2020-05-20, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
-3.9% i April är något som i princip inte händer. Så det har knappast hänt på 2000-talet. Största fallet på 20-25 är inget vidare.

Men ja, slutet av April verkar vara något upp, antagligen i ungefär normal takt för perioden. Som sagt, vi ligger när bottennivåerna från 2018, så om detta ska krascha mer lär det hända tidigast framåt hösten. Förmodligen senare.

kikar man på hur tidigare nedgångar har sett ut (2008 och 1990-talet) så har priserna kraschat innan och sedan bottnat ungefär när arbetslösheten har dragit norrut. Så om det nu ska gå ner mer kommer det ske mellan nu och hösten. Själv tror jag inte det går ner speciellt mkt mer då priserna verkat stabilisera sig under Maj.
Senast redigerad av Merrelito 2020-05-20 kl. 15:12.
Citera
2020-05-20, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Mm. Ett vaccin är nära... Sep/Oktober typ. Det är anledningen till senaste bull-run på börsen börsen är väl en indikation på tron framöver...

Yes börsen brukar ju försöka sikta en 6
Månader framåt. Så man tror sig se en avsevärt förbättrad situation så pass långt framåt. Och allt talar väl egentligen för det.

Det som borde komma på nedsidan är ju arbetslösheten som dra snart..
Citera
2020-05-20, 15:42
Medlem
Spongebobfyrkants avatar
Hittar en mängd exempel på bostäder med nedsatt pris i dagsläget. Häromdagen såg jag en villa som var nedsatt 27%. Denna nedan -7%. Detta kanske är ett vanligt förfarande, vad vet jag, brukar inte leta bostad.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-lindvallen-malung-salens-kommun-olarsvagen-28a-16560580
Citera
2020-05-20, 15:56
Medlem
Citat:
Haha din jävla looser. Du får jobba hårdare så att du tjänar mer pengar istället för att sitta och hoppas på prisfallet som inte händer...

Det är därför du är i den här tråden, du tror att du kan påverka folk haha

Var inte så stöddig, jag tänkte köpa en lägenhet med balkong för att slippa vara helt isolerad inomhus men jag borde väl ha rätt till en rabatt på 20% åtminstone. Förstår inte folk att corona påverkar ekonomin så att dom borde sänka priserna, hur korkade är dom?
Citera
2020-05-20, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Värdet av en bostad sjunker inte för att där är ett virus ute och härjar. Har väl aldrig varit så tydligt hur skönt det kan vara med en stor fin bostad, gärna med stor trädgård osv..
Och komma ifrån ghettoförorterna där klustersmittan har varit som värst.
Citera
2020-05-20, 17:50
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merkhur
Var inte så stöddig, jag tänkte köpa en lägenhet med balkong för att slippa vara helt isolerad inomhus men jag borde väl ha rätt till en rabatt på 20% åtminstone. Förstår inte folk att corona påverkar ekonomin så att dom borde sänka priserna, hur korkade är dom?

Jag hoppas vid allt som är heligt att du driver, men man vet aldrig med alla cp-kommunister som frekventerar forumet nuförtiden.
Citera
2020-05-20, 18:19
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spongebobfyrkant
Hittar en mängd exempel på bostäder med nedsatt pris i dagsläget. Häromdagen såg jag en villa som var nedsatt 27%. Denna nedan -7%. Detta kanske är ett vanligt förfarande, vad vet jag, brukar inte leta bostad.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-lindvallen-malung-salens-kommun-olarsvagen-28a-16560580

Det säger ingenting. Malung visste jag inte ens var det låg. Såg sen att det är en liten tätort i Dalarna. Prisfall på oattraktiva bostäder har det varit i alla tider. Säger väl sig självt att det inte är och kommer aldrig vara någon rush till budgivning på bostäder i Malung.

Jag kan köpa en 1a i Tidaholm imorgon för 100k imorgon och pruta på den. För den har legat ute jättelänge på hemnet. Men jag har ingen som helst anledning/anknytning att bo där, precis som majoriteten som söker bostad. Då bostäder är kopplat till var jobben finns. Och det blomstrar inte direkt med arbetstillällen i Tidaholm därav köper ingen bostaden... samma sak gäller Malung.

