2020-05-19, 15:42
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Som jag har skrivit sen början och jämfört Sverige vs Grekland pga samma folkmängd men med helt annorlunda strategier.
Grekland tog Italiens varningar på allvar och stängde ner skolor 13 mars sen stängdes allt ner eftersom och den 23 mars kom lockdownen.
Man leker inte med en ny epidemi som det inte finns några studier på mer en att man vet att den dödar äldre
Man visste inget tex vad händer med ens kropp när man genomgått corona, lungproblem fertilitetsproblem osv osv fanns inga studier och då skyddar man sin befolkning och låter inte smittan spridas runt.
Romarna var sena pga att de drabbades först och åtgärder togs där efter, antikens gamla greker var snabba och ströp smittan, vikingarna lät sina medmänniskor att dö pga inkompetens.
Grekland under 170 döda med samma befolkning som Sverige och mer tätbebyggt osv osv.
Summa summarium Sverige valde fel väg och har svårt att erkänna det FHM alltså. De kommer med bortförklaringar hela tiden och massa med fel under tiden och uttalanden. De har förlorat mot det osynliga kriget medans många länder har vunnit över det. Förnekarna kan tatuera in Tegnell på din balle och hoppas att de får fertilitetsproblem när de genomgått corona. Finns många idioter tyvärr. Tegnell och löfven borde straffas hårt, stenkastning mitt i Stockholms torg hade varit det bästa.
Ok lite överdrivet men de borde straffas hårt..

Jag håller med. Knyter näven i fickan, trots att jag jobbar hemma, men det måste ju rimligtvis vara så att vi kommer få kraftig kritik efter detta. Att fler och fler börjar förstå att man inte agerar experiment när det är ett luftvägsvirus som precis muterat genom djur-människa. Björn Olsen sa att om det är så, är det ALARM och full beredskap som gäller.

Ändå har man tagit den här risken, där man inte vet hur vi kommer reagerar långsiktig på detta virus, liksom man inte visste att vissa barn skulle få narkolepsi av pandermix, där Tegnell var inblandad.

Jag tror att det största misstaget som FoHM gjorde, var att i starten agera som att c19 var som en "vanlig" influensa, och tog åtgärder utifrån det. Tom idag kan man höra FoHM och co prata om andra influensor (hur de beter sig och agerar), och jämför alltså fortfarande c19 med en influensa.

Det är nog största misstaget, + att inte masstesta befolkningen i början av pandemin (om man hade ekonomi).
Citera
2020-05-19, 15:43
Medlem
Knullkungens avatar
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/folkhalsomyndighetens-allmanna-rad-inte-overklagbara/

"Folkhälsomyndighetens allmänna råd är inte bindande vare sig för enskilda eller myndigheter då de inte får några faktiska verkningar – därför är de inte heller överklagbara.
Det slår förvaltningsrätten i Stockholm fast i ett mål där en man ansåg att rådet att avstå dop strider mot religionsfriheten."
Citera
2020-05-19, 15:44
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Var finns det artikeln, blueberrycake?

Länkats flera ggr i tråden. Sök på hennes namn

Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Den nya studien från Princeton-universitetet publicerad i Science: Ingen minskad smittspridning i sommar och sommarvärme.

Ytterligare en forskningsrapport som motsäger Tegnells hjärndöda fantasier.

Kan du inte skriva med länkar till alla dessa inlägg du gör?
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
fullkomligt ÄLSKAR den utländska journalisten på länk under presskonferensen som tog upp att sverige har högst dödlighet i hela världen!

vad fick han till svar? eeeh heheee, i havent seen that number.. cant comment eeh heh

samtidigt hör man på nyheterna varje sändning "ryssland indien och ett land i sydamerika är värst drabbade i hela världen, flest döda och flest smittade" (minns inte exakt vilka länder det var)

så jävla patetiskt då dom har extremt mycket större befolkning! att det dör flest i världen i sverige nämns inte ens. alla håller käft och låtsas som ingenting.
Notera också att Byfors mumlade; menar du under en 7-dagarsperiod? Det visar med största sannolikhet att hon var väl medveten om statistiken men spelade sedan bara dum.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Men den initiala spridningen i Italien var koncentrerad till Lombardiet, det var ju därför man stängde ned Lodi. Majoriteten av döda finns också i Lombardiet. Att man peakade innan övriga landet är fullt naturligt. Samma utveckling i Stockholm, London, New York, Wuhan etc. etc.

Inte ett dugg konstigt.
Wuhan och Kina har aldrig nått upp till den relevanta nivån av döda.

Att NY och London peakar högre, det är logiskt. Att de peakar tidigare, det förklaras bara av att staden får slut på personer att smitta, snabbare än resten av landet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
fullkomligt ÄLSKAR den utländska journalisten på länk under presskonferensen som tog upp att sverige har högst dödlighet i hela världen!

vad fick han till svar? eeeh heheee, i havent seen that number.. cant comment eeh heh

samtidigt hör man på nyheterna varje sändning "ryssland indien och ett land i sydamerika är värst drabbade i hela världen, flest döda och flest smittade" (minns inte exakt vilka länder det var)

så jävla patetiskt då dom har extremt mycket större befolkning! att det dör flest i världen i sverige nämns inte ens. alla håller käft och låtsas som ingenting.

