2020-05-20, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
According to Tegnell at the pressconference today, the antibodies measured week 18 (April 30th), was infected week 14-15 (April 6th).

The median time from infection to death is about 19 days which is April 25th, which points to a -5 day lag to deaths vs antibodies.

Do you have any source than can shed some light on this?

Tegnell is being optimistic. The meaningful majority of IgG antibodies present within 14 days whereas the median time to death is 23.8 days. If IgM antibodies have been tested for this will be a greater divide. Deaths always lag behind antibodies forming, so while yes — this test measures from three weeks (99.9% present antibodies after 3 weeks I believe) to a few days before testing, that period of time is not reflective of the true death count. You’ll have to count the nine day time lapse between the majority of antibodies forming and the time to death.

Also worth noting the specificity/sensitivity of the test will have skewed results high.
Senast redigerad av OUFCompulsive 2020-05-20 kl. 16:14.
Citera
2020-05-20, 16:13
Medlem
Micke090s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Min teori.
Vi fick in otroligt mycket smittade från start (flyg från iran, italien, österike, kina) En explosionsartad start har varit fallet i alla länder som haft många döda.
Vi har en otroligt dålig demografi för att stå emot smittan, väldigt många invandrare som dels utsätts otroligt mycket hårdare för covid-19 och dessutom smittar mer (bor trångt, många tillsammans och i generationer). Dessutom en relativt gammal befolkning.

En stor andel av de som jobbar i äldrevården timanställa från dessa invandrargrupper, många med bristfällig utbildning och problem med det svenska språket.

Jag tror dessutom brist på D-vitamin är en kraftig parameter, många av våra äldre har suttit inne en vinter och har haft låga nivåer av D-vitamin (likt invandrarna)

Hade vi tagit krafttag i februari, stängt gränserna och testat samtliga och satt i karantän hade vi kunnat klara oss lindrigare.
Skulle vi ha gått i lockdown samtidigt som våra nordiska grannar tror jag skillnaden mot nu hade varit marginell.

Kul att se människor som skriver någonting vettigt. Allt är inte svart och vitt.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
IVA-siffrorna säger inget om hur många som egentligen skulle vara i behov av IVA-vård, men inte får det. Läs den här artikeln t.ex., läs hela!

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.05.12.20098236v1

Dödshjälp istället för vård?
Äldre personer får inte respiratorstöd och ordineras palliativ vård trots att de kan ha chans att överleva covid-19.

De höga dödstalen på landets äldreboenden diskuteras överallt. Hur kom smittan dit, är frågan som ställs. Men en ny fråga som väckts är, hade fler kunnat överleva om de faktiskt fått hjälp istället för palliativ vård?

Tillfrisknade tack vare sonen
I ett inslag i SVT från 21 april berättade Thomas Andersson om hur hans 81-årige far Jan ordinerades palliativ vård av en läkare som inte ens träffat fadern, efter att Jan smittats av covid-19 under ett sjukhusbesök. När Thomas Andersson krävde att Jan skulle få näringsdropp istället för morfin piggnade 81-åringen till och är idag frisk från covid-19.

Vem vet hur många sådana fall det finns, där en äldre (eller för delen medelålders) person har fått bara dö, för att han saknat anhöriga, eller för att de anhöriga inte vågat ifrågasätta personalens beslut, eller alls inte vetat om att man kan göra det..?

En man jag känner personligen berättade för övrigt nyligen, att när hans fru låg för döden på ett boende och kippade efter luft mitt i natten, och personalen bara sa att de inte hade kompetensen att sätta syrgas, så blev han förbannad och KRÄVDE att de skulle göra det. Och då gick det plötsligt bra. Hans fru avled ändå nästa dag, men hon blev i alla fall lugn och fick en mindre ångestfull dödskamp.

Han behövde ju inte IVA, det räckte med dropp.

Jag förstår din poäng. Det har diskuterats mycket om hur prioriteringar görs, och med oändliga resurser skulle alla få allt.

Faktum är att antalet som ligger på IVA minskar. Sen kan man tro att det beror på att fler vägras IVA. Det får stå för dig. Jag vet att det görs prioriteringar men anser att minskningen innebär att det är färre som är i behov av IVA. För om fler var i behov så skulle antalet vara rätt konstant i och med att prioriteringarna blev hårdare.
Citera
Medlem
Loool nu sa Tegnell vad som varit uppenbart för undertecknad sedan en tid tillbaka, man ser redan en tydlig effekt av ökad immunitet i vissa regioner
Citera
2020-05-20, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Loool nu sa Tegnell vad som varit uppenbart för undertecknad sedan en tid tillbaka, man ser redan en tydlig effekt av ökad immunitet i vissa regioner

Oj det måste gjort ont när du slängde skallen i väggen.
Citera
2020-05-20, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Yes, you also have to account for missed deaths and the delay to deaths in regards to antibodies forming (roughly nine days lag to deaths vs antibodies).