Kollar man i sthlm och Gbg som är bra värdemätare så tycker jag inte alls i Gbg som jag brukar kolla på att priserna gått ner.

2a i ghetto på 50kvm - 1.3-1.5 miljoner
1a strax utanför stan 30kvm 1,5 - 2 miljoner
2a strax utanför stan 2.3-2.8 miljoner

Priserna ligger där dom legat hela tiden. Några 10k hit eller dit är skitsamma spelar ingen större roll på de summorna.
Citera
2020-05-20, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jag hoppas vid allt som är heligt att du driver, men man vet aldrig med alla cp-kommunister som frekventerar forumet nuförtiden.

Men förstår ni inte, varför ska jag betala nästan samma pris nu som innan corona 20% lägre pris är rimligt.
Citera
2020-05-20, 18:30
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Mm. Ett vaccin är nära... Sep/Oktober typ. Det är anledningen till senaste bull-run på börsen börsen är väl en indikation på tron framöver...
Vet inte om du ironiserar. Kan det finnas så modiga/dumma människor att de räknar in ett vaccin till hösten? Chansen är kring 10%. Chansen att det aldrig kommer ett vaccin, HIV som exempel, är betydligt större. Vad ska börs-nissarna tänka om det blir så? Själv gamblar jag på att de blir chockade och börskurserna rasar. Bostäder kommer då att följa med neråt.

Det hela är en fråga om sannolikheter. USA-börsen är nästan uppe på sina högsta värden någonsin ATH. Vad är sannolikheten för att det kommer ett vaccin snart, inga fler dör, alla länder öppnar upp, det inte blir några efterräkningar av corona inklusive att ingen behöver betala tillbaka USAs 2 trillion dollars, och människor flyger som vanligt igen, inom ett år? Jag skulle säga under 5%. 95% chans att det kommer någon ekonomisk chock inom 6 månader säger jag.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-05-20 kl. 18:32.
Citera
2020-05-20, 18:37
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merkhur
Men förstår ni inte, varför ska jag betala nästan samma pris nu som innan corona 20% lägre pris är rimligt.

Lägre pris är rimligt av vilken anledning då?

Det är tillgång och efterfrågan och alla andra vanliga mekanismer som styr.

Jag släpper väl för fan inte min gård 20% billigare för att någon fåne tycker det är rimligt?

”-jahopp, då var det Corona, så jag går ner 3 miljoner på priset!”
Citera
2020-05-20, 18:43
Medlem
Den globala ekonomin har avlidit under två Coronamånader.
Nedgången liknar den legendariska Big Frost från 1709.
Gällande Coronaviruset så kommer det en andravåg.
Inget land kommer dock att återgå till full lockdown då det är clustersmitta det handlar om.

En majorietet av världens nationer är tekniskt sett bankrutta redan innan pandemins start.

Storbritannien skall balansera en skuld på två triljoner Pund.

Bostadspriserna?..en halvering är icke utesluten.Många kommer att få gå från hus och hem även om staten lär ta ett nytt tag och låna än mera för att försöka få ned skadeverkningarna.
Sådant funkar naturligtvis inte.

Sverige kommer att övergå till konkursboet EUs valuta Euro.Panikslagna svenska politiker och medborgare kommer inte att säga flaska om annat.Sedan kan Euron mycket väl rasa också..men det blir i så fall en annan historia.

Jag säger som John Lydon...Noooo future,noooo future,nooooo future for you.
Citera
2020-05-20, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Lägre pris är rimligt av vilken anledning då?

Det är tillgång och efterfrågan och alla andra vanliga mekanismer som styr.

Jag släpper väl för fan inte min gård 20% billigare för att någon fåne tycker det är rimligt?

”-jahopp, då var det Corona, så jag går ner 3 miljoner på priset!”

Varför inte då, corona försämrar ekonomin och då borde jag få lägenheten billigare. Du kan inte kräva lika mycket nu som tidigare så denna lilla nedgång på 3,9% är larvig, minst 20% lägre ska det var. Sommarn kommer nu och jag vill ha en lägenhet med balkong nu men till ett rimligt pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in