2020-05-19, 17:06
Medlem
Yinool0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Och till råga på allt verkar svenskarna ha högsta D-vitaminnivåerna i hela Europa, om man får tro den här källan:

https://revista-fi.com.br/upload_arquivos/201606/2016060068176001464973585.pdf

Minst sol typ i Europa , men högst D-Vitaminnivåer låter föga troligt.
Citera
2020-05-19, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Tror du på fullt allvar att det blir höga dödstal i de andra nordiska länderna?
Om det finns information om detta så länka gärna.

Det tror jag.

Jag har ingen tidsmaskin och kan inte hämta siffror från maj 2021 och det kan inte du heller.

Experterna i dessa länder verkar oroade för framtida spridning men samtidigt hoppfulla att de kan hålla den nere. Jag tror de kommer misslyckas. Jag trodde också Sverige skulle misslyckas naturligtvis.
Citera
2020-05-19, 17:07
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Och vad tillför du i tråden, då..?

För övrigt är kunskap inget statiskt. Jag medger att det var mycket jag inte visste om särskilt virologi, epidemiologi och intensivvård för fyra månader sedan, men jag har ju lärt mig under resans gång. Man måste inte läsa på universitet och ta en officiell examen, för att kunna ta till sig kunskap och värdera den.

Oftast räcker det dessutom med urgammal kunskap och sunt förnuft, när företeelser återkommer som människan har drabbats av förut. För vissa saker ändras inte. Redan på medeltiden visste man att man måste stänga landsgränser och stadsportar, isolera sjuka och dom som de sjuka hunnit träffa (även om de inte hade symptom), begrava döda snabbt, sätta fartyg i karantän ett visst antal dagar innan sjömännen fick komma i land, hålla särskilt de svaga borta från risk för smitta, försöka sätta sig i säkerhet innan smittan hann till ens ort genom att flytta sitt hushåll t.ex. till ett jaktslott i skogen eller en fäbod.

Hade vi gjort de här sakerna eller motsvarande, så hade vi klarat den här epidemin också.

Du är en klok kvinna! Synd att de flesta av pestråttorna inte inser själva vad för skada dom gör för landet, allt annat är viktigare som ekonomi och frihet träffa sina vänner som dom ändå efter några år tappa kontakt med.
Citera
2020-05-19, 17:08
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Man tittar på kurvorna över "döda per dag", i hårt drabbade områden. Sen försöker man identifiera var "centrum" på den peak:en inträffade.

Om dödskurvan är för hackig kan man ta "antal fall per dag" till hjälp för att identifiera vilken dag (ungefär) som är centrum för landets epidemi.

Land: peak dag, kumulativt antal döda:

Belgien: 14 april, 362 döda/1M
Spanien: 1 april, 202 döda/1M
New York: 8 april, 318 döda/1M
Frankrike: 11 april, 212 döda/1M
Italien: 30 mars, 190 döda/1M
Lombardiet: 22 mars, 345 döda/1M
Sverige: 24 april, 216 döda/1M
Andorra: 10 april, 338 döda/1M
Saint Marten: 17 april, 209 döda/1M
UK: 16 april, 235 döda/1M
Isle of Man: 22 april, 176 döda/1M
Holland: 9 april, 141 döda/1M

(Holland har mörkertal som dubblar den siffran, enligt New York Times).

De här värdena ligger lite väl nära varandra för att vara ett sammanträffande.

Tänk på att länderna har haft olika ingångar i epidemin, legat i olika fas, samt har haft varierande strategier som inte heller har implementerats vid samma relativa tidpunkt i utvecklingen. Det är svårt att tänka sig något annat än immunitet ligger bakom detta.

Jo ingång, strategi och vad man befinner sig på pandemikurvan spelar roll.

Men något som har väldigt stor betydelse för dödstalet är, naturligtvis, hur stor andel av befolkningen som insjuknat covid-19. I Norge är det ca 1/2 procent, i Sverige kan andelen vara hela 20 procent. 40 gånger större andel har alltså haft covid-19 i Sverige, vad av några promille avlider, jämfört med i Norge. Tar man sedan hänsyn till att Sverige har lite mer än dubbla folkmängden jämfört med Norge framkommer en intressant sak:

Man måste 17 dubbla Norges dödstal i covid-19 för att kunna göra en rättvis jämförelse mellan länderna. 233 gånger 17 blir 3961, vilket är något högre än det svenska dödstalet.

