2020-05-20, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Min teori.
Vi fick in otroligt mycket smittade från start (flyg från iran, italien, österike, kina) En explosionsartad start har varit fallet i alla länder som haft många döda.
Vi har en otroligt dålig demografi för att stå emot smittan, väldigt många invandrare som dels utsätts otroligt mycket hårdare för covid-19 och dessutom smittar mer (bor trångt, många tillsammans och i generationer). Dessutom en relativt gammal befolkning.

En stor andel av de som jobbar i äldrevården timanställa från dessa invandrargrupper, många med bristfällig utbildning och problem med det svenska språket.

Jag tror dessutom brist på D-vitamin är en kraftig parameter, många av våra äldre har suttit inne en vinter och har haft låga nivåer av D-vitamin (likt invandrarna)

Hade vi tagit krafttag i februari, stängt gränserna och testat samtliga och satt i karantän hade vi kunnat klara oss lindrigare.
Skulle vi ha gått i lockdown samtidigt som våra nordiska grannar tror jag skillnaden mot nu hade varit marginell.

Stämmer nog delvis, med ett stort inflöde av smittade inom en relativt kort tidsrymd.

Att det skulle finnas någon direkt smittväg via en specifik grupp tror jag dock inte riktigt på.

Många av skidturisterna i Italien t ex var medelålders som sannolikt har gamla föräldrar. Kan lika gärna vara via dessa som smittan tagit sig in som via personalen. Personalen har sedan smittats på jobbet och tagit smittan vidare till sina släktingar i förorten.
Citera
2020-05-20, 15:49
Medlem
Wajis avatar
Bläddrade just förbi någon internationell kanal när jag zappade kanaler ( har någon piratbox med 800 kanaler ca) och såg ett internationellt reportage om Afrika.

Dom var förvånade varför Afrika hade så låga siffror. Men de var inte så förvånade när de såg hur man gjort.

Många länder hade lärt sig efter Ebola-viruset.

Det man gjorde i stort sätt hela Afrika var att när dödsfall 1 redovisade stängde man ner från dag 1 med hårda restriktioner. Man stängde alla som går att stänga och var snabbt ute med att det allvar.
Man följde en stenhård strategi samt att man testade så många man kunde samt säkerställde att smittan inte fanns på sjukhus, bland personal som jobbade med andra osv.

Men ett enormt arbete har man gjort där. Finns det bieffekter med svält och människor lider i många fattiga länder det erkänner man med. Men om smittan sprids så får man dubbel kaos, så därför var det inte ett svårt val sa någon minister i någon afrikansk delegation stod.

Det är långt ifrån över berättade man, men samtidigt spåddes det att Afrika med sin svaga befolkning skulle dödas i enorma människor. Det stod att 300000 döda skulle kunna dö snabbt.
Många ifrågasätter om inte mörkertalet är högre än de som rapporteras. Vi har haft AIDS- Ebola så vi har lärt oss mycket tack var det säger man.

Tycker att det är var en intressant väckarklocka och samtidigt väldigt förvånande att man inte skriver mer om deras hårda arbete.

För den som gillar Siffror så kan meddelas att Afrika har mindre döda tillsammans än hela Sverige om jag räknar rät än så länge 1 miljard och 55 länder emot Sverige.

Hoppas någon Journalist som läser här och kan ställa Tegnell och Co om hur de ser på den jämförelsen med Afrika och varför det ser ut som det gör.

Även om de förmodligen kommer gå om Lilla Sverige så får man ju ändå beundra deras arbete så här långt. Det verkar ha koll i alla fall.
Senast redigerad av Waji 2020-05-20 kl. 15:58.
Citera
2020-05-20, 15:50
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarfot
Första dagen sedan 7e april med under 60 rapporterade dödsfall i 7-dagarsmedel. Tittar man på de siffrorna så verkar det vara en svag nedgång, men samtidigt finns ingen nedgång i antalet intensivvårdade och vårdade på sjukhus, vilket talar mot en nedgång i antal döda på längre sikt.
Antalet som nu ligger på sjukhus har en klar sjunkande trend, både för IVA och annan vård.

Jmf toppen (som var i slutet av april) så är det ca 500 färre i "vanlig vård" och IVA har minskat från 556 till 371.

Alla linjer pekar nedåt. Utom nya fall som ligger på en platå. Tar man hänsyn till den ökade testningen så pekar det nedåt också.

Källa: c19.se
Citera
2020-05-20, 15:52
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Skyller hon på riktigt på detta, att Sverige haft sportlovsresenärer? Det kan inte vara sant?

Redovisar hon källor som visar hur mycket färre resenärer alla andra länder i världen har haft, jämfört med Sverige? Eller är det nån magkänsla?

Det är väl trevligare faktor än exempelvis Senior Alerts siffror på att 57-60% är undernärda.

https://plus.rjl.se/infopage.jsf?nodeId=40605
Citera
2020-05-20, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det finns inga kvalitativa studier som pekar mot 1% dödlighet, totalt sett. Alla ligger väl under 1% och snarare ner mot 0.5 eller lägre.

