2020-05-19, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
Håller helt med dig. Ska inte hålla på att älta SE nu. Men som ett liten avslutande knorr för min del... Så uppger väktarna att när SE kom tillbaka 20 min efter mordet så var han så chockad att han knappt kunde formulera meningar. Så nej, knappast nån som iskallt skjutit och diskret avlägsnat sig. Han hade fått hjärtinfarkt i trappen av stress och chock över vad han nyss gjort, om han hunnit dit ens. Han hade nog skjutit sig själv i foten när han skulle ta upp revolvern ur fickan innan.

Skjutit sig själv i foten var väl nästan det som hände också. Men istället gick det första, vådaskottet, iväg mot Lisbeth.
Citera
2020-05-19, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pessimistkonsult
Det är inte omöjligt att SE var vid MP 23.35-23.40. Men det är omöjligt att han då såg och hörde LP, för ambulansen som tog med henne och OP lämnade MP 23.28.

Man får lite bestämma sig här tror jag. Bärande i tesen att SE sköt Palme är att han inte var på mordplatsen eftersom ingen såg honom. Om man ändå vill pussla in honom där kan man ju fråga sig vad som återstår. Tidigare gjordes det ett stort nummer av att han stämde så väl in på signalamentet men det tycks man gett upp. Nu får man höra att Engström kan ha sett ut lite hur som helst mordkvällen. Han blir till slut nån sorts spökfigur som rör sig in och ut ur sammanhangen lite som det passar.
Citera
2020-05-19, 11:06
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Varför kan det inte vara Axel Morath? I mina ögon är han mycket lik.

Ja, möjligen mer lik Morath än SE. Men det är ju bara gissningsleken, både Morath och SE.
Vad skulle Morath göra där? Och borde vi inte ha hört något om detta?
Morath boendes ute i Vällingby lär ju inte bara haft vägarna förbi. Restaurang eller biobesök?
Men jag ser gärna nån källa, så backar jag mer än gärna.

En som var där var polismannens Bo Larssons bror Roland
Finns en bild på när bröderna kramas.
Så för att fortsätta gissningsleken så gissar jag på Roland Larsson..

https://tidningar.kb.se/4112703/1986-03-01/edition/11242/part/1/page/12.jpg

Edit: Och nej, jag tror egentligen inte på Roland heller. Sannolikt där mycket senare, samt ser ut att ha en annan jacka/rock.
Citera
2020-05-19, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Man får lite bestämma sig här tror jag. Bärande i tesen att SE sköt Palme är att han inte var på mordplatsen eftersom ingen såg honom. Om man ändå vill pussla in honom där kan man ju fråga sig vad som återstår. Tidigare gjordes det ett stort nummer av att han stämde så väl in på signalamentet men det tycks man gett upp. Nu får man höra att Engström kan ha sett ut lite hur som helst mordkvällen. Han blir till slut nån sorts spökfigur som rör sig in och ut ur sammanhangen lite som det passar.

En av de teserna verkar ju gå ut på att SE först sköt och sen sprang runt centrala Stockholm, snabb som en iller, och gjorde sig av med vapnet på ett säkert sätt innan han återanslöt till MP och där skaffade sig kunskap om vad som hade hänt.
Citera
2020-05-19, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Läs artikeln.

Kom igen, jag har läst. Tänkte att du kanske också hade gjort det och hade nån reflektion kring det hela. Jag känner inte igen den här grejen sen tidigare och det droppas en del anmärkningsvärda saker helt i förbigående.

Om denne Las*e Mat*folk, byggnadsarbetare från Näsviken, får vi bara veta att han "av vittnen pekats ut som en dubbelgångare till en person som uppträtt underligt i kvarteren kring mordplatsen." Vilka tusan är dessa vittnen (obs plural) och i vilket sammanhang har de fått syn på denne random byggjobbare från Hälsingland och gjort kopplingen? Finns det kända Palme-vittnen från Hudiksvalltrakten? Eller har den här killen figurerat i andra sammanhang så att vittnen fått syn på honom?

Vet någon mer om detta vore det ju intressant. Artikeln gåtfull som sagt men det antyds väl i nån mån att det skulle ha skrivits om det i Hälsingepress.
Citera
2020-05-19, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pessimistkonsult
En av de teserna verkar ju gå ut på att SE först sköt och sen sprang runt centrala Stockholm, snabb som en iller, och gjorde sig av med vapnet på ett säkert sätt innan han återanslöt till MP och där skaffade sig kunskap om vad som hade hänt.

Ja, utan att någon där la märke till honom, vilket ju har ansetts så otänkbart. Men det är väl orättvist att slå ned på en teori genom att angripa dess mest korkade avarter.
Citera
2020-05-19, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tänker mig vallningen så här. Polisen har i förhöret av misstag skrivit 56 istället för 46.Polisen säger då vid vallningen "du uppgav nr 56 i förhör, varför är vi inte nära det idag". Att det efter tjat blir så att NF säger "Det kanske var där jag var när jag hörde skotten då, jag vet inte.

Det finns en del i förhöret som tyder på att han varit ett kvarter närmare mordplatsen än vad som står med gatunummer.

