2020-05-20, 14:48
Medlem
Från expressen:
"Så kan du resa i sommar – detta gäller
Resor som tar mellan 1 och 2 timmar med bil från hemorten kommer kunna genomföras under vissa förutsättningar, meddelar Löfven.

– Men även under dessa resor så gäller sunt förnuft och det egna ansvaret.

Socialministern Lena Hallengren berättar att Folkhälsomyndigheten gjort bedömningen att resorna inrikes kan genomföras utan att belasta sjukvården."

Gäller dessa restriktioner turister från andra länder eller bara svenskar?
Citera
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Här är länken så man själv kan kolla vilka länder man vill.

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&year=2020-05-04&time=2020-03-08..&country=DNK+EST+FIN+DEU+ISL+LVA+LTU+NOR+POL+R US+SWE

Enligt Tengil så har alla dessa länder under Sverige (finns inga över) helt räknat fel, förbi sett en massa okända fakta osv osv. Han är som en jävla gås den mannen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
FHM själva uppskattar dödligheten till 0,6%, men du har rätt, de brukar inte komma med några kvalitativa studier.

Mer kvalitativ är kanske den här stora spanska serologiska studien, som pekar på runt 1%.

Den spanska studien är avfärdad som icke-tillförlitlig sedan länge. Man använde snabbtester bland annat. Se poster längre tillbaka i tråden.

En bra tumregel för COVID-19 verkar vara ca 10 gånger högre dödlighet jämfört med en allvarlig influensa (som ligger på ca 0.05%). Det stämmer väl med antalet disponerade IVA-platser i förhållande till hur det ser ut ett allvarligt influensaår. Den siffiran skulle då dessutom vara överförbar mellan olika länders förhållanden om de har koll på hur det ser ut för influensan vill säga.
Citera
2020-05-20, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Ditt förslag var riktigt vettigt. Det är faktiskt inte OK att massdöda våra äldre och svaga.

Vad tror du vår landsfader Anders Tegnell skulle tycka om ditt alarmist-förslag?

Jag vet inte vad han skulle tycka. Jag skriver här vad jag själv tycker, inte vad FHM vill att jag ska tycka, även om ni tror jag är betald av Löfven himself.

Eftersom jag har familjemedlemmar som arbetar inom äldreomsorgen vet jag hur jävla nedprioriterad den varit under lång tid och skäms när nu alla partier pratar om hur viktig den är.
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Finns inget land som nu ligger värre än Sverige, idag har Sverige mest döda/befolkning i världen igen.
https://imgur.com/a/w9ndsT4

Ok.
https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&year=2020-05-04&time=2020-03-09..&country=BEL+SWE+FRA+GBR+SMR+AND+ESP+ITA
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Missförstår du med flit eller är du mentalt efterbliven? Läs vad jag skrev istället.

Eller så kan du få in det i din tröga skalle att 88 personer döda är dåliga siffror så långt in medan flera länder knappt rapporterar några dödsfall.
Citera
2020-05-20, 14:50
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Det där minns jag faktiskt och visste Tegnell till slut får äta upp sina ord. Inget som man tog åt sig som en finne.

Ser fram emot den dagen det kommer att uppgå för Tegnell att våra grannländer inte alls kommer att ha 4000 döda om en månad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Alltså, jag tror de flesta är överens om att Sveriges dödstal ligger avsevärt högre än vad man skulle önska. Däremot är dagens siffra (sammantaget med övriga siffror under veckan) såpass låg att det kan peka på en nedgång. Det skulle i så fall vara en förträfflig trend.

Det kan absolut peka på en nedgång, men det är helt jävla ointressant då andra länder sedan veckor tillbaka rapporterat mycket bättre siffror eller t.om "utrotat" smittan.. Utifrån det är 88 död i nuläget riktigt dåligt. + att antal smittade går upp, inte heller något positivt.
Citera
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Den spanska studien är avfärdad som icke-tillförlitlig sedan länge. Man använde snabbtester bland annat. Se poster längre tillbaka i tråden.

Kan du länka istället?

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
En bra tumregel för COVID-19 verkar vara ca 10 gånger högre dödlighet jämfört med en allvarlig influensa (som ligger på ca 0.05%). Det stämmer väl med antalet disponerade IVA-platser i förhållande till hur det ser ut ett allvarligt influensaår. Den siffiran skulle då dessutom vara överförbar mellan olika länders förhållanden om de har koll på hur det ser ut för influensan vill säga.

Inte sett någon utanför Sverige uppskatta det så lågt. Vi är glädjesiffrornas land dock.
Citera
Medlem
Hinner vi med 5000 döda innan midsommar?
Citera
2020-05-20, 14:51
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Norge har rapporterat ett enda dödsfall den 18de/maj, totalt 234 dödsfall.
Nordiska grannländerna kommer aldrig i kapp Sverige eftersom de har skött sig bra från början.
En som är förlorare här är Sverige både i antal dödsfall och ekonomi som kan inte komma igång när smittan håller på att sprida sig till fler människor.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/norway/

Tack för info. Jag tror att alla i tråden är imponerade av att Norge blir virusfritt så snabbt. Grattis till vårt broderfolk!

Bör tilläga att förnekargänget gjorde bort sig igen. De hade fel. Igen.
Citera
2020-05-20, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Här kan oxå se att det går upp åt. Sverige ligger högst upp till höger på 6te platsen i världen när det gäller dödsfall per milj invånare.

https://ourworldindata.org/grapher/rate-confirmed-cases-vs-rate-confirmed-deaths

Det tror väl fan att att antal döda per miljon alltid kommer öka fram tills det inte inte dör någon alls.
Det intressanta är väl utvecklingen över tid?
Färre verkar dö varje dag nu..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in