2020-05-19, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Yup !
Utan invandrare med D-vitaminbrist och ingen inhemsk befolkning med D-vitaminbrist (mycket fisk i kosten) så är denna sjukdom inget större problem, precis som Japan och Norge för övrigt.
Jag tror iofs att D-vitamin är bra, men något mirakelmedel mot covid-19 är det inte, och framför allt inte mot spridning av viruset. Hur förklarar du annars den enorma skillnaden mellan Sverige och Danmark? De har också en massa invandrare och de lever i stort sett på korv och öl. Du får ju också svårt att förklara smittspridningen i t.ex. Brasilien, där D-vitaminbrist bör vara sällsynt.
Citera
2020-05-19, 16:49
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Alla regioners utveckling har brutits på liknande dödstal. Det går inte förklara utan att man någonstans där börjar få slut på folk att smitta. Sambandet håller även för Stockholm, som inte haft lockdown.
Det förklaras av att befolkningen lever i enlighet med principer och rutiner som gör att det blir enklare att förhindra fortsatt smittspridning.

Det är inte svårare än så.

Det finns MASSOR med människor kvar att smitta. Glöm den där tanken om flockimmunitet. Vi är inte ens i närheten av att vara där.
Citera
2020-05-19, 16:49
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Det innebär att 52 av de 70 som avlider varje dag kommer från boenden och hemtjänst. De smittade på boendena i borde inte kunna föra smittan vidare om personalen har skydd?
Vi får se hur det utvecklar sig. De som dör idag smittades för flera veckor sedan.
Om de äldre slipper dö, så sjunker de dagliga siffrorna.
Citera
2020-05-19, 16:50
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Sitter med spänning till när tråden vänder och kommer handla om hur FHM och Regeringen har förstört den svenska ekonomin genom restriktioner och nu måste höja skatterna.

Men då kommer alla som var för lockdown som sa: Egoister som bara tänker på ekonmin och pengar att komma in och försvara och säga att fhm gjorde för lite och det måste kosta lite

Du får mer än gärna komma med en uträkning baserat på hur mycket det skulle ha kostat att haft en 6 veckors lång lockdown jämfört med nuvarande situation där exporten får skit, och att andra länder börjar blocka ut oss totalt.

Det är klart att politikerna får stå ansvariga för sina val.

Sist jag kollade så verkar danmarks ekonomi gå pyttelite bättre än Sveriges.

Vilket är skrattretande med tanke på hur det kommer se ut snart.

Svetsaren kommer aldrig bli omvald som det ser ut nu.

Tack gode gud för det.

Dårskapens tid börjar ta slut.
Citera
2020-05-19, 16:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorAndreFlo
Intellektuellt självskadebeteende att läsa denna tråd, men det är så otroligt fascinerande. Och har man lite rast – varför inte? Det lite mondo, gore och bizarre över det hela. Man

Jag menar alla er som för några månader sedan inte ägnade en tanke åt nationalekonomi, folkhälsa eller medicin och som nu är experter på bådadera. Trygghetsnarkomanerna som känner starkt och massor hela tiden, men aldrig tänker längre än näsan räcker och kräver fullständig trygghet och 100 procent säker information vid varje givet tillfälle; det är sådana som ni som hindrar barn från att leka fritt, era jävlar. Excel-riddarna som självsäkert räknar fel på siffror de inte förstår. Demagogerna som skojar om Tengele (lite kul, men oändligt ovärdigt) och massmord. Domedagsriddarna som om och om igen konstaterar att snart kommer den, samhällskollapsen – när ska den komma, undrar man såhär två och en halv månad senare. Ni som gastar ”FHM har haft fel i varje påstående sedan februari” – även om det vore sant är du och din orala diarré än mer värdelös än den sämste FHM-tjänstemannen. Pro life-typer som kräver respirator åt 90-åriga multisjuka – jag hade velat se er stå bredvid och ta ansvar för lidandet under dödskampen.

