2020-05-19, 13:58
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79

Slutligen, att någon "upplevs drogad," är också lite vagt, en del gånger. Vem är det som upplever personen drogad, t.ex. Och i vilken grad och vilket sammanhang upplevs man drogad, osv. De flesta svenskar är i regel kanske lite påverkade på julen, t.ex. druckit lite öl till middagen. Detta behöver inte betyda att barnet är i en uppenbar fara. Det kan ha felbedömts också, så klart.

Man skall heller inte underskatta missbrukande personers förmåga att "spela", de kan ofta vara ganska slipade och veta vad man skall säga, i en viss situation.

Slutligen finns en ganska stark integritet för enskilda vid hembesök, man arbetar efter att man skall generellt inte tränga sig på mot människors vilja, om det inte är absolut uppenbar fara för ett barn. Allt bör göras i samförstånd så långt möjligt, enligt lagen.

Detta var bara några tankar om vad som kan ha bidragit till gången i skeendet. Hoppas det kan ha bringat lite ljus över vad som ev. kan ha bidragit, till händelserna. (Vill markera att det bara är generella tankar, utan att ha allt material).

Alkohol hade de ju inte alls druckit, men någon påverkad på subutex och benso kan säkert uppfattas "full" av någon som inte har så bra koll. Jag har märkt att ofta ser inte ovana personer narkotikapåverkan så bra. När man själv tagit droger så ser man det ju hyfsat väl på andra människor också, men jag tror att myndighetspersoner ibland blir osäkra på om personen är påverkad igen eller om det är "gamla skador", dessa föräldrarna lär ju se ut som missbrukare även de perioder de varit drogfria.
Citera
2020-05-19, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Är det inte konstigt att i alla förhör så minns R allting om P's beteende och hur han var mot barnen. Att han aldrig var aggressiv, kommer ihåg saker från flera år tillbaka mm
MEN

Kommer inte ihåg när hon stoppade i sig någon drog. När hon sökte på droger. När hon skickade meddelande om droger. När hon skickade elaka meddelande om E och när hon sökte om tvångströja mm om E. ELLER om natten E ens dog

Himla märkligt.

Ja, ljuger om allt och försöker på alla sätt göra sig fri från skuld. Tror hon vill få det till att P har gjort allt och hon vet ingenting om något
Citera
2020-05-19, 13:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
De borde ha haft det, ja. Jag har arbetat i kommuner där socialjouren dock ej alltid har haft tillgång till ordinarie socialtjänstens journalsystem. Detta har dock blivit vanligare på senare år att man har, då det ju ligger en inbyggd fara i att inte ha tillgången till tidigare materialet.

Socialtjänsten kan absolut ha agerat fel i någon mån, säger inte emot det, särskilt då jag ej har alla handlingar i ärendet. Försöker dock bara bidra med förståelse i var det ev. kan ha gått snett, och vilka faktorer som ev. kan ha bidragit.

Som jag sa i mitt tidigare inlägg, det är en helt annan sak att skumma igenom ett ärende i pappersform eller på en dator, gentemot att kunna ärendet "i grunden".

Detta är svårt för mig att helt förklara i ord, då det handlar om praktisk yrkeserfarenhet, "tyst kunskap". Det är en annan sak att bara ha läst översikter om ett ärende, gentemot att t.ex. ha träffat personer ett flertal gånger och iakttagit deras mönster, samspel, kanske lögner de uttalat tidigare inför en, osv osv.

Men det närmsta jag kan beskriva det är att som ordinarie personal så är det så att man känner ett ärende utan och innan, vilket kan leda till en helt annan magkänsla och instinkt. Kan tänka mig att det är lite samma för en del personer inom polisen, som t.ex. spanar på ett ärende/misstänkta, under längre tid (även om jag aldrig arbetat med just sådan verksamhet).

Att de flesta kommuner har en socialjour är ändå ett försök att erbjuda medborgarna akut hjälp även på helger, även om det i sig finns vissa svagheter i ett system med en socialjour, som jag beskrivit ovan.

Bara lite tankar. Men i andra fall där det har gått väldigt fel med barn och bedömningar, så har det ofta varit en bidragande faktor, att de nya bedömningarna görs utan full tillgång till gedigen kännedom, i ärendet.

Som sagt, med reservation för att man skulle behöva veta alla detaljer i hela ärendet, vilket nog är svårt att göra om man inte har allt material från socialtjänsten.

