande priser.
Citera
2020-05-21, 00:33
Medlem
Vad säger detta?
https://1.bp.blogspot.com/-zMqJE1ZJR8k/XsOYe5I39sI/AAAAAAAA9y4/SEzWz50YyMwOWytXyt7PCcu50lWvwb-lQCLcBGAsYHQ/s1600/se.png
Citera
2020-05-21, 02:08
Medlem
Autobahn76s avatar
Folk har liksom inga jobb längre. Jag har en polare som jobbar på Soc på Östermalm och de får in 50 nya fall med barnfamiljer varje vecka som inte har pengar till mat. Det kommer gå söder nu. Ruskigt fort.
Citera
2020-05-21, 03:59
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Lägre pris är rimligt av vilken anledning då?

Det är tillgång och efterfrågan och alla andra vanliga mekanismer som styr.

Jag släpper väl för fan inte min gård 20% billigare för att någon fåne tycker det är rimligt?

”-jahopp, då var det Corona, så jag går ner 3 miljoner på priset!”

Några faktorer som kan spela in o sänka priset

1. Du måste sälja för att du o din partner förlorat jobb o har inte råd att bo kvar. Det samma gäller massor med andra husägare.

2. Din eventuella köpare få inga lån eller betydligt lägre lån än tidigare.

3. Färre personer är villiga att gå in i en fastighetsaffär då de A. Inte vågar ta en ekonomisk risk igenom att belåna sig i dessa tider. B. Inte vågar då de kan bli sittande med två fastigheter.
Detta kyler av marknaden.

4. Kapitalstarka personer ser möjligheten att ge skambud på lägenheter o är säljaren tvungen att ta det som erbjuds så sänks riktkurserna o värderingarna på husen. Vilket även påverkar värdet på din fastighet. O sjunker värdena på fastigheter så kommer bankerna tvingas se över allt fler huslån o kräva förändrade villkor.

Men äger man sin eget boende (inte belånad) så spelar det där föga roll. Så alla nötter som gjort som systemet premierat o sagt att det är bra med lån lär nu tänka om. Det finns inget som är så osäkert som att sitta i knät på banken o vara beroende av kredit.

Jag är rädd att vi bara sätt början på en krash o att det är en lång vandring ut ur den ekonomiska vinter som vi har framför oss.
Senast redigerad av Sam.Boyd 2020-05-21 kl. 04:07.
Citera
2020-05-21, 04:45
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Det säger ingenting. Malung visste jag inte ens var det låg. Såg sen att det är en liten tätort i Dalarna. Prisfall på oattraktiva bostäder har det varit i alla tider. Säger väl sig självt att det inte är och kommer aldrig vara någon rush till budgivning på bostäder i Malung.

Jag kan köpa en 1a i Tidaholm imorgon för 100k imorgon och pruta på den. För den har legat ute jättelänge på hemnet. Men jag har ingen som helst anledning/anknytning att bo där, precis som majoriteten som söker bostad. Då bostäder är kopplat till var jobben finns. Och det blomstrar inte direkt med arbetstillällen i Tidaholm därav köper ingen bostaden... samma sak gäller Malung.

Kollar man i sthlm och Gbg som är bra värdemätare så tycker jag inte alls i Gbg som jag brukar kolla på att priserna gått ner.

2a i ghetto på 50kvm - 1.3-1.5 miljoner
1a strax utanför stan 30kvm 1,5 - 2 miljoner
2a strax utanför stan 2.3-2.8 miljoner

Priserna ligger där dom legat hela tiden. Några 10k hit eller dit är skitsamma spelar ingen större roll på de summorna.

Bostaden ligger inte i hålan Malung. Den ligger vid Lindvallen i Sälen. Skidåkning och party. (Malung-Sälens kommun). Skulle en 3:a i hålan Malung kosta nästan 3 miljoner skulle jag personligen gräva bort detta land från världskartan.
Citera
2020-05-21, 06:30
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Några faktorer som kan spela in o sänka priset

1. Du måste sälja för att du o din partner förlorat jobb o har inte råd att bo kvar. Det samma gäller massor med andra husägare.

2. Din eventuella köpare få inga lån eller betydligt lägre lån än tidigare.

3. Färre personer är villiga att gå in i en fastighetsaffär då de A. Inte vågar ta en ekonomisk risk igenom att belåna sig i dessa tider. B. Inte vågar då de kan bli sittande med två fastigheter.
Detta kyler av marknaden.

4. Kapitalstarka personer ser möjligheten att ge skambud på lägenheter o är säljaren tvungen att ta det som erbjuds så sänks riktkurserna o värderingarna på husen. Vilket även påverkar värdet på din fastighet. O sjunker värdena på fastigheter så kommer bankerna tvingas se över allt fler huslån o kräva förändrade villkor.

Men äger man sin eget boende (inte belånad) så spelar det där föga roll. Så alla nötter som gjort som systemet premierat o sagt att det är bra med lån lär nu tänka om. Det finns inget som är så osäkert som att sitta i knät på banken o vara beroende av kredit.

Jag är rädd att vi bara sätt början på en krash o att det är en lång vandring ut ur den ekonomiska vinter som vi har framför oss.
Absolut.

Detta är dock långtifrån gnället som den jag svarat framför:

”Det är orättvist att inte priserna går ner 20% NU, för jag vill ha en lägenhet med balkong i sommar” 😆

Jag har länge väntat på en ekonomisk Recession och hoppas den kommer nu.
Jag hade dock inte räknat med inkompetensen hos folk i min absoluta närhet, och kommer också förlora en hel del pengar pga idioti. 😡
Citera
2020-05-21, 08:18
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Lägre pris är rimligt av vilken anledning då?

Det är tillgång och efterfrågan och alla andra vanliga mekanismer som styr.

Jag släpper väl för fan inte min gård 20% billigare för att någon fåne tycker det är rimligt?

”-jahopp, då var det Corona, så jag går ner 3 miljoner på priset!”
Ja men då får du kanske inte sålt den?
Men behöver man inte sälja så är det ju en annan historia.
Citera
2020-05-21, 08:28
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Ja men då får du kanske inte sålt den?
Men behöver man inte sälja så är det ju en annan historia.
Jag känner att jag tydligen uttryckt mig lite oklart i tråden.

Jag förstår också att priset ändras av olika anledningar.

Den jag svarar anför dock skäl som "Jag vill" det "är orättvist" och så vidare.
Det är DET jag försöker "prata" med honom om.
Citera
2020-05-21, 09:21
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Jag känner att jag tydligen uttryckt mig lite oklart i tråden.

Jag förstår också att priset ändras av olika anledningar.

Den jag svarar anför dock skäl som "Jag vill" det "är orättvist" och så vidare.
Det är DET jag försöker "prata" med honom om.
Haha ja, jag vill också köpa en billig bostad, men än så länge har dom bara blivit dyrare istället för billigare.
Vi får väl se hur det utvecklar sig, bostadspriserna ramlar ju inte ner bara så där över en natt, vänta tills folk som blivit arbetslösa har gått hemma ett år och akassedagarna går mot sitt slut.
Nu är ju många bara permitterade osv, då rusar man kanske inte till mäklaren och ska sälja sin bostad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in