Citat:
Ursprungligen postat av
Onlyplaydanuts
Min teori.
Vi fick in otroligt mycket smittade från start (flyg från iran, italien, österike, kina) En explosionsartad start har varit fallet i alla länder som haft många döda.
Vi har en otroligt dålig demografi för att stå emot smittan, väldigt många invandrare som dels utsätts otroligt mycket hårdare för covid-19 och dessutom smittar mer (bor trångt, många tillsammans och i generationer). Dessutom en relativt gammal befolkning.
En stor andel av de som jobbar i äldrevården timanställa från dessa invandrargrupper, många med bristfällig utbildning och problem med det svenska språket.
Jag tror dessutom brist på D-vitamin är en kraftig parameter, många av våra äldre har suttit inne en vinter och har haft låga nivåer av D-vitamin (likt invandrarna)
Hade vi tagit krafttag i februari, stängt gränserna och testat samtliga och satt i karantän hade vi kunnat klara oss lindrigare.
Skulle vi ha gått i lockdown samtidigt som våra nordiska grannar tror jag skillnaden mot nu hade varit marginell.
Du har inte alls svarat på frågan, utan bara analyserat hur det gått i Sverige under pandemi.
Anyway, det där "otroligt mycket smittade" håller jag inte alls med om.
Vad menar du liksom, att det är bara i Sverige det kom smittade från andra länder?
Har inget data att utgå ifrån men tror det finns flera länder som har klarat sig galant men hade lika stor risk att ta in smittade via inresande. Låter nästan som bortförklaringen som ministern pratade om idag.
Lockdown får de flesta förnekare att skita på sig av rädslan.
Och när de får höra att Sverige gått fel väg relaterar dem bara till lockdown och vill försöka bortförklara att det skulle vara pga att det gick sämre. Ungefär som det vara det enda som fanns, svart eller vitt.
Sanningen är att det inte handlar om lockdown. Det handlar primärt om vad man är ute efter.
Eventuell lockdown är enbart en konsekvens av hur man valt att "bekämpa" viruset.
Sverige är enda landet i världen som har bestämt att INTE bekämpa viruset.
Det som är gemensamt i resten av världen är att alla har försökt spara så många liv som möjligt. Vilket är en konsekvens att ha så få smittade som möjligt.
Detta har ALDRIG hänt i Sverige. Aldrig.
Sedan februari har det aldrig gjorts nåt för att "få så få smittade som möjligt".
I Sverige har man agerat för att "inte få för många smittade".
Dessa två saker är två olika saker. Det är två olika tillvägagångssätt.
I och med att Sverige aldrig haft som mål att få så få smittade som möjligt, så har man blivit "tuvungen" att inte ha för hårda restriktioner.
När man i förväg man resonerade kring det och man gissade att konsekvensen av detta agerande skulle lett till mycket fler smittade än i andra länder, har det visat sej ha besannats. Så det var allt annat än en dum teori, utan tvärtom en självklarhet. Och nu har man bevis på det.
Oavsett vad som hade gjorts och oavsett vilken form det skulle antagit, så hade varje enskild hårdare restriktion lett till färre smittade => färre döda. Och detta gäller förstås fortfarande idag och för framtiden.