Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Skulle man finna ett vaccin inom relativ närtid (inom ett år) tror jag definitivt att det skulle vara en game-changer. I vart fall om man dessutom lyckas distribuera ut det till stora delar av befolkningen. I samma stund som man lyckats med det tror jag frågan om nedstängning, karantäner och coronapengar upphör att vara en fråga. Det stora problemet med detta virus till skillnad från förkylningsvirus och influensavirus är ju den stora dödligheten. Världen är rädd och flygen står i hög utsträckning på backen. Har svårt att se hur vi ska komma till något som kan liknas vid normalläge innan vi har vaccin, eller väldigt effektiva läkemedel.
Riskgrupper kommer man kanske kunna vaccinera inom ett år, men inte friska unga människor.
Vad gör man när de gamla har vaccinerats? Ska man då släppa smittan fri?
Grupper som är för friska för att använda för vaccinexperiment kommer då ha samma (låga men mätbara) dödstal som i Sverige.
Ifall vaccinet inte har 100% skyddseffekt för gamla, så kommer man kanske se höga dödstal bland dessa ändå.
Jag älskar vaccin, men jag ser faktiskt inte hur konsekvensanalysen går ihop. Den här sjukdomen upptäcktes för några månader sen. Det är alldeles för tidigt att drömma om att man kan utrota den med vaccin.