2020-05-20, 13:38
Medlem
Amadeusss avatar
Vad är detta för PK ? Pratar om hur vaccin fungerar. Idioter.
Citera
2020-05-20, 13:38
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Den där är ju ganska intressant om man jämför Sverige och UK från när de gick i lockdown och inte vi.

Uk hade redan då vänt och var på väg nedåt, vi låg lägre men påväg uppåt. Nu ligger vi i princip lika.
Tycker inte att man på den kurvan (än så länge) går att utläsa att en lockdown har varit bättre för UK (jämfört med sverige), blir intressant att se hur det ser ut om en månad till.
Kolla på den linjära grafen så ser du att vi planat ut kurvan, precis som var målet. Nu har vi mer döda per capita och dag än t. ex Belgien . Inte så konstight när de vart uppe och vänt på 28 per dag, Spanien på 18, UK och Italien på 14 medan Sverige toppade på 10.
Strategin att kapa toppen har lyckats men det går naturligvis lite långsammare på vägen ned då.
https://ig.ft.com/coronavirus-chart/?areas=swe&areasRegional=usny&areasRegional=usnj&c umulative=0&logScale=0&perMillion=1&values=deaths
https://ig.ft.com/coronavirus-chart/?areas=swe&areasRegional=usny&areasRegional=usnj&c umulative=0&logScale=0&perMillion=1&values=deaths
Citera
2020-05-20, 13:39
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Den där är ju ganska intressant om man jämför Sverige och UK från när de gick i lockdown och inte vi.

Uk hade redan då vänt och var på väg nedåt, vi låg lägre men påväg uppåt. Nu ligger vi i princip lika.
Tycker inte att man på den kurvan (än så länge) går att utläsa att en lockdown har varit bättre för UK (jämfört med sverige), blir intressant att se hur det ser ut om en månad till.
Men det vore ju som att jämföra äpplen med päron ...
Hur tror du det skulle se ut om UK inte genomfört lockdown?
Hur tror du det hade sett ut om Sverige hade stängt ner?
Citera
2020-05-20, 13:39
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss

Jättemärkligt. Kan det vara så att de förbereder något?
Citera
2020-05-20, 13:40
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Nej, han svettas inte. Allt går som plannerat. S ökat till 30%, oppositionen är piskade till lugn. De äldre dör och ger plats.

Ja men hur länge kan de hålla på att lura folk? Men jag tror tyvärr för sossarna att det flesta av de som dött av detta är Sossar även om det har noll med saken att göra. Men jag tycker det är magstarkt att Svetsaren står upp och står bakom Sverige strategi och vill inte ens säga något att andra länder ej tänker ta emot svenskar mm.

Svetsaren och Co behöver ju tänka om nu när andra länder stänger emot Sverige. Vi kommer ju behöva en intern struktur för sommaren mm. Men så långt tänker dom inte
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Korrelation innebär inte kausalitet.

Kan lika gärna bero på vårväder och ökad utomhusvistelse vilket leder till sämre smittspridning.

Möjligt, men sen har vi ju även forskning som visar på immunitet, iaf tillfällig.
https://www.nyteknik.se/samhalle/det-har-vet-vi-om-immunitet-mot-covid-19-6992792

Så, det beror på immunitet i detta fall.

Jag är lite osäker på varför folk på Flashback uppenbarligen inte vill att Svernskar ska bli immuna? Är det för att Jimmie Åkesson inte var personen bakom strategin? Lite osäker här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Skulle man finna ett vaccin inom relativ närtid (inom ett år) tror jag definitivt att det skulle vara en game-changer. I vart fall om man dessutom lyckas distribuera ut det till stora delar av befolkningen. I samma stund som man lyckats med det tror jag frågan om nedstängning, karantäner och coronapengar upphör att vara en fråga. Det stora problemet med detta virus till skillnad från förkylningsvirus och influensavirus är ju den stora dödligheten. Världen är rädd och flygen står i hög utsträckning på backen. Har svårt att se hur vi ska komma till något som kan liknas vid normalläge innan vi har vaccin, eller väldigt effektiva läkemedel.
Riskgrupper kommer man kanske kunna vaccinera inom ett år, men inte friska unga människor.

Vad gör man när de gamla har vaccinerats? Ska man då släppa smittan fri?

Grupper som är för friska för att använda för vaccinexperiment kommer då ha samma (låga men mätbara) dödstal som i Sverige.

Ifall vaccinet inte har 100% skyddseffekt för gamla, så kommer man kanske se höga dödstal bland dessa ändå.

Jag älskar vaccin, men jag ser faktiskt inte hur konsekvensanalysen går ihop. Den här sjukdomen upptäcktes för några månader sen. Det är alldeles för tidigt att drömma om att man kan utrota den med vaccin.
Citera
2020-05-20, 13:41
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss

Dimridå och lura Svenskar. Prata om allt annat än verkligheten. Nu fokus på Vaccin för få bort fokus från antal döda och Sveriges total noll koll just nu Skrämmande är det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Ingen nytt .Vi hörde samma sak i 2 månader.
Allting är stabil .
Hoppas det stämmer men..

På platz.se kan du dubbelkolla om det stämmer. Livestatistik..
Citera
Medlem
Skifta fokus som sagt.
Att vi ska få något vaccin som vi har råd att köpa till Sverige inom närtid är en fantasi.
Citera
2020-05-20, 13:42
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Kolla på den linjära grafen så ser du att vi planat ut kurvan, precis som var målet. Nu har vi mer döda per capita och dag än t. ex Belgien . Inte så konstight när de vart uppe och vänt på 28 per dag, Spanien på 18, UK och Italien på 14 medan Sverige toppade på 10.
Strategin att kapa toppen har lyckats men det går naturligvis lite långsammare på vägen ned då.
Många har väl - eller kommer förr eller senare att kapa toppen, så jag förstår inte riktigt hur du kan få det till att Sverige lyckats med nåt enastående ...
Citera
2020-05-20, 13:43
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Men det vore ju som att jämföra äpplen med päron ...
Hur tror du det skulle se ut om UK inte genomfört lockdown?
Hur tror du det hade sett ut om Sverige hade stängt ner?
Min poäng är att jag tror det sett likadant ut, om en månad tror jag eventuellt att UK ser lite bättre ut, såvida vi inte har mer immunitet i sverige än vad alla tror, då kanske vi ser bättre ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in