2020-05-19, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Precis som vaccin fungerar.
Så man vaccinerar folk för att göra dem sjuka?
Citera
2020-05-19, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Nä, man är inte direkt sugen på att "ta" en smitta för "flockens" bästa......

Nej jag gör inte ett skit för svenne flockens skull.
Citera
2020-05-19, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Spännande men kan inte tänka mig färre än 136 dödsfall.

https://www.sydsvenskan.se/2020-05-19/sverige-har-flest-doda-i-covid-19-per-capita

Media börjar snappa upp att vi nu är värst i världen senaste sju dagarna. Nice.
Jag tror det är 50/50 om det rapporteras mer eller mindre än 136 döda i morgon. 200 finner jag däremot totalt osannolikt. Någonstans i spannet 100-160 tror jag.
Citera
2020-05-19, 21:13
Medlem
GobbeMobilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Så man vaccinerar folk för att göra dem sjuka?
Hur trodde du ett vaccin funka? Du får en liten dos av sjukdomen så du bildar antikroppar.

Varför tror du barn får feber och blir sjuka när dom får sina vaccinsprutor?
Citera
2020-05-19, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Exakt det där kallar jag sekt Fan vad sjuka människor det finns.

Undra om regeringen får tips av IQ-reserven här på FB. Dvs lansera och prata om minskade IVA-platser och hur positivt det är och vad snabbt det går (samtidigt som vi numera den senaste veckan verkar toppa antal döda senaste veckan enligt fler utländska medier.)

Att folk dör och det minskar på IVA skiter vi. Att IVA platserna nu minskar för man anser att bara en viss grupp klarar det (ej äldre och svagare)
Om det kommer över 100 döda i morgon så kommer IQ-reserven bara fokusera på IVA. Det händer bara i Sverige tyvärr

Vad tror du Marre.Är det över 100 döda eller fördelar man ut dom så att det ser bättre ut nu när det är en röd dag i veckan? Man lär ju fundera på det pga av man har utländska medier på sig.

Ja, har sällan sett någon så sektliknande fan club i Sverige, tror jag. Fick rysningar.

Nån här inne nämnde "talking points" vilket jag tyckte var bra beskrivning. Vad ska man fokusera på, endast positiva saker...

Istället för att tala om hur skadligt det kommer att bli för samhället med all annan undanträngd sjukvård, så lyfter man väl att det minskar på IVA. Att det finns massor av andra covid-patienter förutom IVA, är inte så intressant. Man talar inte så mkt om rehabiliteringen som kommer att behövas, heller.

Vet faktiskt inte hur det blir med siffrorna, man är bara hjärtligt trött på det nu, det får inte bli några fler döda nu tycker jag. Men Jo, jag kan iaf tänka mig att de är nervösa nu när det kryper upp mot 4.000. De har ju långhelg nu iaf tror jag, blir väl några dagar när det inte blir nån ordentlig rapportering, vilket "räddar" dem lite.

Jag tror faktiskt vi blir lite "räddade" av våren/sommaren, det verkar spridas sämre hinner man är utomhus. Dock är jag otroligt orolig för hösten/vintern. Blir det en andra våg är vi totalkörda, på alla sätt och vis....
Citera
2020-05-19, 21:15
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
...för mig som är en vanlig okunnig medborgare.
You nailed it!
Citera
2020-05-19, 21:15
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Om man ska se det ur en annan, rent självisk, synvinkel, vilka riskerna är långsiktigt om man blir smittad. Jag är inte särskilt påläst eller insatt i dessa men jag vet tillräckligt för att inse att jag tar 0 risker för så länge det inte är klarlagt att det inte kan påverka immunförsvar, lungor osv tänker inte jag riskera min hälsa och kanske få ångra sig

Håller helt med dig! Tror att man skall undvika att bli smittad tills vi har ett vaccin vilket nu verkar vara på G. Sedan är ju frågan när Sverige får ett vaccin eftersom vi står sist ner på listan.
Citera
2020-05-19, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Man börjar ju undra om inte annat. För minskningen är verkligen exceptionell. Angående flockimmunitet så kan man ju åtminstone hålla tummarna att så är fallet.
Men med tid kommer också erfarenhet får man komma ihåg. Det som kanske var total förvirring i början är nu rutin. Dv.s man lär sig hur man tar hand om människor med c-19 på bästa tänkbara sätt.

Förändringen är ännu mer dramatisk i Sörmland (som verkar ha flest konstaterade fall per capita) där ligger IVA och sjuksvårdsfall på hälften i förhållande till peaken.