Men nu påpekar kanske vän av ordning att Norge valt en annan strategi än Sverige. Man har valt lockdown för att hålla nere sina dödstal. Frågan är bara om man kan hålla på så tills ett vaccin finns på plats. Jag tror inte det. Norge kommer att hinna ikapp de svenska dödstalen när smittspridningen väl där drar igång, långt före vi har ett vaccin. Under tiden kommer Sverige, genom sin höga andel redan immuniserade att ha skaffat sig ett permanent skydd emot nya smittvågor.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-05-19 kl. 17:10.
Citera
2020-05-19, 17:08
Medlem
Citat:
Inte en enda islänning ligger på sjukhus för covid-19. Av konstaterat smittade är det bara 3 personer kvar som inte tillfrisknat än, men de 3 är alltså lindrigt sjuka. Trots fortsatt testande har inte ett enda nytt fall upptäckts under den senaste veckan.

https://www.covid.is/data

Mkt glädjande! Kul att få såna riktigt helgjutet positiva nyheter ibland. Vi fortsätter hålla tummarna!
Citera
2020-05-19, 17:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Minst sol typ i Europa , men högst D-Vitaminnivåer låter föga troligt.

Vi tillsätter d-vitamin i en mängd matvaror, just pga vår brist på sol.
Citera
2020-05-19, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Från i början av Maj, och från samma sida finns det motsatt resultat från April.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32252338/

Finns så mycket som talar för att D-vitaminbrist är orsaken till allvarlig sjukdom i covid-19 och det finns väldigt mycket som inte går att hitta förklaringar till om så inte är fallet.

D vitamin är superviktigt för cytokiner, t celler samt lugnar cytotoxisk chock. Hjälper inte mot att bli smittad, men hjälper immunförsvaret enormt vid infektion. Är etablerad kunskap inom medecin, alla kan googla på det själva, annars finns länkar i tråden.

Ett immunförsvar i dåliga nivåer av D vitamin har större chans att orsaka att cytotoxic-t-celler aktiveras, samt, du har svagare t celler.

Vissa som äter 10000 IU per dag blir aldrig förkylda, kan vara det som folk halkat in på.
Citera
2020-05-19, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Jo jag ser dina inlägg ofta och tycker de hör till de bästa i tråden! Viktigt att folk inifrån vården vågar och kan visa på hur det faktiskt kan se ut.

Som det känns nu så innebär Sveriges taktik fler döda och en inte alls så ekonomiskt fördel som så många får det att låta som. FHM:s muntra presskonferenser med vinklad info och skryt över IVA-platserna tycker jag känns respektlös mot vården som flera gånger gått ut och sagt att de inte delar FHM:s muntra känslor och uppskattningar.

Tack, tack, jag måste ju skriva av mig, och mainstreammedia är ju totalt hopplös. Jag har ta mig fan inte läst en enda vettig analys i DN, Expressen, Aftonbladet osv, och tom smarta människor jag känner, misslyckas med tänkandet och analysen av coronakrisen.

Antingen orkar de inte tänka klart, eller så tänker de helt fel. De flesta är troligen rädda för den bistra sanningen. Våra folkvalda och myndigheter är skräp. Vågar man inte se hela sanningen, kan man inte intellektuellt greppa vad som händer. Man kaninte arbeta med halva sanningen. Bara hela duger.

Sverige driver nu vind för våg, och de styrande hoppas att det inte ska bli värre än vad det är. Regeringen och FHM och har aldrig haft någon plan B och frågan är om de ens haft någon plan A.

Media lyckas inte heller rapportera hur det är i vården, och vilken enorm kostnad vår coronastrategi innebär. Vården mals praktiskt taget sönder, på alla nivåer, och armén av usla chefer gör inte saken bättre.

