2020-05-19, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Nej med våra nordiska grannländer kan du jämföra direkt med siffrorna då de registrerar på samma sätt som sverige.
Enligt norska läkare och företrädare för deras folkhälsoinstitut så gör de inte det! De registrerar främst den direkta dödsorsaken medan Sverige registrerar dödsorsak som C19 även om personen med C19 i kroppen dött av en hjärtattack.
Citera
2020-05-19, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Flockimmunitet mot covid-19 är långt ifrån bevisat att det är en möjlighet.

Jag skulle tippa på att de vill hålla nere spridningen så att sjukvården hänger med och förbättrade behandlingsmetoder kommer fram.

Senaste veckorna har många yngre räddats genom att de fått blodförtunnande mediciner, den kunskapen saknades i april.
Jo, man kan ju chansa på att behandlingsmetoderna blir bättre om man ger det lite tid.

Men det är ju inget annat än en chansning, som är extremt dyrköpt.
Citera
2020-05-19, 11:52
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Enligt norska läkare och företrädare för deras folkhälsoinstitut så gör de inte det! De registrerar främst den direkta dödsorsaken medan Sverige registrerar dödsorsak som C19 även om personen med C19 i kroppen dött av en hjärtattack.
Det syns inte i överdödligheten rapporterat av något av våra nordiska grannländer.
Citera
2020-05-19, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Den där j-a kapaciteten kan de stoppa upp. Tältet utanför sjukhuset i min stad är alltid tomt. Hur lyckas de i Dk tex, sätter upp tält överallt så alla ska kunna testa sig! Vad f-n är det för fel??

Testkapaciteten är ett fullständigt haveri. Speciellt med tanke på att det är avgörande för att minska spridningen.

Vaknar du i Sydkorea med snuva vet du efter lunch om det är Corona eller inte. I Danmark får nu alla under 25 år med symtom testas utan att behöva remiss från läkare. Nästföljande veckor gäller det oavsett ålder. I England får även nu alla över 5 år testas vid symtom. Det räcker att du vaknar och mår prima men morgonkaffet smakar inte så får du testas samma dag.

Just testkapaciteten tillsammans med spårning kommer vara helt avgörande för hur hårt en eventuell andravåg kommer slå till i vinter. Med fri tillgång till testning och god smittspårning kommer varje tecken till utbrott kunna kvävas i sin linda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Två dagar sedan förra uppdateringen och smittfria listan har växt från 18 till 20. Nykomlingar är Dominica och Seychellerna.

Mauritius
Faeroe Islands
Cambodia
Eritrea
Timor-Leste
Belize
New Caledonia
Saint Lucia
Dominica
Falkland Islands
Montserrat
Greenland
Seychelles
Suriname
Papua New Guinea
Caribbean Netherlands
St. Barth
Western Sahara
Anguilla
Saint Pierre Miquelon

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Nya Zeeland har nu bara 45 smittade. Inte ett enda dödsfall på de senaste 12 dagarna. Och det rapporteras att befolkningen växer eftersom utlandsboende Nya Zeeländare återvänder hem och nästan ingen utvandrar längre.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGqpXO/nya-zeelands-befolkning-vaxer-under-pandemin
Sedan igår har smittfria listan växt från 20 till 22. Nykomlingar är Franska Polynesien (en kvarts miljon invånare) och Macao (0,7 miljoner). Franska Polynesien hade 60 fall och Macao hade 45. Alla är friskförklarade (dvs 0 döda). Worldometers anger inte antal testade i Macao, men för Franska Polynesien skriver de drygt 12 tusen per miljon invånare, vilket är strax under Sveriges testfrekvens på 17 tusen per miljon.

