2020-05-20, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Snälla du. Jag har aldrig påstått detta. Men sammanställningen får dom och det är kontrollerade myndigheter som plockar in testerna. Nu dör ju det folk på äldreboende, Sjukhus, hemma osv. Där av så är det egentligen nästintill omöjligt då det fortfarande är 3 veckors tid på rapportering.
Hur FHM redovisar kan bara de förklara och känna till.

Hoppas du lärde dig något och försök vrida på saker och ting.

FHM redovisar de siffrorna de får in. Tror du att läkare självmant skulle skriva annan dödsorsak än Covid19 om de inte vara det?
Skulle vara jättebra för de som jobbar inom vården att underdriva antalet dödsfall och få färre resurser.
Citera
2020-05-20, 14:32
Medlem
Antikroppstesterna från FHM ligger i linje med andra studier från runtom i världen. Justerat för tid så verkar dödligheten i Sverige ligga lite under 1 %. Samtidigt är de smittade förskjutet åt yngre åldersgrupper så om vi hade haft jämnt fördelad spridning i alla åldersgrupper (dvs fler smittade äldre) så skulle dödligheten varit högre. 1 % dödlighet verkar vara en korrekt bedömning i de flesta länder med bra sjukvård och som har någorlunda kontroll på spridningen.

Under förutsättning att det är 60 % smittade som gäller för flockimmunitet och att det inte kommer vaccin eller effektiv medicin inom kort så lär det på sikt innebära cirka 0,01 * 0,6 * 10 000 000 = ca 60 000 döda i Sverige varav ca 8 % är yngre än 65 år (baserat på fördelningen av avlidna i Sverige). Motsvarande beräkning på EU ger 2,6 miljoner döda och USA 2 miljoner döda.

Mer oklart för u-länder. De har en yngre befolkning men samtidigt sämre allmänhälsa och sjukvård.

I Sverige kan man i alla fall multiplicera antalet döda med 100 så har man en rätt bra bild av hur många som varit igenom sjukdomen.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Nu sa Tegnell att "v18" egentligen är "v15" och att han ändå tror STHLM är över 20% nu.
Det tar i alla fall 15 dagar innan man påvisar antikroppar efter symptom och några dagar från smitta till symptom så han nog ha rätt.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Graf för Sverige och grannländer 20 maj
kolla Sveriges graf!
https://imgur.com/a/ugZKSSR

Den tror jag Svetsaren och regeringen använder när man träffar de nordiska länderna på fredag.

- Klart vi måste få komma hälsa på. Vi har ju inga restriktioner men vi måste ju banne mig komma ut och resa och träffa folk
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Avvaktar resultat.... Verkar som förvånansvärt låga nummer just i Spanien. Gener kanske spelar in.
Det tror jag inte, Belgien är ju isf inte högre.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag har aldrig påstått nåt annat. Till skillnad från dig så kan jag tycka att glass är gott även om någon meningsmotståndare i coronafrågan säger att glass är gott.

Jag visste redan från början att Sverige inte skulle kunna hålla smittan från äldreboenden. Men det betyder inte att jag måste hata allt Sverige gör eller vice versa.

Sen undrar jag fortfarande vad det är jag anses förneka. Jag tycker att det är du som är en förnekare.

Ditt förslag var riktigt vettigt. Det är faktiskt inte OK att massdöda våra äldre och svaga.

Vad tror du vår landsfader Anders Tegnell skulle tycka om ditt alarmist-förslag?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
88. Inte ett ord om det från Massmördaren Tegnell. Allt som vanligt.

Aj då, min gissning låg på max 70. Snart får AT börja hitta sina statistiska guldkorn i Norrland och övriga småkommuner. Antar att statistiken som redovisas kommer att sminkas som en gris i allt högre utsträckning när man inser att antalet döda inte sjunker utan har manifesterat sig på en jämn och hög nivå. Det finns anledning att tro att det slutar först när det inte finns fler personer i riskgrupper att ta död på.

Noterade även det faktum att mindre än 10% har antikroppar, men det renderar bara i kommentaren, det "stämmer rätt bra med våra modeller".
Citera
2020-05-20, 14:33
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Ni i tråden som lovat att Norge skulle komma i kapp Sveriges siffror, hur går det för Norge egentligen? Nån som vet?

Jag håller med dig. Vad är flashbacksnamn som aw, outoftheblue, etc. etc
Citera
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, det verkar vara Västra Götaland och Göteborg som är nästa epicenter.

34 döda enl. c19.se.
I stort sett hälften av dagens rapporterade dödsfall och mer än dubbelt så många som sthlm.

OnT: Såg för en gångs skull på presskonferensen, SL påminner mer och mer om en papegoja som mal på med sina inövade fraser.

Angående att beredskapsplan för vaccinering ska utarbetas så funderar jag över vad MSB egentligen gör. Uppenbarligen inte beredskapsplaner i alla fall. I min enfald så trodde jag faktiskt att beredskapsplaner för alla möjliga och omöjliga scenarier fanns samt att dessa underhölls regelbundet.
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Skolorna i Danmark är öppna
Folk är tillbaka på jobbet även om många givetvis väljer att fortsätta att jobba hemifrån
Inom kort öppnar landet upp för resor.
Far- och morföräldrar skall få träffa och krama sina barnbarn
De genomför masstester

Men kom ihåg, vi kan inte ha en "lockdown" som våra grannländer, det skulle bli förödande. Att Danmark nu är mer "öppet" skall vi helst inte tala så högt om.
Citera
2020-05-20, 14:34
Medlem
EastClintfoods avatar
Allt det här börjar bli en parodi på orwells 1984.. Inte bara det, även om regeringen anser vad som behövs att göras efter paolo robertos sexköp. Jag borde då skickas till fängelse jag med som ung köpt lite horor i thai, när.. Dom kom till en. Inte fan klagade jag då och betalt fick dom och glatt skuttade hem.

Nu vill ddr sverige bestämma över oss vanligt folk vilka vi får träffa eller inte, utöva sex eller inte. Få ha ansiktmask eller inte, få leva eller dö..
Senast redigerad av EastClintfood 2020-05-20 kl. 14:36.
Citera
2020-05-20, 14:35
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santi2018
FHM redovisar de siffrorna de får in. Tror du att läkare självmant skulle skriva annan dödsorsak än Covid19 om de inte vara det?
Skulle vara jättebra för de som jobbar inom vården att underdriva antalet dödsfall och få färre resurser.

Då tar vi det igen. Läkare och FHM ändrar inte dödsorsak. Ingen myglar där.

Men att kunna redovisa dödstalen per dag så kan man ändra och leka lite med siffrorna då man alltid har flaggat för eftersläpningar. Det är det som är poängen och speciellt nu när det är röd dag i veckan och att alla kollar på Sverige.

Jag tror man har pratat om det och det är en strategi som jag nu tror att man gör för hålla "deras Sverigebild upp"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in