2020-05-19, 21:00
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Nej, strategin blir alltmer kostsam rent politiskt.
Hur vi internt ska lösa problemen du nämner har finansministern redan svarat idag, vi höjer självklart bara skatterna.

Ja det första man kör nu är en ordentlig höjning av elskatten. Alla måste ju ha el så detta är väl det mest effektiva i dagsläget.
Citera
2020-05-19, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Inte jag heller. Det lär ju vara en bit under 100 IVA-patienter i Stockholm om en vecka om det fortsätter såhär. Fantastiskt oväntat. Det kan inte bara handla om social distansering. Antingen spelar flockimmunitet en roll i Stockholm nu eller så har viruset muterat och blivit beskedligare. Det sistnämnda borde väl ha upptäckts vid det här laget dock?

Samma trend i alla hårt drabbade regioner i Sverige. I mindre drabbade regioner syns inte samma tydliga trend....
Citera
2020-05-19, 21:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Lite som när AT säger till reportern Men titta på eh, Belgien då!

Är det så du menar?

Med den stora skillnaden att det faktiskt är värre i Belgien så han hade ju rätt till skillnad från BBC som ljuger när dom försöker påskina att Sverige är värre än UK. Det är så mycket värre i UK än i Sverige att det inte ens går att jämföra.

Då menar jag inte bara självklara saker dom att det dör så oerhört mycket fler människor där. Ta en sådan sak som att det varit tomt i matbutikerna under i stort sett hela pandemin. Jag har en kusin som bor i London och enligt henne har dom fått vara nöjda om dom fått med sig något hem överhuvudtaget när dom handlat.
Citera
2020-05-19, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Så nu har alltså FHM erkänt att det är som vanligt i Sverige. Sveriges strategi styrdes av en dold agenda. Enligt GD så var anledningen till att men lät viruset spridas att man vär rädda att det skulle bl fler kvinnomisshandlar ifall man läste in folk i sina hem. Det var troligen detta som Stefan Löfven menade när ha sa att Sveriges strategi var baserad på forskning. Det var naturligtvis inte epidemiologi som han menade utan genusforskning. Det är väl nästan den enda forskning som våra politiker bryr sig om.

Det är väl den enda "forskning" de förstår sig på, för genusforskning är inte forskning, utan en politikerstyrd propagandamaskin.
Citera
2020-05-19, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vad är fel på den strategin menar du?
Att den är dum? Som att skänka bort sina pengar så att det sedan inte gör något om man tappar bort plånboken.
Citera
2020-05-19, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Enligt SVT informerade FHM idag om att antalet intagna på IVA för 5:e dagen i följd ligger under 400 personer vilket ansågs vara en framgång. Dock påstod man att antalet hade ökat något senaste dygnet vilket inte stämmer med sajterna platz.se och c19.se som anger antalet IVA-fall nu till 366 och det torde vara en minskning med 18 personer.

Motsägelsefullt.

Platz.se anger ikväll antalet döda i corona till 3784, en ökning med 54 personer.

Vi kan jämföra med Danmark, dom har 551 döda, SE DEN ENORMA SKILLNADEN, men man registrerar 3 nya döda senaste dygnet.
Så stora skillnader mellan likartade länder, där till och med Danmark är mer tättbefolket, är inte acceptabla.

Vill bara säga att när socialstyrelsen presenterar iva, så är det gårdagens siffror.
Dom ligger alltid en dag efter av någon anledning. Igår hade det gått upp, men idag ner igen 374 tror jag det slutade på..
Stockholm ligger nu på samma antal inlagda som 31 mars. 127 st. Har varit uppe på 232, så det ljusnar helt klart.
Citera
2020-05-19, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Inte jag heller. Det lär ju vara en bit under 100 IVA-patienter i Stockholm om en vecka om det fortsätter såhär. Fantastiskt oväntat. Det kan inte bara handla om social distansering. Antingen spelar flockimmunitet en roll i Stockholm nu eller så har viruset muterat och blivit beskedligare. Det sistnämnda borde väl ha upptäckts vid det här laget dock?

Man börjar ju undra om inte annat. För minskningen är verkligen exceptionell. Angående flockimmunitet så kan man ju åtminstone hålla tummarna att så är fallet.
Men med tid kommer också erfarenhet får man komma ihåg. Det som kanske var total förvirring i början är nu rutin. Dv.s man lär sig hur man tar hand om människor med c-19 på bästa tänkbara sätt.
Citera
2020-05-19, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Att den är dum? Som att skänka bort sina pengar så att det sedan inte gör något om man tappar bort plånboken.
Vad skulle vara ett bättre alternativ menar du? Som är bättre för plånboken?
Citera
2020-05-19, 21:07
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Men nu påpekar kanske vän av ordning att Norge valt en annan strategi än Sverige. Man har valt lockdown för att hålla nere sina dödstal. Frågan är bara om man kan hålla på så tills ett vaccin finns på plats. Jag tror inte det. Norge kommer att hinna ikapp de svenska dödstalen när smittspridningen väl där drar igång, långt före vi har ett vaccin.

