2020-05-19, 20:50
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag har aldrig vågat gå in på den gruppen för jag har tyckt den verkar så läskig... Men min nyfikenhet tog över nu.

De första tre sakerna jag ser inne på gruppen:

- Alla negativa kommentarer om AT kommer att raderas.

- Bilder på några vantar där nån har broderat in ATs ansikte, som mönster.

- Bild på en tavla nån gjort av Coronaviruset (tänk de färgbilder vi sett i t.ex. Aftonbladet, vitt och rött virus).

Ehhh... Jag backade långsamt bakåt och ut.

Exakt det där kallar jag sekt Fan vad sjuka människor det finns.

Undra om regeringen får tips av IQ-reserven här på FB. Dvs lansera och prata om minskade IVA-platser och hur positivt det är och vad snabbt det går (samtidigt som vi numera den senaste veckan verkar toppa antal döda senaste veckan enligt fler utländska medier.)

Att folk dör och det minskar på IVA skiter vi. Att IVA platserna nu minskar för man anser att bara en viss grupp klarar det (ej äldre och svagare)
Om det kommer över 100 döda i morgon så kommer IQ-reserven bara fokusera på IVA. Det händer bara i Sverige tyvärr

Vad tror du Marre.Är det över 100 döda eller fördelar man ut dom så att det ser bättre ut nu när det är en röd dag i veckan? Man lär ju fundera på det pga av man har utländska medier på sig.
Citera
2020-05-19, 20:50
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Är du säker på det där med New York?

Jag får det nämligen till:

(Område: peak datum, tot. döda/1M)
NY State: 8 april, 318 döda/1M
NY City: 6 april, 295 döda/1M
Den absoluta peaken i USA uppnåddes i New Jersey April 2 då det dog 4,866 personer i COVID-19. Det var dessutom LÅNGT innan peaken i övriga stater (varav vissa inte ens uppnått peak ännu).

https://forumfiles.com/v7r6j917ob/Screenshot_2020-05-19_at_19.48.16_png
Citera
2020-05-19, 20:51
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Nedan kan man få en fingervisning om Ryssland verkliga siffror. Enligt Kremls officiella statistik 3500 bekräftade fall och 83 döda I regionen Dagestan.

Men hör och häpna! Enligt regionens hälsominister rör det sig om 13000 bekräftade fall och 657 döda!!!

Man registrerar lunginflammation separat även om det är covid 19.

40-50 hälsoarbetsre har dött i en region på 3 miljoner invånare!!

https://edition.cnn.com/2020/05/19/europe/coronavirus-russia-dagestan-intl/index.html

Jo är de ärliga i totalt antal kan man se kanske den riktiga siffra. Folk dör bara av lunginflammation. Det är så det är typ.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Inte jag heller. Det lär ju vara en bit under 100 IVA-patienter i Stockholm om en vecka om det fortsätter såhär. Fantastiskt oväntat. Det kan inte bara handla om social distansering. Antingen spelar flockimmunitet en roll i Stockholm nu eller så har viruset muterat och blivit beskedligare. Det sistnämnda borde väl ha upptäckts vid det här laget dock?

Jag har tjatat mycket om detta.... men...

Att antalet IVA-fall minskar är superbra, ja, men... Vi har också kvar specialavdelningarna, där mycket svåra covidfall ligger. Vi avlastar IVA. Så ser det nog ut i flera län.

Dessa avdelningar räknas troligen inte till IVA, men bedriver intensivvård.

På sjukhuset där jag jobbar har vi kvar två sådana avdelningar.

När dessa avdelningar försvinner, då är vi troligen iland.

Vi har stängt en av dom.

Håll tummarna 🙂

Om trenden fortsätter bör vi snart kunna stänga en till.
Citera
Medlem
Enligt SVT informerade FHM idag om att antalet intagna på IVA för 5:e dagen i följd ligger under 400 personer vilket ansågs vara en framgång. Dock påstod man att antalet hade ökat något senaste dygnet vilket inte stämmer med sajterna platz.se och c19.se som anger antalet IVA-fall nu till 366 och det torde vara en minskning med 18 personer.

Motsägelsefullt.

Platz.se anger ikväll antalet döda i corona till 3784, en ökning med 54 personer.