Förslagsvis använder du dina grundskolekunskaper i matematik till andra och vettigare saker än att sprida falska rykten.
Jag är civilingenjör och räknar dagarna i ända, så jag känner mig rätt insatt i att räkna.

Nu kan jag inte citera studierna rakt från huvudet, men de studier jag har sett på antikroppstester kommer från Bergamo (i Italien), Italien som helhet, Spanien, Belgien, Frankrike, NYC och nu Sverige. De sex första har haft en dödlighet på mellan 0,8 och 1,3 %. Man har gjort på lite olika sätt, men tittat på både överdödlighet och registrerade covid-dödsfall. Förvisso beroende av hur man hanterar tidslagget mellan insjuknande, dödsfall och antikroppsproduktion, men likväl forskare som utfört och flera av studierna var publicerade i vetenskapliga tidskrifter.

Den sista siffran, för Sverige, beräknar jag enligt nedan

7,5 % med antikroppar i Stockholm vecka 18. 0,075 * 2 300 000 = ca 173 000 med antikroppar vecka 18. Det tar (lite förenklat, men ändå ganska väl överensstämmande med verkligheten, även enligt Tegnell) ungefär lika lång tid att utveckla antikroppar som att dö. I mitten av vecka 18 hade 1406 personer rapporterats döda i Stockholm. 1406 / 173000 = ca 0,8 % dödlighet.

För att få din siffra, 0,5 %, behövs det cirka 850 döda på 173 000 smittade. Då får man gå tillbaka ytterligare 2 veckor med dödsfallen i Stockholm. Inte säkert att det är fel, men jag har inte sett någon insatt i ämnet påstå att det tar mer än dubbelt så lång tid att bilda antikroppar som att tillfriskna. Antikropparna används trots allt till att tillfriskna, så de borde rimligtvis börja produceras före man hinner bli frisk.

Sen visade Folkhälsomyndigheten på sin presskonferens tydligt att i Sverige var andelen smittade ungefär dubbelt så hög bland 20-65 som bland 65 +. Givetvis skulle dödligheten öka om större andel av de sjuka var äldre, dvs jämnare fördelad smitta i befolkningen. Det är givetvis positivt om vi kan behålla skillnaden som är nu, det hoppas i alla fall jag på. Men en dödlighet på ca 1 % om smittan är jämnt fördelad bland åldersgrupperna är en motiverad nivå utifrån datan som finns tillgänglig.

Till sist har jag sett flockimmunitetsangivelser på allt emellan 40-80 %. Jag vet inte vad som är rätt. 60 % är i mitten av spannet, så jag använde det. 1 % av 60 % av Sveriges befolkning är 60 000 personer. Dessa siffror förutsätter att vi inte hittar bättre behandlingar (skulle minska dödligheten) eller vaccin (skulle minska antalet smittade) eller att man på andra sätt kan stoppa smittan innan flockimmunitet gör det. Allt detta skulle minska antalet döda, precis som jag skrev.

Var god förklara vad för något i min matte som är felaktigt.
Senast redigerad av zorigo 2020-05-20 kl. 16:11.
Citera
2020-05-20, 15:53
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Det är stabil

Ner på en sundare nivå lagom till höstvågen kanske, om den kommer.

Piskan viner på sjukvårdspersonalen.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Antalet som nu ligger på sjukhus har en klar sjunkande trend, både för IVA och annan vård.

Jmf toppen (som var i slutet av april) så är det ca 500 färre i "vanlig vård" och IVA har minskat från 556 till 371.

Alla linjer pekar nedåt. Utom nya fall som ligger på en platå. Tar man hänsyn till den ökade testningen så pekar det nedåt också.

Källa: c19.se

Korrekt. Den här veckans siffror har varit mycket positiva om man tar hänsyn till det som judarna skrev skulle hända i Sverige, nämligen 500döda per dag i maj om vi inte lyder judarna och gör lockdown. I juni kommer vi ha mindre än 30/dag och i augusti är detta helt över.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
https://www.friatider.se/ann-linde-s-skyller-massdoden-pa-sportlovsresenarer

Nordmenn dro også i tusentalls til Østerrike og Spania på vinterferie. Det er ikke bare svensker som reiser på ferie...Det ser man jo også på tallet over smittede og døde nordmenn i mars
Citera
2020-05-20, 15:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
Det gick visst inte så bra med den efterlängtade flockimmuniteten.

Alla utvecklar antikroppar, men i hos hälften av de asymptomatiska utvecklades antikroppar som inte kan neutralisera viruset. Non-neutralizing antikroppar är farliga eftersom det är dom som kan ge ADE(antibody-dependent enhancement).

