2020-05-19, 22:50
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coloss
Att det tar tre till sex månader att bli av med alla sina pengar.
Dom säger ju att de flesta som börjar tradea förlorar merparten av sina pengar på ett år. Kan tänka mig att i denna volatila marknaden det är nu tar det nåt sånt istället ja.
Citera
2020-05-19, 23:09
Medlem
Colosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Dom säger ju att de flesta som börjar tradea förlorar merparten av sina pengar på ett år. Kan tänka mig att i denna volatila marknaden det är nu tar det nåt sånt istället ja.

Så 100% årlig avkastning måste vara möjlig den då da 🙃
Citera
2020-05-19, 23:14
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Så 100% årlig avkastning måste vara möjlig den då da 🙃
Hänger inte riktigt med hur du menar här.
Citera
2020-05-19, 23:16
Medlem
Glossuss avatar
Ursäkta min välvilliga uppriktighet..
Du tar för stora risker p g a din periodiska hybris.
Citera
2020-05-19, 23:20
Medlem
Aktier är för folk med stora plånböcker och kort tålamod.....! Dunka in 2 mille vänta..vänta sälj! Räcker med 1.3% så har du gjort dig en slant, nä indexfonder får det bli...eftersom jag inte har några miljoner! Så tar jag den långa resan!
Citera
2020-05-19, 23:37
Medlem
Colosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Hänger inte riktigt med hur du menar här.

Om du kan förlora 100% måste du kunna tjäna 100% förutsatt att du förlorar på en marknad där du alltid kan gå både lång/kort.

Har du aldrig tänkt så på det?

Jag försökte hinta om tvärtom med upp å nervänd smajlie ju. 🙃 he he he
Senast redigerad av Coloss 2020-05-19 kl. 23:40.
Citera
2020-05-19, 23:54
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Om du kan förlora 100% måste du kunna tjäna 100% förutsatt att du förlorar på en marknad där du alltid kan gå både lång/kort.

Har du aldrig tänkt så på det?

Jag försökte hinta om tvärtom med upp å nervänd smajlie ju. 🙃 he he he
Var väl mer svenskan som jag inte förstod. Jo visst är det möjligt att gå 100% plus. Du kan gå +∞% om du är tillräckligt skicklig/har tillräckligt tur.
Citera
2020-05-20, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skremseltaktik
Men jag fattar aldrig det. Kan göra om samma misstag på börsen men jag gör inte samma misstag när det gäller andra områden i livet. På börsen kan jag återhämta mig och sen göra om samma misstag, sen upprepas det här. Från gång till gång så tror jag att läxan är lärd.

Tog höga risker. Förlorade i en position och för att ta igen pengarna så tog jag en lite högre risk för att snabbt få tillbaka dem... Kunde ha spolat ner allt i toaletten.

Då lärde du dig två läxor: se till att hantera din risk och jaga inte förluster.
Senast redigerad av Deballerur 2020-05-20 kl. 00:43.
Citera
2020-05-20, 07:29
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skremseltaktik
På börsen kan jag återhämta mig och sen göra om samma misstag, sen upprepas det här. Från gång till gång så tror jag att läxan är lärd.

Det är nog bra för dig att inse att du inte investerar, du gamblar. Du har ju uppenbart kastat in en massa pengar med otroligt hög risk och blir sen förvånad när det inte fungerar.

Du måste inse att du inte har fallenhet för att hålla på med detta, och inse att bara för att du vinner tillbaka dina pengar med ditt gamblamde ibland så är det inte ett bra beslut du tagit. Läs på lite om vad väntevärde är, hur alla beslut du tar har en viss procentuell chans att gå bra. Typ som att spela på en nummer på roulette, för det är vad du gör när du "investerar".

Jag hade sökt hjälp hos någon spelberoendelinje om jag vore du, för det låter som att det beteendet är ursprunget till dina problem.