Dock kan jag säga att det med att rätten släppt hem barnet en gång, troligen har bidragit till ett ödesdigert skeende. Om en kammarrätt (högre instans), en gång har bedömt föräldrar som "Good enough", så skall det i min erfarenhet väldigt, väldigt mycket till, innan ännu ett omhändertagande sker, av ett barn.

Lämnar mina tankar här tror jag, så jag inte riskerar gå för mkt OT. eller nåt. Hoppas tankarna bidrog med nåt, ev.

Mycket tragiskt ärende och jag hoppas på lagändringar, dvs. lagskärpningar, det är bästa sättet att förhindra nya liknande händelser. Bra första steg är att kräva i lag, en lång tids dokumenterad drogfrihet, för att en rätt skall kunna släppa hem ett barn, t.ex.

Man kanske skulle skippa systemet med socialjour, och i stället anställa alla dessa på "vanliga" soc? Och låta ordinarie personal jobba kanske var fjärde helg, var fjärde julafton o.s.v.? Det är inget konstigt, i vården är det normalt varannan helg och storhelg. Och då ordna så att det alltid finns någon ur varje grupp som arbetar. För jag antar att det är så, att det finns en grupp som känner till alla fall i gruppen, även om bara två stycken arbetar aktivt på varje fall? Annars vore det ju väldigt sårbart om en eller båda av dessa plötsligt försvann p.g.a långtidssjukskrivning eller något. Då har de självklart tillgång till alla gruppens journaler också.

Ja, helt säkert är det svårt att försöka med ett nytt LVU, när ett par föräldrar precis har friats i apelldomstolen. Därför har Kammarrätten ett oerhört stort ansvar, angående vilka familjer de släpper igenom samhällets maskor...
Citera
2020-05-19, 14:00
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosered
Snälla kan alla sluta skriva ut hela As namn? Han och hans vänner är stora nog att googla allt detta. Mår riktigt dåligt redan över att det borde varit mycket i FUP som borde varit maskat som inte var det när det gäller honom tyvärr. Önskar honom verkligen ett bättre liv i framtiden än de har hittills haft 😥

Samma här. Tycker han verkar sympatisk och normal, är nog föräldrarna som brustit hela vägen även i hans fall.

Tycker det är konstigt att så mycket finns utskrivet på honom.
Citera
2020-05-19, 14:02
Medlem
f30malmos avatar
Verkar som P ändå kan ha dött av abstinens, han hade som jag kan se bara sertralin utskrivet även i häktet.
Citera
2020-05-19, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannajack
Vad exakt tror ni har hänt lilla hjärtat, stunden innan hon dog?

Jag tror efter ha läst FUPen att E har blivit omruskad rejält. Hon får droger genom vällingen för att lugna ner sig för R och P's hat mot henne har vuxit så kraftigt efter allting som har hänt. Alla orosanmälningar, hennes sätt att bara vara en 3 åring, hennes sätt om fostermamman med mera.
Jag tror att det slog slint den kvällen på någon av föräldrarna.

våld mot följande: Huvudet. Ansikte och käkbenet. Trubbigt våld mot halsen, trubbigt våld mot armarna och handled. trubbigt våld mot bålen och ryggen. trubbigt våld mot benen
Jag tror att någon av dem har tagit tag i henne i armen när hon inte har lyssnat (Därav märket på handleden), lyft upp henne kraftigt ur karet, slängt henne i väggen eller annat föremål och hon har börjat gråta (därav märken på rygg). blivit ännu mer argare och skrikit tyst. hon blir självklart inte tyst och då slagit henne över ansiktet med en kraftig smäll och då har hon landat vid en kant och där fått den sista smällen.

Jag sitter och skakar och bölar medans jag skriver detta. Hur denna lilla vackra flicka har fått utstå mängder med hat från två missbrukare och psykiskt sjuka individer som bara tänkt på sig själva.

Jag anser att socialtjänsten och den öppna förskolan hade kunnat rädda E på juldagen och den 20/1. Att ingen. INGEN ser hur en flicka på 3 år är sargad, sliten och så liten i vikt gör mig FÖRBLUFFAD. och det är helt klart en fråga om inkompetens och dem ska inte få jobba med barn mer!

