Citat:
Du verkar insatt, det jag inte förstår är hur man inte tagit anmälan från julafton på större allvar? Anmälan beskrev att E upplevts drogad, när hon har två missbrukande föräldrar måste man väl utan att träffa barnet kunna göra en riskbedömning där?
När båda föräldrarna upplevdes påverkade när de öppnade dörren måste det ha varit tillräckligt med bevis tycker man 🥺
När båda föräldrarna upplevdes påverkade när de öppnade dörren måste det ha varit tillräckligt med bevis tycker man 🥺
Hej, ja jag är insatt.
Ej i detta fall i detalj men försöker svara utifrån tänkbara förklaringar till skeendet, utifrån hur arbete ofta går till inom socialtjänsten. Finns orosanmälan att läsa någonstans? (Antar att det kanske inte finns). Bästa hade varit om jag kunde läsa den ordagrant, annars är det mycket svårt att göra en riktig bedömning.
Ger ändå min bästa gissning, utan att ha läst den:
Dels hänvisar jag till vad jag skrev ovan, man går in med en viss inställning, att man vet att rätten redan prövat frågan och att det är rätt svårt generellt att få ett nytt omhändertagande.
Man bör även ta med i beräkningen att anonyma anmälningar oftast i praktiken kan ses som mindre "tunga". (Rättsligt lättare att "förklara bort" med t.ex. hämndmotiv från grannar eller dylikt). Om det var anonym anmälan, sjunker chansen alltså 'direkt" för ett omhändertagande.
Dels är det oftast under helger annan personal från ordinarie socialjour, som ofta får göra snabba bedömningar. (Storhelg kan det vara många ärenden att jobba med) Ibland, (men obs. inte alltid), har de tillgång till material från tidigare utredningar och anmälningar. Detta ifall de har samma journalsystem som ordinarie socialjour.
Det är en viss inneboende svaghet i systemet, att det på helger är annan personal som ej kanske känner till hela bakgrunden ordentligt. Att göra rätt bedömningar inom socialt arbete, innebär oftast att man känner ett ärende väl, har hela historiken gärna i huvudet, eller "under skinnet" så att säga och därmed rätt kan bedöma riskerna.
Socialjour på helger 'ingriper" oftast handgripligen endast om det är väldigt uppenbart att ett barn är i fara, exempel kan vara att polisen har åkt på ett pågående lägenhetsbråk och kallar med sig socialjouren. I annat fall lämnas oftast bara en rapport till den ordinarie socialtjänsten, om att man varit på platsen och inte sett något som motiverar tvång.
Slutligen, att någon "upplevs drogad," är också lite vagt, en del gånger. Vem är det som upplever personen drogad, t.ex. Och i vilken grad och vilket sammanhang upplevs man drogad, osv. De flesta svenskar är i regel kanske lite påverkade på julen, t.ex. druckit lite öl till middagen. Detta behöver inte betyda att barnet är i en uppenbar fara. Det kan ha felbedömts också, så klart.
Man skall heller inte underskatta missbrukande personers förmåga att "spela", de kan ofta vara ganska slipade och veta vad man skall säga, i en viss situation.
Slutligen finns en ganska stark integritet för enskilda vid hembesök, man arbetar efter att man skall generellt inte tränga sig på mot människors vilja, om det inte är absolut uppenbar fara för ett barn. Allt bör göras i samförstånd så långt möjligt, enligt lagen.
Detta var bara några tankar om vad som kan ha bidragit till gången i skeendet. Hoppas det kan ha bringat lite ljus över vad som ev. kan ha bidragit, till händelserna. (Vill markera att det bara är generella tankar, utan att ha allt material).