Oavsett så önskar jag dig lycka till, hoppas allt löser sig
Citera
2020-05-20, 07:32
Avslutad
Jag gjorde ett stort (ej i rena pengar) misstag första gången jag investerade i en enskild aktie. Misstaget hade kunnat undvikas genom att läsa någon kort nybörjarguide som listar enkla misstag. Jag handlade för 1000 kr men använde den förinställda courtageklassen som innebar ett minimumcourtage på ca 40 kr. Jag skulle alltså behöva drygt 4% ökning för att täcka transaktionskostnaden

Men min största lärdom från det köpet och köpet därefter var att inte lita på "experter". Det första köpet gjorde jag efter att ha läst en analys på Redeye och jag trodde att någon som verkar ha så bra koll på allting måste ju ha rätt. Det andra köpet gjorde jag efter att ha följt en blogg skriven av en kille som påstod sig ha satsat allt han har (miljonbelopp) i ett bolag och varje inlägg var långt och detaljerat med komplicerade resonemang. Båda aktierna sjönk 30% respektive 50% inom några månader. Nu läser jag aldrig vad analyshus sätter för riktkurser eller vad experter säger sig veta om framtiden.

Att någon verkar vara kunnig är ingen garanti.
Citera
2020-05-20, 07:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Det är nog bra för dig att inse att du inte investerar, du gamblar. Du har ju uppenbart kastat in en massa pengar med otroligt hög risk och blir sen förvånad när det inte fungerar.

Du måste inse att du inte har fallenhet för att hålla på med detta, och inse att bara för att du vinner tillbaka dina pengar med ditt gamblamde ibland så är det inte ett bra beslut du tagit. Läs på lite om vad väntevärde är, hur alla beslut du tar har en viss procentuell chans att gå bra. Typ som att spela på en nummer på roulette, för det är vad du gör när du "investerar".

Jag hade sökt hjälp hos någon spelberoendelinje om jag vore du, för det låter som att det beteendet är ursprunget till dina problem.

Oavsett så önskar jag dig lycka till, hoppas allt löser sig
Det har med beteendet i övrigt att göra. Nervighet är grunden för att göra fel och jag är riskbenägen, håller på med risksporter och söker dopamin hela tiden. Men varför hamnar jag i dessa beteendemönster? Det har med psykologi att göra mer än att jag inte fattar siffror. Siffrorna förstår jag men på något sätt överskattar jag mig själv.

Nästan alla affärer har varit blankningar och på något sätt har revengetrejdingen jagat mig sedan april 2006 då jag första gången förlorade. Innan satt jag jämt i aktier men när jag brände mig fick jag syn på kortningar och blankningar. Sen dess har jag praktiskt taget bara förlorat.

Det är definitivt beteendet det handlar om men vad i beteendet är det som gör det?
ADHD och autism sägs vara de värsta tänkbara personligheterna på börsen och klarar inte av att hålla i pengar.

Ibland kan jag bestämma mig för att hålla mig till att köpa när lönen kommer, men efter två eller tre månader har jag hittat en ny idé och sålt av och köper annat skräp som jag förlorar på. Hela tiden avviker jag från planen (om jag ens har någon) och faller i gamla beteendemönster.

I en förlustposition känner jag mig aldrig orolig men i långa positioner är jag otrygg och rädd. Ivrig att plocka hem vinst och bekväm när jag har förlust. Samtidigt är jag sjukt trött på mig själv.
Citera
2020-05-20, 07:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Ursäkta min välvilliga uppriktighet..
Du tar för stora risker p g a din periodiska hybris.
Men jag begriper inte hur jag kan vara en sån perfekt kontraindikator.
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Då lärde du dig två läxor: se till att hantera din risk och jaga inte förluster.
Det sjuka är att jag aldrig får se en enda blå krona. Hur är det möjligt att vara en sådan perfekt kontraindikator som jag? Lägger jag en ny order så är jag minus direkt. Jag uppdaterar för att se om jag får se skymten av plus men nej. Sakta utvecklar sig förlusten till -500 för att efter en stund vara på -2000, sen händer nåt på börsen och jag ser tecken för att positionen kan löna sig... Dagen efter vaknar jag med -8000, nu funderar jag på att sälja. Vad händer sen tror ni? Den går åt andra hållet... Ibland plus. Det här jagar mig ända in i psyket och det vilar en förbannelse över hela börsen. Samtidigt är det lätt att ta skiten personligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in