Vi kan jämföra med Danmark, dom har 551 döda, SE DEN ENORMA SKILLNADEN, men man registrerar 3 nya döda senaste dygnet.
Så stora skillnader mellan likartade länder, där till och med Danmark är mer tättbefolket, är inte acceptabla.
Citera
2020-05-19, 20:55
Medlem
MrFolds avatar
En fundering kring bakgrund på de lite yngre som hittills avlidit i utbrottet i Sverige:

Har läst flera inlägg här med personer som påstår sig ha källor på att en stor majoritet av de som intensivvårdas i Stockholms län är män med utländsk bakgrund. Trodde att det var överdrivet och typiskt Flashbacksnack, även om det förekommit flera artiklar i medierna om överdödlighet bland både somalier och syrianer.

Men de senaste veckorna har jag gått igenom söndags-DN:s dödsannonser som förstås varit många fler än vanligt. Jag hade då väntat mig att finna en större mängd framför allt män födda på 50- och 60-talen bland dem. Men det har varit förvånansvärt få. Om något är det nästan ännu fler riktigt gamla (tidigt 30- tal och 20-tal typ) procentuellt.

Nu är det ju så att dödsannonserna åtminstone i DN fortfarande domineras av etniska svenskar, det är inte vanligt att man ser folk med arabiska namn t ex. Jag antar att de informerar om sina dödsfall genom andra kanaler. Så vilka är det som dött i 50-, 60-årsåldern av covid-19 egentligen? Frågan är om det där jag trodde var överdrifter - även om jag trodde på överrepresentation - kanske inte var så stora överdrifter ändå.

Nån som sitter på mer information?
Citera
2020-05-19, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag menar bara att det är märkligt att BBC gör skräckreportage om Sverige med tanke på hur mycket värre läget är i UK. Det är tydligt att dom vill rikta fokus bort från sig själva.

Lite som när AT säger till reportern Men titta på eh, Belgien då!

Är det så du menar?

Citera
2020-05-19, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Allting under 136 (eller vad förra onsdagens värde var) innebär en sänkning av de löpande sjudagarsmedelvärdet för antal dödsfall. Vi kan få en rapport på upp till 200 nya dödsfall i morgon och ändå inte skjuta sjudagarssnittet förbi 75 döda per dag.

Spännande men kan inte tänka mig färre än 136 dödsfall.

https://www.sydsvenskan.se/2020-05-19/sverige-har-flest-doda-i-covid-19-per-capita

Media börjar snappa upp att vi nu är värst i världen senaste sju dagarna. Nice.
Citera
Medlem
Om man ska se det ur en annan, rent självisk, synvinkel, vilka riskerna är långsiktigt om man blir smittad. Jag är inte särskilt påläst eller insatt i dessa men jag vet tillräckligt för att inse att jag tar 0 risker för så länge det inte är klarlagt att det inte kan påverka immunförsvar, lungor osv tänker inte jag riskera min hälsa och kanske få ångra sig
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag har tjatat mycket om detta.... men...

Att antalet IVA-fall minskar är superbra, ja, men... Vi har också kvar specialavdelningarna, där mycket svåra covidfall ligger. Vi avlastar IVA. Så ser det nog ut i flera län.

Dessa avdelningar räknas troligen inte till IVA, men bedriver intensivvård.

På sjukhuset där jag jobbar har vi kvar två sådana avdelningar.

När dessa avdelningar försvinner, då är vi troligen iland.

Vi har stängt en av dom.

Håll tummarna 🙂

Om trenden fortsätter bör vi snart kunna stänga en till.

Kurvan för totala antalet inlagda för sjukhusvård i C19 följer i princip samma kurva som IVA-fallen.
Citera
2020-05-19, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Högsta dödstalen senaste sju dagarna per capita i världen är förvånansvärt lågt?
Det kunde blivit ännu värre. Med den felaktiga strategin kunde Sverige slå dödsfall rekord i hela universum.
Citera
2020-05-19, 20:59
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Alla coronavirus är vidspridda men via vaccin och/eller immunitet så är dess effekter så milda att vi inte upplever dem som problematiska längre. Men de finns absolut. Det är teorin om att även detta coronavirus ska uppvisa samma beteende som gör att man försöker hålla det på en rimlig samhällsnivå tills dess att vaccin kommer (eller tills tillräckligt många smittats).
Skillnaden med SARS var att det smittade när symptomen var som värst. Det var med andra ord mycket enklare att isolera smittan och på så vis eliminera den. Detta virus sprids ju även med inga, eller lindriga, symptom vilket gör att det inte går att stoppa lika effektivt.

Vilka coronavirus finns det vaccin mot??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in