Mauritius
Faeroe Islands
Cambodia
French Polynesia
Macao
Eritrea
Timor-Leste
Belize
New Caledonia
Saint Lucia
Dominica
Saint Kitts and Nevis
Falkland Islands
Montserrat
Greenland
Seychelles
Papua New Guinea
Caribbean Netherlands
St. Barth
Western Sahara
Anguilla
Saint Pierre Miquelon

Nya Zeeland har 40 återstående aktiva fall, vilket är 5 färre än igår.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Vad fanns det för alternativ till flockimmunitet när vi har så stora brister på skyddsmateriel och testmöjligheter? Jag tror vi gjort allt Sverige för närvarande förmår att hålla smittan borta men det gick inte. Totalstängning har inte gjort någon större skillnad för viruset greppade tag i oss redan innan FHM fattade vad som skedde. När viruset väl fanns hos de som vårdar våra äldre är det för sent.

FHM;s felbedömningar och influensa jämförelser är det största misstaget. Därtill bristande beredskap, materiel och provtagning. Sedan är Sverige ett invandrarland men 3 miljoner som har sämre kunskaper och de lever tätare ihop och är därför en stor del av de döda.

Beligen och Holland liknar oss som stora invandrarländer och de har också höga dödstal.

Bristen på skyddsmateriel och testutrustning är en skapad brist, ingen har tagit tag i problemet då man inte behöver dessa om man skall smitta ner alla i samhället.

Hade Sverige velat hade vi kunnat testa och utrusta med skydd på tillräcklig nivå.

Det hade dock krävts handlingskraft från staten, Svensk industri stod beredda att ställa om produktion till det som behövts om beställaren bara begärt detta.

Men, om man inte vill så blir inget gjort...

Hur tror Ni våra grannländer kunnat skala upp sin kapacitet på så kort tid?
Har de några magiska egenskaper i dessa länder?

Eller beror det istället på att vi inte ville?

Tja, Ni får göra Er egen bedömning och det får även alla andra som läser detta göra.
Citera
2020-05-19, 11:55
Medlem
AldrigMeraMagalufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Sveriges före detta statsepidemiolog sågar FHM och taktiken;

https://www.dn.se/nyheter/sverige/annika-linde-en-manads-stangning-hade-gett-oss-tid/

En tidig lockdown hade varit rätt lösning!

Tvärr låst artikel men någon kanske kan citera?

Är den verkligen låst? Jag ser inte nåt sånt där "bara för prenumeranter"-märke i hörnet. Artikeln är verkligen värd att läsa i sin helhet, men här är några höjdpunkter.

Annika Linde anser att man borde ha stängt ned samhället och haft karantän för inresande:
Citat:
– Skulle man göra om detta så tror jag att vi skulle ha stängt betydligt hårdare i början. Man borde ha vetat vilken dålig beredskap vi hade inom vården och äldrevården. En stängning skulle kunnat ge oss en chans att förbereda oss, tänka igenom saker och dämpa smittspridningen maximalt. Det är efterklokskap och jag vill inte säga att jag när det begav sig hade kunnat vara klokare än vad vår ledning i Sverige varit.

– Men jag tror också att man skulle ha varit mycket striktare med karantän för de som kom från olika länder, från Iran, Kina och skidresenärerna, alla potentiella smittbärare. Då hade man fått en mindre insådd av smitta och en bättre chans att förbereda sig. Och det har jag tyckt hela tiden.

Annika Linde tror att Johan Giesecke har fel om att alla kommer att drabas lika illa:
Citat:
I en intervju med DN den 8 maj sa hennes företrädare Johan Giesecke att han var övertygad om att alla kommer att smittas av det nya coronaviruset och att det inte går att bromsa. Den bilden delar inte Annika Linde:

– Jag är inte enig med Johan Giesecke där. Jag tror att man med smarta strategier kan släcka bränder. Det är inte alls säkert att de som har stängt sina samhällen kommer att drabbas i samma utsträckning som vi.

Annika Linde gillar munskydd:
Citat:
Annika Linde menar att Sverige borde lyssna på WHO och testa väldigt mycket. Dessutom förespråkar hon att vi borde bära munskydd om vi vistas inomhus där det är oundvikligt att vi träffar olika människor, som i affärer.

– Jag tror att man kan begränsa smittan med det. Det har ju visats att de som är smittade sprider viruset betydligt mindre om de sätter på sig munskydd.

