2020-05-20, 08:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Ända sedan pandemin startade har det varit brist på skyddsmasker och handsprit. Är det verkligen så svårt att komma ikapp med detta produktionsmässigt?
Citera
2020-05-20, 08:01
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Hmmm. Vaccinexperter tycker Moderna snålat med info. Moderna gick direkt ut med en nyemission. Vill de bara casha in här? Hoppas inte.

VDn säljer aktier i företaget hela tiden. Det kanske han har personliga skäl att göra (exempelvis skattemässiga).

Men tillsammans med halvtaskig data?

Nej, mig lurar de inte.
Citera
2020-05-20, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Det finns några patetiska förlorare i tråden som fortfarande hoppas att Norges dödssiffror kommer att komma ikapp.

Men du har rätt. De flesta har gett upp det spåret. Det spåret är ju döfött. Norge kommer aldrig att komma ikapp Sverige dödssiffror.

Nej förmodligen inte för att Norge har en yngre befolkning och smittan har tagit sig in på äldreboenden i samma utsträckning som här. Tror Norge kommer att klara sig bättre med ca 25% När det hela är över. Och märk väl det är inte över en. Men det ingen tävling. Skriver tror, du verkar veta.
Citera
2020-05-20, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Lite hemskt ändå. Tänker på alla äldre/riskgrupper eller oroliga vars enda intima kontakt är ens husdjur och sen behöver dom vara oroliga för husdjuret också.
Jag kan bara hålla med. Jag tycker så synd om dem som isoleras och att inte kunna umgås fritt ens med ett husdjur är otrolig tragiskt.
Citera
2020-05-20, 08:04
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
VDn säljer aktier i företaget hela tiden. Det kanske han har personliga skäl att göra (exempelvis skattemässiga).

Men tillsammans med halvtaskig data?

Nej, mig lurar de inte.
De har ju inte släppt data ännu då de inte ens hunnit analysera allt. Det är själva knäckfrågan; varför skall de släppa data innan de publicerar en rapport?
Nägon är ju intresserad av att sänka aktiekursen. Det är kanske där man skall leta efter anledningen till den minst sagt märkliga kritiken?
Citera
2020-05-20, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det kommer av naturliga skäl bli en andra våg i höst/vinter på det norra halvklotet. Däremot tror jag inte att den kommer bli så allvarlig som det första av det enkla skälet att förbättrad handhygien och social distansering (om inte total så åtminstone i någon form) förhindrar hejdlös smittspridning.

Detta gäller i de länder där man har obligatorisk ansiktsmask. Om man som i Sverige sitter och försöker argumentera bort den nödvändigheten med argument som i själva verket inte handlar om masken i sig, utan snarare att folk hanterar masken fel, då måste man tänka om och istället lära folk att använda mask.

Gör man inte det kan det naturligtvis bli en hejdlös smittspridning.
Tycker du inte att vi alla också ständigt bör bära hjälm året runt och knä och benskydd, rumpskydd och suspensoar också för säkerhets skull? Skulle säkert spara mycket besvär och lidande!
Fast allvarligt att bära ansiktsmazk kontinuerligt skulle utan tvekan leda till sämre immunförsvaro h därmed i förlängningen ta kål på fler än man skyddar.
Citera
2020-05-20, 08:05
Medlem
.Dostoj.s avatar
Nu blir det skattehöjningar i trötta ZZZverige som redan har ett av världens högsta skattetryck. Och det är väl OK för en period om vi kan rädda liv och få bättre vård i trötta ZZZverige. Men då vill jag se att tex anhöriginvandring minskar/upphör för trötta ZZZverige kommer inte ha råd att vara humanitär stormakt och ta hand om alla som verkligen saknar asylskäl. Bättre att hjälpa på plats än att öppna gränserna för stora flyktingvågor. Vi kommer helt enkelt inte ha råd.
Citera
2020-05-20, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja, precis. Jag har jobbat en hel del i demensvård så jag vet hur det går till.

Jag tycker att kommuner missköter vården av dessa allra sköraste patienterna. Ibland genom att upphandla vården av skitföretag, ibland genom att själva missköta sitt ansvar i egna verksamheter.