Stockholm och närliggande regioner är snart i the promised land.
Citera
2020-05-19, 21:17
Medlem
HGs avatar
Citat:
- Har det varit en bra investering att offra livet på 3743 svenskar?

- Ja. Vi skyddar huset mot brand genom att själva elda upp huset.

Brandchef Tegnell har gjort den viktiga upptäckten att ett hus som har brunnit, inte kan brinna igen. Utifrån denna upptäckt, har brandchef Tegnell utarbetat ett förslag som går ut på att elda upp hela staden, för att på så sätt förebygga ytterligare bränder. När det senare uppstår bränder i andra städer, så kan brandchef Tegnell mysa, och med ett nöjt leende säga "det problemet har inte vi".

- Vågar vi fästa alltför stora förhoppningar på ett vaccin?

För att minska risken att epidemin blossar upp, är det bäst att ha få eller många smittbärare i samhället? Anders Tegnells strategi medför att Sverige kommer att ha många smittbärare. Ifall immuniteten inte blir så omfattande som Anders Tegnell har hoppats, så kan Sverige hamna i en riktigt besvärlig knipa; otillräcklig immunitet kombinerat med en stor mängd smittbärare. Det förefaller som en farlig strategi för mig som är en vanlig okunnig medborgare.

Corona-Bob Tegnell verkar inte fatta hur detta vaccin fungerar avseende smittbärare och hur COVID-19 kan komma att smitta under många år.
Citera
2020-05-19, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Med den stora skillnaden att det faktiskt är värre i Belgien så han hade ju rätt till skillnad från BBC som ljuger när dom försöker påskina att Sverige är värre än UK. Det är så mycket värre i UK än i Sverige att det inte ens går att jämföra.

Då menar jag inte bara självklara saker dom att det dör så oerhört mycket fler människor där. Ta en sådan sak som att det varit tomt i matbutikerna under i stort sett hela pandemin. Jag har en kusin som bor i London och enligt henne har dom fått vara nöjda om dom fått med sig något hem överhuvudtaget när dom handlat.

AT har vägrat jämföra oss med nordiska länderna, vilket är mycket mer rättvisande jämförelse än att hålla på och dra upp ständigt värre exempel såsom Belgien och New York, vilket är de exempel AT lyfter.

Det är dessutom lite skillnad på vad media pratar om, gentemot vad en statsepidemiolog pratar om. Man bör kunna förvänta sig lite mer vetenskaplig korrekthet från en statsepidemiolog...

Jag uppfattade inte att BBC hade sagt att vi var värre, bara rapporterat om missförhållanden. Då UK ju gjorde en lockdown, om än för sent, så har de ju iaf försökt göra nåt. Till skillnad från oss.
Citera
2020-05-19, 21:18
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Den 8:e april var det 6,268 döda i New York State:

https://www.statista.com/statistics/1109713/new-york-state-covid-cumulative-deaths-us/

På 19,6 miljoner invånare blir det 320 döda/1M.

Jag tittade på worldometers, men dina data är bättre. Kollade på nyc.gov och där säger de 6291 t.o.m. 8 april.
Citera
2020-05-19, 21:19
Medlem
Citat:
- Har det varit en bra investering att offra livet på 3743 svenskar?

- Ja. Vi skyddar huset mot brand genom att själva elda upp huset.

Brandchef Tegnell har gjort den viktiga upptäckten att ett hus som har brunnit, inte kan brinna igen. Utifrån denna upptäckt, har brandchef Tegnell utarbetat ett förslag som går ut på att elda upp hela staden, för att på så sätt förebygga ytterligare bränder. När det senare uppstår bränder i andra städer, så kan brandchef Tegnell mysa, och med ett nöjt leende säga "det problemet har inte vi".

- Vågar vi fästa alltför stora förhoppningar på ett vaccin?

För att minska risken att epidemin blossar upp, är det bäst att ha få eller många smittbärare i samhället? Anders Tegnells strategi medför att Sverige kommer att ha många smittbärare. Ifall immuniteten inte blir så omfattande som Anders Tegnell har hoppats, så kan Sverige hamna i en riktigt besvärlig knipa; otillräcklig immunitet kombinerat med en stor mängd smittbärare. Det förefaller som en farlig strategi för mig som är en vanlig okunnig medborgare.

Rätt ok att den som ansvarar inser att bästa sättet att strida mot eld är moteld?
Har det brunnit i en viss areal så är chansen att den brinner ut igen minimal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in