2020-05-19, 12:03
Medlem
Olika länder har olika regler för att får ett Amex Black (men tror inbjudan gäller i alla länder). Här betalar man 3K euro i engångssumma samt 3k i årsavgift. Så 6k Euro första året sedan är det 3k per år. Jag kan få 3-4 Black amex (till fru, flickvän, eller bara ha ett för jobb och ett för privat) sedan kan du få 6-7 platinum. Bra att ha ett vanlig platinum i vissa situation när du inte vill lägga fram ett Black. Servicen har blivit sämre har jag förstått. Här har man personlig concierge som de har ändrat namn till RM (Relationship Manager) mån-fredag 08:00-17:00 övriga tider blir man kopplad till RM i England. Du får toppstatus på Hertz, Avis och många hotel. (massa reseförsäkringar ingår)
Du blir inbjuden till olika event, vissa gratis och vissa får du betala för.
Flashvärdet av amex black är berodde vilket land du är i.
Har mest använt RM för att boka konferensrum, restauranger, boka hotel.
Värt pengarna njaaaa, tvivelaktigt.... men skoj att ha..
Citera
2020-05-20, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MichaelZweed
Olika länder har olika regler för att får ett Amex Black (men tror inbjudan gäller i alla länder). Här betalar man 3K euro i engångssumma samt 3k i årsavgift. Så 6k Euro första året sedan är det 3k per år. Jag kan få 3-4 Black amex (till fru, flickvän, eller bara ha ett för jobb och ett för privat) sedan kan du få 6-7 platinum. Bra att ha ett vanlig platinum i vissa situation när du inte vill lägga fram ett Black. Servicen har blivit sämre har jag förstått. Här har man personlig concierge som de har ändrat namn till RM (Relationship Manager) mån-fredag 08:00-17:00 övriga tider blir man kopplad till RM i England. Du får toppstatus på Hertz, Avis och många hotel. (massa reseförsäkringar ingår)
Du blir inbjuden till olika event, vissa gratis och vissa får du betala för.
Flashvärdet av amex black är berodde vilket land du är i.
Har mest använt RM för att boka konferensrum, restauranger, boka hotel.
Värt pengarna njaaaa, tvivelaktigt.... men skoj att ha..

Hur mycket spenderade du per år innan du blev inbjuden?
Citera
2020-05-20, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Hur mycket spenderade du per år innan du blev inbjuden?

Inga astronomiska summor men tagit alla resor, Hotel, och middagar på platinum kortet en bra tid innan jag fick inbjudan..
Någon månad kanske 10-20k (Euro) en annan måndag 1K.
Citera
2020-05-20, 14:16
Medlem
Sonny00s avatar
Jag har ett svart kort från P.F.C. i plånboken. Ett sånt som man fyller på med pengar från annat konto. Jag tycker inte att det är något speciellt med det.
Citera
2021-07-23, 07:43
Medlem
Vart inbjuden till Centurion i våras. 30K anslutning, 30k årsavgift som ökas till 35k nästa år.

Hårda kvantifierbara benefits:

- 1,5MR-poäng per krona (50% mer än för Platinum) - typ 0,3% cashback om man betalar faktura med det, upp till 1,5-2% cashbacksmotsvarighet om man gör smarta överföringar till hotell/flygprogram och bokar.

- Gratis SAS Amex Elite (6000kr/år) och automatiskt SAS Eurobonus Gold.

- Kreditering på 10000kr vid shopping på NK, mataffärer och matleveransappar (2500kr för platinum)

- Reseförsäkring. Saker som avbeställning/ombokningsskydd 150kkr, inköpsskydd 60kkr (rånade/stulna/trasiga/borttappade saker inom en månad från köp), återbetalningsskydd 15kkr (saker som handlare vägrar ta tillbaka på öppet köp). Hyrbilsförsäkring $1M cover, liability 10Mkr, medical coverage 50Mkr, osv. Liknande policy skulle landa på flera tusentals kronor per år, om det ens går att knåpa ihop något liknande.

- Pontusloungen på Arlanda med separat Centurionavdelning, all mat/alk gratis.

- Random erbjudanden såsom övernattning på Bank Hotel för 500kr (och så får man 500kr voucher för framtida stays)

- 1st Spousal Centurion och 8st gratis Amex Green med samma reseförsäkring som Centurion (konservativt räknat upp till 4000kr)

Huruvida ovanstående plus mjuka benefits
(Hotellstatus, hyrbilsstatus, concierge, uppgraderingar via Amex resebyrå, VIP-boxar/biljetter och random events) är värt avgiften är en individuell avvägning. För min del var det möjligheten att återgå till betalkort (alla Platinum och SAS Amex gjordes om till kredit för några år sedan) som lockade.

Själva kortet i sig är det ingen som bryr sig om eller någonsin noterar. Och ingen är väl så mkt av en attention whore att de viftar med sitt kort specifikt för att visa upp det? Jag brukar snarare använda ett extra grönt kort i mitt eget namn för de flesta köp. Alt apple pay.
Senast redigerad av Tjaeng 2021-07-23 kl. 07:45.
Citera
2021-07-23, 09:27
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichaelZweed
Inga astronomiska summor men tagit alla resor, Hotel, och middagar på platinum kortet en bra tid innan jag fick inbjudan..
Någon månad kanske 10-20k (Euro) en annan måndag 1K.

Tror du att vad du köpte och var du bokade hotell avgjorde om du skulle få kortet eller ej?