I andra kommuner räcker det med ett enda argt ord mot ett barn och en utredning startas...
Här är 4 anmälningar mot 2 redan LVU dömda föräldrar och inget händer..
Citera
2020-05-19, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Alkohol hade de ju inte alls druckit, men någon påverkad på subutex och benso kan säkert uppfattas "full" av någon som inte har så bra koll. Jag har märkt att ofta ser inte ovana personer narkotikapåverkan så bra. När man själv tagit droger så ser man det ju hyfsat väl på andra människor också, men jag tror att myndighetspersoner ibland blir osäkra på om personen är påverkad igen eller om det är "gamla skador", dessa föräldrarna lär ju se ut som missbrukare även de perioder de varit drogfria.

Det är absolut tänkbart, som du säger. Om jag gör en gissning, om en person öppnar dörren för en myndighetsperson och upplevs som att denne kanske tagit en öl, t.ex. på julafton, så är det inte så väldigt vanligt att man kräver att de "river upp" barnen ur sängarna på jul, t.ex. Det ses inte som en rimlig åtgärd. Om allt verkar lugnt på platsen och föräldrar uppträder relativt sansat, så kan det göras en bedömning att barnet inte är i akut fara.

Däremot, för att exemplifiera med annat ärende: Om en förälder ses berusad och vinglande med en vagn nära ett tågspår t.ex. Där kan man prata om att man har uppenbart skäl, för omedelbart ingripande.

Nu förenklade jag lite, men bara för att peka på att för ett omhändertagande krävs att det föreligger allvarlig och påtaglig risk för att barnets hälsa och utveckling skadas, och att risken är så överhängande, att man inte kan avvakta en domstols beslut. Det krävs alltså ganska mycket för ett omedelbart omhändertagande, annars kan man ha gjort fel "åt andra hållet".
Citera
2020-05-19, 14:17
Medlem
Citat:
De borde ha haft det, ja. Jag har arbetat i kommuner där socialjouren dock ej alltid har haft tillgång till ordinarie socialtjänstens journalsystem. Detta har dock blivit vanligare på senare år att man har, då det ju ligger en inbyggd fara i att inte ha tillgången till tidigare materialet.

Socialtjänsten kan absolut ha agerat fel i någon mån, säger inte emot det, särskilt då jag ej har alla handlingar i ärendet. Försöker dock bara bidra med förståelse i var det ev. kan ha gått snett, och vilka faktorer som ev. kan ha bidragit.

Som jag sa i mitt tidigare inlägg, det är en helt annan sak att skumma igenom ett ärende i pappersform eller på en dator, gentemot att kunna ärendet "i grunden".

Detta är svårt för mig att helt förklara i ord, då det handlar om praktisk yrkeserfarenhet, "tyst kunskap". Det är en annan sak att bara ha läst översikter om ett ärende, gentemot att t.ex. ha träffat personer ett flertal gånger och iakttagit deras mönster, samspel, kanske lögner de uttalat tidigare inför en, osv osv.

Men det närmsta jag kan beskriva det är att som ordinarie personal så är det så att man känner ett ärende utan och innan, vilket kan leda till en helt annan magkänsla och instinkt. Kan tänka mig att det är lite samma för en del personer inom polisen, som t.ex. spanar på ett ärende/misstänkta, under längre tid (även om jag aldrig arbetat med just sådan verksamhet).

Att de flesta kommuner har en socialjour är ändå ett försök att erbjuda medborgarna akut hjälp även på helger, även om det i sig finns vissa svagheter i ett system med en socialjour, som jag beskrivit ovan.

Bara lite tankar. Men i andra fall där det har gått väldigt fel med barn och bedömningar, så har det ofta varit en bidragande faktor, att de nya bedömningarna görs utan full tillgång till gedigen kännedom, i ärendet.

Som sagt, med reservation för att man skulle behöva veta alla detaljer i hela ärendet, vilket nog är svårt att göra om man inte har allt material från socialtjänsten.

Dock kan jag säga att det med att rätten släppt hem barnet en gång, troligen har bidragit till ett ödesdigert skeende. Om en kammarrätt (högre instans), en gång har bedömt föräldrar som "Good enough", så skall det i min erfarenhet väldigt, väldigt mycket till, innan ännu ett omhändertagande sker, av ett barn.

Lämnar mina tankar här tror jag, så jag inte riskerar gå för mkt OT. eller nåt. Hoppas tankarna bidrog med nåt, ev.

