2020-05-19, 15:32
Medlem
Som jag har skrivit sen början och jämfört Sverige vs Grekland pga samma folkmängd men med helt annorlunda strategier.
Grekland tog Italiens varningar på allvar och stängde ner skolor 13 mars sen stängdes allt ner eftersom och den 23 mars kom lockdownen.
Man leker inte med en ny epidemi som det inte finns några studier på mer en att man vet att den dödar äldre
Man visste inget tex vad händer med ens kropp när man genomgått corona, lungproblem fertilitetsproblem osv osv fanns inga studier och då skyddar man sin befolkning och låter inte smittan spridas runt.
Romarna var sena pga att de drabbades först och åtgärder togs där efter, antikens gamla greker var snabba och ströp smittan, vikingarna lät sina medmänniskor att dö pga inkompetens.
Grekland under 170 döda med samma befolkning som Sverige och mer tätbebyggt osv osv.
Summa summarium Sverige valde fel väg och har svårt att erkänna det FHM alltså. De kommer med bortförklaringar hela tiden och massa med fel under tiden och uttalanden. De har förlorat mot det osynliga kriget medans många länder har vunnit över det. Förnekarna kan tatuera in Tegnell på din balle och hoppas att de får fertilitetsproblem när de genomgått corona. Finns många idioter tyvärr. Tegnell och löfven borde straffas hårt, stenkastning mitt i Stockholms torg hade varit det bästa.
Ok lite överdrivet men de borde straffas hårt..
Citera
2020-05-19, 15:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Jag håller med Linde men är det inte så att anledningen till att man inte agerade mer resolut i ett tidigt skede mycket hade att göra med avsaknad av resurser för att kunna genomdriva de nödvändiga åtgärderna? Dessutom var man livrädd för vad som skulle ske om utanförskapsbarnen inte var i skolan...
Naturligtvis måste det ha varit anledningen.
Citera
2020-05-19, 15:33
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Var finns det artikeln, blueberrycake?
Här

https://www.dn.se/nyheter/sverige/annika-linde-en-manads-stangning-hade-gett-oss-tid/
Citera
2020-05-19, 15:34
Medlem
kazangass avatar
Citat:
`

Tack för info, kazangas.
Dock antar jag att de allra flesta fallen ramlar in bra mycket snabbare än detta.
Citera
2020-05-19, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Man tycker att någon enda svensk journalist någon enda gång skulle ställa en enda relevant fråga..av misstag om intet annat.
Är de i maskopi med diverse myndigheter?
I vilka knän sitter de?

Mycket oroande..att inte kunna ställa en enda relevant fråga på över två månaders tid beror sannolikt på något.

Det som har uppgetts som tänkbar förklaring härinne är att pressen på kort tid, ca en månad, har fått 700 extra miljoner utbetalt i presstöd...
Citera
2020-05-19, 15:37
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Precis. Människor här inne famlar efter halmstrå. De vill inte se.
Det finns dessutom gott om dokumentation som behandlar ämnet.

OM man ser till data fram till April 15 så hade Lombardiet (10 miljoner människor) 11,377 döda och en CFR på 18.3%
I hela övriga Italien (50 miljoner människor) kom de upp i 10,268 döda

I just det fallet kan man verkligen prata om epicentrum.

https://www.thelancet.com/journals/lanpub/article/PIIS2468-2667(20)30099-2/fulltext
Citera
2020-05-19, 15:38
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Var finns det artikeln, blueberrycake?

Hade knappast hjälpt äldrevården, den kan inte stängas ner. Outbildade timanställda, ingen skyddsutrustning osv. De 1700 gamla hade dött ändå. Men ett antal busschaufförer och restauranggäster osv hade klarat sig, flera hundra rör det sig säkert om.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Den nya studien från Princeton-universitetet publicerad i Science: Ingen minskad smittspridning i sommar och sommarvärme.

Ytterligare en forskningsrapport som motsäger Tegnells hjärndöda fantasier.

Det är ju inte bara Sverige och Tegnell som oroar sig för en ny våg i höst/vinter. Ingen vet men alla hoppas att det inte kommer en till våg när det väl börjar peka nedåt i kurvorna
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Jag håller med Linde men är det inte så att anledningen till att man inte agerade mer resolut i ett tidigt skede mycket hade att göra med avsaknad av resurser för att kunna genomdriva de nödvändiga åtgärderna? Dessutom var man livrädd för vad som skulle ske om utanförskapsbarnen inte var i skolan...

Länder med dåliga resurser gör lock down tidigt för det krävs mycket resurser att hantera en stor smittspridning. Dvs krävs inte mycket resurser för att stoppa flyg o folksamlingar men desto mer att vårda alla sjuka
Citera
2020-05-19, 15:39
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ja verkligen. What the f*ck!

Det säger ju allt ett sånt uttalande! Att lita på FoHM skulle jag nästan säga är samhällsfarligt idag. Jag har tappat all som helst tillit till deras råd, rekommendationer, eller riktlinjer.

Deras agerande är rent skadligt. Makalöst.
Hennes uttalande idag på pressdesinformationen går stick i stäv med Tegnells utspel häromdagen:
Citat:
Scientist Behind Sweden's Coronavirus Strategy Says Lockdown 'Obviously' Would Have Reduced Death Toll in the Short Term
https://www.newsweek.com/scientist-behind-swedens-coronavirus-strategy-says-lockdown-obviously-would-have-reduced-death-15043 34

Antingen så hade en tidig nedstängning minskat antalet döda eller inte.
Citera
2020-05-19, 15:40
Medlem
AndersTengells avatar
fullkomligt ÄLSKAR den utländska journalisten på länk under presskonferensen som tog upp att sverige har högst dödlighet i hela världen!

vad fick han till svar? eeeh heheee, i havent seen that number.. cant comment eeh heh

samtidigt hör man på nyheterna varje sändning "ryssland indien och ett land i sydamerika är värst drabbade i hela världen, flest döda och flest smittade" (minns inte exakt vilka länder det var)

så jävla patetiskt då dom har extremt mycket större befolkning! att det dör flest i världen i sverige nämns inte ens. alla håller käft och låtsas som ingenting.
Citera
2020-05-19, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Det stämmer att vi knappt har några extra resurser till något i Sverige längre. Men man fortsätter att förneka att det går att göra saker för att minska smittspridningen genom ex fler tester, spårning och isolering. Plus naturligtvis börja använda munskydd/ansiktsmask.

Från Linde ovan: "– Jag är inte enig med Johan Giesecke där. Jag tror att man med smarta strategier kan släcka bränder. Det är inte alls säkert att de som har stängt sina samhällen kommer att drabbas i samma utsträckning som vi.

Annika Linde gillar munskydd:
Citat:
Annika Linde menar att Sverige borde lyssna på WHO och testa väldigt mycket. Dessutom förespråkar hon att vi borde bära munskydd om vi vistas inomhus där det är oundvikligt att vi träffar olika människor, som i affärer.

– Jag tror att man kan begränsa smittan med det. Det har ju visats att de som är smittade sprider viruset betydligt mindre om de sätter på sig munskydd."

FHM förnekade så sent som på PK idag att en större smittspridning i samhället skulle ha någon effekt på smittspridning på äldreboenden. WTF!!!
Fats anledningen till att man förnekade den goda smittskyddseffekten av munskydd och masker var ju att det inte fanns tillräckligt till vården och man ville inte att privatpersoner skulle tömma lagren. Sen har man hållit fast vid samma spår så att det hela ska se genomtänkt ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in