På mitt jobb har man lyckats slarva bort OB-tillägg, så flera sjuksköterskor fick för liten lön i april. Inte heller har man lyckats betala ut kompensation för ändrad arbetstid, vilket ska göras när man hastigt får ändrade arbetstider (tex pga beordran). Scheman verkar dessutom dröja.

Jag ska gå på 4:2-schema i sommar, med början i juni, men vet inte hur datumen ser ut.

Vi ska jobba fem helger på raken, men tio dagar innan sommaren kan arbetsgivaren inte hosta upp scheman ...

Ovanpå coronakrisen har vi samma gamla vanliga vanskötsel.

Mellanchefer i vården borde sparkas kollektivt, alla på en gång.
Citera
2020-05-19, 17:11
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Och till råga på allt verkar svenskarna ha högsta D-vitaminnivåerna i hela Europa, om man får tro den här källan:

https://revista-fi.com.br/upload_arquivos/201606/2016060068176001464973585.pdf

Får hoppas det som finne, jag är rätt blek nu efter att mestadels hållit sig hemma i dryga 2 mån. Mest för att man i början låg sjuk på soffan i en vecka, sen sakteligan repa sig.

Barnrumpor klagar om att behöva få träffa sina vänner åååh det är ju viktigaste, skit i om äldre dör.. Fan vad man är irriterad på dom! Lite kan man offra av sitt liv, men inte dom bortskämda jävla curlade fittor
Citera
2020-05-19, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Men något som har väldigt stor betydelse för dödstalet är, naturligtvis, hur stor andel av befolkningen som insjuknat covid-19. I Norge är det ca 1/2 procent, i Sverige kan andelen vara hela 20 procent. 40 gånger större andel har alltså haft covid-19 i Sverige, vad av några promille avlider, jämfört med i Norge. Tar man sedan hänsyn till att Sverige har lite mer än dubbla folkmängden jämfört med Norge framkommer en intressant sak:

Man måste 17 dubbla Norges dödstal i covid-19 för att kunna göra en rättvis jämförelse mellan länderna. 233 gånger 17 blir 3961, vilket är något högre än det svenska dödstalet.

Men nu påpekar kanske vän av ordning att Norge valt en annan strategi än Sverige. Man har valt lockdown för att hålla nere sina dödstal. Frågan är bara om man kan hålla på så tills ett vaccin finns på plats. Jag tror inte det. Norge kommer att hinna ikapp de svenska dödstalen är smittspridningen väl där drar igång, långt före vi har ett vaccin. Under tiden kommer Sverige, genom sin höga andel redan immuniserade att ha skaffat sig ett permanent skydd emot nya smittvågor.

17 "dubbla". Dr Kalkyl har talat och räknat igen.

Var är källorna till alla dessa påståenden? Och var ifrån kommer dessa konstanter, eller ska du fortsätta på samma uttrampade linje som du brukar och dra siffror ur röven?
Citera
2020-05-19, 17:21
Medlem
Citat:
Men nu påpekar kanske vän av ordning att Norge valt en annan strategi än Sverige. Man har valt lockdown för att hålla nere sina dödstal. Frågan är bara om man kan hålla på så tills ett vaccin finns på plats. Jag tror inte det. Norge kommer att hinna ikapp de svenska dödstalen när smittspridningen väl där drar igång, långt före vi har ett vaccin. Under tiden kommer Sverige, genom sin höga andel redan immuniserade att ha skaffat sig ett permanent skydd emot nya smittvågor.
Det finns inte en chans att Norge, Danmark och Tyskland kommer komma ikapp Sveriges dödstal. Oberoende av hur många hobbyanalyser du gör. Vi har skött det här alldeles för dåligt från början.
Citera
2020-05-19, 17:21
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:

Att Sverige skulle ha en nationell immunitet på 20% är en REN spekulation och det finns knappt stöd för den typen av optimistiska teorier ens i de mest hypade modellerna.

Mellan 5-10% är mer realistiskt.

Att antalet smittade per invånarantal kommer jämna ut sig mellan länderna förutsätter jag (om det inte dyker upp ett vaccin fortare än vad någon kunnat föreställa sig). Beroende på vilken mutation som är dominerande kan CFR skilja sig ganska mycket, men smittade blir sannolikt detsamma i slutänden oavsett vilket land man tittar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in