Mycket tragiskt ärende och jag hoppas på lagändringar, dvs. lagskärpningar, det är bästa sättet att förhindra nya liknande händelser. Bra första steg är att kräva i lag, en lång tids dokumenterad drogfrihet, för att en rätt skall kunna släppa hem ett barn, t.ex.

Tack för den utförliga beskrivningen, det låter onekligen som att vi har ett utbrett systemfel i Sverige.

Det som gör mest ont är att detta är inte det första fall där detta uppdagats, och så många oskyldiga barn innan Esmeralda har fått sätta sitt liv....för ingenting!!

Historien upprepar sig, om och om igen 😢

Nu verkar en lagändring på gång och vi får bara hoppas att socialtjänsten får nödvändiga befogenheter för att ingripa vid minsta oro.

Hellre en kränkt förälder än ett dött barn!
Citera
2020-05-19, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Man kanske skulle skippa systemet med socialjour, och i stället anställa alla dessa på "vanliga" soc? Och låta ordinarie personal jobba kanske var fjärde helg, var fjärde julafton o.s.v.? Det är inget konstigt, i vården är det normalt varannan helg och storhelg. Och då ordna så att det alltid finns någon ur varje grupp som arbetar. För jag antar att det är så, att det finns en grupp som känner till alla fall i gruppen, även om bara två stycken arbetar aktivt på varje fall? Annars vore det ju väldigt sårbart om en eller båda av dessa plötsligt försvann p.g.a långtidssjukskrivning eller något. Då har de självklart tillgång till alla gruppens journaler också.

Ja, helt säkert är det svårt att försöka med ett nytt LVU, när ett par föräldrar precis har friats i apelldomstolen. Därför har Kammarrätten ett oerhört stort ansvar, angående vilka familjer de släpper igenom samhällets maskor...

Det förekommer i en del kommuner! Och när det är ordinarie personal som i hög grad arbetar även på socialjouren, borgar det ju helt klart för bättre bedömningar, mindre risk för att personer ej känner till fallen, att saker faller mellan stolarna, (som kanske har skett här), osv.

Dock är det (som i vården) väldigt ofta underbemannat och slitigt i socialtjänsten, vilket gör att jag tror många kommuner tvekar att låta de "redan utslitna" personerna även jobba helg. Vet många kollegor som skulle sagt upp sig, om det infördes helgtjänst. Möjligen om kompensationen skulle varit mkt god, att man kan få till det...

Ja, rätten har ett tungt ansvar och lagstiftningen är även i vissa avseenden lite för svag för att alltid se till barns skydd. Även om många blir hjälpta så fallerar det tyvärr ibland. Med hopp om förändringar framåt!
Citera
2020-05-19, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Uppfattar det som P var med i hangaround supportergruppen och begick brott för dem för att klättra i rang.

När sen fakta om Es död kommer fram ändrar HA sig och vänder P ryggen.

Detta låter ju som ett argument till varför HA kan ha hotat/skrämt Esmeraldas ”advokat”
Citera
2020-05-19, 14:26
Medlem
f30malmos avatar
När man läser R´s journalanteckningar är det väldigt tydligt att hon varit missbrukare i många år, även om ingen skriver det direkt i journalen, så handlar precis allt hela tiden om att hon vill ha mer benso. P till och med ringer in åt R för att få ut mer benso och skäller på personalen och anser sig mer kompetent än dem.
Citera
2020-05-19, 14:35
Medlem
Läser R's journaler innan E flyttade hem igen. Och R's journaler innan E flyttade hem
Där finns en TYDLIG bild på att föräldrarna inte klarade av 3 barn. Sover ingenting, stressade, behöver stesolid för att klara vardagen, oro och stressrelaterade problem, R känner sig mer skör och ökad trötthet med mera.

Det finns alltså en KLAR bild om att mammans mående gått nedåt och att inte Öppenvårdsmottagninen Capio Psykartri AB Norrköping har snappat upp detta efter vad mamman har varit med om med barnen?
Här borde en akut soc anmälan göras av läkaren/Psykologen i början på januari med tänkte på hur hon uttrycker sig

Det blir verkligen bara värre och värre hur allting har hanterats. E hade inte där och göra förens föräldrarna uppvisat en kraftig förbättring i sitt mående. Men enligt journalen uttryckte både pappa och mamma sig som helt slut och inte kunde sova INNAN E ens flyttade hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in