What do you think about the Tegnell statement today, that we have to adjust for delay, for antibodies tests that FHM has looked at? Meaning that he says, today he thinks we have 20-25% immune in Stockholm, since we had something like 7%(?) a few weeks ago...

To me, it sounds like absolute wishful thinking, or worse, but I don't know.

What is more interesting is that he said something along the lines of we will never reach full herd immunity unless we get vaccine. I would think this would be Breaking news, and cause for revising our strategy, but it seems he thinks we should basically keep going with the same thing we have now.

What happens if it simmers down now because of Summer and then we get a bad second wave, in autumn, with still very few immune in the population ? That is a very unpleasant thought. So many questions...
Citera
2020-05-20, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Inga klackar i taket hos mig.
Men varje litet tecken på nedgång är sedan länge efterlängtat och utan nedgång når vi aldrig till 0.

Ja jag måste erkänna att jag sjukt nog är något positivt överraskad. Det minskar tydligt.
DOCK hade vi sparat tusentals liv om vi hade gjort som grannländerna.
Inget säger ju att vi kommer hamna på noll döda heller. Snarare att vi lägger oss kanske kring 20-30 döda om dagen tills vi uppnått flockimmunitet...
Om ett halvår kommer inte grannländernas hårda lockdown påverkat samhället hårdare än vår halv-lockdown i flera månader. Det blir alltmer tydligt. Så ekonomin har vi liksom inte heller räddat.
Citera
2020-05-20, 16:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Har de sänkt gränsen för flockimmunitet ytterligare?

7% i Stockholm och då ska man veta att det antagligen skiljer sig rejält mellan t.ex. Östermalm och Rinkeby.

Vi får gratulera våra nya svenskar till deras flockimmunitet!
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Eller hur? jättefanstasktiskt!

Att folk kan vara så dumma.. Men det är inget konstigt med tanske på att minst 85% folk är lite efterblivna och flockdjur såsom ni är, vänsterblivna...

Är det inte positivt om rapporterade dödsfall minskar? Är man vänsterbliven om man tycker det är bra?
Citera
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Min teori.
Vi fick in otroligt mycket smittade från start (flyg från iran, italien, österike, kina) En explosionsartad start har varit fallet i alla länder som haft många döda.
Vi har en otroligt dålig demografi för att stå emot smittan, väldigt många invandrare som dels utsätts otroligt mycket hårdare för covid-19 och dessutom smittar mer (bor trångt, många tillsammans och i generationer). Dessutom en relativt gammal befolkning.

En stor andel av de som jobbar i äldrevården timanställa från dessa invandrargrupper, många med bristfällig utbildning och problem med det svenska språket.

Jag tror dessutom brist på D-vitamin är en kraftig parameter, många av våra äldre har suttit inne en vinter och har haft låga nivåer av D-vitamin (likt invandrarna)

Hade vi tagit krafttag i februari, stängt gränserna och testat samtliga och satt i karantän hade vi kunnat klara oss lindrigare.
Skulle vi ha gått i lockdown samtidigt som våra nordiska grannar tror jag skillnaden mot nu hade varit marginell.
Bra, sansat och intressant. I tillägg till det var ett stort fiasko att tillåta genomförandet av Melloståhejet. Om vi har haft en rejäl peak runt 15-25 april kan detta spåras till Mellon den 6-7 mars där nästan 100k människor kan ha vart i rörelse. Två veckor senare hade en del av dessa smittat ner nära och kära. Dödstalen seglar upp i taket ca 5-6v senare, vilket är logiskt med tanke inkub. tid samt tiden från symptom till död.
Citera
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteMuhammed
Sveriges siffror:

31523 har smittats
3831 har dött varav 88 i går
1886 har vårdats på intensivvården

Och så Danmarks siffror:

11117 har smittats
551 har dött varav 3 i går
25 på intensivvården varav 16 med respirator
141 som är inlagda

Och danska tidningar säger som det är: så här få inlagda har man inte haft sedan 17 mars!

Plus att man poängterar att det är ELFTE dagen i rad med högst sex döda per dag.

Skulle man även ta med de siffror hur många som har friskförklarats så vinner Danmark mycket lätt den fighten.

Jag hoppas och tror att danskarna kommer hålla sin gräns mot Sverige stängd hela sommaren.

Danmarks siffror är helt fel säger Dr Tengele, all världens siffror är fel (utom USAs och Belgiens) eftersom de har fler döda än Sverige. Så alla som har mindre döda har räknat fel och de som har mer döda har räknat rätt. Fan vad jag älskar FHM.
Citera
2020-05-20, 16:20
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Släpp Tegnell.
Han är inte vidare omtyckt av någon sida här inne.
Det är endast graden av kritik mot honom som skiljer.
Tycker vi slagit fast detta nu.
Vore intressant att få lite nya diskussioner som inte handlar om hur kass Tegnell är.

99% rycker Tegnell gör ett bra jobb och dessa läser inte Flashback utan Aftonbladet. Och säger Aftonbladet att 88 döda/dygn är la7ga siffror så är det låga siffror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in