Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Jag tycker i ärlighetens namn att detta inlägget är jävligt dumt. Alltså korkat-dumt.
Om du anser att detta är ett rimligt resonemang du för här, var vänlig bekräfta det. Annars fundera ett varv till på varför man har vissa lagar, och varför det inte har någon koppling till myndiga människor.
Det är ungefär lika dumt som att påstå att vi behöver se över mäns myndighet eftersom de beter sig som barn utan någon som helst självkontroll när de gång på gång bryter mot lagen att de inte får köpa sex. Kan man inte ta ansvar för sig själv så ska man kanske inte vara myndig heller?
Ja jag förstod att "dumt" är det enda du har att säga eftersom jag återigen så elegant exponerat din dubbelmoral och orsakat kortslutning i din hjärna.
Att motståndare till sexköp ser prostituerade kvinnor som barn är det ingen tvekan om. Ni utgår från att de alla är offer som "hamnat" i prostitution. Ungefär som om de vore löv i vinden, totalt oförmögna att ta ansvar för sina egna liv. Det är en extremt förminskande syn. Inte bara det, ni gör er även till talespersoner för dem. Vad hade du tyckt om andra kvinnor, typ som Merapi, utan ditt medgivande hade fört din talan? "Jo men Moment22 hon mår så här och så här och hon gör så här pga det här och hon tycker så här för att hon är hjärntvättad av patriarketet och vet inte bättre osv". Inte så roligt va?
Sen, det handlar inte om självkontroll, det handlar om att man inte låter sig begränsas pga några bittra feminister och deras white knight-män. Det är kvinnorna som anses vara offer här, som trots att de säger att de valt detta frivilligt ändå får höra "åååh stackare", "de har säkert blivit utsatta för övergrepp i barndomen", "psykiska besvär", osv. De som säger att de valt detta frivilligt blir inte tagna på allvar överhuvudtaget. För att ni ser dem som barn som inte begriper sitt eget bästa. Det är också därför säljandet är lagligt, medan köpandet inte är det. Det här gäller sexköpslagen, inte alla möjliga andra lagar, så din kritik här faller något platt. Jag kan nästan mer respektera den syn på prostituerade som gällde innan feminismen, då prostituerade sågs som minst lika omoraliska som sexköparna. På den tiden såg man åtminstone dessa kvinnor som vuxna människor, fullt ansvariga för sina egna beslut. Det gör man definitivt inte idag.
Läs denna debattartikel i Expressen skriven av en svensk prostituerad. Hon tar upp och bekräftar precis det jag har försökt säga här de senaste dagarna, så den kom mycket lägligt
https://www.expressen.se/debatt/feminister-tystar-oss-frivilliga-sexarbetare/
Från artikeln:
Citat:
Jag bor i Amsterdam och jobbar som sexarbetare. Jag känner agg mot den retorik som stora delar av Sverige använder sig av. Jag säljer inte min kropp, jag säljer en tjänst. Att säga att den sexuella akt jag har med en man i 10-30 minuter av mitt liv förflyttar mig från ett subjekt till ett objekt är ett förlegat och sexistiskt antagande.
Jag vill också klargöra att trafficking och sexarbete inte är samma sak. Om allt sexarbete är våldtäkt blir vi alla reducerade till offer utan fri vilja, en kvinnosyn som jag vill påminna om att feminismen har jobbat hårt för att ändra – för alla kvinnor utom sexarbetare då. Vi klumpas i stället ihop med barn i behov av förmyndare och skydd. När vi säger att vi valt detta yrke så är SWERF-tolkningen (svenska sexarbetsexkluderande radikalfeminismen) att vi internaliserat patriarkatets förtryck och helt enkelt inte förstår bättre.
Fan nästan ordagrant precis det jag och många med mig har sagt de senaste dagarna sedan den som det verkar näst största händelsen i Sverige sedan Palmemordet skedde. (Paolo Robertos sexköp).