2020-05-19, 09:47
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej, det där är inte Axel Morath, men du får gärna komma med en trovärdig källa som bevisar att jag har fel.
Sedan var det ju KG Svensson som var först ut av åklagarna...
Varför kan det inte vara Axel Morath? I mina ögon är han mycket lik.
Citera
2020-05-19, 09:55
Medlem
SE tar direkt till höger efter att han gått ut ur Skandias huvudentré. En bit upp på Sveavägen möter han på paret Palme. Väljer att vända om och följer efter.

Anledningen till att han nu väljer att gå längst ut på trottoaren där snöslasken är som värst är för att inte kunna synas av väktarna inne på Skandia då han passerar huvudentrén.
Citera
2020-05-19, 10:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Att SE skulle ha tittat ut mot Luntmakargatan och sett LJ gå där söderut. Hm! Ponera då att så skulle vara o SE tänkte redan här att släcka OP. Då hade det ju isf varit bättre för SE att utföra dådet norr om Skandia så att han slapp risken att stöta på LJ vid Luntis-Tunnelgatan, om han nu räknat kallt att LJ inte skulle stanna upp utanför Bohemia? För SE måste då ha vetat att Tunnelgatan-Sveavägen östra sidan var hans sista chans. Klart, vi vet ju inte men i mina ögon så låter det orimligt, nästintill infantilt...riktat mot SE. Slutligen: hur skulle SE ha tid med det? För då måste han ju ha vetat att paret Palme var i antågande, så varför hänga ut genom ett fönster?

Det var du som ponerade att SE skulle ha planerat mordet. Så du är kritisk till din egen tanke, inte min
Citera
2020-05-19, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
Sen när SE ställer upp i Rapport osv... Om han hade varit GM hade polletten garanterat trillat ner hos något vittne att "Men vad fasen! Det var ju Han som sköt" .
Även om det var mörkt vid mordnatten så är jag säker på att nån känt igen honom. Speciellt efter sin uppvisade Springtur i den klädseln in på tunnelgatan i reportaget , så hade absolut nån reagerat.

Som jag skrivit innan, en mördare vill väl inte skylta med ansikte och namn, särskild då han lyckats fly från mordet. Visar man sig så som SE gjorde så vill man väl åka fast. Om det nu var SE och han inte blev avslöjad vid mordet och ville bli avslöjad, vadför skrev han inte ett brev när han dog.
Citera
2020-05-19, 10:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag måste erkänna att jag inte förstår hur du tänker nu?

Är allt annat än sträckan Skandia-Dekorima oviktigt?

"Grandmannen kan man lämna åt sidan"?

Varför ska Tensonmannen flyttas söderut?

Varför ska jag särskilt tänka på vad AB säger?

Varför är inga andra vittnen vid mordplatsen intressanta?

Och genom att göra denna övning ska vi kunna ringa in vem som är GM?

Hur ska vi få fram GM:s identitet på detta sätt?

Hur vet du hur PU tänker?

Just nu förstår jag inte syftet med övningen.

Ska vi genom att flytta Tensonmannen söderut komma fram till vem som är GM?

Sorry, för mig landar detta i ett nytt antagande.

Vad som behövs är ju bindande bevis, inte fler antaganden.

KP säger man omtolkat något i mordskeendet, detta verkar ha varit en viktig del för att hitta en lösning. Många här har då tänkt, så borde vi också göra.

Men jag tycker vi i tråden borde ha utgångspunkten att en omtolkning på något sätt kan göra att spåren begränsas. Så då försöker vi hitta en rimlig och viktig omtolkning och ser om man får till en begränsning av spår.

Jag har då kört exemplet på hur spåren begränsas om man tolkar om så att mördaren kom förföljande utanför Skandiakvarteret. Du måste ju förstå att en omtolkning av hur mordet gick till kan få oss förstå varifrån mördaren kom till mordplatsen. Via vittnesmål kan man sedan eventuellt begränsa möjliga GM.

Det är bättre göra såna övningar än att fortsätta älta materialet på samma sätt om och om. Några bindande bevis kan inte vi hitta. Vi har förhoppningar på att KP har en bra lösning, då borde vi försöka hitta samma.
Citera
2020-05-19, 10:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Hur kan SE ha sett och hört LJ bli förhörd om han inte var där? Argumentet för honom som GM är att han inte var där, och det styrks av argumentet att han var där?

SE dök upp vid Skandia 23:40, 50 m från mordplatsen. Mördare eller ej så var han precis intill mordplatsen 23:40. Är det då omöjligt att han varit fram och tittat vid mordplatsen 23:35?

OM SE är mördaren misstänker jag att anledningen han kom tillbaka var för att lämna över sig. Men när ingen kände igen honom på MPL så gick han till Skandia istället.
Citera
2020-05-19, 10:22
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det har du rätt i, men jag är ändå förbryllad över att NF landar på nr. 56 vid vallningen på plats 860325. Han måste ju själv inse att det är för långt (~200 m) till MP för att hans iakttagelser av personerna där skall vara rimliga.

