Citat:
Ursprungligen postat av
Slettsnoken
Joda, etter at 4 dommere vurderte saken, ble det 50/50 for eller i mot skjellig grunn, men ettersom 2/3 fra lagmannsretten mente det ikke var skjellig grunn, ble TH løslatt.
Det jag ser är ängsliga jurister. Polisen är också ängslig, inför att bevisbördan har blivit tyngre, sedan vi fick DNA, och all fokus läggs på teknisk bevisning. Jag ser en tilltro till domstolar som är naiv. Det är trots allt bara jurister som gjort ett karriärval att bli domare.
Det fanns dömda mördare innan DNA!
Det jag ser är att när brottet planeras, gör gärningsmannen en teknisk bevisvärdering, research om vad som kan bevisas i en domstol, och lär sig om DNA. Det blir sjävklart att TH s DNA och fingeravtryck finns i ett hus han bott i sedan lång tid tillbaka. Det vet han. Han sa till sin advokat att de inte kan bevisa, om jag uppfattat vad han sa rätt.
Det handlar om fallgropar som intelligenta människor gör, där de inte kan läsa av andra människors reaktioner. De kan sätta sig in i svåra saker, men vi lever i en tid där ny teknik ger fallgropar.
Jag känner inte till rättsväsendet i Norge, men ni har antagligen samma skit som vi har med vänskapskorruption. Det finns domare som kan ha förutfattade meningar om folk som TH, kollegor och vänner. Där de laborerar med bevisvärde och trovärdighet när de inte förstår bevisläget. Det kan handla om opportunism att visa att man ställer beviskrav över skorstenen.
När en kvinna dör i sitt eget hem, ska den person som bor med henne, och såg henne sist, förklara vad som skett. Nu har polisen kommit fram till att det inte är en kidnappning och att hon dog i hemmet. Det enda jag ser är en maktkamp, mellan TH, familjen och rättvisan för EH.