NF är överanalyserad. Så många osäkerhetsfaktorer kring honom. Att bygga sin förståelse kring människorna som rör sig längs Skandia-byggnaden på hans uppgifter är som att resa en kåk på lera.

Det enda han faktiskt säger som rakt av har stöd i kända fakta är av någon anledning det som ifrågasätts mest: Han ser en man i blå jacka bakom Palme som efter skotten flyr in i en port. Det går en man i blå jacka bakom Palme som sen flyr in i en port.
Citera
2020-05-19, 11:40
Medlem
Jag tror sanningen ligger i Ulf Åsgård och gärningsmannaprofilen. Det var ju tack vare Åsgård vi fick fast Lasermannen så tror nog inte äpplet faller så långt från trädet här heller..
Citera
2020-05-19, 11:59
Medlem
Citat:
Kom igen, jag har läst. Tänkte att du kanske också hade gjort det och hade nån reflektion kring det hela. Jag känner inte igen den här grejen sen tidigare och det droppas en del anmärkningsvärda saker helt i förbigående.

Om denne Las*e Mat*folk, byggnadsarbetare från Näsviken, får vi bara veta att han "av vittnen pekats ut som en dubbelgångare till en person som uppträtt underligt i kvarteren kring mordplatsen." Vilka tusan är dessa vittnen (obs plural) och i vilket sammanhang har de fått syn på denne random byggjobbare från Hälsingland och gjort kopplingen? Finns det kända Palme-vittnen från Hudiksvalltrakten? Eller har den här killen figurerat i andra sammanhang så att vittnen fått syn på honom?

Vet någon mer om detta vore det ju intressant. Artikeln gåtfull som sagt men det antyds väl i nån mån att det skulle ha skrivits om det i Hälsingepress.

Ja det är ju lite konstigt hur ngn såg honom från början. Han i tidningen. Men man vet aldrig om det står helt rätt i pressen.
Citera
2020-05-19, 12:02
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
KP säger man omtolkat något i mordskeendet, detta verkar ha varit en viktig del för att hitta en lösning. Många här har då tänkt, så borde vi också göra.

Men jag tycker vi i tråden borde ha utgångspunkten att en omtolkning på något sätt kan göra att spåren begränsas. Så då försöker vi hitta en rimlig och viktig omtolkning och ser om man får till en begränsning av spår.

Jag har då kört exemplet på hur spåren begränsas om man tolkar om så att mördaren kom förföljande utanför Skandiakvarteret. Du måste ju förstå att en omtolkning av hur mordet gick till kan få oss förstå varifrån mördaren kom till mordplatsen. Via vittnesmål kan man sedan eventuellt begränsa möjliga GM.

Det är bättre göra såna övningar än att fortsätta älta materialet på samma sätt om och om. Några bindande bevis kan inte vi hitta. Vi har förhoppningar på att KP har en bra lösning, då borde vi försöka hitta samma.

Jag håller helt med om att vi kan försöka göra en gemensam analys. Men då kan vi inte redan initialt begränsa oss kraftigt till Skandia.

PU kan ju ha tänkt helt annorlunda. Nya vittnen som sett GM korsa Sveavägen från väster, komma söderifrån etc. Tensonmannen måste ju inte vara GM.

Utgångspunkten måste vara att vi är öppna för alla slags lösningar. Läsa om alla förhör och bidra med förslag till en rimlig helhet.

Vi kan då komma till ett antagande vi själva tror på. Sen måste KP fylla på med bindande bevis mot den person han vill pekat som GM.

Brett först där alla bidrar. Sen smalare vartefter. Gör ett upprop till alla att komma med förslag.

Därefter smalna av till en punkt där alla är nöjda. Trådens slutsats.

Ett bra initiativ av dig tycker jag, men vi måste börja förutsättningslöst.
Citera
2020-05-19, 12:04
Medlem
299792458s avatar
Citat:
NF är överanalyserad. Så många osäkerhetsfaktorer kring honom. Att bygga sin förståelse kring människorna som rör sig längs Skandia-byggnaden på hans uppgifter är som att resa en kåk på lera.

Det enda han faktiskt säger som rakt av har stöd i kända fakta är av någon anledning det som ifrågasätts mest: Han ser en man i blå jacka bakom Palme som efter skotten flyr in i en port. Det går en man i blå jacka bakom Palme som sen flyr in i en port.
Han använder sin observation av Björkmans jacka i den infällda porten som ett bevis på att han var norr om porten efter skotten. Ingen av de andra som såg Björkman i porten efter skotten, var norr om porten efter skotten, de var antingen i höjd med porten eller söder om porten.

Jag tror att detta är ett viktigt uttalande i "Gärningsmannaprofilen 1994"

"Fauzzi kan ha haft svårigheter att såväl i verkligheten, som i sitt minne särskilja de olika delarna i förloppet." (GMP s. 97)
Citera
2020-05-19, 12:12
Medlem
Citat:
Ja, utan att någon där la märke till honom, vilket ju har ansetts så otänkbart. Men det är väl orättvist att slå ned på en teori genom att angripa dess mest korkade avarter.

Yvonne Nieminen lade märke till honom...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in