Annika Linde sågar myndigheterna och regeringen längs med fotknölarna:
Citat:
– De som bestämmer hur man ska sköta en pandemi måste ju veta om det är möjligt att göra detta i praktiken. Inspektionen för vård och omsorg, Socialstyrelsen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap skulle haft den kunskapen och informerat Folkhälsomyndigheten om det fanns tillräcklig beredskap att skydda de äldre. Men det har uppenbarligen helt saknats en övergripande kunskap om vilken beredskap som faktiskt fanns. Det avslöjar väldiga samordningsbrister där den ene skyller på den andre. Och, i grunden är det regeringen som tillåtit detta hända.

Annika Linde sammanfattar:
Citat:
– Jag tror inte att vår strategi på sikt kommer att ge det bästa utfallet, säger hon.
Citera
2020-05-19, 11:55
Medlem
Ursprungligen postat av revodneb
Sveriges före detta statsepidemiolog sågar FHM och taktiken;

https://www.dn.se/nyheter/sverige/an...-gett-oss-tid/

Tvärr låst artikel men någon kanske kan citera?
Ok då! Stora delar av den här

Finns jäla mycket experter efteråt när man har facit.
Hon är inte den första,
Citera
2020-05-19, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Var har Danmarks virus tagit vägen kan man undra??

Ja den undran forårsages vel af at man ikke ved at alle de tiltag imod smittespredning som foretages i samfundet, ikke kun rammer Corona smitte, men ald smitte som kan forårsage dødsfald - for eksempel influenza smitte.

Så de der dør af Corona smitte opvejes af færre som dør af for eksempel influenza smitte, og dermed ligger antallet af dødsfald stabilt inden for normaludsvingne.
Citera
2020-05-19, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Vänta lite nu. Du gjorde ett påstående:

Vad baserar du det på? Är det som du gissar, eller är det faktabaserat? Och i så fall på vilka fakta?
Som jag skrev: vad jag känner till. Om du känner till seriösa antikroppsnivåer för andra länder så får du gärna fylla i.

Frankrike, Spanien och Belgien hävdar själva att de har < 5% med antikroppar, och de ligger på 786 döda/1M, 593 döda/1M respektive 433 döda /1M.

Sverige ligger på 366 döda/1M.

Så om mer än 5% av Sverige har antikroppar (eller något lägre, t.o.m.) så har Sverige lyckats uppnå högre grad av immunitet än de här länderna, med färre dödsfall.
Citera
2020-05-19, 11:57
Medlem
fernebos avatar
Sorgligt. Undrar hur många det är som har dött i hemmet efter att de försökt få hjälp från vården:

Citat:
En person i yngre medelåldern har avlidit av covid-19 i sitt hem. Personen ska ha varit i kontakt med sin vårdcentral innan hen avled.
– Det förekommer även att yngre personer drabbas hårt och avlider av covid-19 även om det är väldigt ovanligt. Det är beklagligt men vi vet att det kan förekomma, säger Christian Romin Blomkvist, smittskyddsläkare i Region Kronoberg.

Enligt ett pressmeddelande från Region Kronoberg var personen i kontakt med sin vårdcentral en dryg vecka före sin död.

– Vid det tillfället fick patienten korrekta råd angående egenvård i hemmet enligt våra rutiner, säger Pär Lindgren, chefläkare för Region Kronoberg.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/person-i-yngre-medelaldern-dod-i-covid-19
Citera
2020-05-19, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
"Långt ifrån bevisat". Tycker inte du då att det är "konstigt" att smittspridningen sker i lägre takt i de svenska regioner som har störst andel som redan haft covid-19? (Förmodligen runt 30% i de regionerna).

Utöver resultaten från antikroppsstudierna är det väl främst en fråga kring hur länge skyddet finns. Mig veterligen drabbas samhällen av förkylningar varje säsong. En holländsk studie har visat att bland de fyra stora grupperna av Coronavirus verkar antikroppsskyddet bara 6-12 månader och ständiga reinfektioner av samma typ av coronavirus sker. Gäller detta även Sars-Cov-2 så kan man ju lätt räkna ut vad det innebär gällande flockimmunitet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in