- Har det varit en bra investering att offra livet på 3743 svenskar?

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Under tiden kommer Sverige, genom sin höga andel redan immuniserade att ha skaffat sig ett permanent skydd emot nya smittvågor.
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Japp, vi "skyddar oss" mot covid-19 genom att se till att vi får covid-19.

Folk som kan luras att tro på den "strategin" kan luras att tro på vad som helst.

- Ja. Vi skyddar huset mot brand genom att själva elda upp huset.

Brandchef Tegnell har gjort den viktiga upptäckten att ett hus som har brunnit, inte kan brinna igen. Utifrån denna upptäckt, har brandchef Tegnell utarbetat ett förslag som går ut på att elda upp hela staden, för att på så sätt förebygga ytterligare bränder. När det senare uppstår bränder i andra städer, så kan brandchef Tegnell mysa, och med ett nöjt leende säga "det problemet har inte vi".

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sen kommer man fram till att immuniteten inte är så långvarig så var allt förgäves...
Vi får hoppas att ett vaccin kan komma på rekordtid.

- Vågar vi fästa alltför stora förhoppningar på ett vaccin?

För att minska risken att epidemin blossar upp, är det bäst att ha få eller många smittbärare i samhället? Anders Tegnells strategi medför att Sverige kommer att ha många smittbärare. Ifall immuniteten inte blir så omfattande som Anders Tegnell har hoppats, så kan Sverige hamna i en riktigt besvärlig knipa; otillräcklig immunitet kombinerat med en stor mängd smittbärare. Det förefaller som en farlig strategi för mig som är en vanlig okunnig medborgare.
Citera
2020-05-19, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Om man ska se det ur en annan, rent självisk, synvinkel, vilka riskerna är långsiktigt om man blir smittad. Jag är inte särskilt påläst eller insatt i dessa men jag vet tillräckligt för att inse att jag tar 0 risker för så länge det inte är klarlagt att det inte kan påverka immunförsvar, lungor osv tänker inte jag riskera min hälsa och kanske få ångra sig

Nä, man är inte direkt sugen på att "ta" en smitta för "flockens" bästa......
Citera
2020-05-19, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag kan inte se TV4, men det skulle vara intressant att höra vad de ansåg att det fanns för nackdelar med munskydd?

På sista tiden har jag hört en del argument MOT munskydd. Det ena vansinnigare än det andra.

För att ge ett exempel:
"När du har munskydd drar många ned munskyddet för att kunna prata i telefon eller med andra personer. Då tar de med handen i munskyddet eller vidrör ansiktet med händerna"

Det är således inte att bära munskydd som är problemet, det är att folk inte fattar hur de skall bete sig när de bär munskydd?

Jag föreslår att du kollar det själv. Var på Nyhetsmorgon.
Jag vill inte försöka återge vad han sa, då det lätt misstolkas.
Jag tyckte hur som helst att det lät väldigt rimligt. Har varit förespråkare för munskydd tidigare, men börjar helt klart kunna se även alla nackdelar.
Citera
2020-05-19, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det kunde blivit ännu värre. Med den felaktiga strategin kunde Sverige slå dödsfall rekord i hela universum.

Men det finns några aspekter som gör skillanden:

- Sverige har inte haft helt öppet hus. Trots att man har de mjukaste "restriktioner" i världen är det fortfarande så att livet har förändrats, om inte drastiskt, en hel del i Sverige också.

- Sverige har både geografiska och sätt att leva som gör det svårare för ett virus att sprida sig effektivt. Dels är Sverige väldigt glesbefolkat. Dels är man socialt distansierat per default. Dels är det många som bor ensamma.

Ovanstående faktorer har hjälpt till både på gott och ont.
På ont, då de slappa restriktioner har orsakat väldigt många smittade/döda som kunde ha undvikits.
Och på gott, för de har gjort det svårare för viruset att cirkulera så pass effektivt och smitta extremt många.

Slutsumman är att om strategin som använts i Sverige hade använts i ett land som tex Italien vars förutsättningar är raka motsatsen än vad Sverige har, så hade man vid dagens dato haft ett par miljoner döda.

Sverige hade chansen att klara sig mycket mer än galant. Men försökte aldrig klara sig bra.
Mest sannolikt pga en vidrig människosyn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in