2020-05-19, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Självklarheter.
Vänta inte för länge nästa gång då. Exempelvis hade det kunna dö ut i Wuhan om man hade vart snabbare me lockdown.
Lockdown med en hel värld är ju absolut sista utvägen. När man väntat så länge att man inte har ett val. Få ner dessa kluster markant- öppna sedan upp med mer kontroll över saker och ting. Vi lär se små lokala karantäner ett tag fram över. Det har man räknat med.

Att leva med denna Coronasmitta innebär egentligen inga konstigheter,och inga ingrepp behövs egentligen i det vanliga livet för en stor majoritet av befolkningen.

Det är inga konstigheter.Riskgrupper skall skyddas och övriga skall leva som vanligt i ett öppet samhälle.

All tillgänglig fakta som tar i beaktande HELA samhällssituationen pekar entydigt mot detta.
Citera
2020-05-19, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
ingen större skillnad jämfört med tisdag för en vecka sedan.. dystert.

Nu förstår jag inte alls vad du menar.
42 färre döda lörd-tisd denna vecka mot förra veckan. Tycker det är en väldigt bra trend..
Citera
2020-05-19, 14:16
Medlem
Det är stor parodi att FHM först nu verkar ha kommit på att det kanske kan vara värt att testa nyckelpersonal.

Så många människor har dött helt i onödan.Detta är en av de stora skandalerna under detta virusutbrott.
Citera
2020-05-19, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
För att samhället har en skyldighet att ta hand om äldre 24 timmar om dygnet? Vad sägs om att du huserar dina äldre föräldrar och deras föräldrar istället för att kasta in dem på något hem?
Låt mig och dom behålla det vi tjänar så ska du se vi kan ordna det bra.
Dom kanske tom får uppleva sin 69 årsdag.
Citera
2020-05-19, 14:19
Medlem
Går ner i
Belgien +28 döda +232 fall
och
Nederländerna +21 döda +108 fall
Citera
2020-05-19, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nu förstår jag inte alls vad du menar.
42 färre döda lörd-tisd denna vecka mot förra veckan. Tycker det är en väldigt bra trend..

Vi vet hur Coronavirus uppträder.
Nedgången som nu sker är helt naturlig och kommer att fortgå under sommarmånaderna för att åter få ny fart under senast Oktober November.
Det är närmast självklarheter..och det ger inget som helst stöd för att Sveriges strategi på något sätt funkar.

Det kommer att komma betydligt bistrare omständigheter härvidlag höst/vinter,och vi måste kräva att ansvariga drar de självklara slutsatser som finns att dra från den katastrofala hantering som redan skett.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Verkar onekligen ha minskat markant. Vi ligger nog som sagt på ca 70 dödsfall om dagen. Det tragiska är nog att antalet sjunker då viruset bränt igenom så många boenden i äldreomsorgen att de äldre är a) döda eller B) immuna eller har en pågående infektion. Framförallt i Stockholm.

Däri ligger nog en stor del av svaret i sveriges fall. Att tro att vi skulle passerat någon slags peak i smittspridningen för sveriges del tror jag inte på. Viruset härjar för fullt men hos andra grupper. Jag tror vi kommer ha det så här resten av året. Möjligen värre om folk börjar slappna av. Hade hellre sett striktare regler så vi kan få en paus. Inte minst vården behöver det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
OK så då menar du att alla de gamla coronavirusen varit mildare än detta redan från början så det inte blivit samma kaos som nu när de spridits över hela världen så de inte dödat speciellt många innan flockimmunitet uppnåddes i världen? Inte alls faktumet att de kan ha muterats svagare efter att ha varit starka från början som detta?

Och finns det verkligen vaccin mot äldre varianter av corona som du säger?

Länka gärna om du har en bra sida med info!

Har inga länkar att dela med mig av tyvärr. Är sånt jag snappat upp i allt jag läst. Får pudla vad gäller vaccin mot tidigare coronavirus, det finns inte.
Förutom SARS och MERS så har de tidigare varit förhållandevis milda. Dessa lyckades man dock isolera. SARS är väl ansedd som mer eller mindre borta. MERS finns kvar men i väldigt begränsad utsträckning. Covid är ju relativt aggressivt, men om man glömmer den humanitära aspekten, att det är grymt att många avlider, så är ju en aggressiv säsongsinfluensa nästan lika hård.
Citera
2020-05-19, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Den svenska modellen, omsorgsfullt framröstad av generationer av svenskar, är ju att samhället ska ta hand om oss från vaggan till graven. In med 1-åringen på dagis och sedan fixar ”samhället” resten. Så att gamlingar är på något hem är helt i sin ordning, det är helt enligt svenska folkets önskemål. Och eftersom vi verkligen inte vill ha något med gamlingar att göra får ”andra” ta hand om dem. Att dessa knappt kan läsa ens på sitt sk hemspråk har inte bekymrat någon tidigare. Därför är det aningen förbryllande att gamla plötsligt har upphöjts till att vara det mest värdefulla vi har och att folk blir upprörda när de dör av just den här sjukdomen.
Det ligger en sanning i det du skriver att om man lämnar sina gamla till äldreboende då skulle det tolkas som att folket bryr sig mindre om sina gamla.
Men det kan inte ändra faktumet att om alla andra inte bryr sig om sina äldre då ska vi inte heller bry oss om äldre människor.
Det är två olika saker som du blandar ihop. Bara för att det finns en kultur om att äldre människor är överflödiga behöver inte nödvändigtvis betyda att de äldre är mindre värda.
Det kanske har varit fel på kulturen hela tiden och folk har börjat ta sitt förnuft till fånga.
Citera
2020-05-19, 14:23
Medlem
Är det bara jag som upplever Annika Linde som bra mycket skarpare än bröderna Anders som vanligtvis brukar alternera på FHM:s presskonferenser?
Citera
2020-05-19, 14:23
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kentiro
Testkapaciteten är ett fullständigt haveri. Speciellt med tanke på att det är avgörande för att minska spridningen.

Vaknar du i Sydkorea med snuva vet du efter lunch om det är Corona eller inte. I Danmark får nu alla under 25 år med symtom testas utan att behöva remiss från läkare. Nästföljande veckor gäller det oavsett ålder. I England får även nu alla över 5 år testas vid symtom. Det räcker att du vaknar och mår prima men morgonkaffet smakar inte så får du testas samma dag.

Just testkapaciteten tillsammans med spårning kommer vara helt avgörande för hur hårt en eventuell andravåg kommer slå till i vinter. Med fri tillgång till testning och god smittspårning kommer varje tecken till utbrott kunna kvävas i sin linda.

Samt isolering, så har vi nog en ganska bra plan
Citera
2020-05-19, 14:24
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Om man ser antal som vårdas på sjukhus och IVA i hårt drabbade regioner i Sverige finns ett tydligt trendbrott från senare delen av April och framåt där antalet patienter sjunker konstant. Om det bara berodde på t.ex. väder och distansering borde samma trend finnas hos mindre drabbade regioner som Skåne och västergötland men där finns inte samma tydliga trendbrott.

Ja men hur länge finns immuniteten/antikropparna kvar? Jag har hört att man sett att antikroppar finns i ca 4 veckor men efter det är det diffust och man kan alltså bli sjuk igen. Om denna forskning stämmer så betyder det att nya vågor kommer att pulsera på med korta ’pauser’ emellan då fallen minskar för att sedan öka igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in