Visst finns här några undantag. En del intressanta inlägg, en del tänkvärd balanserad kritik mot FHM. Överlag är dock denna tråd Sverige mest bajsluktande intellektuella gödselbrunn. Den mest toxiska platsen i Sverige just nu, en modern Völkischer Beobachter. Här får aldrig en långsiktig tanke överskugga den omedelbara känslan av panik, rädsla och missunnsamhet. Att be folk i denna tråd att tänka på ett års sikt är som att med retorik försöka hindra en katt från att äta en färsk strömming som ligger rensad och klar på en tallrik.

Ni som sitter här och skriver Tengele och förutspår masskollisions måste väl på något plan inse att ni är samhällets bottenskrap? Ni är just nu den mobb som i alla tider funnits i en form eller annan som ett hot mot de upplysningsideal som gjort Sverige rikt och värt att leva i. Ni är en varning om att vi som samhälle aldrig blir kvitt risken för en återgång till The Dark Ages.

Nu är rasten slut på mitt analysjobb (ett sådant kan majoriteten i denna tråd se i stjärnorna efter, och ni vet om det). Dags att slås av hur lite man faktiskt kan om någonting. Det är ynnest att ha denna sokratiska insikt. Jag älskar det. Det är som träning. Skitjobbigt i början, sedan givande. Ni borde pröva.

Du var mig en förnumstig djävul.
Citera
2020-05-19, 16:54
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarfot
Det där med D-vitaminen har motbevisats https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32413819/.

Från i början av Maj, och från samma sida finns det motsatt resultat från April.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32252338/

Finns så mycket som talar för att D-vitaminbrist är orsaken till allvarlig sjukdom i covid-19 och det finns väldigt mycket som inte går att hitta förklaringar till om så inte är fallet.
Citera
2020-05-19, 16:54
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det förklaras av att befolkningen lever i enlighet med principer och rutiner som gör att det blir enklare att förhindra fortsatt smittspridning.

Det är inte svårare än så.

Det finns MASSOR med människor kvar att smitta. Glöm den där tanken om flockimmunitet. Vi är inte ens i närheten av att vara där.
Då detta verkar vara en klustersmitta, så tar antalet oinfekterade individer slut ganska snart.
Citera
2020-05-19, 16:57
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Vad är det som säger att pandemin är över?

Tror du på fullt allvar att det blir höga dödstal i de andra nordiska länderna?
Om det finns information om detta så länka gärna.
Citera
2020-05-19, 16:58
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag tror iofs att D-vitamin är bra, men något mirakelmedel mot covid-19 är det inte, och framför allt inte mot spridning av viruset. Hur förklarar du annars den enorma skillnaden mellan Sverige och Danmark? De har också en massa invandrare och de lever i stort sett på korv och öl. Du får ju också svårt att förklara smittspridningen i t.ex. Brasilien, där D-vitaminbrist bör vara sällsynt.
Nej mot spridningen tror inte jag heller att det påverkar speciellt.
Danmark har inte i närheten av lika många invandrare som vi har och de fick inte den explosionsartade starten som vi fick i stockholm.
Utan att veta gissar jag dessutom på att de inte har i närheten av lika många som jobbar i äldrevården och knappt kan språket.
Citera
2020-05-19, 17:00
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Vilka är det som avlider? Finns det mer detaljerad statistik? Är det mest dementa 80+?

Sa inte Socialstyrelsen i presskonferensen att det skulle komma detaljerat information om detta på deras hemsida i en snar framtid?

