Citat:
Ursprungligen postat av
scoremax
Lägre pris är rimligt av vilken anledning då?
Det är tillgång och efterfrågan och alla andra vanliga mekanismer som styr.
Jag släpper väl för fan inte min gård 20% billigare för att någon fåne tycker det är rimligt?
”-jahopp, då var det Corona, så jag går ner 3 miljoner på priset!”
Några faktorer som kan spela in o sänka priset
1. Du måste sälja för att du o din partner förlorat jobb o har inte råd att bo kvar. Det samma gäller massor med andra husägare.
2. Din eventuella köpare få inga lån eller betydligt lägre lån än tidigare.
3. Färre personer är villiga att gå in i en fastighetsaffär då de A. Inte vågar ta en ekonomisk risk igenom att belåna sig i dessa tider. B. Inte vågar då de kan bli sittande med två fastigheter.
Detta kyler av marknaden.
4. Kapitalstarka personer ser möjligheten att ge skambud på lägenheter o är säljaren tvungen att ta det som erbjuds så sänks riktkurserna o värderingarna på husen. Vilket även påverkar värdet på din fastighet. O sjunker värdena på fastigheter så kommer bankerna tvingas se över allt fler huslån o kräva förändrade villkor.
Men äger man sin eget boende (inte belånad) så spelar det där föga roll. Så alla nötter som gjort som systemet premierat o sagt att det är bra med lån lär nu tänka om. Det finns inget som är så osäkert som att sitta i knät på banken o vara beroende av kredit.
Jag är rädd att vi bara sätt början på en krash o att det är en lång vandring ut ur den ekonomiska vinter som vi har framför oss.