(OT: Det allra bästa äldreboendet jag jobbat på var däremot privat, så bilden är inte entydigt pro eller contra privat verksamhet. )

Det varierar ja. Men kedjorna blir längre rent generellt. Sjukvården har också brister men de har i alla fall tillgång till kompetenserna på plats och strukturer som snabbt kan ställa om. I Norge fanns exempel bla att begränsa att personal bara fick jobba med delar av boendet och inte hoppa runt. Förbud att låna personal mellan olika delar av boendet alltså. Personal fick bara träffa varandra två och två. De verkade inte heller haft brist på personal som i Sverige. Studenter från undersköterskor, sjuksköterskor och läkare gick in och jobbade på äldreboendena. Kanske lönen spelar en del roll där.

Jag undrar hur många extrapersonal i form studenter från sjuksköterskor, undersköterskor, läkare det var som gick in och jobbade på äldreboenden i Sverige.
Citera
2020-05-20, 08:08
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Tycker du inte att vi alla också ständigt bör bära hjälm året runt och knä och benskydd, rumpskydd och suspensoar också för säkerhets skull? Skulle säkert spara mycket besvär och lidande!
Fast allvarligt att bära ansiktsmazk kontinuerligt skulle utan tvekan leda till sämre immunförsvaro h därmed i förlängningen ta kål på fler än man skyddar.
Diskussionen gällde ansiktsmask under de kritiska faserna i en pandemi - inte en hockeymatch. Det hoppas jag att du förstår?

Nej, det finns ingen risk för försämrat immunförsvar när man bär ansiktsmask under en pandemi.
Citera
2020-05-20, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Det finns några patetiska förlorare i tråden som fortfarande hoppas att Norges dödssiffror kommer att komma ikapp.

Men du har rätt. De flesta har gett upp det spåret. Det spåret är ju döfött. Norge kommer aldrig att komma ikapp Sverige dödssiffror.

Jag börjar iallafall känna mig lurad.

Sedan i Februari har jag fått höra att jag inte är expert.
Att jag är alarmist och konspirationsteroretiker.
Att jag överdriver.
Att alla länder kommer ha det exakt lika i slutändan (då kunde ju Sverige lika gärna haft lockdown )

Sanningen tror jag är,
Fat-cats och total beröringsskräck parat med ytterst dåliga förberedelser.
Istället för att förbereda för kris har man lagt pengarna på extra allt (ni vet vad).

De som kritiserat detta blir anklagade för att vara rysstroll eller stödja extremhögern.

Detta är helt sjukt, känslan av att ha blivit blåst växer sig allt starkare.
Citera
2020-05-20, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Diskussionen gällde ansiktsmask under de kritiska faserna i en pandemi - inte en hockeymatch. Det hoppas jag att du förstår?

Nej, det finns ingen risk för försämrat immunförsvar när man bär ansiktsmask under en pandemi.
Det gör det så klart för inte alla bakterier och virus vi får i oss normalt är farliga för oss, snarare tvärtom.
Citera
2020-05-20, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Vet du vad en förordning är för något?
Inom svensk statlig förvaltning avser det en bestämmelse från regeringen.

Förordningar har kraft av riksdagens lagar, men är underordnade dessa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rordning

Läs vidare:
Förordning (2013:1020) med instruktion för Folkhälsomyndigheten

Beredskap

8 § Myndigheten ska övervaka planläggningen av smittskyddets beredskap och inom sitt ansvarsområde ta initiativ till åtgärder som skyddar befolkningen mot smittsamma sjukdomar och andra allvarliga hälsohot i kris och under höjd beredskap.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-20131020-med-instruktion-for_sfs-2013-1020

Regeringen kan reglera Folkhälsomyndighetens utövning väldigt detaljerat, om den vill.
Javisst men det betyder ju inte att regeringen har något exekutivt inflytande över den dagliga verksamheter inom myndigheter.

Att man kan stifta lagar är egentligen inte sant för man måste ha riksdagen med sig på det tåget.
Googla gärna på ministerstyre i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in