Tror du att en grisbonde som köpte grisgoder för 100k i månaden och bokade 20 nätter om året på Scandic i Borlänge med sitt gröna amex också skulle beviljas ett svart kort?
Citera
2023-07-02, 18:50
Medlem
Papper1512s avatar
Hade centurion för flera år sedan men sa upp det för några år sedan då jag slutade resa. Fick inbjudan nu igen och tänkte prova det igen då jag reser mycket nu igen.

Någon som har koll på hur många centurion det finns i Sverige?
Har förmånerna blivit bättre eller sämre? Fick en broschyr skickat till mig men känns mest som ordbajsande.
Citera
2023-07-02, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Hade centurion för flera år sedan men sa upp det för några år sedan då jag slutade resa. Fick inbjudan nu igen och tänkte prova det igen då jag reser mycket nu igen.

Någon som har koll på hur många centurion det finns i Sverige?
Har förmånerna blivit bättre eller sämre? Fick en broschyr skickat till mig men känns mest som ordbajsande.

Kan inte svara på dina frågor tyvärr men vill du dela med dig av hur mycket du spenderar för att få erbjudandet? Är det något speciellt mönster som gör att du blir erbjuder kortet kanske eller är du en kändis eller något?

Råder ju många myter om vem som blir erbjuden kortet. Definitivt hög prestige. Hur reagerar kassörskorna på Ica när du flashar kortet? Borde ju börja droppa ner på golvet från stolen där de sitter så fort du halar upp det.
Citera
2023-07-02, 20:10
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Kan inte svara på dina frågor tyvärr men vill du dela med dig av hur mycket du spenderar för att få erbjudandet? Är det något speciellt mönster som gör att du blir erbjuder kortet kanske eller är du en kändis eller något?

Råder ju många myter om vem som blir erbjuden kortet. Definitivt hög prestige. Hur reagerar kassörskorna på Ica när du flashar kortet? Borde ju börja droppa ner på golvet från stolen där de sitter så fort du halar upp det.
Första gången jag blev erbjuden kortet hade jag runt 1,5-2 mil i spend under 4-5 års tid. Det allra mesta utlägg för jobbet men även ett par Rolexklockor och en del annat privat. Utläggen var mest resor, hotell och hyrbilar.

Numera är jag företagare och tar en hel del på kortet, dock lägre nu än förra gången. Kanske 1,2-1,5 mil per år. Också resor, hotell, hyrbilar med mera. Privata spenden är inte superhög då jag numera lever vanligt svenssonliv och sparar pengar istället.

Är absolut inte kändis men googlar man mitt namn så har jag varit med i flera tidningar genom jobbet, bland annat DI och SvD. Man kan ju såklart även kolla omsättning och vinst på företag. Har ett ovanligt svenskt efternamn. Inget adligt alls men med flera framstående individer genom historien. Har några gator/platser uppkallade efter oss men tror inte gemene man har en aning om släkten så tror faktiskt de endast gått på spend.

Nu har jag inte fått det nya kortet än men förra gången var det ingen särskild uppmärksamhet förutom av andra snubbar. Får se hur det blir denna gången. Kortet är väl lite mer välkänt idag?

Fråga på om du undrar något.
Citera
2023-07-03, 21:59
Medlem
Citat:

Som vanligt är det nog lite plus och minus på det hela beroende på hur du använder kortet.

De har lagt ner 'the vacation collection' och håller på att skriva nya avtal individuellt med hotellen så något sämre förmånerna på vissa hotell tills de har fixat nya avtal.

Deras reseförsäkring är kvar vilket jag ser som en av de största fördelarna om du bokar resor som kommer upp i den klassen där det spelar roll.
Citera
2023-07-04, 12:48
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Första gången jag blev erbjuden kortet hade jag runt 1,5-2 mil i spend under 4-5 års tid. Det allra mesta utlägg för jobbet men även ett par Rolexklockor och en del annat privat. Utläggen var mest resor, hotell och hyrbilar.

Numera är jag företagare och tar en hel del på kortet, dock lägre nu än förra gången. Kanske 1,2-1,5 mil per år. Också resor, hotell, hyrbilar med mera. Privata spenden är inte superhög då jag numera lever vanligt svenssonliv och sparar pengar istället.

Är absolut inte kändis men googlar man mitt namn så har jag varit med i flera tidningar genom jobbet, bland annat DI och SvD. Man kan ju såklart även kolla omsättning och vinst på företag. Har ett ovanligt svenskt efternamn. Inget adligt alls men med flera framstående individer genom historien. Har några gator/platser uppkallade efter oss men tror inte gemene man har en aning om släkten så tror faktiskt de endast gått på spend.

Nu har jag inte fått det nya kortet än men förra gången var det ingen särskild uppmärksamhet förutom av andra snubbar. Får se hur det blir denna gången. Kortet är väl lite mer välkänt idag?

Fråga på om du undrar något.
Vill minnas att det var skapligt hög avgift på att betala med amex, kändes det motiverat att betala dem med Amex jämfört med ett vanligt kreditkort utan extra avgifter eller använde du det med målet att bli uppgraderad?

Känns väldigt onödigt annars känner jag...
Citera
2023-07-04, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Vill minnas att det var skapligt hög avgift på att betala med amex, kändes det motiverat att betala dem med Amex jämfört med ett vanligt kreditkort utan extra avgifter eller använde du det med målet att bli uppgraderad?

Känns väldigt onödigt annars känner jag...

Alla uraffärer tar inte avgift när man handlar med Amex. Affärer och institutioner som riktar sig till välbärgade personer gör sällan det.

Deras kunder använder oftast Amex när de betalar och skulle bli förbannade om handlaren börjar tjafsa om en 2% avgift som någon zigenare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in