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.05.12.20098236v1
We observed that virus-specific antibodies for COVID-19 are detectable in 100% of patients. We also show that these patients produced variable levels of neutralizing antibodies which reached a plateau two weeks after symptom onset and then declined in the majority of patients. Furthermore, we report that neutralizing antibodies were undetectable in 56% (14/25) of asymptomatic carriers.

Och antikropparna började försvinna några veckor efter man tillfrisknat.

Det där är ju väldigt dåliga nyheter. Och om antikropparna börjar försvinna efter några veckor, så hjälper ju inte ett vaccin heller. Man kan inte springa på VC och ta en ny dos var sjätte-sjunde vecka... kanske med lite längre intervall över sommarmånaderna, OM det visar sig att det stannar upp över sommaren.

Har du tillgång till hela artikeln? Står det något om man kan se några gemensamma faktorer, hos de individer som inte utvecklade fungerande antikroppar? Det är ju väldigt viktigt att veta, tänker jag.
Citera
2020-05-20, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det där är ju väldigt dåliga nyheter. Och om antikropparna börjar försvinna efter några veckor, så hjälper ju inte ett vaccin heller. Man kan inte springa på VC och ta en ny dos var sjätte-sjunde vecka... kanske med lite längre intervall över sommarmånaderna, OM det visar sig att det stannar upp över sommaren.

Har du tillgång till hela artikeln? Står det något om man kan se några gemensamma faktorer, hos de individer som inte utvecklade fungerande antikroppar? Det är ju väldigt viktigt att veta, tänker jag.
Dör rök strategin om flockimmunitet. Vilket lurenderi!
Citera
2020-05-20, 15:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Bläddrade just förbi någon internationell kanal när jag zappade kanaler ( har någon piratbox med 800 kanaler ca) och såg ett internationellt reportage om Afrika.

Dom var förvånade varför Afrika hade så låga siffror. Men de var inte så förvånade när de såg hur man gjort.

Många länder hade lärt sig efter Ebola-viruset.

Det man gjorde i stort sätt hela Afrika var att när dödsfall 1 redovisade stängde man ner från dag 1 med hårda restriktioner. Man stängde alla som går att stänga och var snabbt ute med att det allvar.
Man följde en stenhård strategi samt att man testade så många man kunde samt säkerställde att smittan inte fanns på sjukhus, bland personal som jobbade med andra osv.

Men ett enormt arbete har man gjort där. Finns det bieffekter med svält och människor lider i många fattiga länder det erkänner man med. Men om smittan sprids så får man dubbel kaos, så därför var det inte ett svårt val se någon minister i någon afrikansk delegation stod.

Det är långt ifrån över berättade man, men samtidigt spåddes det att Afrika med sin svaga befolkning skulle dödas i enorma människor. Det stod att 300000 döda skulle kunna dö snabbt.
Många ifrågasätter om inte mörkertalet är högre än de som rapporteras. Vi har haft AIDS- Ebola så vi har lärt oss mycket tack var det säger man.

Tycker att det är var en intressant väckarklocka och samtidigt väldigt förvånande att man inte skriver mer om deras hårda arbete.

För den som gillar Siffror så kan meddelas att Afrika har mindre döda tillsammans än hela Sverige om jag räknar rät än så länge 1 miljard och 55 länder emot Sverige.

Hoppas någon Journalist som läser här och kan ställa Tegnell och Co om hur de ser på den jämförelsen med Afrika och varför det ser ut som det gör.

Även om de förmodligen kommer gå om Lilla Sverige så får man ju ändå beundra deras arbete så här långt. Det verkar ha koll i alla fall.

Ja, det är illa när t.o.m. Afrika klarar av det här bättre än vi. Frågan är om inte flyktingströmmen borde gå åt andra hållet..?

Det var bra sagt detta också, att det är klart att det blir följder av en lockdown (ekonomiska och sociala bland annat), men en pest som går runt orsakar ÄNNU mer kaos. Konstigt att inte våra politiker förstår det? FORTFARANDE?
Citera
2020-05-20, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu har du påstått att den spanska studien inte är tillförlitlig p.g.a. icke-säkra metoder och därför kan avfärdas. Det är mest det jag vill att du belägger.

Inte att du presenterar studier med andra siffror. För det finns det fler med och som motsäger det du hävdar.

Vi (Ja, vi är fler i tråden som har samma ansats) andra tar ett sammantaget intryck från det som publiceras dessa dagar.

Sluta att babbla i vi-form, det känns bara obehagligt. Hitler och Stalin hade visst en tendens till att göra sammalunda.

Dödligheten i Andalusien är lika intressant som vädret i Marbella ur ett svenskt perspektiv.

Snabbtester är inte tillförlitliga. Det räcker för att sänka den Spanska studien.
UK skickade visst tillbaka 20 miljoner beställda snabbtester för att de inte fungerade för övrigt.

250 miljoner nya fräscha forskningsmiljoner från den spanska staten är nog en stor del i att studier som den spanska kommer att dyka upp lite titt som tätt.

Nu genomförs tack och lov seriösa studier med tillförlitligare metoder i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in