Eller det kanske var information om de som är inlagda på sjukhus. Ursäkta om jag har fel, svårt att hålla allt i minnet.
Citera
2020-05-19, 17:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorAndreFlo
Intellektuellt självskadebeteende att läsa denna tråd, men det är så otroligt fascinerande. Och har man lite rast – varför inte? Det lite mondo, gore och bizarre över det hela. Man

Jag menar alla er som för några månader sedan inte ägnade en tanke åt nationalekonomi, folkhälsa eller medicin och som nu är experter på bådadera. Trygghetsnarkomanerna som känner starkt och massor hela tiden, men aldrig tänker längre än näsan räcker och kräver fullständig trygghet och 100 procent säker information vid varje givet tillfälle; det är sådana som ni som hindrar barn från att leka fritt, era jävlar. Excel-riddarna som självsäkert räknar fel på siffror de inte förstår. Demagogerna som skojar om Tengele (lite kul, men oändligt ovärdigt) och massmord. Domedagsriddarna som om och om igen konstaterar att snart kommer den, samhällskollapsen – när ska den komma, undrar man såhär två och en halv månad senare. Ni som gastar ”FHM har haft fel i varje påstående sedan februari” – även om det vore sant är du och din orala diarré än mer värdelös än den sämste FHM-tjänstemannen. Pro life-typer som kräver respirator åt 90-åriga multisjuka – jag hade velat se er stå bredvid och ta ansvar för lidandet under dödskampen.

Visst finns här några undantag. En del intressanta inlägg, en del tänkvärd balanserad kritik mot FHM. Överlag är dock denna tråd Sverige mest bajsluktande intellektuella gödselbrunn. Den mest toxiska platsen i Sverige just nu, en modern Völkischer Beobachter. Här får aldrig en långsiktig tanke överskugga den omedelbara känslan av panik, rädsla och missunnsamhet. Att be folk i denna tråd att tänka på ett års sikt är som att med retorik försöka hindra en katt från att äta en färsk strömming som ligger rensad och klar på en tallrik.

Ni som sitter här och skriver Tengele och förutspår masskollisions måste väl på något plan inse att ni är samhällets bottenskrap? Ni är just nu den mobb som i alla tider funnits i en form eller annan som ett hot mot de upplysningsideal som gjort Sverige rikt och värt att leva i. Ni är en varning om att vi som samhälle aldrig blir kvitt risken för en återgång till The Dark Ages.

Nu är rasten slut på mitt analysjobb (ett sådant kan majoriteten i denna tråd se i stjärnorna efter, och ni vet om det). Dags att slås av hur lite man faktiskt kan om någonting. Det är ynnest att ha denna sokratiska insikt. Jag älskar det. Det är som träning. Skitjobbigt i början, sedan givande. Ni borde pröva.

Och vad tillför du i tråden, då..?

För övrigt är kunskap inget statiskt. Jag medger att det var mycket jag inte visste om särskilt virologi, epidemiologi och intensivvård för fyra månader sedan, men jag har ju lärt mig under resans gång. Man måste inte läsa på universitet och ta en officiell examen, för att kunna ta till sig kunskap och värdera den.

Oftast räcker det dessutom med urgammal kunskap och sunt förnuft, när företeelser återkommer som människan har drabbats av förut. För vissa saker ändras inte. Redan på medeltiden visste man att man måste stänga landsgränser och stadsportar, isolera sjuka och dom som de sjuka hunnit träffa (även om de inte hade symptom), begrava döda snabbt, sätta fartyg i karantän ett visst antal dagar innan sjömännen fick komma i land, hålla särskilt de svaga borta från risk för smitta, försöka sätta sig i säkerhet innan smittan hann till ens ort genom att flytta sitt hushåll t.ex. till ett jaktslott i skogen eller en fäbod.

Hade vi gjort de här sakerna eller motsvarande, så hade vi klarat den här epidemin också.
Citera
2020-05-19, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarfot
Det där med D-vitaminen har motbevisats https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32413819/.
Och till råga på allt verkar svenskarna ha högsta D-vitaminnivåerna i hela Europa, om man får tro den här källan:

https://revista-fi.com.br/upload_arquivos/201606/2016060068176001464973585.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in