En ide som Zag var inne på är att han var betydligt längre S vid skotten, säg AFKG. Jag tänker att eftersom uppgiften om mötet vid nr.56 hamnade i det första protokollet 860303, så kanske detta gatunummer kom med i förhör nummer två? Om NF är lite försagd så kanske FL ledde honom i den riktningen, särskilt som nr. 56 uppenbarligen var fel position för mötet med LOP. Nu stämmer in AFKG inte in i övrigt, eftersom det är för nära La Cartarie, men strax norr om kanske.

Vi skall dock komma ihåg att även från AFKG är det 120+ m till MP, så identifieringen av blå jackan ger jag inte mycket för oavsett.

Jag tänker mig vallningen så här. Polisen har i förhöret av misstag skrivit 56 istället för 46.Polisen säger då vid vallningen "du uppgav nr 56 i förhör, varför är vi inte nära det idag". Att det efter tjat blir så att NF säger "Det kanske var där jag var när jag hörde skotten då, jag vet inte.

Det finns en del i förhöret som tyder på att han varit ett kvarter närmare mordplatsen än vad som står med gatunummer.
Citera
2020-05-19, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horgh
http://www.itdemokrati.nu/page60.html

Kolla på bild 17..

Nån som identifierat mannen med mörk rock och gubbkeps?

Jag tycker iallafall är väldigt likt SE

Det diskuterades här och på annat håll för några år sen. TP sneade ur rejält på Remstam och anklagade honom för att förvränga fakta eftersom det fotot enligt honom ingår i den samling av foton som polisen tog och det ska ha skett först efter midnatt. Därmed kunde det inte vara SE, om han nu inte återkom till platsen vid den tiden vill säga. Det var väl ungefär vad det hela utmynnade i och sen avtog diskussionen.
Citera
2020-05-19, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
SE dök upp vid Skandia 23:40, 50 m från mordplatsen. Mördare eller ej så var han precis intill mordplatsen 23:40. Är det då omöjligt att han varit fram och tittat vid mordplatsen 23:35?

OM SE är mördaren misstänker jag att anledningen han kom tillbaka var för att lämna över sig. Men när ingen kände igen honom på MPL så gick han till Skandia istället.

Det är inte omöjligt att SE var vid MP 23.35-23.40. Men det är omöjligt att han då såg och hörde LP, för ambulansen som tog med henne och OP lämnade MP 23.28.
Citera
2020-05-19, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Det diskuterades här och på annat håll för några år sen. TP sneade ur rejält på Remstam och anklagade honom för att förvränga fakta eftersom det fotot enligt honom ingår i den samling av foton som polisen tog och det ska ha skett först efter midnatt. Därmed kunde det inte vara SE, om han nu inte återkom till platsen vid den tiden vill säga. Det var väl ungefär vad det hela utmynnade i och sen avtog diskussionen.

Fotot finns med i brottsplatsundersökningen och den ska ej ha börjat förrän 01.10. Det finns även en filmsekvens från SVT där samma man står och pratar med en polis, och SVT var inte där och filmade förrän efter att SE åkt hem och man ser även på den filmen att det ej är SE.
Citera
2020-05-19, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
Sen när SE ställer upp i Rapport osv... Om han hade varit GM hade polletten garanterat trillat ner hos något vittne att "Men vad fasen! Det var ju Han som sköt" .
Även om det var mörkt vid mordnatten så är jag säker på att nån känt igen honom. Speciellt efter sin uppvisade Springtur i den klädseln in på tunnelgatan i reportaget , så hade absolut nån reagerat.

Framförallt hade han ju blivit igenkänd av Grand-vittnena som iakttar honom i runt en minut. Vilket gör att han knappast var där uppe och spejade som många SE-troende vill hävda.
Citera
2020-05-19, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Som jag skrivit innan, en mördare vill väl inte skylta med ansikte och namn, särskild då han lyckats fly från mordet. Visar man sig så som SE gjorde så vill man väl åka fast. Om det nu var SE och han inte blev avslöjad vid mordet och ville bli avslöjad, vadför skrev han inte ett brev när han dog.

Håller helt med dig. Ska inte hålla på att älta SE nu. Men som ett liten avslutande knorr för min del... Så uppger väktarna att när SE kom tillbaka 20 min efter mordet så var han så chockad att han knappt kunde formulera meningar. Så nej, knappast nån som iskallt skjutit och diskret avlägsnat sig. Han hade fått hjärtinfarkt i trappen av stress och chock över vad han nyss gjort, om han hunnit dit ens. Han hade nog skjutit sig själv i foten när han skulle ta upp revolvern ur fickan innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in