Sanningen kommer alltid fram.. hoppas att folk vaknar och börjar ta eget ansvar snart! jag har helt slutat lita på svenska medier och speciellt FHM , jag må vara annorlunda men jag använder iaf munskudd (FFP2 och 3) i publika miljöer och jag har läst på hur man ska hantera dem
Citera
2020-05-19, 15:46
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
De har ju fått 200+500 miljoner för att hålla käften.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/04/stod-till-medierna-med-anledning-av-coronavirusets-spridning/

https://www.svd.se/regeringen-ger-500-miljoner-i-stod-till-medier
Och de är en del av etablissemanget, och som sådana måna om att upprätthålla Sverigebilden.
Citera
2020-05-19, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Länder med dåliga resurser gör lock down tidigt för det krävs mycket resurser att hantera en stor smittspridning. Dvs krävs inte mycket resurser för att stoppa flyg o folksamlingar men desto mer att vårda alla sjuka
Sverige saknade (och saknar) beredskap för att kunna genomföra lockdown. Saknade beredskap för att införa karantän för resenärer. Saknade politisk handlingsförmåga att fatta avgörande beslut på kort tid då myndighetsmekanismerna saknades. Saknar polisiär förmåga att upprätthålla en lockdown.
Citera
2020-05-19, 15:47
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Ja der er meget debat og mange holdninger, men specielt de holdninger som i bagklogskabens klare lys anviser alle de tiltag som man skulle have taget er letkøbte.

Jeg kan se behovet for nøje at overveje hvad man skulle have gjort, hvis Danmark var i en dårlig situation med en stor generel overdødelighed, men det er Danmark ikke.

De beslutninger der er taget i Danmark har reddet mange liv, og det skal beslutningstagerne have stor ros for, uanset om der efterfølgende kan flyttes kommaer i de beregninger som var nogen af forudsætningerne (men ikke alle) for beslutningerne.

Ja. Det är ofrånkomligt att det uppstår debatt om huruvida slla åtgärder varit nödvändiga eller för hårda, inte tillräckligt hårda osv.

Dock är det naturligtvis skillnad på att debattera detta när man har låga dödstal samt smittspridningen under kontroll efter sagda åtgärder.

Att debattera i ett läge som Sveriges är ju inget någon avundas.
Citera
2020-05-19, 15:47
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
FHM: Vi hade fel. Klassificeringen för smittfri höjs från 14 till 21 dagar.

Äntligen inser man att man hade fel. Fel, som vanligt.
Du glömde det finstilta sam vanligt.

Citat:
För sjukhusvårdade personer som haft en svårare sjukdomsbild så är kriterierna minst 2 dygns feberfrihet med stabil klinisk förbättring samt minst 14 dagar från insjuknandedagen, ända upp till 21 dagar för de allra sjukaste som också behövt vård på intensivvårdsavdelning.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/maj/ny-vagledning-om-smittfrihet-efter-covid-19/
Citera
2020-05-19, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Sanningen kommer alltid fram.. hoppas att folk vaknar och börjar ta eget ansvar snart! jag har helt slutat lita på svenska medier och speciellt FHM , jag må vara annorlunda men jag använder iaf munskudd (FFP2 och 3) i publika miljöer och jag har läst på hur man ska hantera dem

Men då gör du ju precis som FHM hela tiden har förespråkat: du gör enligt det egna huvudet det som eller dig på läppen, men du tvingar ingen annan att göra samma sak.

Det är Sverige i nötskal och det är så det fungerar.

I Italien behöver de carabinieri att stå med dragna vapen och folk lyssnar ändå inte.

Frivillighet är det ända som fungerar i det långa loppet och det är ju det som är tanken bakom Sveriges strategi.
Citera
2020-05-19, 15:49
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZNUTEN
Det här skumma viruset kommer sannolikt att plåga mänskligheten för evigt!
Ett vaccin kommer, likt vaccin mot säsongsinfluensa, i bästa fall skydda 50 % av befolkningen.
För de äldsta minskar skyddet drastiskt.Kan dock mildra infektionen för en del.

Idag kom premiärministern i UK med ett uttalande att vi kanske ALDRIG får ett vaccin.
Han säger inte detta som en expert utan det är uppgifter som han fått från ledande forskare.
Eftersom UK:s forskare ligger i den absoluta frontlinjen gällande detta så skall vi nog ta det han säger på stort allvar.
Det är en stor skillnad mellan honom och pajasen i US som uttalade sig om att det skulle finnas ett
vaccin redan till sommaren. Men det är nog inte många numera som tar hans uttalanden på allvar.

Corona viruset kommer i förlängningen att sänka medelåldern.
Men naturen måste för att överleva antingen utplåna mänskligheten eller starkt begränsa populationen.
För det är just befolkningsökningen som är det största hotet för naturens överlevnad.
Då den mänskliga populationen numera har blivit alldeles för stor så måste naturen reglera detta
på ett brutalt sätt.
Corona viruset är med andra ord bara ett sätt för naturen att begränsa den mänskliga populationen

Kan inte hålla med dig om detta. Tror mer att det handlar om livets konkurrens som ständigt är aktivt på jordklotet.
Med tanke på hur du ser på saken så kommer miljarder av människor att dö på grund COVID-19 och så tror jag inte att det blir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in