Citat:
Ursprungligen postat av
Spongebobfyrkant
Hittar en mängd exempel på bostäder med nedsatt pris i dagsläget. Häromdagen såg jag en villa som var nedsatt 27%. Denna nedan -7%. Detta kanske är ett vanligt förfarande, vad vet jag, brukar inte leta bostad.
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-lindvallen-malung-salens-kommun-olarsvagen-28a-16560580
Det säger ingenting. Malung visste jag inte ens var det låg. Såg sen att det är en liten tätort i Dalarna. Prisfall på oattraktiva bostäder har det varit i alla tider. Säger väl sig självt att det inte är och kommer aldrig vara någon rush till budgivning på bostäder i Malung.
Jag kan köpa en 1a i Tidaholm imorgon för 100k imorgon och pruta på den. För den har legat ute jättelänge på hemnet. Men jag har ingen som helst anledning/anknytning att bo där, precis som majoriteten som söker bostad. Då bostäder är kopplat till var jobben finns. Och det blomstrar inte direkt med arbetstillällen i Tidaholm därav köper ingen bostaden... samma sak gäller Malung.
Kollar man i sthlm och Gbg som är bra värdemätare så tycker jag inte alls i Gbg som jag brukar kolla på att priserna gått ner.
2a i ghetto på 50kvm - 1.3-1.5 miljoner
1a strax utanför stan 30kvm 1,5 - 2 miljoner
2a strax utanför stan 2.3-2.8 miljoner
Priserna ligger där dom legat hela tiden. Några 10k hit eller dit är skitsamma spelar ingen större roll på de summorna.